Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-21, 12:01   #1
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard Nybörjarfrågor!

Hej!

Har precis införskaffat TSR2004 och STWs tilläggscd. Vill bygga Kust till Kustbanan mellan Göteborg och Borås, har börjat med Göteborgs central och infarterna, se bilderna. Nån annan som håller på med detta? Har en massa frågor redan:

1. Jag använder Stuart Thurstans "basemap project" för att få in kartor, men jag förstår inte hur jag gör fler basemaps än de inkl A1,A2,B1,B2. Vilka filer ska döpas om, hur ska de numreras osv?

2. Hur många objekt klarar programmet och datorn av så att säga...? Rutten kommer ju att kräva ca 120 baseboards, och de i Göteborg blir ju ganska fyllda om de görs verklighetstroget... Jag har en ganska bra Delldator, pIV 2.4GHz, 512mb ram, nvidia 64mb grafikkort.

3. Kan jag hitta spår nedsänkta i asfalt (normal spårvidd)? För spårvagnar och bangårdar med containeromlastning i Göteborg.

4. Kan man ändra på järnvägsbroarna (t ex STWs betongbroar) så att det blir en bropelare per spline, istället för det automatiska avstånd som sker nu? Vill ha det ungefär såsom högspänningsstolparna och kontaktledningarna fungerar, så att varje musklick ger en stolpe.

5. Inte landskapsfråga men - har laddat ned och installerat x31:an, men den dyker inte upp vare sig i railyard eller surveyor. Vad kan vara fel?

Mvh /Henrik



Västkustbanan svänger över Västra Stambanan (Skansen Lejonet till vänster)

Utfarten österut från Göteborg C
Hengelo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2003-12-21, 12:23   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Hej och välkommen!

Ska försöka ge lite svar på dina frågor.

1) Jag vet inte exakt hur han har namngivit sina filer men det borde vara så att du har mappar som heter A1, A2, B1 och B2. I varje mapp har du då förmodligen .im-filen som heter samma som mappen, det vill säga A1.im A2.im B1.im och B2.im sedan finns det en text-fil och själva texturen.

Det du måste göra är att kopiera hela mappen (t.ex A1-mappen), gör gärna flera kopior av den och kalla dem A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 B3 B4 B5 och så vidare, du måste sedan också döpa om .im-filen så att den heter samma som mappnamnet. Nyckeln här är alltså att im-filen och mappen har samma namn.

Säg till om du inte får det att fungera eller förstår min förklaring.

2) Svårt att svara på. Det beror väldigt mycket på datorn men det finns lite generella tips och det är att splines tar mycket datakraft. Ju fler splines dessot segare sedan beror det mycket på vilka objekt du använder. Är objekten dåligt byggda med för många polys går hackar det ganska mycket om man har många objekt men i princip finns inga gränser. Trainz kör på hela tiden tills din dator inte orkar mer.

Det finns ett program som heter FRAPS (finns en äldre version som är gratis) som gör att man ser FPS (frames per second) i spelet och då ser du lätt när du sätter ut objekt hur FPS påverkas.
Ett annat tips är att försöka hålla sig inom några få marktexturer. Tror att gränsen ligger på 250 man kan använda på en rutt men ju fler texturer ju mer slöar det också ner så försök hålla dig till några som fungerar bra att kombinera.

3) Har för mig att det ska finnas nedsänkta spår på Aurans download station.

4) Överlåter detta till Tomas då det är han som byggt broarna.

5) Testa att ta bort chump-filen (world_cache_dispatcher.chump) som finns här C:\Program\Auran\TRS2004\Cache (om du gjort en normalinstallation vill säga)

Lycka till med byggandet och välkommen att fråga på!

Var har du fått tag på kartan?

___________________________________
Fredrik önskar God Jul och Gott Nytt År!

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-21, 17:25   #3
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

ang mina broar, det går inte få till det på det viset, bropelaren sitter på mitten av spline segmentet och inte i början som på luftledningarna. Skulle man sätta bropelaren först på spline segmentet skulle det hamna en pelare precis i början av bron och ingen i slutet, och har man initiator och terminator så kommer det se väldigt fel ut

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 20:16   #4
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Henrik!

Var har du fått tag i kartan?

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 21:29   #5
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Tack för svar!
Några kommentarer och ytterligare frågor:

1. Hur jag än döper om mappar och filer, så kan jag inte ladda fler basemaps i surveyor än de ursprungliga fyra (A1 A2 B1 B2). Foldern heter "Basemap A1", och innehåller sen filerna "A1.jpg" "A1.texture.txt" "Basemap A1.gmw" "Basemap A1.im" och "config.txt". Enligt instruktionerna döps alla A1 om till det nya namnet, men man får inte döpa om texture.txt-filen, däremot ska innehållet i den redigeras så den pekar till nya bilden (primary=A1.jpg). Men config-filen då? KUIDen är ju inte unik längre om man bara kopierar allt? Jag förstår inte alls...

3. Nån aning om vad asfalts-spåren heter? Ganska svårt att hitta rätt på download station...

4. Tack för info om broarna! Bara jag vet hur de fungerar, så kan jag kontrollera byggandet...

5. Nu laddas x31:an, tack för tipset!

Kartan är kommunens grund/primärkarta i dwg-format (exporterad i eps, rastrerad till jpg). Jag har lov att använda kartan i "studiesyfte", eftersom jag är student på CTH. Kan tyvärr inte sprida kartan.
God jul /Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 23:30   #6
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Hengelo

Tack för svar!
Några kommentarer och ytterligare frågor:


Kartan är kommunens grund/primärkarta i dwg-format (exporterad i eps, rastrerad till jpg). Jag har lov att använda kartan i "studiesyfte", eftersom jag är student på CTH. Kan tyvärr inte sprida kartan.
God jul /Henrik
Det skulle vara intressant att veta vem på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg som gett dig tillåtelse till detta!!!

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-23, 00:42   #7
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Varför är det så kul att veta? Tycker det ska bli jättespännande om hengelo får ordning på rutten och kan release den.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-23, 16:57   #8
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Blappe

Varför är det så kul att veta? Tycker det ska bli jättespännande om hengelo får ordning på rutten och kan release den.

/Blappe
Kanske för att det finns andra som vill och tycker det är kul bygga realistiska banor också.
Självklart skall det bli spännande att följa fortskridandet av Henrik's projekt och ta del av den när han blir klar och släpper den.

//Perra

Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-23, 17:15   #9
mpo
Nybörjare
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 72
Skicka ett meddelande via ICQ till mpo Skicka ett meddelande via Yahoo till mpo
Standard


Angående basemaps; namnen på filerna .im .gmw och .jpg ändrade jag så att de stämde med mappens namn, .texture.txt behöll det ursprungliga filnamnet men editerades (mha notepad) till att peka på min .jpg-fil.

Hoppas att jag kommer ihåg rätt, och inte minst att det hjälpte...

/magnus
mpo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-24, 10:12   #10
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Kan man bygga en station i en tunnel i TRS? Jag vill bygga Lisebergs station, som ju ligger i Gårdatunneln... (en av Sveriges längsta järnvägstunnlar, som går rätt genom östra Göteborg)

/Henrik

Här kommer en bild till:


Olskroksmotet, vy österut
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-24, 14:09   #11
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Riktigt snyggt Henrik! När jag såg vilken vinkel det var ifrån kände jag igen alla vägarna direkt.

Mig veterligen går det inte att vara under jorden i Trainz. Däremot går det kanske att bygga upp stationen med räls och marken ovanför i gmax och sen koppla 2 tunnlar till den. Det är bara en idé dock och jag vet inte om det uppstår några nya problem med en sån metod.

Jag ser fram emot att se fler bilder på ditt bygge då det växer fram[].


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-24, 14:38   #12
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Nope. Det gör det inte. Har själv en sån station på den bana jag själv bygger. Man får lixom lägga ett "tak" över stationen.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-24, 20:37   #13
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Exakt Blappe. Man får sänka marken, lägga allt spår och placera allt man vill på på stationen. Sedan får man lägga på ett tak, i form av en "concrete slab spline". kolla under kuid 30671 på DS, jag har ett antal i olika storlekar där.

/Lar

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-24, 21:44   #14
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det går bra att göra station i tunnel, tom-sa har gjort en tunnelbane tunnel med station inuti, platform mellan spåren med uppgångar
Så nån variant på det temat går att få till.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-01, 12:24   #15
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Mycket snygg rutt!!

/Viktor
VD på North European Railroad http://w1.500.telia.com/~u50016605/

Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nybörjarfrågor Vilhelm MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2002-10-06 19:06



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009