Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-17, 15:42   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Bygget av X5, rapporter här.

Har börjat så smått med X5. Om nu X7 var föregångare till dagens pendeltåg kan man säga att Xoa5 var föregångare dagens IC-tåg á lá X2. I båda testades utrustning som senare kom att hamna i den nyare tidens tåg.
X5 är ca 70 m långt och jag får bygga den som en enhet (kopplades i princip aldrig isär) för strömavtagarna sitter på mittvagnen och drivboggierna på A resp. B-vagnarna. Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?
En bild på första timmens jobb i gmax (fronten är den svåra biten).

Jag kommer att rapportera här liksom jag gjort i Xoa7-tråden, jag vet inte om det är av något allmänt intresse men det är ett bra sätt för mig att avsluta ett byggpass och samtidigt dokumentera det jag gjort och koppla av ögonen ( gmax är rena syran för gamla trötta ögon!).

Återkommer:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 01Start.jpg (69.3 KB, 531 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2009-11-17 klockan 18:56.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 16:01   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu kanske jag minns fel men är det inte så att alla lok i ett tåg manuvrerar sina strömavtagare syncront? Dvs det är bara att låta drivvagnen ha en osynlig strömavtagare och eventuellt låta den som har strömavtagaren vara ett lok utan dragkraft. Detta naturligtvis under förutsättning att du vill dela upp den.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 16:06   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Har börjat så smått med X5. Om nu X7 var föregångare till dagens pendeltåg kan man säga att Xoa5 var föregångare dagens IC-tåg á lá X2. I båda testades utrusning som senare kom att hamna i den nyare tidens tåg.
X5 är ca 70 m långt och jag får bygga den som en enhet (kopplades i princip aldrig isär) för strömavtagarna sitter på mittvagnen och drivboggierna på A resp. B-vagnarna. Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?
En bild på första timmens jobb i gmax (fronten är den svåra biten).

Jag kommer att rapportera här liksom jag gjort i Xoa7-tråden, jag vet inte om det är av något allmänt intresse men det är ett bra sätt för mig att avsluta ett byggpass och samtidigt dokumentera det jag gjort och koppla av ögonen ( gmax är rena syran för gamla trötta ögon!).

Återkommer:
Det här gillar jag. Det är mycket som händer just nu för Trainz. X7, Lokomotor m.fl. och dessutom denna här.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?...
Inte just nu, men det finns inga hinder att genomföra detta i TS2009.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 16:06   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Aj, aj, aj.

Nu börjar du skämma bort oss.

Har boken Svenska Elmotorvagnar här hemma.
Finns några ritningar på Xoa5 och Xoa8 i den.
Tyvärr inte så värst stora ca: en halv A4.
Kan försöka få igång scannern igen eller försöka plåta av dom ur boken, i förhoppning att dom kan bli större.
Om du är intresserad.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 18:35   #5
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Riktigt roligt med en X5a lan. Det ska bli lika intressant att följa bygget av den som med X7an!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 18:45   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Alltid lika roligt för oss oduglingar, som inte klarar av sådant här, att få se hur man bär sej åt för att bygga sånt som vi får det stora nöjet att använda och köra sen.

Håller med Bengan, du skämmer bort oss med sådant man bara hade önskat att det skulle finnas till Trainz.
Du gör verklighet av det.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 18:45   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det här gillar jag. Det är mycket som händer just nu för Trainz. X7, Lokomotor m.fl. och dessutom denna här.

Inte just nu, men det finns inga hinder att genomföra detta i TS2009.
Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 18:55   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Alltid lika roligt för oss oduglingar, som inte klarar av sådant här, att få se hur man bär sej åt för att bygga sånt som vi får det stora nöjet att använda och köra sen.

Håller med Bengan, du skämmer bort oss med sådant man bara hade önskat att det skulle finnas till Trainz.
Du gör verklighet av det.
Tack för det,
allt mitt harvande med Säröbanans vagnar och ett lok, alla byggnader och annat börjar ge resultat. Jag arbetar nu relativt obesvärat i gmax. Skall försöka förklara min teknik nån gång men mycket bygger på att rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:01   #9
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

oh vafan
Vilka tycker att lan ska bannas från forumet på grund av de fina modellerna?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:07   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Varm om hjärtat - X5

Skall kort berätta varför X5! Jag skulle besöka min syster i Stockholm (måste ha varit 1953) och fick åka med "Stockholmaren"=X5 från Göteborg, dessutom hade syrran ordnat så att jag fick sitta på plats nr 1 bredvid lokföraren - gissa hur man mådde!
1958 såg jag två seriekopplade X5-set (Scandiapilen) passera järnvägsövergången vid Mölndalsbro i full fart på väg mot Malmö, vilken syn!!! (obs, detta var innan jag började dricka pilsner så jag kan inte ha sett dubbelt, häpp).

Allt för nu:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:27   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
oh vafan
Vilka tycker att lan ska bannas från forumet på grund av de fina modellerna?
Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:58   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
Men Bengan, kan du inte gmaxska, synd, det finns inga kurser i det - måste man lära sig själv. Om ni bannar mig från forumet blir jag ledsen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 21:03   #13
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
Det var dumt sagt av mig, men det jag menade är att du verkligen bygger dessa modeller med den exakta perfektionen på rekordtid. Kanonjobb!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 22:10   #14
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.

Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 00:56   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?
Det är precis som du säger och konstaterar. PantographState påverkar normalt alla lok i ett tåg som har animerade strömavtagare. Det enda sättet att kringgå detta är att skripta animeringen själv, i lokens skript.

EDIT: När jag tänkt mer på saken, så borde det gå att styra animationen från min TrainMonitor (se strömlöst ellok) istället. Då slipper man ett speciellt skript för loket, bara en liten förändring i configfilen. Jag ska undersöka om det är möjligt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-18 klockan 01:45.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009