Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-22, 16:32   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Det värsta jag varit med om

Rubriken stämmer - och det vill säga inte lite.

Allt började när jag testa min DJ-DVVJ-bana för AI-körning. Men först en kort bakgrund:

Banan består av två Dalslands-banor - DJ och DVVJ - som mergats ihop till en lång bana tänkt för både cab- och omfattande AI-körning. Banan har sedan delats upp i två banor; dels en DJ-DVVJ med enbart modernt signalsystem (ljussignaler), dels en DJ-DVVJ med enbart äldre signalsystemet (semaforer). DJ och DVVJ banorna, Mod resp. Old, möts i station Mellerud.

Det var under AI-testning med den moderna banan som jag upptäckte att in- och utfartssignalerna till DVVJ inte fungerade. Betydelsen är att det inte går att köra ut eller in tåg till och från Mellerud och DVVJ-delen. I övrigt fungerade all AI utmärkt.

Efter tre intensiva jaktdagar upptäckte jag ett litet odjur som rusade runt i blixtfart under baseboardrutorna och som endast sågs i wire frame mode.

Odjuret dök i allmänhet upp under ett spår och försvann under en gridruta - för att sedan dyka upp igen (bild 1). Odjuret härjade i ett begränsat område (bild 2). Tog bort spår efter spår till ingen nytta. Slutligen tog jag bort en gridruta (bild 3) dit odjuret gärna sökte sig. Gick ändå inte att ta bort.

Problemet förstorades av att odjuret härjar i de tre banorna; originalbanan DJ-DVVJ samt Mod och Old. Tankar att ominstallera 2010 skrinlades eftersom odjuret klart följer med i banorna.

I ett desperat försök lyftes DJ-DVVJ över från 2010 till 2012. Då klarnade bilden. Det visade sig att odjuret är knutet till trackmarks (TM) ochsignalmarkers (SM). I fortsättningen berättar bilderna.

Betydelsen är att DJ-DVVJ-banorna inte kan läggas ut i Forum. Tanken - en nio mil lång AI-bana - var utmärkt. Allt arbete för att genomföra planen har förmodligen gått till spillo - om inte en räddare i nöden träder in.

Någon katastrof är det dock inte. DVVJ-delen kan kapas bort och DJ-delen därmed räddas. Korvtigers stora insats för banan är därmed inte förgäves.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1 Detalj.jpg (195.6 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg 2 Området.jpg (218.7 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg 3 Hålet.jpg (199.4 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg 2012 bildd 4.jpg (178.6 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5 Tog bort.jpg (194.9 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg 6.jpg (180.1 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg 7 Tillbaka.jpg (172.1 KB, 93 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 16:56   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nisse,
det här odjuret kan omöjligt höra till nån trackmarker, dom har bara en mesh.
Signalmarker (SM)) vet jag inte vad det är (tala om det!!!). Kan du ta en närbild på ditt lilla kryp så man ser meshen?

Ett litet kryp som du kallar "odjur" kan ju vara en, som man i amerikat kallar, "bug". Eller är det som bergatroll, finns bara i Dalsland?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 18:18   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nisse,
det här odjuret kan omöjligt höra till nån trackmarker, dom har bara en mesh.
Signalmarker (SM)) vet jag inte vad det är (tala om det!!!). Kan du ta en närbild på ditt lilla kryp så man ser meshen?

Ett litet kryp som du kallar "odjur" kan ju vara en, som man i amerikat kallar, "bug". Eller är det som bergatroll, finns bara i Dalsland?
Du har bild i maillåden (1 X 0,7 cm). SignalMarker har samma utseende som TrackMarker, men annan färg. Placeras på rälsen och styr semaforens antal vingar.Semafor och SM klargör tågvägen.

Bug finns det gott om i Dalsland. Kallas också för väger. Tror också på bug.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 19:34   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tyvärr gick det inte att utläsa nåt av bilden (för liten).

Försök ställa kameran helt lodrät och rakt ovanför "odjuret", dvs kompassen mitt på, och zooma in så långt det går och skicka screenshotet!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 22:46   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tyvärr gick det inte att utläsa nåt av bilden (för liten).

Försök ställa kameran helt lodrät och rakt ovanför "odjuret", dvs kompassen mitt på, och zooma in så långt det går och skicka screenshotet!
Det var att gå ut på storviltsjakt. Försök duger hoppas jag.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LAN-bild.jpg (275.2 KB, 61 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 00:09   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mystiken tätnar!
Börjar likna Antonionis film "Blow up"!

Jag har ingen aning om vad det kan vara, möjligt nåt till en växellykta????????

Men det är en mesh och då hör den till en asset du har, antingen i routelayer eller sessionlayer, kolla vilket!!! Att den hoppar runt tyder på att asseten intar olika lägen. Om det är ett tracksideobjekt kanske det går att ta bort eller se vilket???

Att det ligger under jord gör det hela ännu mer mystiskt.
Du får kanske koppla in Rikskrim!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg odjur.jpg (3.6 KB, 55 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009