Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-27, 19:55   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

400A, okej jag testar igen så får vi se...

Det gick bra med under 400A och fick upp 100km/h i RW-Trollhättanrutten.

Senast redigerad av Totte den 2014-12-27 klockan 20:39.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 16:35   #17
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ett Ma-lok klarar ledigt 1600 ton i 70km/timmen. Över 70 så bör det vara nästan plant, detta i verkligheten. Jag har dragit 2000 ton utan problem i uppförsbackarna men då får man räkna med 30km/tim med backar större än ..... säg 15 promille. En gång fick jag stopp i en av Sveriges berömda backar med ett Ma-lok och 1600 ton på kroken. Det visade sig att sandröret för sandningen var igentäppt med en sörja av fett/olja. Efter rengöring med skruvmejsel så fick jag backa med sandning 5 meter och sedan lade jag på 390A + sandning framåt och den startade så fint i backen. Det hade aldrig gått med de andra skitloken vi har i Sverige med bara fyra hjulaxlar.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 17:17   #18
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Väldigt fin lokkorg!
Hytten är fin, men kanske behöver mer kärlek.
Ljudmässigt gillar jag att man får med all ljud som finns, och sedan lägger i standardljuden där det saknas... trist att riktig Ma-ljud saknas...

Vagnarna har inte den vanliga fyll/tom-funktionen hos TS, utan det är två separata vagnar... så är det även med stålämnesvagnarna och timmervagnarna före dessa... det gick ju så bra med containervagnarna som gjorde för några år sedan...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 17:31   #19
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

En sak som jag har noterat är att när jag börjar köra i A-änden tex och vill göra rundgång med loket så kan jag inte tända halvljus/helljus i B-änden.

En brun variant vore trevligt tillsammans med 40/60-talsvagnar
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 20:17   #20
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Väldigt fin lokkorg!
Hytten är fin, men kanske behöver mer kärlek.
Ljudmässigt gillar jag att man får med all ljud som finns, och sedan lägger i standardljuden där det saknas... trist att riktig Ma-ljud saknas...

Vagnarna har inte den vanliga fyll/tom-funktionen hos TS, utan det är två separata vagnar... så är det även med stålämnesvagnarna och timmervagnarna före dessa... det gick ju så bra med containervagnarna som gjorde för några år sedan...
Personligen bryr jag mig inte vad du tycker om Ma loket.
Det är förövrigt fortfarande en beta, men jag betvivlar faktiskt att jag kommer att lägga upp den färdiga versionen åt er.
Tyvärr.

Och det finns väldigt, väldigt goda anledingar till varför Basse har valt att göra sina vagnar på det sättet.
Och dom anledningarna står med i dokumentationen för simulatorn.
Inte för att jag tror att du bemödat dig med att läsa dom dokumenten, och inte för att du kommer göra det heller.
Den är i sig extremt bristfällig och gör att vagnar blir skeva och beter sig underligt om man inte kan justera fjädringen för vagnar som går under STAX E.
Där av fick han lösa det så, en väldigt smart lösning enligt mig, men tydligen också bara jag som håller med om den lösningen?

Take it or leave it, finns inget tvång på att ladda ner saker vi har skapat.

Med detta bjuder jag er alla en god fortsättning, vi får se om jag fortsätter att skapa något för simulatorn eller om jag helt enkelt låter det stanna mellan mig och Basse.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2014-12-28 klockan 20:22.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 21:02   #21
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Personligen bryr jag mig inte vad du tycker om Ma loket.
Det är förövrigt fortfarande en beta, men jag betvivlar faktiskt att jag kommer att lägga upp den färdiga versionen åt er.
Tyvärr.
Hej!
Först och främst vill jag tacka alla som jobbat med den fina MA-loket och Basse för vagnarna.

Det tråkiga är att du, Marcus Gustavsson skrev är väldigt barnsligt. Det gör oss många att tappa gnistan att jobba vidare med RW.
Många här på forumet vet ju inte varför du gör på det viset. De blev säkert ledsna.
Förresten, testade du mina rutter? Jag tror inte det, för du inte kommenterar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 21:28   #22
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Först och främst vill jag tacka alla som jobbat med den fina MA-loket och Basse för vagnarna.

Det tråkiga är att du, Marcus Gustavsson skrev är väldigt barnsligt. Det gör oss många att tappa gnistan att jobba vidare med RW.
Många här på forumet vet ju inte varför du gör på det viset. De blev säkert ledsna.
Förresten, testade du mina rutter? Jag tror inte det, för du inte kommenterar.
Fast Totte, Marcus skrev väl för framför allt för att ADDEs kommentar inte var särskilt positiv för oss som arbetat med modellen? Jag har inte heller testat dina rutter för den tid jag har till tågsim går åt att försöka få rätt på mina modeller, kör iprincip aldrig. Men det uppskattas av alla att du bygger vidare så det finns något svenskt att köra modellerna på också.

Om någon sitter på ljud till Ma så absolut borde det användas till loket. Nu är det bara standardljud och ljud från T44an, vilket gör att det låter lite konstigt ibland.

Henrik, ljusen är en sak som jag inte fick till om man vill ha kvar växlingsljus. Det man tyvärr får göra är att använda HUDens ljuskontroll för att få halvljus när man bytt ände, eller växlingsljus.

ADDE
Vagnarna har jag gjort i tom och lastad för att jag inte sett någon större fördel med att ha TS lastfunktion då det som Marcus skrev, strulat med fjädringen vid höga lastvikter och det var svårt att lista ut åt vilket håll man skulle ändra för att få lasten att inte luta.
Men du är välkommen att inte använda vagnarna om det är en dealbreaker för dig.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2014-12-28 klockan 21:31.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 21:31   #23
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Personligen bryr jag mig inte vad du tycker om Ma loket.
Det är förövrigt fortfarande en beta, men jag betvivlar faktiskt att jag kommer att lägga upp den färdiga versionen åt er.
Tyvärr.
Jag försökte se till att inte vara destruktiv i min kritik. Jag förstår att loket inte är färdigt och en hel del att jobba på. Men släpper man en lok så får man vara beredd på att folk ger en omdömen om hur bra/dåligt någoting är och vad som kan förbättras. Om du inte bryr dig om min kritik och kör ditt egna race, fine by me, men det är trist att det ska sluta med det här. är det för många gnällspikar som gnäller på gratissaker? Ibland känns det som att det är tabu på att ge kritik på gratissaker, att man bara får tacka och ta emot. Jag uppskattar självklart att nya saker kommer ut, oavsett beta eller final. Ma har länge varit efterlängtad. men i mitt fall så söker jag efter perfektion...

Ibland funderar ajg på att köpa ljudutrustningar och göra tåginspelningar, så man kan simulera ljud. Då kan jag bidra med mer än bara ruttbyggen..
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Och det finns väldigt, väldigt goda anledingar till varför Basse har valt att göra sina vagnar på det sättet.
Och dom anledningarna står med i dokumentationen för simulatorn.
Inte för att jag tror att du bemödat dig med att läsa dom dokumenten, och inte för att du kommer göra det heller.
Den är i sig extremt bristfällig och gör att vagnar blir skeva och beter sig underligt om man inte kan justera fjädringen för vagnar som går under STAX E.
Där av fick han lösa det så, en väldigt smart lösning enligt mig, men tydligen också bara jag som håller med om den lösningen?

Take it or leave it, finns inget tvång på att ladda ner saker vi har skapat.

Med detta bjuder jag er alla en god fortsättning, vi får se om jag fortsätter att skapa något för simulatorn eller om jag helt enkelt låter det stanna mellan mig och Basse.
jag är medveten om det bristfälliga dokumentationen... det är trist att DTG inte delar med sig av de nya funktionerna till 3:e-partsutvecklare. med denna argument så förstår jag om det är krångligare än såhär, då ber jag om ursäkt... Allting verkar vara krångligare än jag tror att implentera nya TS-funktioner i 3:e-parts objekt pga. den bristfälliga dokumentaionen. Det är trist att det är så. Jag hoppas det blir bättre med Unreal-motorn.

Jag menar inget illa, men jag saknade ett antal saker jag tog upp. Jag hoppas du fortsätter skapar något skojigt... fundera på att sälja modeller, kanske? efterfrågan är ändå stor på flertalet modeller så det hade varit skoj om ni fortsatte dela med er modeller till communityn. Det motiverar bl.a. mig att fortsätta bygga på t.ex. Dalabanan med min kräsna perfektion och noggrannhet så bra det bara går på den banan.

Med dessa ord så tackar jag detsamma, god fortsättning.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 21:36   #24
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
ADDE
Vagnarna har jag gjort i tom och lastad för att jag inte sett någon större fördel med att ha TS lastfunktion då det som Marcus skrev, strulat med fjädringen vid höga lastvikter och det var svårt att lista ut åt vilket håll man skulle ändra för att få lasten att inte luta.
Men du är välkommen att inte använda vagnarna om det är en dealbreaker för dig.
Oj, är det verkligen så illa med dokumentaionen?

Är ju ingen dealbreaker. Vagnarna är fina och går att kroka med. finns ju ändå ingen praktisk laststation som stödjer lastning/lossning i TS annat än kranen för containervagnarna. Sns-X-vagnarna blev ju verkligen en favorit hos mig och även stålämnesvagnarna välkomnar jag för dalabanan. de nuvarande vagnarna är också uppskattade. jag bara trodde lastning/lossning bara var en liten petitess som skippades... men saker verkar vara komplicerad än så...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 00:31   #25
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Men herrejävlar att det skall bråkas om allt, det är en Beta, konstruktiv kritik som gäller just betan tages säkerligen tacksamt emot av skaparna, hyttutformning, målningar etc har väl inget med detta att göra. Detta är betamodellen, vad funkar och vad funkar inte, det vill skaparna veta.

Jag är jäkligt glad för att få äran att testa modellen, jag anser nämligen att dess skapare är de skickligaste som finns i hela RW branshen, endast TTB kommer i närheten. T44an är ett strålande exempel på detta och den är gratis!
Få kommer i närheten när det gäller realism, känsla och grafik!!!!!
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 00:56   #26
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Adde, det handlar inte på något sätt om att jag inte vill ha kritik på mina lok och vagnar.
Men att hytten inte är färdig, det vet jag om.
Att loket inte har eget ljud, det vet jag också om.
Allt du påpekade kring loket är saker vi var väldigt medvetna om vid släppet.

Om du stöter på något som inte fungerar som det ska, rapportera det.
Det är sådant vi behöver veta.
Inte att hytten är skit.

Totte: Jag har under en längre tid kännt att nivån på forumet sjunkit och att folk inte längre tar sin tid att visa sin tacksamhet för att folk lägger tid på att göra saker och dela med sig av dem.
Jag har alltid uppskattat ditt arbete med simulatorerna, ändan sedan MSTS, och du är en av dom starkaste drivkrafterna detta forumet har kvar nu för tiden.
Tyvärr tror jag att jag har tappat orken att hänga kvar på det här forumet, efter mycket olika saker som har hänt.
Jag kommer fortsätta bygga saker för simulatorn, men jag vet inte om dom kommer att dyka upp för någon annans användning.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2014-12-29 klockan 01:04.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 01:02   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Hur blir det med höjden av buffertarna? Basses vagn eller Ma?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 01:58   #28
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Adde, det handlar inte på något sätt om att jag inte vill ha kritik på mina lok och vagnar.
Men att hytten inte är färdig, det vet jag om.
Att loket inte har eget ljud, det vet jag också om.
Allt du påpekade kring loket är saker vi var väldigt medvetna om vid släppet.

Om du stöter på något som inte fungerar som det ska, rapportera det.
Det är sådant vi behöver veta.
Inte att hytten är skit.
Okej! Jag ber mycket om ursäkt för att jag påpekade om "obivous stuff". Jag ska se till att bara rapportera fel i fortsättningen, eller snarare se skillnad på ofärdigt och verkliga fel. Loket är ju fin å så, men en sak som kanske inte är så obivous som jag har synpunkter på är hur man styr loket... det är något jag har lite problem med... är det meningen att det ska vara 3-4 lägen på reglaget (noll-10%-50%-100%)? Det är något som faktiskt gör mig lite förvirrad... sen så svarar inte loket på när jag drar i pådragsreglaget genom HUDen, utan jag måste dra i hytten för att den ska flytta läge och att loken kör... hur styr man loket rätt?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 02:30   #29
Boye
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Okej! Jag ber mycket om ursäkt för att jag påpekade om "obivous stuff". Jag ska se till att bara rapportera fel i fortsättningen, eller snarare se skillnad på ofärdigt och verkliga fel. Loket är ju fin å så, men en sak som kanske inte är så obivous som jag har synpunkter på är hur man styr loket... det är något jag har lite problem med... är det meningen att det ska vara 3-4 lägen på reglaget (noll-10%-50%-100%)? Det är något som faktiskt gör mig lite förvirrad... sen så svarar inte loket på när jag drar i pådragsreglaget genom HUDen, utan jag måste dra i hytten för att den ska flytta läge och att loken kör... hur styr man loket rätt?
Jag antar att det är som med Class 86, det är samma sak där (den har en tutorial dock, har jag för mig) tangentbordskontrollen fungerar inte riktigt som den skall.
Boye besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 02:31   #30
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Vid start så drar jag på 100% och ganska snabbt gå tillbaka till 50% innan den når 400A. Vid cirka 30 km/h så ökar jag på 100% igen till önskad hastighet. Om jag vill sänka hastigheten utan att använda bromsen så minskar jag till 0% och sen väntar några sekunder tills jag ökar på till 100%
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009