Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Visa resultat för omröstning: Vilken tågsimulator föredrar du?
Microsoft Train Simulator 97 46.19%
Trainz (spelar ingen roll vilken version) 111 52.86%
Kuju Railsimulator 0 0%
Jag väntar på MSTS-2 2 0.95%
Antal röster: 210. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 23:23   #31
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Måste man på forumet smutskasta simulatorerna sinsemellan? Varför inte glädjas åt de fördelar som varje simulator har? Det är sådana här disskusioner som får en att tappa lusten för tågsimulering och att bygga & dona...
Hej!

Sant som det är sagt.....

Sen kan man väl tillägga att alla människor är ju inte skapta på samma vis, en del tycker det har sin charm att bygga och tuffa runt i MSTS och en del gör det gärna i Trainz. Sen har ju båda programmen sina speciella egenskaper ochså, men det är ju egentligen inte så konstigt med det eftersom det finns 2 olika tillverkare av dessa.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 23:29   #32
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Synd att ni bråkar! Det är smaksak att välja vilken simulator. Jag själv har TRS 2006 som jag vann i fjol, har ännu inte installerat, orsaken är att jag håller på stor projekt med min MSTS rutt. Kanske är TRS också bra simulator, det får jag se senare. Gläd er med var sin simulator och hoppas allt är väl med er.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:29   #33
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Kanske onödigt att gräva upp denna tråden men men.

Vad är skillnaden på styrkänslan i msts och Trainz egentligen?
Det beror väl helt på vad du väljer för inställningar (cab eller DDC mode).

Om du vill se fina landskap i Trainz ska du titta på MatsH's bilder.
Det tror jag inte du kan skriva som utan riktigt landskap.
Det beror ju också på om du vill göra en så stor bana att den exempel tar 10mb.

Msts tycker jag är ett rätt roligt spel men jag tycker det är synd att det inte finns någon inbakad funktion för att bygga banor i (som i Trainz).
Ja, men det finns väl inte realistiska banor i TRS?

Jag går väl på de erfarenheter jag har och kan väl lägga en åsikt trots det?

Jag föredrar MSTS över TRS och det är en smaksak och inget annat!

Varför ska ni smutskasta mig redan?

Jag kollar inte om tråden är gammal eller ej, jag kollar främst om trådnamnet är aktuellt eller ej.

Jag kan iaf säga klart och tydligt att TRS har ingen sån där känsla att man vill spela mer och mer. MSTS har egentligen ingen mättnadskänsla.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:41   #34
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Ärligt talat, jag tycker att du skall testa spelet ordentligt innan du yttrar dig om spelet över huvud taget. Ditt inlägg är från stor bokstav till punkt rent ut sagt barnsligt! Särskilt denna rad:
"Fast iofs har jag inte utforskat spelet riktigt än. Men det verkar iaf sämre än MSTS."

Förklara gärna detta: Fattar du inte att man ska lägga till flera "rektanglar" (basbord heter det f.ö.) och bygga en längre och längre bana tills dess att man tycker sig ha byggt tillräckligt? Dessutom MED landskap då! Titta i denna tråden http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=10907 och särskilt då MatsH's bilder. Återigen: Kom inte och prata skit om ett spel innan du ens vet vad man kan åstadkomma med det.

Tro nu inte att jag har något emot MSTS, för det kan vara roligt att spela det ibland, men de möjligheter som finns till att bygga en egen bana där är alldeles för dåliga.

Jag såg på MatsHs bilder och Lokförarns bilder och de var ju fina, men de är väl från TRS 06? Jag har TRS Passenger Edition och det tillverkades 2004. Jag vet ej om vart det är lättast och bäst att bygga routes då jag ej håller på med detta. Sen har jag inte laddat hem extra freewares på aurans hemsida heller, så jag har kört originalspelet rakt av. Kanske ingen speciell upplevelse men men...senast jag försökte ladda hem från auran gick det inte speciellt bra.

Återigen, smutskasta inte mig för det, det är meningen att man ska kunna diskutera oavsett smak på ett forum, alla tycker ju olika och engagerar sig i olika detaljer. Jag har ju faktiskt spelat TRS så jag kan ju faktiskt bedömma om jag gillar det eller ej. Sen som jag redan skrivit i föregående inlägg har det med introduceringen att göra, gillar man spelet i början letar man genast efter uppdateringar och extra banor. Jag har valt att endast fokusera på MSTS då jag har flera banor extra till själva orginalspelet. Det har inte hänt på evigheter att jag spelat någon av de orginalroutes som finns i MSTS.

Ena bygger routes och den andra bara spelar eller skapar aktiviterer till routes. Så är det bara.

Förstår inte varför man ska vara så sur bara för detta.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:15   #35
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Ja, men det finns väl inte realistiska banor i TRS?

Jag går väl på de erfarenheter jag har och kan väl lägga en åsikt trots det?

Jag föredrar MSTS över TRS och det är en smaksak och inget annat!

Varför ska ni smutskasta mig redan?

Jag kollar inte om tråden är gammal eller ej, jag kollar främst om trådnamnet är aktuellt eller ej.

Jag kan iaf säga klart och tydligt att TRS har ingen sån där känsla att man vill spela mer och mer. MSTS har egentligen ingen mättnadskänsla.
Du får skriva vad du vill men på något underligt sätt kändes det som om det låg lite smutskastning över trainz i ditt meddelande.

Det beror ju helt på vad du är van vid och vilka förutsättningar som upfyller dina krav.Därför väljer man sin simulator för vad man vill ha.
Visst finns det realistiska banor i trainz. Gå till download station och sök så får du nog fram mer än du tror.

Och vad sjutton menar du med att jag smutskastar dig?
Jag smutskastade inte dig, jag försökte bara förklara för dig att det fanns saker du nämde som inte stämde.
Skriv vad det var du tog illa upp på så kan jag be om ursäkt.

Angående gammal tråd spelar väl ingen roll egentligen, bara ville säga det eftersom jag själv fått kommentarer när jag postat i äldre trådar.
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2007-01-09 klockan 19:18.
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 13:33   #36
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Du får skriva vad du vill men på något underligt sätt kändes det som om det låg lite smutskastning över trainz i ditt meddelande.

Det beror ju helt på vad du är van vid och vilka förutsättningar som upfyller dina krav.Därför väljer man sin simulator för vad man vill ha.
Visst finns det realistiska banor i trainz. Gå till download station och sök så får du nog fram mer än du tror.

Och vad sjutton menar du med att jag smutskastar dig?
Jag smutskastade inte dig, jag försökte bara förklara för dig att det fanns saker du nämde som inte stämde.
Skriv vad det var du tog illa upp på så kan jag be om ursäkt.

Angående gammal tråd spelar väl ingen roll egentligen, bara ville säga det eftersom jag själv fått kommentarer när jag postat i äldre trådar.
Jag riktade inte min oförståelse bara till dig utan de andra som också reagerade på mitt inlägg.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 17:50   #37
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Cool Jag avser inte rösta i detta ämne.

Anledningen är enkel, jag har bara provat den ena av de två optionerna, och kan därför inte bedöma huruvida jag skulle föredra den ena framför den andra.

Vilken av de två som jag har är egalt.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 21:37   #38
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Måste man på forumet smutskasta simulatorerna sinsemellan? Varför inte glädjas åt de fördelar som varje simulator har? Det är sådana här disskusioner som får en att tappa lusten för tågsimulering och att bygga & dona...
Håller med! Båda är ju ganska lika, men har några olika fördelar vardera!

EDIT:
Sorry såg nu att tråden var gaanska gammal Hoppas ni inte bilr sura.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2008-03-17 klockan 21:38.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009