Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-12, 21:16   #1
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard Signalering av treskenspår.

Direkt till frågan. Hur ska man signalera ett treskenspår i trainz?
Hittills så har jag satt signaler på båda spåren, men då det inte slår om till rött på normalspåret när det kommer på smalspåret så är det inte en lösning.

Finns det kanske något sätt att manuellt ändra signalerna på som på ett ställverk (System M) eller kan man göra det helt automatiskt?

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 08:54   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det kräver att signalerna stödjer denna funktion, vilket det nog inte är så många som gör.

I mitt paket med äldre signaler av semafortyp som finns på STLs hemsida, stödjer att man sätter upp dem på detta sättet. I exempelbanorna som medföljer finns ett exempel som visar hur man sätter upp det. Detta ska fungera åtminstone med semaforerna och de äldre ljussignalerna. Säkert med STLs moderna signaler också, även om jag inte har koll på hur man sätter upp dem.

När det kommer till Blomssons moderna signaler får han svara. Men jag skulle tippa att det går att fixa något liknande med dem också. Ett treskensspår är ju egentligen bara en förvuxen spårväxel och jag vill minnas att han har stöd för det i sina signaler.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 10:21   #3
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack så mycket för svaret.

Jag ska ta en titt på exempelbanan. Jag vet dock inte hur det är med blomssons signaler då jag inte hittar någon download för dem.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 20:06   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Blomssons signalpaket och massor av andra saker för modern signalering hittas på hans hemsida: https://blomsson4073.se/index.html
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 21:08   #5
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack för svaret. Jag har varit inne på den hemsidan innan, men hittar inte signalerna. Jag har både tavlor och vägskydd och de fungerar jättebra för modern signalering. Det är som sagt bara signaler som saknas.
/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 21:22   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tänkte att jag skulle svara i denna tråd eftersom mina objekt nämns!

Vi börjar bakifrån, skälet till att det inte finns några andra signaler än till vägskyddssystemet att ladda ner från hemsidan beror på att den delen av signalsystemet inte är (tillräckligt) färdigt för att släppas ännu.

Vägskyddssystemet är ett eget system utanför signalsystemet, även fast det finns kopplingar till vissa delar av signalsystemet.

Tavelpaketet, som visserligen är en del av signalsystemet, är ändå fristående och kan därför användas utan att installera övriga delar av signalsystemet än just det som det är beroende av för att fungera.

Växlarna, egentligen växelomläggningsanordningarna(!), är tänkt att de ska bli fristående på samma vis som tavlorna, om de kommer att släppas innan den första versionen av signalsystemet eller samtidigt får framtiden utvisa.

När det gäller signalerna så är det lite mer komplicerat än att bara släppa signalobjekt. Mitt signalsystem är väldigt hårt reglerat med hur signalerna ska bete sig och hur de får placeras mm, vilket innebär att något måste styra vad som ska ske, när och hur.
Dessutom vill jag ligga så nära regler och föreskrifter som det bara är möjligt, det gör att signalsystemet även innehåller styrande objekt och funktioner som är fundamentala, tillsammans med vissa objekt, för att det ska fungera på ett korrekt sätt!

Den första versionen kommer att släppas när samtliga funktioner/objekt som behövs bedöms vara färdiga, exakt vad som kommer att vara med där är inte helt bestämt ännu. Mer information finns att läsa i signaltråden och i frågetråden.

Kul föresten att du använder mina grejer och att de fungerar bra, verkar inte vara så många som använder dom vad jag har kunnat snappa upp!

Trespårssignalering har jag aldrig haft någon tanke på, så blev lite intressant att testa och spana på hur korvtiger hade gjort, han har lite tricks för sig

Jag hade tänkt att visa ett par bilder på hur korvtiger respektive jag har gjort men eftersom jag inte får posta några bifogade filer så blir liksom hela idén med att förklara något betydligt svårare!
Jag återkommer ifall behov/intresse finns och att inläggen får innehålla annat än text!

Ska bara konstatera följande, treskenssignalering kommer att fungera i mitt signalsystem, exakt hur är inte bestämt ännu men är uppskrivet för införande.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2021-07-20 klockan 21:45.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-21, 13:17   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Jag hade tänkt att visa ett par bilder på hur korvtiger respektive jag har gjort men eftersom jag inte får posta några bifogade filer så blir liksom hela idén med att förklara något betydligt svårare!
Du är inte ensam.

För en tid sedan inträffade en enorm hackerattack, som väl inte undgått att se på nyheterna. Just i samma tid så kunde man inte komma in i forumet. Om detta hade något samband vet jag inte, men servern låg nere för en tid. Nu är den tillbaka (med reklam !!) men min tillhörighet att posta filer till inläggen är borta !!

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-21, 16:33   #8
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Jag har samma problem här!

Det står så här längst nere till vänster:

Regler för att posta
Du får posta nya ämnen
Du får posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får redigera dina inlägg
BB-kod är på
Smilies är på
[IMG]-kod är på
HTML-kod är av
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-21, 22:42   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Jag har samma problem här!

Det står så här längst nere till vänster:

Regler för att posta
Du får posta nya ämnen
Du får posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får redigera dina inlägg
BB-kod är på
Smilies är på
[IMG]-kod är på
HTML-kod är av
Benke och Robert, här har ni anledning: det börjar bli fullt så det är tillfälligt avstängt

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=11
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 11:37   #10
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

blomsson: Tack så mycket för svar. Jag förstår att du kanske inte vill släppa paketet innan du tycker att det är bra nog för din standard. Jag hade gjort likadant.

Jag tog en titt på korvtigers exempelbana, men än så länge så väntar jag med signaleringen av treskenspåret och börjar med att göra andra grejer på rutten. Intresse finns iallafall från min sida.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009