Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-09, 08:37   #136
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Det låter väldigt trevligt Svoyager måste jag verkligen säga! Tack för att du tar dig tid och gör allt detta som vi förmodligen vill ha (iaf jag )..
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 04:05   #137
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Exclamation V0,5 Nu!

hejsan!! Nu är det dags! V05 är klart och man kan ladda ner den nu!!

Det finns en stort del av nya saker på den och här är listan!

-Hytt dörrar (båda på hytten och utanför)
-Manuella dörrar båda på hytten och tåget.
-Animerad vindrutetorkaren! Man kan båda se dem från hytten och utanför
-Ljus Strömbrytare för båda hytten och tåget. (det var jättesvårt att installera dem och behövde mycket arbete pff.)
-Snabbstart knappar
-Ny data skärmen
-Klart/Stopp ljus som gör mer än v04
-Ändra kameror platsen för att kunna köra bättre. Gamla kameror är fortfarande i tåget men man kan ändra till en bättre om ni vill.
-Passagerare kameror på "M unit". Man måste gå till "cab view" och byta till en annan kamera (det finns 4 olika kameror. Den första ska inte visa nånting. Det är normal, du måste välja en annan).

Skripts:
-AI ska öpnna tågets ljus och ska stänga dem om det är skrivit "Ej I Trafik" eller "INGEN PASTIGNING" på destination
-AI ska öppna och stänga dörrarna men ska inte stänga dörrarna om ni köra tåget.
-Data skärmen ska räkna hur många C20 finns genom tåget och vill bara visa upp den rätt c20.
-Data skärmen ska visa precis vilken dörr som är öppen eller stängd. Förut kollade bara på hyttens dörrar.
-Klart/Stopp ljus på hytten ska kolla också att alla dörrarna är stängd. Hyttens dörrar också.
-Klart ska blinka när hyttens dörrar är öppen.
-Snabbstart knappen ska vänta för att alla dörrarna är stängd och sen ska accelera tåget automatisk.
-Man kan inte köra tåget om dörrarna är öppen men man kan med tangentbord eller kanske med raildriver. Jag ska arbeta på det någon gång .
-När man stoppa på en station får man tillbacka kontroll av tåget omdelebart. Förut måste vi vänta på att dörrarna gör "a full cycle", inte nu längre.

Bonus!
-Ny dörrar animation för ni kan nu höra dörrarna!!! 2 ljud effekter. 1 när dörrarna öppna och naturligtvis en annan när dem stänger. Jag behövde att ändra animationer för att ge ett more ricktiga "feeling". Jättestort tack till en vän (Fuzznec) som har arbetat på ljud filer. Jag gav till honom några låg kvalitet ljud filer från min resa i stockholm och han har arbetat i många timmar för att ge ett nytt liv till ljud filer. Det fanns mycket ljud på filen, människor som prata, mobil telephon som ringer, etc så han gick ett jättebra arbete att ta bort dem ljuder och bara spara vad jag behövde. Stort tack till honom!!
-Varning signalen när dörrarna stänger
ljud är inte i perfekt synchronisering med animationen men det är jättebra ändå.

Hmm, vet inte om jag har glömt nånting. Ändå, hoppas att ni ska tycka om den nya versionen. Jag har arbetat på den nästan varje dag med 5 till 8 timmar varje gång på den sista månaden. Att göra ljus strömbrytare och manuella dörrar var det svårast. Det finns många olika metoder för att animera nånting och dem fungerar inte alltid på både TRS 2004 och TRS 2006. Så några gånger testade jag nånting i 2004 som fungerade men inte i 2006, då behövde jag att starta om igen och försöka att göra vad jag behövde att göra på ett annat sätt.... Att tåget reagerar på en olika sätt när man köra tåget vs när AI köra tåget var inte lätt att göra heller.

Det är möjligt att ni ska hitta några saker som är fel. Glömmer inte att det här var min första gången att skripta nånting och jag kunde inte testa med många tågen i en stort landskap. Nu ska ni veta vad BETA betyder på ricktig .

Några saker som ni måste veta:
-Alla knappar, ljus, strömbrytare ska "reset" om ni klicka på ett annat tåg eller del av tåget. Det är inte en stort problem, ni behöver bara att stanna i hytten/AB unit eller att sätta på igen strömbrytare t.ex.
-Det finns en skript fel medelande när man sätt in en ny "M unit" på landskapen. Det är helt okej, ni behöver bara att trycka på "fortsätta (continue)". Det ska göra det varje gång som ni sätta in en M unit. Jag ska fixa det men inte en stort problem igen.
-Om ni använder passagerare kameror på M unit. "Default" kameran visar nånting fel. Det är okej, ni behöver bara att välja en annan kamera.
-Det är möjligt att dörrar ska göra konstig saker. Om ni stänger och snabb öppna dörrarna igen är det möjligt att det ska inte fungera rätt. Om det händer, ni behöver bara att stänga/öppna dörrarna igen och vänta 2-3 sekunder.

Om ni ser nånting fel, tack för att skicka ett medelande till mig så att jag ska veta och försöka att fixa dem!! Jag också vet inte om det ska vara svårare på dator med den här versionen. Säger om ni ser nån skilnad

Naturligtvis finns länken till sista delen av den här ämne hehe. Det är bra att läsa allt hehe.
http://www.svoyager.com/files/c20_v05.zip
filen är mycket större. 8mb (förut var det omkring 3mb).

Pfff, nu är det kl10, jag har inte ätit middagen och har arbetat nästan 12 timmar på det här. PAUS NU!!

mvh!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 06:53   #138
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Det var ju jättesnyggt. Tack SVoyager!
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:44   #139
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Tack så jätte mycket SVoyager!! mycket bra jobbat!
Men jag har ett problem det är att om man trycker på dörröppnaren så händer det inget samma gäller vindrutetorkaren och ljuset.
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 10:54   #140
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Tack för ett FANTASTISKT jobb SVoyager. Är verkligen en fröjd att tuffa runt med den här tunnelbanan. Jättetack...

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 12:15   #141
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Thx Svoyager
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 14:48   #142
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Thanks Svoyager.. Den var jättefin

Men jag kan inte ladda hem denna fil.. Kan Svoyager lägga in denna på Downloads?
__________________
|Henrik L

Senast redigerad av Joel den 2006-08-13 klockan 15:02.
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 14:51   #143
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Men gud vad kul att det gick så fort från tanke till handling för dig, det må jag då säga!!!!!!!!!!! Du är en riktig klippa, tack, tack, tack för denna supermodell. Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 15:02   #144
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Metal_henke
Men jag kan inte ladda hem denna fil.. Kan Svoyager lägga in denna på Downloads?

:EDIT: Kan nån moderator sätta ihop detta inlägg med mitt förra?
det här är en .zip fil, för att öppna den behöver du winzip eller winrar. här är en länk till nedladdning av winrar demo
http://www.download.com/WinRAR/3000-...ml?tag=lst-0-1
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 15:09   #145
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
det här är en .zip fil, för att öppna den behöver du winzip eller winrar. här är en länk till nedladdning av winrar demo
http://www.download.com/WinRAR/3000-...ml?tag=lst-0-1
Tack så mycket.. jag har laddat hem programet och sen laddat hem C20'an.
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 15:56   #146
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Tack så mycket för denna modell, den var ju jättebra och riktigt kul att den blev så bra som den ju blev, tack än en gång..
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 16:21   #147
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Hur gör man så att destinationsskyltarna ändras på detta C20 tåg och hur ändrar man kamera som du skrev att man skulle göra? Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 16:25   #148
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Hur gör man så att destinationsskyltarna ändras på detta C20 tåg och hur ändrar man kamera som du skrev att man skulle göra? Mvh Johnny Nilsson
Om du har SP4 iaf, så ändrar man kameravinkel med "Å"-knappen, ändra på destinationsskyltarna tror jag inte går..
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 16:58   #149
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
Om du har SP4 iaf, så ändrar man kameravinkel med "Å"-knappen, ändra på destinationsskyltarna tror jag inte går..
Det går att bytta namn på destinations skyltarna. Men du måste ladda hem en sak från DLS(Download Station) sök på DestSignTable så hittar ni den.
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 17:50   #150
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Nu har jag laddat hem: DestSignTable, men ändå så vet jag inte hur man gör för att ändra destinationsskyltarna på tåget vid dörrarna och inte fronten på detta C20 tåg. mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009