Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-24, 18:13   #1
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Question Får inte in nya lok/vagnar i Trainz for mac - vad är fel?

Hej,

jag har laddat ner Y6-generationen och SJ T21 från STL samt tillbehören som krävs. Jag har importerat cdp-filerna i content manager utan problem. Jag får upp fordonen i railyard-listan men när de är markerade så är det tomt på spåret. Något verkar fattas. Vad kan vara fel? Tacksam för hjälp!
axelvg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-24, 19:00   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Troligen saknar du något. Öppna Content Manager, leta fram Y6an eller T21an, och högerklicka och välj "View Dependencies" och ta en bild på rutan som dyker upp och lägga upp här, så ska vi nog kunna hjälpa dig (alt. nämn de kuid's som ev saknas)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-24, 19:41   #3
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard

Ja något stämmer helt klart inte:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmavbild 2017-03-24 kl. 19.40.30.jpg (62.3 KB, 63 visningar)
axelvg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 11:06   #4
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard

Jag tog "revert edit" och stängde den kuid som var "open for edit", och nu verkar det fungera. Tack!
axelvg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 11:54   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av axelvg Visa inlägg
Jag tog "revert edit" och stängde den kuid som var "open for edit", och nu verkar det fungera. Tack!
Skulle tipsa dig om att commita istället, för när du använder "Revert" så återställer den objektet som det var innan den började ändras (Open for edit). Den blir bla. Open for edit om du installerar en ny version av objektet. I detta fall antar jag att du har laddat ner nya versionen av STL Source som nu är den gamla versionen igen eftersom du revertat den? Funkar förstås det också för motorvagnar gjorde tidigare, men ångloken som STL släpper kräver väl nya STL Surce?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 17:35   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jockes har antagligen rätt i vad som hänt. Det verkade som att du försökt att installera den nya versionen av STL-Source för TANE (v4.33.0), vilken som bekant bara fungerar i TANE. Om jag har förstått det hela rätt så är denna "Trainz for Mac" någon variant av TS2012 vilket innebär att ångloken och de flesta TANE-only sakerna på hemsidan inte kommer att fungera i denna version. TS20xx-versionerna av paketen bör fungera utan problem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 22:32   #7
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard

Jag tror att jag valde submit, skrev fel tidigare. Men bra att veta detta vad Trainz for mac närmast är att liknas vid. Jag har laddat ner fler saker nu, och blir det problem har det säkert med versionerna att göra. Stort tack!
axelvg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 23:23   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det kan hända att vissa lok och vagnar för TANE fungerar i Trainz for Mac, men vi kan inte lämna några garantier. Ångloken och STL-source fungerar dock inte, med full säkerhet.

Trainz for Mac ska vara baserad på TS2012, vilket är en (i min egen mening i alla fall) illa omtyckt version av spelserien, som det varit mycket strul med tidigare. Kan ju hända att de lyckats fixa det mesta av detta till Mac-versionen.
Om du nyligen köpt Trainz så kanske detta känns lite onödigt, men om du har mycket strul i framtiden med att få saker att fungera så rekommenderar jag att du uppgraderar dig till TANE (som ska finnas för Mac om jag inte är helt felunderrättad). Då ska allt TANE-relaterat på hemsidan fungera i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-26, 00:36   #9
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Trainz för Mac finns i tre versioner:
  • Trainz simulator 2010 (först hette den bara Trainz simulator Mac vill jag minnas) och bygger på (är samma?) version som 2009/2010 för pc
  • Trainz simulator 2, som bygger på (är samma?) version som 2012 för pc
  • T:ANE som (vad jag förstått) är samma som PC versionen med några Mac-specifika beteenden/funktioner som är fel eller ignorerade.
Trainz x 3.jpg

"Allt" som jag har laddat in i T:ANE som ska fungera har fungerat och jag har inte upptäckt några skillnader med de fel som rapporteras (och som sedan snabbt fixas) med vad jag upplever i Mac versionen av T:ANE.
Problemet är dock att de saker som är utav äldre snitt och som inte är "Tanezade" kan inte vi Mac-användare fixa eftersom de hjälpprogram som finns endast är för windows datorer. Med det sagt så finns det flera "fixare" (ingen nämnd ingen glömd) här som gör det jobbet med den äran och förtjänar allt beröm de får!!

Jag skulle också rekommendera dig att köpa T:ANE versionen, jag köpte min version för ungefär ett år sedan med 75% rabatt på Macgamestore, dock är det bara standard versionen, men man kommer långt med bara den, köpte dock till deluxe-banorna rabatterat senare på simulator central.

Ibland kan det också vara en bra idé att göra en database-repair om man har installerat många objekt, och också att gör submit på de objekt som man inte vill ska vara "open för edit" först.

Kul med fler som kör Trainz på Mac!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009