Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-16, 17:00   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Svenska spår med 3D-träslipers på newS ballast

Jag har modifierat SE Wire track rule och de spår som tidigare släppts av newS och KMW. För att slippa att för hand byta ut stora mängder redan lagt spår har jag valt att använda samma spårnamn som tidigare. Se OBS! nedan!

Paketet innehåller ett antal helt nya spår, eller rättare sagt kombinationer av spår och ballast:

SE Wood - träslipers med newS ballast (mellanstor ballast)
SE Wood big01 - träslipers med newS ballast (stor ballast)
SE Wood big02 - träslipers med newS ballast (stor ballast, variant 2)
SE Wood small - träslipers med newS ballast (liten ballast)
SE Wood Old Buffers - träslipers med newS ballast och gammaldags stoppbock (mellanstor ballast)
SE Rail only - endast räl, inga slipers eller ballast (nytt namn för "SE Wood NB")

Övriga spår som ingår i SE Wire track rule, inklusive newS spår med betongslipers och olika ballastvarianter, finns kvar oförändrade.

OBS!
  • Detta paket innehåller endast track rule och filer som definierar hur spår/ballast/stoppbock kombineras. För att spåren ska synas måste du ha spåren gjorda av newS och SAD redan installerade, då filerna i detta paket endast hänvisar till newS och SAD:s spår.
  • SE Wood ersätter den gamla "SE Wood" så allt spår som är lagt med den spårtypen kommer få nytt utseende. Det innebär att man får byta ballast till "SE Wood small" där man behöver mindre ballast som vid broar och viadukter.
  • "SE Wood Old Buffers" ersätter den gamla "SE Wood rusty". Skillnaden är att rälsen inte längre är rostig, eftersom det inte går att kombinera newS ballast med rostiga räler p.g.a. att räler och ballast finns i samma källfil. Vill man ha rostiga spår och 3D-träslipers får man använda SE Wood NB Rusty och kombinera med separat ballast/loftobjekt.
  • Jag har valt att inte inkludera SE Nowire track rule, då det är enklare att bygga med endast en track rule, och helt enkelt ändra elektrifieringen på de spår som inte ska vara elektrifierade. Bygg alltså helst endast med SE Wire track rule.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Spårtyper.jpg (167.0 KB, 166 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Uppdaterad SE Wire trackrule med 3D-träslipers på newS ballast 2020-04-16.rar (317.1 KB, 35 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 17:16   #2
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Stort tack!
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 20:02   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Bra jobbat Hgv!
Alltså rullar ellok ändå på strömlösa spår?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 20:02   #4
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Tack för det!
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 01:48   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Alltså rullar ellok ändå på strömlösa spår?
Nej, du väljer ju spårets egenskaper för varje spårsträcka, däribland om det är elektrifierat, antingen när du lägger spåret eller i efterhand. Alltså finns enligt min mening ingen anledning att ha olika track rules för elektrifierat och icke elektrifierat eftersom det är så lätt att ändra elektrifiering och för att det är en dålig idé att blanda track rules.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 12:30   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag är inte nöjd med just spåret som du fixade. Se bilderna. De andra spåren är jag nöjd.
Kan du fixa tillbaka SE Wood Rusty?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200120210815_1.jpg (149.0 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg 20200417111208_1.jpg (194.9 KB, 142 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 13:37   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Om du har SAD:s originalspår (de som är i 3D) så kan du testa bifogad track rule (läggs i Assets\KMW\Sweden\RailNetwork\Track).

Annars kan du ju bara ta bort banvallen som inte matchar så bra med newS ballast och köra på SE Wood big01 eller 02.
Bifogade filer
Filtyp: rar SE Wire Track rule med SAD originalspår v2.rar (1.7 KB, 8 visningar)

Senast redigerad av Hgv den 2020-04-18 klockan 14:09.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 14:08   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag kom på att om jag inte tänker helt fel så ska den bifogade SE Wire Track rule funka oavsett om du har SAD:s 3D-variant. Hoppas det funkar!

Senast redigerad av Hgv den 2020-04-18 klockan 14:21.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 15:35   #9
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Går det att få med lofts som en del av spåret i track rule?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 16:05   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Om du har SAD:s originalspår (de som är i 3D) så kan du testa bifogad track rule (läggs i Assets\KMW\Sweden\RailNetwork\Track).

Annars kan du ju bara ta bort banvallen som inte matchar så bra med newS ballast och köra på SE Wood big01 eller 02.
Hej!
Det blev ingen förändring.
Det jag vill ha tillbaka spåret SE Wood Old Buffers, som är rostig.

Senast redigerad av Totte den 2020-04-18 klockan 16:21.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 16:24   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag skrev ju i första inlägget att SE Wood och SE Wood Rusty ersätts, så jag förstår inte riktigt varför du väljer att installera uppdateringen om du inte vill ha de nya spåren. Du kan ju gå tillbaka till den gamla versionen om du vill.

Men med den senaste track rule som jag bifogade så kan du få tillbaka ditt rostiga spår, det har dock bytt namn till SE Wood Brown Rusty.

Citat:
Går det att få med lofts som en del av spåret i track rule?
Track rule är bara en uppsättning spår och regler för hur de används, som STH, minsta kurvradier för olika spårtyper osv. Hur banvallen ser ut och vilka slipers som används definieras inte i track rule utan i själva spårets fil. Tyvärr tror jag inte att det går att göra ett spår "kopplat" till existerande loft (typ banvall) då det verkar som att räler och banvall ska finnas i samma källfil.

Här står lite om hur man skapar spår: https://sites.google.com/a/railsimde...o-create-track
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 16:57   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Det nya spåret SE Wood Old Buffers skrevs över spåret SE Wood Rusty som jag hade.
Jag orkar inte byta spår på 2.5 mil, så du måste fixa nåt med filerna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 17:08   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Att det skulle bli så var ju också precis vad jag beskrev i första inlägget. Vill du inte ha nya spåret överhuvudtaget så kan du ta tillbaka dina gamla filer.

Men det går ju jättefort att byta spår om du väljer att göra så! Du vet väl att du kan ändra spårets egenskaper i efterhand med verktyget på bilden? Det är inga problem att markera flera kilometer spår i taget och ändra.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Clipboard02.jpg (212.4 KB, 119 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 17:16   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

SE Wood Brown Rusty har jag inte i min dator
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 17:30   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Ajdå, mitt fel! Det har blivit en enda röra bland filerna nu när jag har fixat för att få till SAD:s gamla 3D-spår.

Har du spåret SAD_DE_local_2_rusty? Det är samma spår som det du vill ha.

Annars ska jag snart knåpa ihop ett nytt paket med alla de nya/nygamla spåren. Dock tror jag som sagt att SAD:s gamla spår från Altenburg-Wildau v1 måste vara installerade för att det ska funka med 3D-slipers på alla spåren.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009