Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-24, 18:47   #1
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard Hur installerar man?

Hur installerar man nedladdade lok? Jag vet inte vad som menas med "zippa" och "Exe-fil". Kan nån hjälpa mig? Helst så utförligt som möjligt.
Glad midsommar!
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-06-25, 02:25   #2
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Har du dubbelklickat på den *.zip/rar fil som du laddat hem? Har du kommit så långt att du lyckats läsa Readme:n?
Om svaret här är ja, då har du redan "zippat upp" filen!

Någonstans i den fil som du just zippat upp, bör det finnas en .exe fil om det är s.k. "autoinstallation" på tåget. (Denna fil kan t.ex. heta "AEM7.exe" eller något annat roligt...) Om det är så att du får installera manuellt, så finns det olika alternativ att använda sig av.

Det ena, är att skapa en ny mapp i MSTS's Trainsmapp, som heter t.ex. "Rc6", "X10" eller något annat. Dit ska du sedan flytta alla filer du finner i den hemladdade *.zip filen!

Det andra, lite enklare men som inte funkat jämt, är att helt enkelt bara flytta tågets mapp (som då alltså finns med i *.zip filen) till din Trainsmapp!

Men vad är då Trainsmappen för något? Jo, det är den mapp (undermapp som finns i din MSTS-folder!). Denna finner du genom att leta reda på platsen du installerade MSTS på. Adressen dit kan t.ex. vara "C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator".

När du väl hittat din MSTS-folder, så ska du klicka på "Trains" och sedan "Trainsets" för att komma till den folder dit du ska flytta tåget eller skapa den nya mappen till tåget.

Hoppas det går bra med att installera. Lycka till! Om du behöver lite mer hjälp, så kan du maila mig eller t.ex. lägga till mig på MSN! daniel_odlander@hotmail.com är adressen i båda fallen!

Glad midsommar på dig själv, även om det numer inte är midsommarafton!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-25, 22:29   #3
Dm3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 269
Standard

Att installera grejor är alltid lite lurigt i början.

Om det inte vill sig riktigt så säg bara till igen, för här finns det många som vill
hjälpa till!

Vi håller tummarna!

:-)


(Berätta gärna vilket lok det är som du vill installera...)
Dm3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 19:56   #4
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Det är dessa saker som ajg har problem med: Liftmotorvagn, V5, X21, HC rälsbuss, UF och Långedragsspårvagnen.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 22:43   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Krille400!

Jag brukar alltid börja med att ladda ner filerna (tåget, rutten, objektet) till en mapp som jag sedan bränner (när den blir full!). Den mappen brukar jag kalla MSTS1, MSTS2 o.s.v.

Sen gör jag en ny tom mapp på skrivbordet. Där zippar jag upp tåget, rutten eller objektet.

Efter det läser jag readme-filen (kan heta nått annat!). Den finns oftast med och där står hur man installerar tåget, rutten eller objektet!

Om vi tar X21, så ser jag att byggaren kallat filen för: DontReadme och om man läser den så förstår man att mappen X21 ska dit där du installerat MSTS. Det brukar vara (om man inte ändrat nått!?): C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator

I Train Simulator mappen hittar du en mapp som heter TRAINS och i den TRAINSET. I TRAINSET mappen ska du lägga X21 mappen.

Efter du gjort det måste du göra ett consist (tågsammansättning), annars kan du inte välja ditt tåg när du startar msts.

Ett consist kan du göra om du följer denna guide: http://www.banbyggarna.com/swe/GORA_CONSIST.htm

Man kan också göra det med programmet: Conbuilder.

Lycka till!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009