Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-01-03, 17:30   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard Teakvagnsprojekt

Har pysslat den senaste tiden med att konvertera BLJ BCo 4 till en PBR-version av SJ Bop 815 (före förstatligandet NVHJ BCo 8). Att döma av de bilder som jag hittat så är i princip BLJ BCo 4 och SJ Bop 815 samma modell av vagn, tillverkade av ASJ i Linköping, Bop 815 tillverkad 1916 och BLJ BCo 4 1917. Det som skiljer dem åt är i huvudsak interiören och då jag inte hittat några interörbilder från Bop 815, som tydligen blev ombyggd av SJ vid förstatligandet till enbart en andraklass vagn så har jag låtit interiören baseras på BLJ-vagnen. NVHJ-vagnen förefaller också blivit ombyggd en gång då den tydligen levererades som Co 23 om uppgifterna jag hittat stämmer.

Poly-counten har rusat iväg under arbetets gång då jag ville ha en lite högre detaljrikedom, med bägge boggierna har den hamnat på ca. 70000. Förhopningsvis kan man nog skava bort ganska mycket till till lod1.

tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-01-03, 18:12   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Ser fint ut! Kan mö om vagnar mm men just BLJ och runt där är det sämmre.. Är vagnsansvarig i Anten sedan 1 år tillbaka! Historiskt är kul!

Tycker dock SJ Loggan ser fel ut eller är de vinkeln
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-03, 18:15   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Just de Platforsbarriärerna samt platformstakskonsolerna skall målas med SJ Röd 95 Havanabrun annars är jag nöjd
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-03, 23:51   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Supersnyggt ju! Bra jobbat med detaljerna på fjädrar och annat på boggierna

Håller med Stinsen om att det är något med proportionerna på SJ-loggan som känns lite skumt. Jämför exempelvis med denna bild: https://digitaltmuseum.se/0210184610...gar-sj-bop-736
Jag har hittat att SJ-monogrammet ska ha 300mm höga bokstäver. Vagnsnumret ska ha 100mm höga siffror. Om du inte redan gör det, använd teckensnittet FuturaSJ från WNJ/VVA: http://wnj.se/underleverantor/vva/te...eckensnitt.htm
När du skriver "SJ"-monogrammet ska du använda tecknet "$", inte bokstäverna "S"+"J", då monogrammet skiljer sig från typsnittets bokstäver.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-04, 18:24   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Tack för tipset om SJ-loggan, hade naturligtvis inte läst beskrivningen till SJ Futura . Har haft stora problem med att försöka få till loggan, nu gick det som en dans.
När det gäller färgsättningen på på assets exporterade till Trainz, så uppstår det en del problem att få till det som man tänkt sig, då färger visas lite olika i Blender och Trainz. Tycker mig märka att färgmättnaden, speciellt med röda färgtoner har en tendens att accentueras i Trainz, därför så brukar jag exportera som Scenery Object, just för att få koll på hur färgerna framträder. Så har t.e.x. plattformsbarriärerna och gardinerna har blivit alldeles för "färgglada". Det blir alltid till att jobba lite i blindo när det gäller färgsättning. Generellt så har jag utgått från BLJ-vagnens färger då jag inte funnit någon färgbild på NVHJ:s teakvagnar som är av den kvaliteten att man kan urskilja färger på mindre detaljer som t.e.x. plattformskonsollerna. Konsollerna på BLJ-vagnen har vad jag kan se varit svarta även under de sista åren på BLJ. Huruvida NVHJ:s och BLJ:s plattformskonsoller var svarta eller brunröda vid leveransen från ASJ är ju svårt att veta och även om huruvida om de var svarta och ommålades brunröda efter förstatligandet. Uppenbarligen så la inte SJ så mycken möda på sina förstatligade smalspårsvagnar då man ju hade nedläggning på agendan redan från början.
Stort tack för konstruktiv kritik, är ju framförallt därför man laddar upp lite bilder på sina alster under arbetets gång.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-05, 01:49   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

BLJ kan haft svarta konsoler mm på sluten men från början och på SJ hade teakvagnar bruna samt plåtvagnar hade röda alt samma som korgen.
så står de i vart fall i dokumentationen. Dem som börja måla svart mm var SJK..

Sen hur privatbanor samt verkstäderna gjorde är svårt o veta.

på LSSJ C4 230 (SJ Cp 385) var dem bruna hela tiden vad jag sett i färglagren samt på färgfoto från 50 talet
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-05, 12:37   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vad är det för intressant målningsdokumentation du har hittat? Jag har ju uppenbarligen målat mina SJ-plåt och teakvagnar fel i sådana fall, för där målade jag dem svarta!

Men en lite skum sak här är att de bilder jag hittar på modellerna i skala 1:10 som finns på järnvägsmuseum så verkar alla jag hittat (teak- som plåtklädda) ha svarta konsoler och svarta grindar, dock med plåten på barriärerna i samma färg som vagnskorgen samt med grindar av plåt (C10 2138) målade bruna. Dessa modeller är ju ytterst noggrant byggda vid ungefär samma tid som förebilderna (1890-1920-tal), vilket gör att jag tycker att det är konstigt att de skulle ha gjort "fel" på så många modeller.

Dessutom så är konsolerna svarta på de 1800-talsvagnar som finns bevarade på järnvägsmuseum, exempelvis B2b 935 (https://digitaltmuseum.se/021028367876/sittvagn), BC 486 (https://digitaltmuseum.se/021028367866/sittvagn) och DC1a 862 (https://digitaltmuseum.se/0210283678...n-och-postvagn). Dessa blev avställda av SJ och direkt överförda till järnvägsmuseum 1932-1933. De verkar ha originalfärgen kvar så som de var vid överlämnandet och om de skulle ha blivit ommålade i museal tid torde man ju ha använt samma färg till konsolerna som man såg att hade innan man målade om dem tänker jag. Så då borde ju konsolerna varit svarta åtminstone under 20-30-talet, åtminstone på vissa vagnar.

Det är inte så att SJ gick över till att måla saker bruna senare? Godsvagnar började man ju måla helbruna från någon gång på 40-50-talet, medan vagnarna hade svarta underreden från leverans och fram tills dess.

Vad gäller just BLJ-vagnen BCo 4 så finns det en leveransbild som är svartvit, men där jag tycker att konsolerna är aningen mörkare än plåten på plattformsbarriärerna: https://digitaltmuseum.se/0210180380.../media?slide=0
Dock är det ju väldigt svårt att gissa färger på svartvita bilder och där reflektioner och själva strukturen på det målade materialet får saker att se annorlunda ut, fast det är samma färg.
Dock finns denna bild på syskonet BLJ BCo 5 i färg, där konsolerna ser svarta ut: https://digitaltmuseum.se/0210181910...-ostergotlands
Här verkar däremot vagnen övermålad med någon skyddsfärg, och barriärerna är så slitna att de ser svarta ut också, så det kanske inte berättar hela sanningen.

Däremot har jag hittat bilder i färg på SJ-vagnar från 60-talet och där finns det både de med klart brunmålade konsoler och de som jag skulle kalla svarta, men som skulle kunna vara väldigt smutsigt bruna konsoler. Ex på klart bruna: https://digitaltmuseum.se/0210180671...lskapsvagnarna
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-07, 00:45   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Efter lite bläddrande i SJ Särtryck 164 hittade jag detta, som jag antar är samma källa som du har Stinsen:

(Str 164 111:1 K, daterad 4 februari 1937)
Citat:
Med rödbrun färg, ton = ripolin nr 96, målas förutom utvändigt å stålvagnar samt plåt- och furuklädda vagnar:
a) plattformsbarriärer med sina luckor, såväl ut- som invändigt (överkanten målas svart); b) plattformsgrindar av plåt såväl ut- som invändigt (överkanten målas svart) ; c) plattformskonsoler; d) undersida av plattformstak jämte taksarg (den sistnämnda även å yttersida upp till takduken); e) kåpa över handbromsskruv å vagn med inbyggda plattformar; f) plattjärnslist, som vid takkanten fasthåller takduken; g) nödhandtag under fönster; h) dörrkanter och dörrfalsar för sido- och gaveldörrar.
Så då har bestämmelserna i alla fall från 1937 sagt att de ska vara målade i brun färg. För teakvagnar står det längre ned att konsolerna ska vara målade med "teakfärg".

Dessutom:

Citat:
Med svart färg målas:
Invändigt:
handtag i resgodsvagnar och i fångvagnars cellavdelning.
utvändigt:
a.) tak; b) underrede jämte korgkonsoler, fotsteg, golv till öppna plattformar samt övergångsbryggor m.m.; c) plattformsgrindar av gallerverk, stolpar till plattformsbarriärer ävensom överkanten å barriärer och luckor samt å grindar av plåt, kasthakar och haspar till lucka, handbromsanordning öppen plattform, vakuumståndarrör; d) bälgbeslag, gavelstegar och -ledstänger, gavelgrindar m. m.; e) lykthållare; f) kopplingsdetaljer för elektrisk värmeledning samt för dansk belysningsledning.
Skumt då att de vagnar och modeller som jag nämnde i föregående post har svartmålade plattformskonsoler, men kanske var det så att de var svarta från leverans, eller att SJ inte hade specificerat så tydligt vilken färg de skulle ha, så att en del verkstäder målade dem som järndetaljerna på själva plattformarna.

En tanke till förklaring är att man hade svarta konsoler med den färgsättning SJ använde fram till 1924, på den tiden första- och andraklassvagnar hade blå och grön korgfärg. Det hade kanske varit lite väl space:at att ha gröna och blå konsoler då
Eller så får jag kanske inse att jag har gjort fel på mina vagnar...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-07, 01:53   #9
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Får snoka mer i det gamla! Är många olika gubbar som kladdat på vagnar! Ofta såg de ut på ett sätt vid leverans men sedan kladdade gubbarna efter eget huvud!

Minns ej hur du gjort nu men de var olika färg på skuggningen på fonten Personold på plåtvagnar! 3kl hade svart skugga till exempel. Ska se om jag kan hitta dem grejerna! En god vän Japlin hade läst om detta! Han är lite nördig på märkning mm!


Dina bilder är intressanta! Alltid svårt o med kort o färger! Säger såhär. Måla svarta/bruna så blir de rätt på något sätt
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009