Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-18, 00:41   #1
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard T:ANE hjälp!

Hejsan!

Har läst på mig lite hur saker och ting fungerar i TANE jämfört med TS2017 och har nu tänkt bygga lite i TANE också. Denna tråd dock blir till användning för när jag behöver hjälp med diverse scripts och funktioner som jag inte förstår mig på.

Till mitt första problem som är vägskydden:

Efter allt strul jag hade med att koppla ihop diverse signaler till vägskydden och med experthjälp från Nisse så fick jag skydden att fungera som de skulle, tills häromdan.

Jag hade börjat med att signalera en station som låg i närheten av övergången och när jag håller på inser jag att alla Vsi hade numrerats med fel udda/jämn kombination (där mina Hsi på uppspåret hade jämna nummer hade Vsi:n på spåret ett udda nummer). När jag väl sätter igång att byta alla siffror så skriver jag in samma siffra som en annan Vsi i korsningen använde (tänkte att det kunde väl inte spela nåon roll eftersom de skulle också byta siffra...). När allt var klart så testkörde jag ett tåg på den lilla bit räls jag hade lagt ut och det är då felet inträffar.

Vägskyddet aktiveras inte alls. Jag testar att ta bort alla signaler och osynliga master/klarerare och sätter ut allt på nytt. Detta hjälpte inte alls, vilket gav mig misstanken att det kanske hade blivit något fel på rutten, så jag startar upp en liten testbana jag har för att testa grejer och så sätter jag ihop ett nytt vägskydd enligt manualen som medföljer vägskyddspaketet. Detta fungerar inte heller.

Vad är det som har blivit knas här? Som kanske till hjälp så bygger jag i bas sessionen, och jag använder mig utav STL Vägskydd som man hittar på STLs hemsida. Jag har även testat att ominstallera vägskyddspaketet, men detta hjälpte inte heller.
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 12:09   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Skicka över testbanan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 16:35   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har fått testbanans route och session. Spår och kontaktledning finns med men inget vägskydd. Då tänkte jag att göra ett vägskydd för att visa hur det skall se ut i en ny bana.
Det går inte att göra ett vägskydd i TANE SP2. När jag försöker konfigurera en vsi får jag som svar: Scriptfel.

När jag envisades fick jag upp skylt enligt bifogad bild.

Är mäkta förvånad eftersom jag gjort ett stort antal vägskydd i TANE SP1. Inget av dessa fungerar f ö i SP2.

Kan någon fylla på?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.jpg (132.6 KB, 121 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 16:37   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Tänkte att jag gör en bild på ett av mina fungerande vägskydd!
Vsk namngivning.jpg
Detta vägskydd är en halvbomsanläggning (B-anläggning), som heter Kolvägen.
Ringsträckan är 700m (300 + 400) i bägge riktningarna och är bestämd av anläggningstyp och hastighet på banan.

De röda textfälten är objektstyperna, som de heter i T:ANE och de svarta textfälten är hur de är namngivna. Det är bara de osynliga mastrarna/klarerarna och tillhörande scenerysignaler som måste döpas på ett korrekt vis de andra kan man döpa efter (logiskt) behag
Texten inom den gröna rutan behandlar Vägförsignalerna (dödskallarna) som inte syns på bilden.
Objekten kopplas också till korrekt vägskydd via länken under "Vägskydd VSK".

Min fundering är om du har förreglat klareraren eller mastern mot varandra.
På bilden nedan så ska ALDRIG "Förreglad mot signal" vara mot den motsvarande signalen. Signalen på bilden heter "Kv V1" och den motstående signalen heter "Kv V2", om det skulle stå Kv V2 under "Förreglad mot signal" så kommer inte anläggningen att fungera.
Förreglings funktionen används för signaler som bara får visa kör när anläggningen är i kontroll. Denna funktion är dock inte fullständig och fungerar inte bra.
Vsk bild.jpg
På bilden kan man också se ringsträckans inställning.

Det finns också en "bug" som gör att namnet på vägskyddet försvinner när banan öppnas senare. Detta verkar inte påverka hur vägskyddet fungerar men innebär att om man vill utöka vägskyddet så kan man inte länka objekten till vägskyddsnamnet efter som det saknas.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-08-18 klockan 20:00. Anledning: Förtydligande
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 00:09   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det är tydligt att det är något tjall på tråden när det gäller STL-X Vägskydd. Jag har stor erfarenhet av deta vägskydd och vet att det fungerar oklanderligt i TRS 2010, TRS 2012 och TANE SP1.

Däremot fungerar det inte när det gäller ljussignalerna Vsi och Fvsi, som båda, enligt TANE SP2, har scriptfel.

Det här är betänkligt: vägskydden är centrala i ett banbygge. Någon, som är betydligt mer kompentent i ämnet än jag, borde titta närmare på det här problemet.

Blomson: Tacksam om du kunde utveckla tankarna bakom ditt vägskydd, gärna i manualform.

Jag kommer i ett senare inlägg presentera samtliga vägskyddsmanualer.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd.jpg (266.2 KB, 111 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 00:25   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har du kuid-nummer på något av de som inte fungerar?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 01:00   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Blev tvungen att lägga in ett nytt väggskydd, med exakt samma parametrar och objekt som på bilden!
Allt fungerar, inga konstigheter, fungerar på samma vis som innan SP2, med samma fel och brister...

Är inte säker på att jag förstår vad du menar Nisse, de objekt som finns på bilden och som jag beskriver är alla STL:s saker. Inget är eget scriptat.

Visst finns det ideér att göra ett eget vägskydd, som exakt följer svenska regler, men om det skulle bli av så dröjer det och det kommer att beskrivas i min signaltråd.

Edit: Nisse, vad vill du jag ska skriva en manual om?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-08-19 klockan 04:07.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:27   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har du kuid-nummer på något av de som inte fungerar?
STL-X vsi l: kuid2:177292:210161:1
STL-X fvsi l: kuid 2:177292:210153:1

Dom här används i huvudsak.

Används klareraren finns ett troligt scriptfel, som redovisas i tråden "STL Vägskydd" sista inlägget.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 13:41   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Som utlovat:

Svenskt vägskydd behandlas i tre manualer:

STL Vägskydd – Quick Start Guid Rev 1 (Korvtiger)
STL Vägskydd (Svenolov m fl)
Svenskt vägskydd (Jgloket)

STLt Vägskydd har tagits fram på uppdrag av Svenolov. Manualen godkändes inte eftersom han bara försvann. Manualen har betatestats ingående.

De två förstnämnda manualerna är i princip identiska – men på olika sätt.

Jglokets Svenskt vägskydd behandlar hur ett vägskydd skall se ut. Jag frågade f ö Jgloket hur han gör om en vsi visar rött. I stora drag hans förklaring: Man kör fram till signalen vid vägkanten, kontrollerar att det inte finns trafik, tyfonerar/ljudsignalerar upprepade gånger och korsar vägen i krypfart.

Därav följer att vsi ska stå på ömse sidor om vägen på vägkanterna.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: rar Manualer vägskydd.rar (4.43 MB, 45 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 15:18   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

För det första så verkar den här tråden behandla Nisses problem med vägskyddet och inte Jacmob01:s problem, vilket inte kunde ha varit idén från början.
Jag tycker inte om att du Nisse "kapar" andras trådar för att skriva om dina problem, som ju faktiskt inte är samma som ursprungs problematiken. Vi som vill svara måste ju svara där kommentarerna ställs, annars blir det ju konstigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
STL-X vsi l: kuid2:177292:210161:1
STL-X fvsi l: kuid 2:177292:210153:1

Dom här används i huvudsak.

Används klareraren finns ett troligt scriptfel, som redovisas i tråden "STL Vägskydd" sista inlägget.
De där objekten används väl inte till STL:s nuvarande system?
Jag använder (finns installerade):
<kuid2:177292:210151:1> STL-X Fällbom
<kuid2:177292:210152:1> STL-X Krysstavla
<kuid2:177292:210155:1> STL-X Vfsi S
<kuid2:177292:210163:1> STL-X JVS Vsi S
<kuid2:177292:210166:1> STL-X JVS Vsi S Dubbel
<kuid2:177292:210140:1> STL-X Bilväg 10m
<kuid2:177292:210141:1> STL-X Bilväg 15m
<kuid2:177292:210142:1> STL-X Bilväg 20m
<kuid2:177292:210143:1> STL-X Bilväg 30m
<kuid2:177292:210144:1> STL-X Bilväg 40m
<kuid2:177292:210145:1> STL-X Bilväg 50m

Fick inga scriptfel överhuvudtaget, beror antagligen på att du använder fel objekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Som utlovat:

Svenskt vägskydd behandlas i tre manualer:

STL Vägskydd – Quick Start Guid Rev 1 (Korvtiger)
STL Vägskydd (Svenolov m fl)
Svenskt vägskydd (Jgloket)

STLt Vägskydd har tagits fram på uppdrag av Svenolov. Manualen godkändes inte eftersom han bara försvann. Manualen har betatestats ingående.

De två förstnämnda manualerna är i princip identiska – men på olika sätt.
Detta hör väl inte hemma i denna tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jglokets Svenskt vägskydd behandlar hur ett vägskydd skall se ut. Jag frågade f ö Jgloket hur han gör om en vsi visar rött. I stora drag hans förklaring: Man kör fram till signalen vid vägkanten, kontrollerar att det inte finns trafik, tyfonerar/ljudsignalerar upprepade gånger och korsar vägen i krypfart.
STL Väg(g)skydd 14-05-03 har jag bara skummat lite men det innehåller felaktigheter, både från vägskyddets perspektiv och hur det bör byggas i Trainz!

Svenskt vägskydd innehåller flera faktafel och felaktiga generaliseringar!

Jag kommer att göra en manual hur man bygger ett korrekt svenskt vägskydd, både med nu gällande regler och tidigare varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Därav följer att vsi ska stå på ömse sidor om vägen på vägkanterna.

Nisse
Menar du att det alltid ska stå en VSi på vardera sidan av spåret vid ett vägskydd?
Så min bild till Jacmob01 ovan är felaktig enligt dig?

Sedan vore det prudentligt tycker jag, att man svarar på frågor och kommentarer i tidigare inlägg när de är direkt riktade till någon, eller hur Nisse!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 17:20   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Håkan och Nisse...

... vad hjälper det vår sak om ni två träter och väsnas om småsaker?
Det för knappast saker och ting framåt.
I ett öppet forum som detta bör man ägna sig åt sakfrågorna !

Skärpning mina ärade herrar !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 02:46   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
STL-X vsi l: kuid2:177292:210161:1
STL-X fvsi l: kuid 2:177292:210153:1

Dom här används i huvudsak.

Används klareraren finns ett troligt scriptfel, som redovisas i tråden "STL Vägskydd" sista inlägget.

Nisse
Dessa kuider är inte en del av STL-X vägskyddet utan är del av de beta-signaler som Sven skickade dig, som aldrig blev släppta. Dessa fungerar inte, precis som alla andra trackside-signaler som aldrig har släppts på riktigt och skall därför (som jag sagt flera gånger tidigare till dig) inte användas! Kasta bort dem! De har aldrig fungerat korrekt, vare sig i TANE eller tidigare!

Men nu är det slutdiskuterat om detta, har Nisse frågor eller kommentarer om saker som inte rör frågan i tråden så är han välkommen att öppna en ny tråd att ställa dem i, åter till Jacmob01:s problem:

------

Jag utgår från att du bara använder de delar som ingår i det STL-X-paketet som finns på hemsidan. Har testat och har inga problem att få det att fungera hos mig, så det verkar inte vara något med TANE SP2 som har ställt till det.
Har du testat att skapa en helt ny testbana och sätta ut ett vägskydd för att se om det är banan det är fel på?
Men det låter som att det kan vara någon inställning som har blivit fel.

En sak som kan vara boven i dramat:
Har du en egen "base"-session (eller annat namn) som du sparar med, alltså inte "default"-sessionen? Det är nämligen så att Trainz är lite lurigt och även om man sparar själva vägskyddet i routen så hamnar inställningarna till det i sessionen. Så om du bara laddar routen, eller default-sessionen när du ska köra/bygga så får du inte med dig inställningarna till vägskyddet. Finns något sätt att gå runt det där och tvinga att saker sparas i routen tror jag, men det där ha Blomsson bättre koll på tror jag.

I VSI:erna finns det ett val som heter "visa händelser/status", som du kan kryssa i. Om du sedan i Driver aktiverar "Show message overlay" som finns under skiftnyckel-menyn uppe till höger så kommer det skrivas ut i skärmens nedre vänstra hörn vad som händer i vägskyddet vilket kan ge en del ledning om vad som är fel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 10:17   #13
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Tackar för all hjälp! Jag är inte hemma just nu, men jag kommer hem senare ikväll så jag ska testa då och återkommer med resultatet då
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 23:15   #14
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Kom hem för en stund sen och testade att göra en ny testbana där jag satte ihop 2 olika vägskydd, ett som jag råkade göra i route-editorn och en i session-editor.

Det första vägskyddet fungerade på ett lite skumt sätt genom att Vsin slog om till kör och även FVsin slog om till att visa rätt signalbild, däremot aktiverades inga signaler eller bommar. Det andra vägskyddet skapade jag i session-editor och sparade en ny session som jag namngav som bas session istället för den man får när man skapar en rutt på nytt. Detta vägskydd fungerade perfekt, och även det vägskydd som jag skapade i route-editorn, så mitt vägskyddsproblem verkar vara löst!

Nu till att plugga in hur man signalerar korrekt
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 23:36   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Bra att det löste sig! Det är som sagt lite märkligt hur Trainz sparar datat. Själv har jag alltid en egennamngiven bas-session som jag alltid öppnar när jag ska bygga. Alla objekt sparar jag i olika route-lager, men inställningarna hamnar ju i sessionslagret automatiskt. Det gäller bara att komma ihåg att byta till route-lagret innan man börjar sätta ut saker på banan, eftersom sessions-lagret blir aktivt när man väljer Edit Session.
Men jag ser till att jag har sessionslagret låst. Då får jag upp en varningstext om jag försöker ändra på ett låst lager efter att jag laddat banan i Surveyor och kommer på så sätt ihåg att jag ska byta till route-lagret. Men det finns säkert andra, bättre sätt att göra detta på också.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009