Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-23, 23:04   #16
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard Ytterligare PM svar

Jag kan eller får inte uttala mig om vad andra modders har gjort,
Varför???, Nu hamnar vi i en värld av copyrights mm.
Utan personens godkännande använder jag inte detta mtrl heller.
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 14:40   #17
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Om man nu ska köra en tågsimdag så är det inget man roddar ihop på en månad eller så.
Tidsmässigt kommer vi att hamna nånstans på vårkanten.
Eftersom jag jobbar som bärgare så börjar våran säsong på allvar från 1 Oktober och slutar den sista Mars och under den perioden är det äta,sova och jobba som gäller.

Den lediga tid jag får kommer jag då att ägna åt att eventuellt anordna en ny Tågsimdag, jag säger eventuellt för det är mycket som ska klaffa.
Förra gången hade vi lyckan av att ha pyttemjuk med i bakgrunden och vi fick bland annat datorer för det evenemanget sponsrat den vägen, den här gången måste det lösas på annat sätt.
Hur den frågan löses är något som jag får jobba på genom att ta kontakt med dom som i dagsläget har ansvar för respektive simulator. (pågår diskussioner)

Har även reflekterat lite över vart man ska hålla ett evenemang och en spontan tanke är att det blir i samarbete med en organisation som har dom medel som krävs för det är inte gratis att ordna ett sånt event.
JVM i Gävle jobbade vi med förra gången och med den support och det stöd vi hade från dom gör i dagsläget att jag gärna samarbetar med dom igen.

Vi har idag 3 tågsimulatorer och självklart ska dessa visas upp och hur detta ska göras bestäms i slutändan av er som använder dom.
Jag kommer ju inte att klara av att organisera detta helt själv och i första hand så tar jag jättegärna emot tips och förslag från alla er.
Så föreslå och brainstorma fritt för det är ändå ni som bestämmer vad som ska visas upp.

Om ni behöver kontakt med mig av någon anledning så skicka ett PM så ska ni få ett mobilnummer där jag nås.
Nu måste jag ut och jobba igen så ha en fortsatt trevlig helg
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 14:48   #18
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Innan jag drar iväg kom jag på en sak till

Om det är ok med admin och moderatorer här så skulle jag gärna vilja sätta upp en egen topic om det hela ??
Blir lite lättare att hänvisa ev samarbetspartners till en sån, och om jag skulle få ok till en sån topic vart ska vi lägga den ??
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 15:54   #19
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Vad hände med Repairman? Avslutade han sitt konto själv, eller?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 18:36   #20
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ja på egen begäran.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 18:46   #21
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Otroligt konstigt. Då blir det nog ingen tågdag.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 18:52   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Otroligt konstigt. Då blir det nog ingen tågdag.
Aha. Han är den enda som kan arrangera en sådan då?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 19:03   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av avslutat_konto Visa inlägg
Tack

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart
Återkommer med vart det hela tar vägen..
Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-09-25 klockan 19:04.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 19:34   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.
Du tycker som vanligt, förmodligen helt rätt Mazz! Rusa åstad är nog vad f.d. "repairman", senare "Avslutat konto", som han tydligen själv begärt, gjort, i ett utbrott av otyglad ilska över någon bagatell!? Synd, men han dyker kanske upp under annat namn framöver, och då förhoppningsvis med en mer "dämpad" agressivitet än vad han visat de senaste dagarna.
Jag tror att hans idé om att uppdatera simulatorn på JVM är ganska vettig - hur kan vi annars attrahera en uppväxande cyberorienterad generation för tåg ?

En synpunkt i etern bara:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 20:27   #25
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo, du har en poäng där, att uppgradera X2-simulatorn till Trollhättanrutten är ingen dum ide, att ha en verklig rutt som bas tillför faktiskt lite. Det förutsätter dock en del saker. Doh, nu är jag sådär tråkig igen...

  • Totte måste ge sitt godkännande
  • Järnvägsmuseet måste se finessen med det
  • En aktivitet måste skapas, som är tillräckligt tålig för såväl "full-gas"-kunder, som stå still och beundra utsikten så att säga. Inga AI får komma i vägen i något fall.
Aktiviteten måste vara byggd så att det å ena sidan händer mycket med förbipasserande tåg av olika slag och å andra sidan inte påverkar "player" det minsta. Player path får inte ha några AI-tåg som korsar tågvägen, det riskerar rödljuskörning. Rödljuskörning ser museet rött på, för det innebär att någon från receptionen 6 hallar iväg, måste göra avbrott för att starta om simulatorn.

Men rött, då ska man ju stanna, är inte det bra då att det händer nått? Jo, för oss är det självklart, men inte för den typiske X2-simulator-föraren.

VHJ är väldigt lämplig för just det här ändamålet, då den är dubbelspårig hela sträckan. Det kan hända saker hela tiden, fast player path inte korsas. VHJ är 30 mil lång, vilket snabbt äts upp av fullgas-körare. Av den anledningen, så slår jag till bromsarna något när en kund har avslutat sin körning, det har gjort ganska mycket på att hushålla på ruttens sträcka. Det räcker med omstart en gång om dagen på en intensiv vanlig helg nu. Av den anledningen är även KMJ inte ett alternativ med sina 2 x 6 mil för den obemannade publikkörningen, men jag föredrar KMJ om man är på plats och kan starta om när det behövs.

Trollhättanrutten minns jag inte riktigt, men jag får för mig att den i majoritet är enkelspårig vilket då reducerar möjligheten till annat än uppställda consist. Längden är det ju dock inget fel på.

Som komplement-rutt kan den vara utmärkt, men som ersättare är jag tveksam.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:16   #26
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.

Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...

Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:46   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:47   #28
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.

Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...

Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje...
Nja.... (sätter på mig messerschmitt-hatten igen... )

Eftersom det finns en ganska eller väldigt bra story runt VHJ-rutten, så blir det mer av en "aha, va kul" från de vuxna som jag kommit i samspråk med runt simulatorn på flertalet Järnvägsmuseidagar. Idag kanske "wao-känslan" över simulatorn som sådan inte riktigt infinner sig bland de vuxna som det gjorde 2002 eftersom det hänt en del på vad folk upplever i sina datorer nuförtiden. Men för juniorer fungerar den fortfarande utmärkt.

De flesta vuxna är mest intresserade av att deras barn har roligt om man ska vara lite krass. Ska det ge mer påtagliga reaktioner från de vuxna skulle det nog behövas en lite nyare modern simulator, gärna med det visuella intryck vi idag ser från en fungerande RW3-installation.

Och ska man göra en plattform som är lite mer entusiast-betonad så får man nog skruva lite på konceptet faktiskt. Och det är inte riktigt vad museet har som behov just nu, såvitt jag vet. Men, visst finns det idéer. En del påtagliga faktiskt. Men kom ihåg att barnen har inte så stora krav på tekniken.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:53   #29
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.
Totte, skulle inte tänka tanken att prata strunt om din utsökta rutt. Det jag beskriver här är de lite speciella krav som gäller i X2-simulatorn och vilka typer av rutter och kriterier som är lämpliga för just den applikationen.

Man måste tänka på att X2-simulatorn är just en snabbtågssimulator och ska dessutom ses som en självgående automat och det är därifrån kraven kommer.

Så ta för allt i världen inte den här diskussionen som någon som helst kritik för din fantastiska rutt, för det är det verkligen inte!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 22:03   #30
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Om vi ändå talar framtid, borde man då kanske inte fundera på att utgå från Openrails när det gäller en ny simulator?
Då finns ju möjligheten att göra anpassningar i mjukvaran genom att man har tillgång till källkoden.

Själv undrar jag om man skulle kunna göra en ångloks simulator som komplement till X2 simulatorn? T.ex. ta en gammal hytt på ett lok som skall skrotas och sätta bildskärmar där fönstren borde suttit? Blir förstås inte en lätt jobb.

Fördelen är förstås att man kan ha en kortare sträcka pga låga hastigheter.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009