Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-14, 20:15   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan i TANE

Den långa slutspurten för Nynäsbanan i TANE har inletts. Nu handlar det om marktextur plus övriga justeringar - ett tämligen omfattande jobb. Banan är starkt präglad av Lan, det gäller också naturen, inte minst skogen. Frånsett några mindre objekt är Nynäsbanan i TANE till 90% ett verk av Lan. När det gäller tavelsystemet håller jag fast med Sv. Järnvägstavlor ver. 1.

Nynäsbanan utvecklades ursprungligen i 2010 som en högrealistisk Trainz-bana byggd i DEM. Parallellt utvecklade Lan 2010-objekt som anpassades till TANE. Banan har tavel- och signal-satts av Jg-loket.

Nynäsbanan sträcker sig 55 kilometer från Nynäshamn till Älvsjö med en avstickare till Stockholm C. I avstickaren har den den 1,6 km långa Södertunneln raserats. Banan är uppdaterad till hög hastighet enligt linjeböckerna. ModCat har tillkommit.

Bilderna är från Nynäshamn.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nynäs 1.jpg (141.9 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Nynäs 3.jpg (149.8 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Nynäs havsbad.jpg (188.5 KB, 108 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:14   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Men Nisse, version 1 av Tavelsystemet finns det inte något stöd för, vilket innebär att de som vill ladda ner denna bana, kommer riskera att få flera konstigheter.

Så fort du installerar antingen Tavelpaketet version2 eller senaste versionen av STL Source(v4.33.1) för T:ANE (som ju krävs för de flesta av STL:s saker) så kommer dina banor att riskera att uppvisa problem. Därför är det bättre att göra den förändringen nu och inte skicka ut banor till allmänt förfogande som inte möter de standarder som STL:s script och objekt kräver.

Dessutom så kan jag lova dig att det "extrajobb" som du tycker du måste lägga ner inte är så omfattande som du tror, och har du bara läst pdf:n som följde med och även korvtigers beskrivning i "STL:s hemside tråd" så borde även du ha sett det!
Så länge som en tavla har rätt storlek/typ så är det väldigt lite jobb, i vissa fall behöver man inte ens bry sig!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 14:55   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nisse.

Jag håller helt med Blomsson. Ska du uppdatera Nynäsbanan till Tane, så gör det ordentligt på engång.

Annars så är det ingen idé, att vi andra laddar hem den. För vi kommer inte veta, vilken tavla du hade tänkt dig och vad vi ska byta till.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 14:59   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Totalt handlar det om 12,5 mil TANE-banor som omfattas av ver. 2. När det gäller Nynäsbanan har jag tagit beslut om att nedlagt arbete med tavlor ligger kvar. Således kommer Nynäsbanan, 6 mil, att omfattas av ver 1.

När det gäller de övriga båda banorna är dom avhängiga ett event. beslut att lämna TANE. Detta avgörs av SP 2, som förhoppningsvis får bukt på SP 1:s många besvärliga buggar.

Läget är att en återgång till 2010 ligger närmare än en fortsättning i TANE.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 15:39   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tänk på. När den dagen kommer, som någon annan lägger upp en bana. Då kommer det bli fel för dig. Om du stannar kvar vid version 1.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 15:47   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nisse !?

Du envetnas med att hota "dra nåt gammalt" över Trainz. TS 2010 var väl det bästa vi hade för 7 år sedan men är idag passé. Men en hyfsad dator flyter TANE SP2 som smör och honung. Jag tror att jobbet med att fixa tavlorna till vers2 är överstigligt och alls inte lika tidskrävande som du tycks tro.

Blomsson och Korvtiger har verkligen lagt sin skäl i detta och det vore synd om du släpper banor för TS2010 som blir obrukbara i TANE - Knappt någon använder väl TS2010 längre, så din eventuella "kundkrets" blir nog väldigt liten !?

Tänk på vår senaste litteraturpristagares ord:

"The times they're a'changing"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 15:49   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Och nya saker som skapas av STL-gänget och kanske även av andra som kräver STL Source(v4.33.1) och som du då inte kan använda, eftersom om du installerar den senaste versionen av STL Source så kommer inte tavelpaketet version 1 att fungera längre!
Du kan inte heller ha banor som både har version 1 och version 2 av tavelpaketet samtidigt...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 09:27   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det är kanske läge att förklara min syn på tavelpaketet ver 2: Jag har aldrig tyckt om ultimatum, sånt skall tacklas.

Nu handlar den här debatten ytterst om TANE:

Det är roligt att bygga i 2010, det är frusterande att bygga i TANE. Jag vet.

I går, torsdag, hade jag lagt en ett stort antal Lan-träd i Nynäsbanan. När jag sen testkörde svävade träden uppe i luften. Kontroll visade att träden var rätt installerade.

Jag har förklarat vid flera tillfällen att TANE SP 1 är byggovänligt, men jag avvaktar för att se om SP 2 kan fixa saker och ting. Dock har jag ingen förväntan att så skall ske; det strider mot N3v:s affärspolicy. Lämnar jag TANE, vilket alltså ligger nära till hands, behövs inte tavelpaketet ver 2.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 10:28   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg

Jag har förklarat vid flera tillfällen att TANE SP 1 är byggovänligt

Nisse
Du är nog rätt ensam om den åsikten.
Kan man handhava TANE korrekt, så är det med bred marginal den mest lättjobbade, och bäst fungerande Trainz-version som har släppts hittills.

Men som sagt, man måste lära sej hur allt fungerar först.
Det är ungefär som att lära sej att köra bil, klarar man inte det, kan man inte heller skylla på att det är bilen det är fel på.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2017-06-16 klockan 10:31.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 10:55   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Du är nog rätt ensam om den åsikten.
Kan man handhava TANE korrekt, så är det med bred marginal den mest lättjobbade, och bäst fungerande Trainz-version som har släppts hittills.

Men som sagt, man måste lära sej hur allt fungerar först.
Det är ungefär som att lära sej att köra bil, klarar man inte det, kan man inte heller skylla på att det är bilen det är fel på.
Jag är inte ensam, förmodar att du läst om Benkegbg:s svindlande äventyr med TANE.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 12:47   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Sant är att jag haft stora problem och fortfarande har det med TANE. Men trots det så fortsätter jag att använda TANE och hoppas på att uppdateringen till SP2 ska rensa bort problemen jag haft.

Många kanske tycker jag uppträder som en gnällspik och sur gubbe efter alla mina sparkar på TANE, men innerst inne är jag snäll och tålmodig och faktiskt, tro det eller ej, börjar tycka om TANE.

Att jag skrivit negativt och publicerat taskiga bilder på hur TANE uppträder för mig var inte för avsikt att skrämma bort någon från att använda TANE. Jag tänkte att om ni ser mina problem kanske ni hittade en lösning på dem. Jag har också fått tips och råd om hur dessa problem kan tacklas, men en del problem har visat sig omöjliga att lösa.
Tänker då på hur TANE omvandlat en del objekt och skapat nya splines. Men det hoppas jag som sagt att SP2 kanske fixar. Så till dess fortsätter jag att bygga i TANE och mitt projekt BENSLAND fortsätter långsamt och tålmodigt framåt, trots att en del saker och ting inte fungerar för mig. Tror det delvis beror på hur min dator jobbar.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 15:05   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo då TANE fungerar utmärkt, men jag tror inte den är så bra på att fixa till routes and sessions från gamla versioner (vers <3.7). N3V
har aldrig påstått något annat heller. Som Asset-builder får man själv rätta till det som blir fel med äldre assets.

Samma gäller sannolikt i ännu högre grad Routes and Sessions av äldre versioner. Det kräver stor kunskap och rutin av de som försöker sig på detta !

Jag förstår frustrationen hos benkegbg och Nils Blid som lagt år av byggande av sina banor i vers<3.7, men jag betvivlar att det lyckas få TANE-fungerande till 100 %. Ni får nog räkna med fortsatt frustration om ni inte rensar ut saker som inte fungerar och installerar nytt. Mycket jobb men detta är ju en hobby och det skall vara roligt att bygga !!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 15:53   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Tycker ändå det är lite otroligt att det öht taget går att få in en rutt från ett 7 år gammalt spel i en ny utgåva av Trainz, och att så gamla objekt som från Trainz 2004 (kanske äldre tom?) faktiskt går att få att funka. Tycker vi ska vara väldigt glada över det
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 17:36   #14
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Visst tappade jag mycket av det arbete som lagts ner på den gamla banan vid överföringen till TANE, men det har jag nog lyckats komma över. Själva kartan kom in och rätt mycket gammalt material också.

Vad som sedan skedde var att TANE bytte någon rälsbit på ett par ställen (som var omöjliga att radera) samt att det uppstod något slags egetskapande av spline-objekt, typ tunnel/bro/räls och liknande, som gick kors och tvärs över hela landet. Det var det mest irriterande.
Kanske berodde detta på att jag hade ett par sessioner med samma namn men olika rutter som ändå var samma rutt, dvs Bensland med lite olika namn. Har inte upplevt något av egetskapande efter att ha raderat alla onödiga sessioner och rutter.

Jag har nu kommit till det läge att banan finns där, rälsen finns där och en del gammalt (!) material finns där. Till detta har jag nu lagt in nytt material, hämtat från DLS och vår STL - men det är det sistnämnda som strular. Signalerna fungerar inte. Mer om detta i min egen tråd "TANE oönskade spårbyten med mera".
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009