Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-31, 11:10   #1
taigatrommel
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 1
Standard Nybörjarfrågor

Hej!

Jag skulle vilja importera mb-filer i trains, kan jag använda mig av gmax att konvertera dem eller vet ni någon annan bra konverterare?

Sen skulle jag gärna veta vilka grafiska features trainz har. Finns det stöd för bumpmaps(gissar nej), displacementmaps(gissar nej), någon motsvarighet dvs förenklad typ av hdri/dirtmap etc(gissar nej). Finns det något stöd för raytracing, tex skuggor,reflektion eller refraktion?.
Jag är ny på spelanpassad 3d-modellering så jag behöver bara få dessa saker klargjorda innan jag börjar göra något som inte kommer gå att använda .
Vad brukar ett medelstort lok dra i polygonantal ungefär och vad är taket?

Tack på förhand
Mvh Taigatrommeln
taigatrommel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 11:24   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Hej!

mb-filer... i vilket program har du skapat dem? Om du har möjlighet att exportera till .3ds så blir det nog enklast för dig.

Har dålig koll på mb men möjligen att 3D Studio kan importera sådana filer.

Trainz har stöd för bumpmaps men osäker på displacementmaps.

Eftersom Trainz har stöd för LOD så kan det vara ganska många polygoner innan man går i taket. Använder man LOD så kan den mest detaljerade modellen säkerligen kunna uppgå emot 30 000 polys
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 17:57   #3
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

tufftuff är nog den som har bäst koll på det där, men bumpmapping finns det vet jag.

som Fredrik säger det finns ju LOD men det är ju bra o va lite restrektiv med polygonantalet om man kan, det är ju inte många som sitter på superdatorer hehe. 10000-15000 borde väl räcka för ett väl detaljerat lok som inte slösat polygoner i onödan, men i slutändan är det ju upp till den som bygger modellen som avgör, Trainz har ingen direkt begränsning per objekt.

på denna sida hittar du Content creation guide där allt står om hur man gör configar och sätter upp saker i 3dsmax/gmax m.m. http://www.auran.com/TRS2004/contentcreators.htm

här är en sida med lite tutorials http://www.auran.com/TRS2004/learning_f.php

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009