Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-13, 04:15   #121
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Totte: Vill du göra en egen spårtextur? Kolla denna guide: http://www.railpage.org.au/steam4me/...k_tractex.html

Annars finns det många olika att ladda ner. Kolla dom vanligaste sidorna, bl.a. www.train-sim.com m.fl.

Olis: Jodå, din idé är bra. Det jobbiga är att kolla alla objekt så dom inte har 10 som detaljnivå. Den nivån måste man sätta spåren i vattnet på och sen köra på 9, annars kommer du se luftledning i vattnet när du ska köra!

Förslaget att helt ta bort ledningen (sätta den så högt den inte syns!), var för att slippa gå igenom alla objekt (och ev. stäla om detaljnivån!).

Jag tror inte Totte har lust att gå igenom alla objekt och han vill säkert ha kvar ledningen!? Det får jag respektera, men det är synd....

OBS! Stolpar i vattnet kan man alltid ta bort, men eftersom Totte inte använder autogantry funktionen, så hamnar inga stolpar i vattnet!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 11:17   #122
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Om du bockar av den rutan så försvinner kontaktledningen, eller?
Alltså finns ingen ledning i vattnet och man kan köra på utan vattenledning och/eller ändring av detaljnivå![8D]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 15:17   #123
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Totte: Vill du göra en egen spårtextur? Kolla denna guide: http://www.railpage.org.au/steam4me/...k_tractex.html

Annars finns det många olika att ladda ner. Kolla dom vanligaste sidorna, bl.a. www.train-sim.com m.fl.

Olis: Jodå, din idé är bra. Det jobbiga är att kolla alla objekt så dom inte har 10 som detaljnivå. Den nivån måste man sätta spåren i vattnet på och sen köra på 9, annars kommer du se luftledning i vattnet när du ska köra!

Förslaget att helt ta bort ledningen (sätta den så högt den inte syns!), var för att slippa gå igenom alla objekt (och ev. stäla om detaljnivån!).

Jag tror inte Totte har lust att gå igenom alla objekt och han vill säkert ha kvar ledningen!? Det får jag respektera, men det är synd....

OBS! Stolpar i vattnet kan man alltid ta bort, men eftersom Totte inte använder autogantry funktionen, så hamnar inga stolpar i vattnet!


http://pirpen.cjb.net/
Var inte dom gamla båtarna på Train-sim.com satta på 7m höjd?
Lätt ändrat i SFM annars.



Så kan man ha både kontaktledning och spår i drickat.
Robban
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 16:38   #124
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Robban: Det är ju en perfekt lösning på problemet! Du kan inte ge en en beskrivning på hur man ändrar höjden på modellen med SFM? Tror det bästa är att sätta båtarna på 8 meter, då dom amerikanska rutterna har ledningen (tror jag????) på 7.2!????

Jobbigaste är att jag tyvärr får skrota min water rutt, men det kan inte hjälpas (den nya höjden på båtarna sabbar min rutt totalt!).


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 20:36   #125
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Leta rätt på .s filen det gäller.
Klicka på shift (1), och sedan ändra på Y (2).



Men inte behöver du skrota din rutt ?
Borde gå att bara sänka marken i drickat, och flytta efter spåren?

Robban
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 21:39   #126
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag har bytt spårtextur, samma som KMJ-2.



MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 21:54   #127
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Mycket snyggare än den som var innan!
Använd den enligt mig då den passar in bättre!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 22:09   #128
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej igen!
Jag hade lite för bråttom att publicera bilden. Jag utforskade mer i RE och upptäckte texturmissar vid växlarna enligt bilden. Jag vet inte varför det blev så här. Så jag tar den förra texturen istället.



MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 22:55   #129
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Skumt...
Vad är det för växeltyp som detta texturfenomen uppträder?



/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 23:36   #130
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

A1tPnt2_5dRgt.s och A1tPnt2-5dLft.s
Uppträder konstig även andra texturen.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 21:28   #131
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej Mazz!
Hur går det med konstiga växeln?

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 21:55   #132
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ja, ja kollade den här växeln oxå. I KMJ sitter den ju i kvastarna, medans i LLJ har jag vad jag minns inte använt den alls faktiskt... När jag kollar på den, så minns jag varför jag inte har använt den så mycket och det är helt enkelt för att den är lite knepigt gjord textureringsmässigt. Jag har samma fenomen som du när jag kollar på en sån växel, både i KMJ o LLJ:





Så, det förefaller som om det är modellen som är lite konstigt texturerad snarare än att texturen i sig orsakar det. Eller egentligen, modellen i sig känns inte bra, då den är för smal och avslutar texturen för tidigt så att texturens alfadel inte får nån verkan och avslutas då med en skarp kant..
Det är synd, eftersom det blir väldigt snyggt så som du gör med den här växeln...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 22:27   #133
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Kan man göra nånting så den blir bra? Jag vill helst inte byta ut växlarna till annan, för det kan orsaka problem med rutten.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 22:39   #134
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ja, jag tycker inte att du ska byta ut växlarna, det är för äventyrligt eftersom du vad jag har förstått signalsatt i de delarna.

Att göra nått åt växeln är inte jag rätt person att svara på. Det jag föreslår om ingen anna bra väg kan hittas, det är om du kan få nån 3D-byggare att göra en platta som håller de mått som växeln har och på den texturera upp växeln. Placera den där växeln är, men höj den ett uns, så att plattans textur är den som syns. Ytterst lite behövs bara, så at det inte syns att det är fejkat.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-16, 21:09   #135
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag hade e-mail kontakt med Okrasa Ghia (X-tracks skaparen rätta gärna om jag har fel) och han skrev att det finns fler vissa växlar som uppträder konstigt. Säger att det går inte att försöka justera något. Så det får jag acceptera.

Sen annan sak varför hackar det i skärmen? Är det för att rutten för stor (över 900MB) eller vad? Kanske för många texturfiler i onödan? Hoppas på vettig svar är jag tacksam.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009