Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-25, 22:53   #16
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Testade rutten, snyggt jobbat! Lite trist dock att du inte har använt terrängdata, det blir väldigt platt...

Gillar kurvorna med lutning! Kör du med easements då för att få till det? Har du nåt tips på hur man smidigt kan bygga kurvor med easements-funktionen. Tycker den är meckig att jobba med då det är svårt att få till rätt radie.

Såg att länkarna till bommar och signaler för dina vägkorsningar inte sitter rätt. Tror inte dom kan funka ordentligt så som det är byggt nu. Kolla manualen så ser du hur länkarna ska sitta!
Tackar, jag fick reda på att man kunde använda terrängdata efter jag nästan gjort hela Skinnsbergsbiten och redan dragit spår till Fagersta då det är tredje gången jag bygger om så kände jag att jag inte orkade bygga om en fjärde gång.

Jag använder easements i kurvorna, de är lite knepigt att jobba med men om man inte gör det så blir kurvorna hackiga.

Läste igenom manualen för signaler osv, fixar det tills nästa gång
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 22:55   #17
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Synd att det inte är terrängdata. Från Fagersta - Dagarn går det stadigt uppåt med ca 12 promille i snitt, en utmaning för godstågen som startar efter möte i Fagersta, speciellt om hösten när löven faller och det är halt.
Jag fick reda på att man kunde använda terrängdata efter jag nästan gjort hela Skinnsbergsbiten och redan dragit spår till Fagersta då det är tredje gången jag bygger om så kände jag att jag inte orkade bygga om en fjärde gång.

Får se när TSW kommer ut och om jag känner för att bygga rutten igen så fixar jag det tills dess
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 23:24   #18
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hur omständlig är skinnkatteberg?

Jag är en väldigt petig person så jag hade nog börjat om, om jag ahde upptäckt något sådant vitalt. Nordlandsbanan är ett bra exempel på sektioner jag har gjort om flera gånger när jag har missat något eller upptäckt nya metoder...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 00:52   #19
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hur omständlig är skinnkatteberg?

Jag är en väldigt petig person så jag hade nog börjat om, om jag ahde upptäckt något sådant vitalt. Nordlandsbanan är ett bra exempel på sektioner jag har gjort om flera gånger när jag har missat något eller upptäckt nya metoder...
Skinnsberg är hyffsat omständigt, finns lite som inte borde eller borde vara där, men det är inte så värst illa. (kommer att fixa bättre senare)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 00:56   #20
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ser nu att det gick att få fram fler bilder. Dagarn ser helt rätt ut nu, känner igen mig. Lite åsikter om spåren i Fagersta!

Det ska vara 2 spår mellan stationshuset och mittplatiformen. Spåren är numrerade 1, 2, 3, 5. Sidospår är 6, 7, 8, 9 och 10. Bidrar med en skiss och några ställverksbilder som kanske kan vara till nytta.

Spår 1 går bara att komma in till från Fagersta norra och från Västerås/Avesta Krylbo. Bron över Strömsholms kanal är inte en fackverksbro. Vill absolut inte vara petig, bara hjälpa dig att göra det ännu bättre! Jag är nog så nära expert man kan komma.
Fixat spåren någorlunda nu i Fagersta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20160925232002_1.jpg (135.4 KB, 218 visningar)
Filtyp: jpg 20160925232013_1.jpg (200.3 KB, 216 visningar)
Filtyp: jpg 20160925232020_1.jpg (150.3 KB, 216 visningar)
Filtyp: jpg 20160925232026_1.jpg (209.3 KB, 218 visningar)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 01:11   #21
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack för rutten! Testade, jag gasade upp till 160km/h och loket välte i kurvan. Hihi. Det är väl max 80 där tror jag.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 01:45   #22
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack för rutten! Testade, jag gasade upp till 160km/h och loket välte i kurvan. Hihi. Det är väl max 80 där tror jag.
Haha, ja det är vad jag utgår att det är iaf, ska sätta i hastighets gränser osv senare
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 03:39   #23
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag har inte testat, men i RW Tools (som nu är gratis!) finns en funktion för att höja spår. Det kanske går att stoppa in terräng och sedan höja spåren till terrängens höjd. Det blir förstås en hel del jobb med att justera lutningar men det bör inte vara omöjligt. Dock är jag osäker på om det finns någon liknande funktion för andra objekt, eller om man måste höja allt annat manuellt.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 10:20   #24
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Nu ser det mycket bättre ut i Fagersta! Plattformen mellan spår 2/3 fortsätter mycket längre bort i kurvan. Minst 300 meter. Spår 1 är kortare, längd mellan signalerna är 365 meter. Snyggt att du fick med det tomma utrymmet mellan spår 3 och 5, där låg spår 4 förr i tiden.

Genom Fagersta är det 75 med tillfällig nedsättning till 40 över plattformsövergången. Upp till Dagarn och Skinnsberg ca 115-120.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2016-09-26 klockan 10:23.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 10:49   #25
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Nu ser det mycket bättre ut i Fagersta! Plattformen mellan spår 2/3 fortsätter mycket längre bort i kurvan. Minst 300 meter. Spår 1 är kortare, längd mellan signalerna är 365 meter. Snyggt att du fick med det tomma utrymmet mellan spår 3 och 5, där låg spår 4 förr i tiden.

Genom Fagersta är det 75 med tillfällig nedsättning till 40 över plattformsövergången. Upp till Dagarn och Skinnsberg ca 115-120.
Tackar, fixar längden på spår 1 och sätter ut signaler på rätt ställe idag när jag kommer hem från skolan.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 11:07   #26
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Terrängdata

Testade igår med terrängdata men hittade ingen bra, var väldigt långa avstånd mellan höjderna och representerade inte hur det ser ut. Finns det någon bra höjddata ni kan rekommendera?
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 11:14   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag har inte testat, men i RW Tools (som nu är gratis!) finns en funktion för att höja spår. Det kanske går att stoppa in terräng och sedan höja spåren till terrängens höjd. Det blir förstås en hel del jobb med att justera lutningar men det bör inte vara omöjligt. Dock är jag osäker på om det finns någon liknande funktion för andra objekt, eller om man måste höja allt annat manuellt.
Om spåren leder in i berg så blir det bergskärning. Man trycker ner marken och sen finjusterar skärningen. Fördel är att använda banvallar under spår, så ser det naturligare ut.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-09, 03:48   #28
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Liten update!

Update Skinnskatteberg - Fagersta

Här kommer en liten update med lite småfix och lite mer scenery

Changelog : Rättat till spåren i Fagersta, Ändrat bron i Fagersta, småfix runt Fagersta, Lagt till mer scenery runt Dagarn samt tagit bort skyddsväxlarna, Fixat runt lite i Skinnsberg för att få det mer autentiskt, införskaffat Kinesiska Reginan CRH1A, + lite småpill här och där!













Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 20:28   #29
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Allt är borta....

Då jag formaterade om datorn igår så råkade jag mot all förmodan glömma lägga in min mapp med backups på min externa hårddisk så tyvärr försvann alla 200+ timmars arbete



(Jag trodde att jag hade gjort det och tänkte inte på att dubbelkolla)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
fagersta, railworks, skinnskatteberg, svensk bana

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009