Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-17, 12:46   #1
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard Tågsimulatorer för nybörjare

Jag tänkte testa det här med tågsimulatorer. Finns det någon bra freeware ute som man kan testa? Vill ju inte springa och köpa ett spel och sedan tröttna, måste ju testa först.

Eller finns det något annat sätt att komma igång på?

Tips och trix är också välkommet till mig som helt novis.

Tack på förhand!

/ Alexander Ödman
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 13:17   #2
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Hej! Jag minns att jag tyckte trainz 2006 var ganska enkelt i början. Dels att det finns ett eget program för nedladdning (CMP). Sen så tycker jag att det är enkelt att bygga rutter, till skillnad från MSTS. Fast det är 100 gr mer komplicerat att bygga rutter i MSTS så blir det nästan samma standard på banorna (enligt mig). Så av mina erfarenheter så tycker jag du kan välja TRS 06. Till TRS finns ju svenska tåg-skivorna som du borde köpa till. Då kan du få mycket mer svenska landskap och det blir roligare. Ett tips är att köpa den häftiga kontrollen så du kan styra utan tangentbord. Här finns den att köpa

http://www.raildriver.com/products/

Trainz och MSTS ligger på ungefär samma pris. Om du vill testa båda spelen så rekommenderar jag dig att köpa båda. Dom är realistiska och roliga båda två, men jag tycker somsagt att som nybörjare så är Trainz bättre. MSTS kan vara väldigt svårt. Sen finns det ju fler simulatorspel som KRS. Det har jag inte kört så jag kan inte säga nåt om det. Men du väljer såklart själv vad du vill köpa

Lycka till med spelandet
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 13:22   #3
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Tack Julian!

Men jag är mer intresserad av själva körandet. Att bygga rutter kanske jag blir sugen på sen.

Och jag vet inte om det här är något för mig, har inte fastnat för någon form av simulatorer innan. Så jag funderade på om det finns att få tag på på nätet någonstans.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 14:06   #4
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

På aurans hemsida finns det något slags spelbart demo av Trainz2006 att ladda ner.
Det är på hela 618MB så det ger säkert en bra inblick i hur det är att köra ett tåg i Trainz, även om det kanske inte ger en helhetsinblick i "spelet".

http://www.auran.com/TRS2006/index.php
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2008-03-17 klockan 14:08.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 18:07   #5
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Jag själv har aldrig riktigt fastnat för TRS, utan när jag kör är det MSTS som gäller. Men innan du börjar fundera på att köpa något kan det vara värt att pröva BVE, som är en helt gratis tågsimulator. Du kan inte se tåget utifrån, utan endast sitta i hytten. Grafiken är inte heller så imponerande, men är du ute efter känsla så tycker jag ändå du ska prova, i synnerhet eftersom det inte kostar något. I BVE kan man bland annat känna hur tåget kränger i kurvor och ryggar tillbaka efter en inbromsning, vilket gör upplevelsen mycket mer realistisk.

Det här forumet har en egen kategori för BVE som du hittar här. I denna kategori finns det mesta som du kan tänkas behöva veta, från nedladdning och installation till vart du hittar nya rutter och tåg. Det kan vara bra att ha koll på då rutten som följer med BVE från början inte är mycket att ha.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 20:09   #6
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Tack för det Joel! Ska testa.

Jag insåg först i efterhand att svaren på min fråga kunde vara utanför reglerna för forumet. Hoppas ingen tog illa upp. Man tänker sig inte alltid för nu när det är såpass vanligt med olaglig fildelning på nätet. Men jag ställer upp på forumreglerna till fullo!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 20:53   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag har aldrig testa ngt annat än msts men gillar det skarpt och jag hittade en sida där det bara kostar 59kr (+29 i frakt =88kr tot). Och så finns det ju flest rutter m.m till msts, så det tkr jag du ska testa

Hoppas jag varit till ngn hjälp

P.S
Msts är väldigt lätt att förstå det enda krångliga kan va hur man för in downloads
D.S
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 20:59   #8
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Traindriver94
Jag har aldrig testa ngt annat än msts men gillar det skarpt och jag hittade en sida där det bara kostar 59kr (+29 i frakt =88kr tot). Och så finns det ju flest rutter m.m till msts, så det tkr jag du ska testa

Hoppas jag varit till ngn hjälp

P.S
Msts är väldigt lätt att förstå det enda krångliga kan va hur man för in downloads
D.S
Många rutter? Från början innan man har laddat ner något så finns det fler i Trainz. Sen vet jag inte hur det är när man laddar ner rutter men från början är det fler i Trainz. Tåg också. Så är det iaf på mina spel? Är era likadana?
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 21:32   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Många rutter? Från början innan man har laddat ner något så finns det fler i Trainz. Sen vet jag inte hur det är när man laddar ner rutter men från början är det fler i Trainz. Tåg också. Så är det iaf på mina spel? Är era likadana?
Nej, missförså mej inte (vilket jag ser är lätt nu när jag läste mitt inlägg). Jag menar att det finns flest rutter som man laddar ner (vad jag har märkt iaf) Sen är det ju bättre (skarpare) grafik i msts, men där kan folk inte gå på och av. Men msts är ju äldre än trainz och därför mkt billigare och jag tycker om du vill testa simulatorer, ska man inte välja trainz eftersom det är dyrare!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 21:33   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Säger som jag brukar säga, både Trainz och MSTS är bäst... Sen är det upp till dig själv vilken du gillar bäst. Båda får man fatt på till blygsamma kostnader, så är man på det humöret är det ingen jätteinvestering att skaffa båda.

Som Joel tipsar, BVE kan vara ett intressant alternativ.

Som tidigare MSTS-brukare skulle jag vilja anföra följande angående MSTS, sett från eget perspektiv:
  • Originalrutter i MSTS är med dagens ögon inte mycket att hänga i julgranen, det är flera år sen dom gick i korgen för egen del....
  • Underhållningsmässigt höjs det ett antal snäpp om man hämtar hem lite nyare rutter och nytt material. Svenskt finns här och på www.banbyggarna.se
  • Är man mest intresserad av svenskt så kan NMJ med sin otroligt fina natur och bibane-karaktär vara mycket underhållande. 6 mil rutt om jag inte minns fel.
  • Vill man ha en rutt med verklighetsanknytning, finns Tottes otroligt genomarbetade "Trollhättan", som i den relesade versionen går från Oslo till en bit in i Sverige. Bangårdar planerade som i verkligheten. Fortsättningen ner till Göteborg med omnejd jobbar Totte på, ett imponerande och målmedvetet flerårs arbete.
  • En klassiker är Hawks KMJ, som fortfarande med dagens ögon är mycket fin. 10 mil dubbelspårig svensk rutt med full signalering.
  • En relativ nykomling är JBJ2, som är en försvenskning av en av originalrutterna, men helt nya spår med mjuka kurvor och hastigheter satta i relation till spårradier och situation. Fullt signalsatt med svenska signaler och tavlor i en 30 mil lång rutt plus bibana, där en god bit över hälften är enkelspår. Naturmässigt inte "lika mustig" som t.ex NMJ, men mycket intressanta trafikmöjligheter.
De flesta rutterna kan du välja vilken årstid du vil köra i och alla finns beskrivna här på forumet.


Lite PR för MSTS således, vilket inte betyder att jag inte tycker att TRS kan vara precis lika passande.

I sammanhanget är kanske inte Rail Simulator att rekommendera, eftersom den då betingar ett betydligt högre pris såsom alldeles ny. Själv för egen del har jag svårt att se nån vettig anledning att gå tilbaka till nån av de "gamla" simulatorerna, då jag uppskattar den betydligt nyare plattformen med väsentligt mer detaljerade miljöer och fordon out-of-the-box än de gamla. Men, som pröva-på-tågsimulator-plattform, är dom ju gamla helt lysande, men räkna med att hämta hem freeware-stuff för att det riktiga nöjet ska infinna sig.

Jag är inte alls märkestogen i dom här sammanhangen, trots att jag genom åren hållt fast vid MSTS. Så även om jag just nu tycker att KRS ger mest, ser även jag fram mot MSTS2.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-03-17 klockan 21:45.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 21:55   #11
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Tack för alla tips. Verklighetsbaserat båda i bana- och tågväg är jag sugen på.

Testade BVE. Lite klurigt att komma igång. Men med trail & error så fick jag tåget att rulla i alla fall. Förstod dock inte hur jag skulle veta hur snabbt jag körde, hur snabbt jag fick köra och var jag skulle stanna. Men men, fick ju en liten smak på tågsim i alla fall.

Ska testa demon av Trainz. Finns det demo till MSTS?
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 22:26   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Alex, du har väl inte missat att vi har ett eget forumrum här för BVE. Där hittar du också en länk till en svensk sida som beskriver en hel del om att köra BVE.

Eftersom detta är ett tågsimulatorforum, även om fotodelen är ganska stor så lär du hitta mycket information om du börjar gräva här i de olika forumrummen. Jag lovar!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 23:32   #13
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Alex, du har väl inte missat att vi har ett eget forumrum här för BVE. Där hittar du också en länk till en svensk sida som beskriver en hel del om att köra BVE.

Eftersom detta är ett tågsimulatorforum, även om fotodelen är ganska stor så lär du hitta mycket information om du börjar gräva här i de olika forumrummen. Jag lovar!

Jodå har grävt runt där. Jag installerade BVE 4, på www.b.v.e.info hittade jag bara info om 2:an. Kan har letat på fel ställe dock.

Jag tänkte ge tågsim en chans. If you can't beat the enemy, join them. Eller vad det heter.

OBS!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009