Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-14, 23:57   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Elskåp, signalskåp, kabelkanaler

För att få ett realistiskt intryck av en bana så bör väl el- respektive signalskåp vara placerade på rätt ställe. STW-gänget liksom Lan och Bengan m.fl. har försett oss byggare med diverse skåp för elektriska kopplingar (sannolikt reläer). Har länge funderat på var och hur el- respektive signalskåp placeras utefter banan. Några specifika frågor:
1. Vid vägskydd och bomanläggningar. Vilka skåp ställer man där?
2. Vid signaler som reglerar tågrörelser (för-, huvud-, mellan-, dvärgsignaler m.fl.). Vilka skåp ställer man där?
3. Kan ett el- respektive signalskåp vara kopplat till flera objekt? Vid exempelvis utfarter kan flera signaler stå mycket nära varandra och kan kanske betjänas av ett gemensamt skåp?
4. Är växeldriv på en bangård kopplade till en gemensamt skåp eller teknikutrymme? Finns det ett kopplingsskåp till varje växeldriv?
5. Vilka ledningar är dolda i kabelkanalerna. På många stationer saknas hjälpkraftledningar respektive återledningar. Är dessa inneslutna i kabelkanalerna?
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 02:47   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag skulle kunna svara med ett svar på samtliga frågor: det är olika!!
Men det svaret tror jag inte tillgodoser de intresserade i någon större omfattning, därför så blir svaren så här:

För signalinrättningar så finns det flera typer av "kopplingsinrättningar" som jag listar från minst till störst:
  • Kopplingsskåp/kopplingsstolpe
  • Signalskåp (plåtskåp 1-3 dörrars och träskåp 2 och fyra dörrars)
  • Signalkur (tre typer)
  • Kiosk
  • Teknikhus/Ställverk (olika utförande beroende på ställverkstyp)
  1. Vägskydd har oftast kurar, kan vid mindre anläggningar vara skåp. Eftersom det oftast är många objekt och/eller har batterireserv så finns det inte plats i ett vanligt skåp. Dessutom så finns det ett behov av hjälpmedel för "vakt vid väg" om anläggningen inte skulle fungera korrekt.

  2. Det beror på ställverkstyp, vid reläställverk så är det vanligast med trä- eller plåtskåp, men vid anslutningar mot linjeblock så är det vanligt med kurar. Även här beror det på att det är många objekt och också en batterireserv. Huruvida det är plåt-, träskåp eller kurar beror till stor del på när det är byggt och om det är "uppgraderat". Tex ett uppbrunnet träskåp ersätts ju inte med ett nytt träskåp!
    Datorställverken har uteslutande kurar som förser signalobjekten med information och kräm. Det kan förekomma skåp vid speciella fall.

  3. Det är sällan som ett skåp bara är till ett objekt, oftast är de strategiskt placerade.
    I Vingåker som är ett reläställverk mod-59 så är det från norr räknat:
    • Kur (Infsi/Utblsi)
    • Vägkur (som antagligen även sköter om växlarna)
    • Litet träskåp (3st msi, ev vx)
    • Litet träskåp (elektriskt förreglad klotväxel och klotspärr, vfsi)
    • Relärum
    • Stort träskåp (3st msi, vx till sidan)
    • Stort träskåp (växelövergång)
    • Kur (utblsi/Infsi)
    Observera att det även är spårledningar och ATC, förutom kablar till själva signalerna och växlarna i skåpen/kurarna.

    I katrineholm som är ett datorställverk mod-85 är det en mängd med kurar, samma gäller här, att de är strategiskt placerade. Om det inte är för långa avstånd så dras oftast kablarna direkt till de yttre objekten utan att det sitter ett nytt skåp. Det handlar ju oftast om signalkablar, spårledningar och baliskablar vid dessa ställen. Dessa kurar ser påfallande lika ut som vägkurar dock så saknar de den bakre dörren som huserar batterierna.

    3b. Eftersom du har glömt ett fall så tar jag det nu - Linjeblock:
    Dessa punkter på linjen sköts via blockkiosker, vid sk delade block (udda och jämna signaler står en bit ifrån varandra) så kan det förekomma att skåp finns vid det ena paret. Det förekommer också skåp på linjen för spårledningar, ATC mm. Dessa kan innehålla batterier och är då motsvarande B-skåp i storlek.

  4. Från skåp eller kurar så går det ut kablar till kopplingsskåp/kopplingsstolpe som sedan har kablar till växeldriven. Varje växel har ett kopplingsskåp, dock ser kopplingsskåpen olika ut beroende på ställverkstyp.

    I reläställverken är växlarna kopplade (a/b ände, om det inte bara finns en växel förstås), varje ände har en kopplingsstolpe men det finns bara EN lokalställare. Kopplingsstolpen med lokalställar-knappen på finns i den änden som läggs om sist.

    I datorställverken är varje växel en egen enhet och läggs om var för sig. Kablarna till kopplingsskåp kommer från kurar och det finns ett kopplingsskåp MED lokalställar-knapp för varje växel.
    Lokalställar-knappen är alltid placerad(vid tungspetsen) så att man ser in i den växel som läggs om.

  5. På nyare ställverk och vid ombyggnationer läggs alla kablar i kabelkanaler och rör. På äldre anläggningar så är allt nedgrävt, vilket ju innebär att det kan vara ett sammelsurium av nedgrävda och kanalförlagda objekt, olika typer av skåp osv.
    Hjälpkraftledningarna går ofta ner i marken en bit innan teknikutrymmet och sedan in i densamma, där den agerar som nödkraft, vid bortfall av ortsnätet som brukar vara den primära matningen. De kan säkert också gå i kabelkanaler men man måste passa sig för transienter. Hjälpkraften går också ofta in i vägkurar och blockkiosker.

    El-skåp förkommer framförallt som enstaka små skåp och för växelvärme och belysning på bangårdar, även tågvärmeposter finns. Eftersom mycket av den el som används till signalobjekten matas i kablarna från ställverken eller hjälpkraften så är det påfallande lite rena el-skåp ute på anläggningarna, de flesta är för signalobjekten. Kan även finnas kiosker (kanske skåp också) för tele-sidan.

Långrandig som vanligt och då har jag säkert glömt något ändå...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 12:38   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Tack för svaret Blomsson!

Ett förtydligande svar: Jag uppfattade inte om de s.k. återledningarna var nedgrävda i rör/kanaler förbi stationer.

Ytterliggare en fråga: Är det av säkerhetsskäl som man minimerar antalet "luftburna" starkströmsledningar, typ hjälpkraftledning och återledningar, på stationsområden?

Blomsson nämner ett antal skåp/inneslutningar för elektriska anslutningar. Tre av dessa typer tror jag inte finns i Trainz:

1. Signalkur
2. Kiosk
3. Teknikhus

För hugade byggare kunde kanske dessa vara något att sätta tänderna i?
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 12:53   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Tack för svaret Blomsson!

Ett förtydligande svar: Jag uppfattade inte om de s.k. återledningarna var nedgrävda i rör/kanaler förbi stationer.

Ytterliggare en fråga: Är det av säkerhetsskäl som man minimerar antalet "luftburna" starkströmsledningar, typ hjälpkraftledning och återledningar, på stationsområden?

Blomsson nämner ett antal skåp/inneslutningar för elektriska anslutningar. Tre av dessa typer tror jag inte finns i Trainz:

1. Signalkur
2. Kiosk
3. Teknikhus

För hugade byggare kunde kanske dessa vara något att sätta tänderna i?
Vänligen
Kan bero på att vi byggare inte har dokumentation över dessa, än mindre bra bilder att karva texturer ur !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 02:06   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Tack för svaret Blomsson!
Ett förtydligande svar: Jag uppfattade inte om de s.k. återledningarna var nedgrävda i rör/kanaler förbi stationer.

Ytterliggare en fråga: Är det av säkerhetsskäl som man minimerar antalet "luftburna" starkströmsledningar, typ hjälpkraftledning och återledningar, på stationsområden?
Som utav en händelse (jo jag lovar) så hade jag en bild på norra änden (mitten snarare) i Vingåker.
Hjälpkraft beskuren.jpg

Den röda fyrkanten är hjälpkraften som försvinner ner i marken för vidare transport in till teknikhus.

Den blå är återledningen. Om den bara är nedgrävd eller ligger i kanal och kommer upp på andra sidan eller om den också går in i teknikhus eller liknande utrymme vet jag inte, span krävs!!

Den gula fyrkanten påvisar bara de omnämnda Teknikhusen, det närmast är ett nybyggt, eldriftens kanske! Den byggnaden till vänster (som knappt syns) är Teknikhuset för signal men som på min tid iaf även huserade eldriftens saker (därför lite överraskad över det nybyggda huset).

Som synes så är det inte långt mellan Teknikhus och starkströmmens nedgång. I den andra änden så är det betydligt längre, kan bero på att det är både perrong och vägbro, i övrigt ser det i stort sett likadant ut.

Kan mycket väl vara säkerhetsskäl till varför kablarna grävs ner. Kan ju också sammanfalla med att kablarna ändå ska in i Teknikhuset och att skicka luftledningar dit in är ju inte speciellt säkert heller, så två flugor på smällen kanske! Ska spana lite vid tillfälle hur det ser ut vid vägkuren med tanke på hjälpkraften.

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Blomsson nämner ett antal skåp/inneslutningar för elektriska anslutningar. Tre av dessa typer tror jag inte finns i Trainz:

1. Signalkur
2. Kiosk
3. Teknikhus

För hugade byggare kunde kanske dessa vara något att sätta tänderna i?
Vänligen
Signalkuren har jag hållit lite på och börjat med, därför att jag tänkte göra den själv som ett första objekt i och med SP2. Däremot så har jag mått och bilder (eget gjort allt).
Signalkuren är egentligen tre typer av kur:
  • Signalkur (85-kur) en dörr på gavel.
  • Vägkur, en dörr på vardera gavel, batteri o likriktare i den bakre med en undre lucka för hjälpmedel till vägskyddet. Sedan sitter det minst en låda på sidan ofta två stycken för reglering av vägskyddet.
  • Signalkur (variant) är egentligen en vägkur med två dörrar men utan vägskyddets attiraljer, men plats för batterier mm på baksidan.

Kiosken är väl egentligen samma tanke, fast den har jag inte fixat mått och bilder på än, men ska vid ett lämpligt tillfälle.

Teknikhus för reläställverk har jag ju mitt över järnvägen så borde väl inte stöta på några större problem (om det inte är någon som reagerar på en tok som springer runt med tummaträ förstås).

Teknikhus för datorställverk är det en bit bort till så det får bli ett senare projekt.

Om det är jag, LAn eller någon annan som gör dessa objekt är väl inte så viktigt utan att det blir gjort och med hög klass...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-05-16 klockan 02:07. Anledning: Färgblind!!
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 07:12   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det Blomsson benämner Teknikhus har Bengan gjort och som han döpt till Elcentral. Det kommer att finnas i det paket med elskåp som är på G.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 14:50   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det Blomsson benämner Teknikhus har Bengan gjort och som han döpt till Elcentral. Det kommer att finnas i det paket med elskåp som är på G.
Bengans Elcentral är inte samma typ som Teknikhusen för Järnvägen, hade tyvärr ingen på bild, får ordna något!
Teknikhusen för järnvägen (både mod-59 och datorställverken) är standardiserade byggnationer, men vid större stationer så används även specialbeställda utrymmen. I Katrineholm är teknikhuset utformat som en vagn! Även utrymmen för eldriften kan vara specialbeställda, finns även det i Katrineholm, en stor byggnad mitt på stationsområdet.

Vän av ordning kanske undrar, men alla små stationer är ju inte mod-59 eller datorställverk hur är det då? Själva manöverapparaten satt ofta i anslutning till tågexpeditionen om det fanns resandeutbyte, relärummet(teknikhuset) var då placerat i källaren på stationshuset eller i ett angränsande utrymme.
Så man kan klara sig utan ett specifikt Teknikhus beroende på ställverkstyp.

Jag klurade lite på återledningens beteende, och blev mer och mer säker på att den går rakt igenom stationen och inte in i några teknikutrymmen, eftersom återledningen fångas upp av sug-transformatorer och i Vingåker så sitter det en ca en kilometer ut på linjen mot Högsjö.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 22:48   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Lite utlovade bilder på Teknikhusen i Vingåker!
Teknikhus x2 vr beskuren.jpg

Jag vet inte vilka det är som huserar i detta bygge, men är byggt för ett fåtal år sedan.
Teknikhus el vr beskuren.jpg

Teknikhuset för Signalavdelningen!
Teknikhus signal vr beskuren.jpg
Innanför dörren så finns en hall och (ibland) ett dass, till vänster så har Tkl sin arbetsplats om stationen någon gång skulle behöva styras lokalt. I dessa utrymmen finns också saker för att hjälpa personal vid olika situationer, kontakdon, lampor, västar, flaggor mm.
Innanför detta utrymme finns relärummet, inklusive skåp för omkoppling mellan de olika näten. Till relärummet finns det åtkomst både via (låsta) dörrar från Tkl-utrymmet och baksidan på Teknikhuset.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009