Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-19, 18:02   #16
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Får man komma med ett önskemål, om några sådana här.

Fanns för på Centralen södergående ut (tror att dom är borta nu) och vid Älvsjö söderut (finns kvar). Om jag inte minns fel, så fanns dom även vid Spånga station. Innan dom byggde om allting på 70-talet. Borde ha funnits lite här och där i landet också. Innan dom införde dom blå/vita bommarna vid övergång vid plattformarna.

Dom blinkar med orange sken växelvis + ringsignal när ett tåg är på väg till övergången.



.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_1784.JPG (194.6 KB, 386 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1785.JPG (188.9 KB, 381 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-12-19 klockan 18:06.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 00:19   #17
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mycket intressanta saker. Speciellt fäster jag mig vid den flexibla dödskallen (fvsi). Den nuvarande varianten medger bara valfri markplacering. Att kunna ha den på luftledningsstolper och hängande är varmt välkommet. Det gäller också den höha kryssmärket – bra för bilister vid skymd sikt framför en järnvägsövergång.

Betydelsen av den färggranna kuben HB har jag nog missat. Att den ersätter Osynlig marker, som är av central betydelse i Trainz är inte svårt att gissa, men tjänstgör den också som klarerare. Så vad är innehållet? Hur kopplas den?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 04:04   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Får man komma med ett önskemål, om några sådana här.

Fanns för på Centralen södergående ut (tror att dom är borta nu) och vid Älvsjö söderut (finns kvar). Om jag inte minns fel, så fanns dom även vid Spånga station. Innan dom byggde om allting på 70-talet. Borde ha funnits lite här och där i landet också. Innan dom införde dom blå/vita bommarna vid övergång vid plattformarna.

Dom blinkar med orange sken växelvis + ringsignal när ett tåg är på väg till övergången.
.
Självklart får man komma med önskemål!
Ju fler foton, mått och ur så många vinklar som möjligt gör att modellen kan närma sig verkligheten. Du som är en van användare och duktig fotograf vet ju att dokumentationen av de objekt som man vill ha modellerade är utav stor vikt. Med det sagt så tog jag mig friheten att göra en liten modell baserade på de foton du visade. Hur nära verkligheten måtten är det vet jag inte, utgick från stolpdiametern på bilden som påminde om rörstolparna till tavlorna.

Så här blev det i alla fall, inte så mycket detaljer och textureringen är väl sådär...
Skärmavbild 2018-12-20 kl. 01.55.16.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Mycket intressanta saker. Speciellt fäster jag mig vid den flexibla dödskallen (fvsi). Den nuvarande varianten medger bara valfri markplacering. Att kunna ha den på luftledningsstolper och hängande är varmt välkommet. Det gäller också den höha kryssmärket – bra för bilister vid skymd sikt framför en järnvägsövergång.

Betydelsen av den färggranna kuben HB har jag nog missat. Att den ersätter Osynlig marker, som är av central betydelse i Trainz är inte svårt att gissa, men tjänstgör den också som klarerare. Så vad är innehållet? Hur kopplas den?

Nisse
Ett av skälen till att jag kände för att göra egna objekt, va just att vissa saker/funktioner saknades eller var fel hos STL:s vägskydd.

Den färggranna kuben berättar jag om på flera ställen i signaltråden. Men lite kort(!?) så har den två huvudfunktioner, dels så är den en ID så att det syns att objekten tillhör de system som jag är skyldig till, vilket också blir en identifiering att objekten eller scripten är mitt ansvar. Någon variant av ID-kuben kommer att finnas till samtliga Trackside-objekt, om det även kommer att finnas till rena scenery-objekt, hus eller liknande vet jag ej.
ID-kuben fungerar också som den punkt där objekten placeras ut och där man klickar när man vill flytta objektet eller komma åt propertyrutan. Ett signal som hänger i en brygga flyttar du genom att flytta kuben, inte genom att flytta signalen i bryggan!

Det finns ingen "extra" funktion hos själva kuben, den är bara en representant för det intressanta(?) trackside-objektet.
ID-kuben för vägskyddsobjekten kommer att ha en egen symbol, den symbol som visas på bilden är den grundläggande typen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 18:48   #19
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Försöker ta mig förbi Älvsjö, med kamera och tumstock när jag får tid över och när det inte är så förbannat mörkt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 14:46   #20
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Var förbi Älvsjö på hemvägen idag och det sket sig. Ombyggt sen sist jag var där. Nu går det inte längre att använda övergången mellan perrongerna, utan man måste gå upp till hallen och sedan ner igen, för att komma till nästa perrong. Dom har satt upp staket i slutet utav perrongen och skyltat med Förbud Spårområde för att ta sig förbi och komma åt dessa varningslampor som står 10 meter längre bort. Blir spårspring och troligen stopp i trafiken, om jag försöker ta mig dit och det vill jag inte riskera.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:04   #21
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Var förbi Älvsjö på hemvägen idag och det sket sig. Ombyggt sen sist jag var där. Nu går det inte längre att använda övergången mellan perrongerna, utan man måste gå upp till hallen och sedan ner igen, för att komma till nästa perrong. Dom har satt upp staket i slutet utav perrongen och skyltat med Förbud Spårområde för att ta sig förbi och komma åt dessa varningslampor som står 10 meter längre bort. Blir spårspring och troligen stopp i trafiken, om jag försöker ta mig dit och det vill jag inte riskera.
Så är det ju tyvärr numera på många ställen!
Enligt farsan (som jobbar som Fjtkl på Cst) så ska det finnas liknande objekt vid slutet på spår 18 och 19 (södra änden tror jag) på Cst, fullt tillgängliga vid truckövergången, om det är av intresse.

Lite nytt tänkte jag visa när jag ändå är i farten och skriver!

Först några bilder på en Vägkontrollsignal (Vs).
3 Vs äldre fram.jpg
Placerad på en äldre stolpe, sedd framifrån.

4 Vs ny bak.jpg
Placerad på en ny stolpe, sedd bakifrån.

5 Vs ny sida.jpg
Placerad på en ny stolpe, sedd från sidan.

Lite ljusa texturer på stolparna tycker jag men orkade inte fixa till och göra nya bilder
Man kan också se på bilderna att Vs:n har egna id-kuber.

6 Vf ny id.jpg
Även Vf:n har fått egna id-kuber.

Kryssmärkesstolpen har berikats med ytterligare tillbehör.
Möjligheten att placera två stycken ljussignaler på samma stolpe finns nu.
1 Kr dubbel fram.jpg
2 Kr dubbel bak.jpg
Varje signal är en egen enhet och de kan roteras individuellt plus/minus 45°.

Lite mer detaljeringar och snyggare texturer återstår modelleringsmässigt på dessa objekt. Bomeriet är nästa del i vägskyddsbygget, är väl drygt hälften färdigbyggt, sedan återstår texturer och animeringar.

mvh
Håkan Blom
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 13:40   #22
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Det ser verkligen riktigt lovande ut!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 16:11   #23
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Har varit och besökt spår 18-19 på Centralen idag. Tyvärr avspärrat, som vid Älvsjö. Tog mig till spår 10 och där var det också avspärrat. Signalen en meter ifrån mig, på andra sidan grinden. Tog två kort på henne, mellan Gunnebostängslet och ett godståg var på väg söderut på spår 11. När tåget precis hade passerat, så hade jag sånt flyt. Att det stod ett par killar från Banverket på andra sidan och som var på väg över till mig. Tog ett snack med dom och en kille följde med till signalen, så att jag fick ta ett par snabba bilder och mått på dom. Det blev väl inte dom allra bästa korten, men i.a.f. bättre än föregående. Vad jag såg, så sitter dessa lägre än dom i Älvsjö. Så det verkar inte finnas någon speciell standardhöjd från marken.

Har lagt 5 kort i en rar-fil och lagt upp på Mediafire i länken nedan.

http://www.mediafire.com/file/ogr8rf...3%A4gskydd.rar


.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 00:26   #24
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite nytt, lite gammalt och så något blått...

Tack Jockes!!

Först lite bilder på Vägkontrollsignalernas (Vs) nya texturer. Den gröna kan man göra ännu "anskrämligare" eftersom den färgen är målad på järnstolpar och rostar och flagnar lätt.
1 Vs gammal.jpg2 Vs ny.jpg

Ägovägssignaler (eller som de heter numera, Enkla signaler) är också en del av mitt vägskydds projekt.
3 E-signal.jpg4 E-signal.jpg
Man kommer att kunna välja bort själva signal delen för att få endast tavlan, som måste finnas på bägge sidor om spåret även vid enkelspår. Man kommer också att kunna välja bort stolpen och tillhörande fästdetaljer om man vill placera tavlan mot något annat objekt, får se om jag bryr mig om att göra flera typer av fästen för tavlan!

Till Kryssmärkestavlan med tillhörande vägljussignaler hade jag lagt in en placerings mall i form av en halvmåne som också fungerar som ett hjälpmedel för att räkna ut förringningstider. Eftersom den blev så stor (radie på 32 meter) påverkade den träffytan för signalen (även när halvmånen inte syntes) och förorsakade en lätt irritation. Även fast det va lätt att lära sig att kringgå problemet så valde jag att göra ett rent trackside objekt istället. Träffytan blir ju nästan lika stor (rektangel 20x32 meter) men den syns ju att den är där hela tiden!
Så här ser den ut!
5 Kr-hjälp.jpg
Eventuellt ska jag lägga in anvisningar för ägovägssignalen också, eller göra en mindre mall för den.

Och så till Bengans önskemål!
Jag gjorde trucksignalen med en höjd som passar för låg placering med avseende på fria rummet (jämför Huvuddvärgsignal). Eftersom den är gjord som ett scenery-objekt så kan man justera den fritt i höjdled som vilket hus som helst, men ska ju ändå placeras utan att inkräkta på det fria rummet!
6 Plf-signal.jpg7 Plf-signal.jpg8 Plf-signal blink.jpg
Försökte sno ihop en corona också, gick väl sådär... Ser lång ut på bra håll... Ska testa lite mera senare...

Samtliga signaler, förutom Vs och Vf, som nämns i samband med vägskyddet är rena scenery-objekt, ett tag så tänkte jag placera ägoväg- och truck-signalen som trackside för att kunna "fixera" avståndet mot spåret på ett kontrollerat vis, men valde ändå scenery varianten eftersom de är ju motsvarande kryssmärkestavlan och tyckte det var bra att vara lite konsekvent...

Så nu är det "bara" bommarna kvar då...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 01:10   #25
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Snyggt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 19:31   #26
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Så här i VM-tider är det ju inte så bra att missa målet...

...men gör ändå ett försök med lite bommar!!

Tack Ekan!

Först en bild på en grundplacerad helbom!
1 Bommar -Grundplacerad.jpg

Fällbommar som är statiska är ju lite tråkiga och inte verklighetstrogna. Jag tror att de flesta hade blivit besvikna om inte bommarna gick att fälla, så för er en bildsekvens...
2 Bommar - Fällning.jpg

När fällbommen har landat så kan den se ut så här:
3 Bommar - Nedläge.jpg
Även en närbild på bomdrivet finns i bilden.

Hos fällbommarna går det att göra flera olika val. Valmöjligheterna för fällbommarna, och även för de andra objekten som ingår i HB Vägskydd, kommer att redovisas i detalj i Vägskyddstråden när det relevanta har scriptats klart.

Men några val som finns är om man vill ha hängreflexer, gula bomreflexer, klyka eller pinne som stöd för bommen.

Man kan också välja längden på toppbrädan (eller mellanbrädan som det är hos halvbommen) och antalet bomlyktor och deras positioner.
Här kommer en bild på några av de valen.
4 Bommar - Olika toppbrädor.jpg
Det finns flera positioner för bomlyktorna än vad som visas på bilden.

Tanken är också att alla objekt som ingår i vägskyddet, förutom vägkontrollkuren, ska ha texturgrupper så att behovet att skapa flera olika typer av samma objekt försvinner.

Det som återstår att bygga till vägskyddet är halvbommar (mappning) och objekt till plattformsanläggningen. En del ytterligare detaljer till bommarna finns också på tapeten, i övrigt är det mest scriptning, testning och manualskrivande kvar.

Till sist en bild med lite flera detaljer:
5 Bommar - Uppdetaljer.jpg

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 12:33   #27
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Otroligt vilka snygga bommar!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 18:22   #28
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite mera objekt, kan det va nått?

Tack Jocke!

Det var länge sedan jag skrev här och i Vägskyddstråden, om några dagar så kommer jag att skriva ytterligare detaljer och en del annat i Vägskyddstråden, måste "bara" scripta och göra iordning lite information till dess!

Jag tänkte att vi börjar våran resa idag med lite ATC!
I uppdateringen av ATC-systemet så ingår det en Tågdatamottagre, den ersätts mer och mer av andra objekt, bland annat givare, därför så har det tillkommit det som ett alternativ hos balisgruppen.

TDM o Givare.jpg

Funktionen hos dessa båda objekt är samma, skillnaden är endast visuell!
Eftersom objekten har den egenheten att de är svåra att se åt vilket håll de gäller för, finns i surveyour en riktningsvisare i form av gröna pilar.
Givaren består av två objekt med 10 meters mellanrum, centrum är A-balisens position.
Både Tågdatamottagaren och givaren går att rotera, viss lägesjustering kommer också gå att göra.
I min enfaldiga visshet så hade jag tagit bort balisinformationen och därmed justeringsmöjligheterna för Tågdatamottagaren eftersom den ju inte har någon balisinformation, lätt att åtgärda men därför har jag ingen bild på justeringsmöjligheterna.

Jag kan också berätta att i nästa version av Balisgruppen så kommer den att vara en Trigger i Trainz, detta för att kunna skicka meddelanden när objektet påträffas av ett fordon.

Bommar
Hos bommarna finns det nu möjlighet att välja om skylten "Kör igenom..." ska visas. Med dagens regler är den obligatorisk, men eftersom den tidigare inte fanns så är den valbar.

Skylt Kör ej....jpg

Nu kanske någon undrar varför den även finns för Halvbommar?
Och det är ju korrekt att den normalt bara används för Helbommar där det är motortrafik, men om man använder fyra stycken Halvbommar istället för två stycken Helbommar så ska (med nuvarande regler) de två utgångsbommarna ha skylten. Vägkuren bestämmer under vilka villkor som skylten kan väljas hos Halvbommarna.

Även Plattformsbommarna har sett sitt ljus! Tanken var att det bara skulle bli ett bomobjekt och sedan skapades utseendet på bommen automatiskt med hjälp av en texturgrupp beroende på vilken typ av anläggning som bommen är kopplad till.
Det visades, efter lite testande, att det enklaste var att skapa ett eget objekt för Plattformsbommarna som ärver all funktionalitet av grundbommen som sedan strippas på alla ovidkommande tillbehör. Texturgruppen är en egen för Plattformsbommen.

PLF Bommar.jpg

Nuvarande regler för Plattformsbommarna innebär att de alltid ska ha blåa reflexer på vita bommar (om det inte byggs nytt och ersätts med ett vanligt vägskydds utseende), det finns även möjlighet att placera vita reflexer (även fast jag inte hittade några hos Trafikverket). När bommarna var blåvita så kom så småningom reflexerna som ett komplement för ökad säkerhet, därför kan man välja bort de blåa reflexerna.
Även hängreflexer finns som ett extra skydd, mest beroende på att jag har sett bild på det, måste vara väldigt sparsamt det används!

Till en Plattformsanläggning hör ju även signaler så därför tänkte jag som så, varför inte ge sig på en sådan också?

PLF Signaler.jpg
Jag har tyvärr inte hittat någon "STOP"-corona att använda mig av så det blir väl till att försöka göra en sådan också, därför har lamphuset bara en matt svart färg för tillfället.
Signalen till vänster på bilden är grundutrustad, den rektangulära lådan under, huserar ringklockan, som inte syns. Lådan går att välja bort om det finns fler än två signaler, eftersom en plattformsanläggning måste ha minst en ringklocka på varje sida om spåren.

Det går att välja till en signal på vardera höger och/eller vänster sida som synes på bilden i mitten. Till vänster lite detaljbilder.

Plattformssignalen har en egen texturgrupp.

Jag kommer att skriva lite mera om Plattformsanläggningen i Vägskyddstråden när jag har scriptat lite mer.

Jag hade tänkt att visa ett par bilder som "teasers" men tyckte inte det va gjort tillräckligt mycket, men kan avslöja att jag har börjat att peta lite i nya Skyddsportaler och tillhörande objekt, men det får till största delen anstå tills vägskyddet är färdigt skulle jag tro!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-13, 22:34   #29
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Växelomläggningsanordningar mm

Huvaligen va det va länge sedan jag skrev något här, ja det som garanterat går är tiden! Utifrån ett Trainz perspektiv så har 2021 varit ett nästintill bortkastat år men det innebär ju inte att det inte tänks och petas lite i projekten i alla fall.

När jag under de senaste veckorna har kommit igång igen så har fokus legat på att skapa växelomläggare till mitt HB Signalsystem. Tanken var att kunna släppa en första version i mitten av januari med det som var färdigt, men så kommer det inte att bli eftersom det inte känns rätt att stressa iväg något halvfärdigt bara för att jag ligger ett teoretiskt halvår efter i projekttid! Växelomläggarna kommer att släppas när det är helt färdigt och då som ett fristående paket.

Växelomläggare
Det som skrivs nedan gäller, om det inte sägs annat, även för spårspärrar.
I paketet kommer följande objekt att finnas:
  • Elektriskt växeldriv
  • Klot-växel inkl. växeltunglås
  • Elektrisk spårspärr
  • Klot spårspärr inkl. växeltunglås
  • Osynligt elektriskt växeldriv
  • Osynlig klot-växel
  • Dummy elektriskt växeldriv

Växeltunglås
Dessa väljs i propertyrutan och är utanför HB Signalsystem endast visuella men inom HB Signalsystem ett måste ifall man ska kunna hitta rörelsevägar över icke elektriska objekt inom givna villkor för rörelsevägssökning.

Osynliga växlar
Dessa objekt används till EKV/DKV där det ena benet i respektive ände är en av de synliga växlarna (ej spårspärr) och det andra benet är motsvarande osynlig variant. Objekten länkas både via namn och objektstyp. Det synliga objektet ställer in det osynliga och det hårdkodas i script, bl.a. hastigheten som är förutbestämd. Ytterligare info kommer i signaltråden när det är scriptat.

Dummy
Används för att simulera växeldriv vid rörlig korsning. Den är ingen växel utan ett rent trackside objekt och endast visuellt. Tanken är att det ska länkas till växelobjeket och ställas in automatiskt via det, det kommer att gå att välja mellan ett eller två driv.

Funktionalitet och bilder
Jag tänker inte gå in i så mycket detalj i hur växelsystemet kommer att fungera utan det kommer senare i signaltråden, men lite övergripande kan jag dela med mig av.

När jag började med växelomläggarna så fanns det en tanke om att göra de på samma vis som de övriga signalrelaterade objekten som jag har skapat, dvs att man placerar de på vänstra sidan och sedan justerar i PR till höger om spåret. Växlarna i Trainz är dock gjorda på ett sådant vis att det är väldigt enkelt att lägga in två objekt i configen och sedan få det att bli visuellt korrekt. Vill man göra mera finnessrika objekt och med möjlighet att påverka och bygga ihop växlar av flera olika delar krävs det en hel del scriptande och ett annat angreppsset än hur skaparna har tänkt, hittills har det fungerat bra!

Ett problem som finns är att, tillskillnad från b.la. signaler/tavlor, kan en växel placeras hur som helst utan att förändra dess funktion, alltså det finns inget uttalat fram eller bak på en växelomläggare. Dessutom kan ett spår dras i två riktningar vilket i sin tur bestämmer hur trackside objekten blir placerade, det gör att i tungan på växeln finns det två olika placeringar av växelomläggaren, hur växelomläggaren blir placerad beror på vilket spår man träffar och ifall stamspår och grenspår är dragna åt samma håll.

Jag beslutade dock att ändå göra växelomläggarna på samma vis som övriga objekt och införa ett objekt som talar om åt vilket håll växeln är tänkt att vara, det objektet är inte infört ännu.

Beroende på att jag ska lära mig ett nytt program och också på att inte spårspärrarna är byggda ännu så är inte växlarna texturerade annat än med en grundkarta, men mappningen är klar(!).

Propertyrutan är inte riktigt klar ännu men ser för el-växel ut på följande sätt:

Bilderna visar vänster- respektive högerplacerad växel, tyvärr så påverkar "växelpilarna" den visuella upplevelsen i surveyour.
Hos el-driven kan man förutom en del justeringar (det är inte helt bestämt ännu vad som ska kunna justeras), bestämma hastigheten genom växelns bägge lägen, normalt linjehastighet i stamspår och en lägre hastighet i grenspår, det går inte att välja linjehastighet i bägge lägena. Hastigheten bestämmer också ifall det går att välja antalet växeldriv och i så fall hur många. I HB Signalsystem används hastigheten för att skapa signalbilder och diverse villkor i olika undersystem.


Hos klot-växlarna så kan man välja ifall man vill ha växeltunglås och i vilket läge som klotet ska ha den gula sidan upp som också är den sidan som förreglas med valt växeltunglås .

Planen är att införa möjlighet att bestämma hur detaljerade objekten ska vara (som hos vägskyddssystemet) och även texturgrupper för objekten.

Bilderna nedan är tagna från preview i CM:

Det finns 1, 2 och 4 växeldriv att välja mellan hos elväxlarna, samtliga driv placeras med korrekta avstånd enligt trafikverkets dokumentation och på vänstra sidan av spåret. I verkligheten så finns det regler hur driven ska placeras i förhållande till växeltungan därför är det viktigt, i fall man vill vara verklighetstrogen, att veta åt vilket håll växeln pekar, vid flera driv syns det eftersom driven "byggs in i växeln" men vid ett driv eller klot-växel syns det inte så därför kommer det att finnas ett hjälpmedel som talar om växeln tänkta placeringsriktning.

Ska kanske också nämna texten i propertyrutan om huruvida växeln är roterad eller ej, det är en kontroll på ifall användaren har roterat växelomläggaren efter att den har placerats ut. Texten kommer säkert att tas bort eftersom den antagligen inte har någon betydelse för användaren utan kanske bara förvillar!

Signaler
Tänkte också visa och berätta lite om signaldelen av HB Signalsystem, det mesta är gjort hösten -20 eller ännu tidigare! Sedan har jag pillat lite nu för att kunna visa upp något här, samtliga bilder på signalerna är från TurboCad Pro 12 för Mac.

Samtliga huvudljussignaler, fristående försignaler, stopplyktor, skred(för)signaler, brosignaler (ev. någon till) byggs ihop av samma grunddelar, så istället för att göra en 2-skenare och en 3-skenare osv så innehåller de samma enheter fast 3-skenaren har flera delar än 2-skenaren. T.ex. så är 2-skens försignal samma som en brosignal, bara med olika bakgrundsskärmar.


På bilden syns en 3-skenare i aluminiumutförande tillsammans med en medgivandedvärgsignal placerad på en steghållare, tanken är att det även kommer att finnas gjutjärnsmodeller att välja på. Förutom lite fler detaljer och sedan "förfulning" så är den redo att bli mappad, sade han lite optimistiskt.


Bilder på lite signaler i olika färdiggrad!
Från vänster till höger: Huvuddvärg framifrån respektive bakifrån, Repetersignal, Tablåsignal/A-signal äldre respektive nyare (embryo), Kontrollykta (embryo). Hur många varianter det blir av dessa signaltyper vet jag ej i denna stund.

Sedan ska olika typen av fästen skapas också...

LOD
I korvtigers Ånglokstråd så har det frågats om och även beskrivas en del om lodding av objekt i Trainz, jag hade tänkt att svara redan då men tänkte att jag tar upp det i min egen tråd istället, sedan har olika saker varit så att det får bli nu istället!
Visserligen så använder jag mig en del av de tekniker som beskrivs där men jag har också en förkärlek för att göra och mappa så få modeller som möjligt. Istället för att göra en ny modell för varje LOD-nivå så plockar jag bort delar som inte behöver synas. Ibland, speciellt om det är ett stort objekt, så behövs det en ny modell med lägre polygonantal för högre LOD-nivåer.


Här kan man se en vägkur (som inte är släppt än) med mängder av detaljer, egentligen så består objektet av två huvuddelar, en rektangulär kub och ett plåttak. Detaljerna består av egna objekt bl.a. en främre och en bakre dörr, ventiler, handtag, lås osv.
För varje LOD-nivå minskas antalet synliga objekt så att Trainz blir nöjt och så att det ser bra ut i spelet (vilket är det viktigaste), eftersom taket är ganska stort och dyrt så har jag gjort en lopoly-variant som visas i de sista LOD-nivåerna.

Visst finns det nackdelar med detta sätt att lodda men tycker ändå att det positiva överväger, men kanske inte är lämpligt för alla typer av objekt.
En nackdel kan vara att objekt som bara ligger ovanpå ett annat objekt, verkar flimra lite, det kan åtgärdas genom att man flyttar det yttre objektet med hjälp av taggen "position" i mest-table någon millimeter utåt, eftersom avståndet är så långt så kommer glipan med största sannolikhet inte att synas.

En annan nackdel kan vara att config-filerna kan bli stora och upplevas som ganska komplicerade. En fördel hos mig är att jag ofta ger användaren möjligheten till att själv bestämma polygonnivåerna och att också justera individuella objekt sinsemellan, det skulle vara väldigt svårt med hela objekt för varje LOD-nivå!

Ful knep
Det finns ett knep man kan använda för att lura Trainz när man håller på och arbetar med sina modeller. Det ska ENDAST användas vid testning ALDRIG vid en släppt modell eftersom man kringgår loddningen.

I Config-filen ställer man in taggen auto-create till 0 hos mesherna, man har inga taggar som rör LOD-nivåer eller liknande i config-filen. Sedan så måste man visa objekten via script istället med hjälp av funktionen SetMeshVisible().
När det sedan blir dags att införa LOD-nivåer kan man välja vad man vill lodda och hur, eftersom man kan blanda objekt som är loddade eller ej!

Det får vara allt för idag...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 09:40   #30
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Fantastiskt arbete!

Jag har en idé angångne växelomläggarna.
Det som jag saknar i Trainz är att kunna koppla fler än två växlar med varandra. Så när en växel läggs om lägg den anda om också.
Det jag vet för närvarande kan man bara koppla två växlar: A och B.
I Trainz måste man kunna koppla tre växlar i den här situationen. (se bild)
Eller fyra om det var två korsningsväxlar som korsade dom två spåren.

__________________
Mvh RobertE.

Senast redigerad av RobertE den 2022-01-14 klockan 09:44.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009