Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-29, 13:48   #31
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

I verkligeheten (och ja, jag vet att det är svårt att efterlikna i simulatorn) så är de fyra lägena 0, nedstyrning, mitten och uppstyrning. Det innebär att man justerar gaspådraget genom att i grunden ha den på mitten när man kör och sedan justera ner och upp från 0 till max ampere. Från 0 till max har jag för mig att det tog kanske 8-11 sekunder för mekaniken att styra. Det innebar att man i god tid innan man börjar broms styr ned till noll.
Om man bromsar innan man styrt ned så slår huvudbrytaren i loket ifrån och man fick trycka i den igen.

0 används när man står still och bara där kan man lägga om från fram till back. I alla andra lägen så finns det en 'grunddragkraft' då loket hoppar från noll till läge tre så fort du lämnar nollan.

Dessa typer av lok (Ma-lok och Mg-lok) kallades för uppsidesreglerade lok. Man reglerar högspänningen istället för lågspänningen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 14:07   #32
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Aha! Jag kände väl igen tekniken något från VirtualRailroad's BR111, som har samma typ av körteknik. Inte det enklaste att styra, men man kan växla direkt till 0 i farten om man vill sluta accelerera direkt, men då kan det bli lite problem efter ett tag...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 18:06   #33
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
I verkligeheten (och ja, jag vet att det är svårt att efterlikna i simulatorn) så är de fyra lägena 0, nedstyrning, mitten och uppstyrning. Det innebär att man justerar gaspådraget genom att i grunden ha den på mitten när man kör och sedan justera ner och upp från 0 till max ampere. Från 0 till max har jag för mig att det tog kanske 8-11 sekunder för mekaniken att styra. Det innebar att man i god tid innan man börjar broms styr ned till noll.
Om man bromsar innan man styrt ned så slår huvudbrytaren i loket ifrån och man fick trycka i den igen.

0 används när man står still och bara där kan man lägga om från fram till back. I alla andra lägen så finns det en 'grunddragkraft' då loket hoppar från noll till läge tre så fort du lämnar nollan.

Dessa typer av lok (Ma-lok och Mg-lok) kallades för uppsidesreglerade lok. Man reglerar högspänningen istället för lågspänningen.
Det där låter ganska likt BR Class 87 som följer med rutten WCML Over Shap. Den har också en tröghet som gör att det tar ett tag att dels få pådrag samt en stund innan det släpper när man slår av pådraget. Man måste även där slå av pådraget en stund innan man börjar bromsa.

Lite knepigt att köra till en början men efter ett tag sitter det som en smäck!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 18:47   #34
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag vet inte om du redan vet om buffertarna. Jag jämförde med RC och se vad skillnad blev enligt bilden. Hoppas du inte blir arg på mig.
Upptäckte lokets hjul svävar något över spåren om man tittar nära på dem.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Buffert.jpg (61.3 KB, 272 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2014-12-29 klockan 19:12.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-30, 09:08   #35
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Precis som i verkligheten. Det där är ett gränsfall om man skall köra eller inte. Jag hade kört ändå om det såg ut sådär i mitt tåg men lite större skillnad och det är bara att växla ur vagnen/loket. I verkligheten så beror det oftast på att den ena har nya hjul och den andra hjul som är nedsvarvade till minimått. Jag hade också kontrollerat fjädrarna lite extra noga men om en fjäder är trasig så brukar bara den ena bufferten dippa ner.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 20:35   #36
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

En stilla undran, kommer det att komma en uppdatering av loket framöver med lite belysning i hytten, ljusare rutor och sånt, å kanske lite ljud på flisvagnarna? I övrigt kan jag bara tacka och buga än en gång
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 14:18   #37
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Flisvagnen är uppdaterad med ljud nu, skickad till Banbyggarna så den kommer upp framöver.
Loket vet jag inte hur det blir med. För att kunna ändra höjden på loket behöver meshen exporteras på nytt och då inga material stämmer för loket längre i 3dsmax så blir det mycket jobb för en liten ändring.

Dock ska det finnas hyttbelysning?
Rutorna är möjligen i mörkaste laget, det håller jag med om.
Vi får väl se till att det blir en bättre version av loket i TS2 istället.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 15:34   #38
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Hyttbelysning finns, man får klicka en gång till när man har vippat upp den till På-läge
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:15   #39
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Flisvagnen är uppdaterad med ljud nu, skickad till Banbyggarna så den kommer upp framöver.
Loket vet jag inte hur det blir med. För att kunna ändra höjden på loket behöver meshen exporteras på nytt och då inga material stämmer för loket längre i 3dsmax så blir det mycket jobb för en liten ändring.

Dock ska det finnas hyttbelysning?
Rutorna är möjligen i mörkaste laget, det håller jag med om.
Vi får väl se till att det blir en bättre version av loket i TS2 istället.
Har du kollat att lokets hjul svävar ovanpå spårskenan? Så varför inte sänka hela loket så att det blir rätt?
Synd att du satsar loket till TS2 och inte till RW.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009