Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-11, 19:27   #1
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard Var kan man lära sig något om programering!?

Var finns det någon svensk sida som har guider och forum som handlar om programering?
Skuller vilja lära mej att programera

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-11, 23:19   #2
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Oj det var en knivig fråga...

Anledningen är att det nästan inte finns något på svenska när det gäller programmering... LÄR DIG ENGELSKA, OCH LEV MED DET är mitt tips!

Frågan är vilket språk du vill lära dig, vad känner du att du vill bygga.
- 3d Spel?
- Databas hanterare?
- Web interface?
- Texthanterare?
- Windows aplikationer?

Alla har sina speciella språk...
Det finns två språk eller språkgrupper som är övervägande på marknaden.

Basic och C
Basic är som namnet säger väldigt lätt men också en aningens ineffektivt, inte lämpligt för till exempel 3d spel som CS eller MSTS.
C/C++/PHP/Perl/Java är alla dialekter av samma språk, dessa är betydligt mer syntax känsliga (stavfel = timmar av letande i kodmassor) men också väldigt effektiva, här spills inte med processor-tid.

Det är ett ställningstagande du får ta!
Tips är dock Visual Basic (6.0) från Microsoft, det var det jag började med och fullversionen finns som studentlicens för 800 spänn, helt rimligt tycker jag...

.NET teknologin ska du nog vänta med lite, så om någon försöker pracka på dig Visual Studio .NET eller 7.0 som den också heter så skall du dra öronen åt dig, man har nämligen kombinerat C++ och VB i ett språk vilket får viss bra och vissa mindre bra effekter...

Vill du ha hjälp med något i programmering maila (eller ring) till mig, hp@cybis.se

HP
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-12, 07:52   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Biblioteken brukar ha böcker man kan kolla igenom, har du tur hittar du någon intressant sida!

OT:
Jag som lär mig Visual basic på skolan får allt grattis! Det kostar väl inte så mycket?[:0][B)]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-13, 18:17   #4
MrPoyz
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Östersund, , Sweden.
Inlägg: 33
Standard

Ett språk som jag gärna slår ett slag för (har själv undervisat i det) är Borland Delphi, som i arbetssättet liknar Visual Basic. Min personliga åsikt är att det är ett mycket lämpligt nybörjarspråk, och jag rekommenderar det framför VB.

Om du köper "Programutveckling med Delphi - grundläggande programmering i Object Pascal" av Lars Sandmark följer version 3.0 med på köpet. Denna bok kostar 387:- på http://www.studentlitteratur.se/ men bor du i närheten av Akademibokhandeln finns den garanterat där!

Lycka till!

/MrP
MrPoyz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-15, 12:23   #5
MagnusH
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Som det innan sagt, köp en bok! Givetvis så går det att läsa tutorials på nätet, men dom skrapar bara på ytan..
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-15, 20:37   #6
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Ska nog ta och inskaffa mej VB och en bok...
Och lära mej det...
Och när jag har lärt mej det försöka lära mej C++ för det är de jag vill kunna sedan...
Har en grej i huvudet som jag dock ej tror blir veklighet någon gång.
Ja skulle vilja göra ett lite enklare spel där man ska köra buss...
Men ej som Midtown Madness eller något sådant...
Man ska köra efter linjer och tidtabeller..

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-15, 21:09   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Det spelet kommer ha en garanterad köpare![]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-19, 18:21   #8
xrvjorn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 130
Standard

Frågan är hur mycket du vill kunna avancera. För att bara skriva småsnuttar duger VB, men liksom för Delphi är man i händerna på ett enda företag och dess nycker. Min erfarenhet är dessutom att Basic har en förmåga att grundlägga dåliga vanor hos programmerare.

Om man vill kunna suga åt sig kunskap från proffsen så gäller det att använda språk som proffsen använder. Nuförtiden betyder det främst Java och C++. De språken har brett stöd, vilket betyder att det finns en uppsjö av verktyg, färdiga programsnuttar och tips på nätet.

C++ är väl knappast något nybörjarspråk, så jag skulle rekommendera Java till att börja med (det finns dessutom en massa gratis Java-verktyg). Javas handikapp gentemot C++ är avsaknad av typsynonymer och parametriserade typer men det är knappast något man saknar som nybörjare.

En fördel med att använda språk som även används av avancerade programmerare är att det finns mer litteratur och bättre författare att välja mellan.

Vill man vara riktigt datalogisk/teoretisk använder man med fördel språket Haskell, som har en skyhög abstraktionsnivå och ett alldeles underbart typsystem... (nja, det kanske krävs att man är teori-nörd för att ge sig in på Haskell)

Obskyra språk:
Prolog är ett s k satslogik-språk. Inte särskilt använt men man skriver en databas på knappt en skärmsida.

LISP var populärt för artificiell intelligens. Programmen består av hinkvis med paranteser, t ex "(setq SS1 (ssget (X (0 (INSERT(66 . 1))))))".

APL-program skrivs med en massa skumma symboler. Skriva program i APL går, men försök läsa dem efteråt!

Forth är ett stackbaserat maskinnära språk som fick viss uppmärksamhet på 80-talet och kördes på en del obskyra system.

Otrevliga språk:
Ada är ett pratigt och byråkratiskt språk som bör undvikas. Kördes bl a i Ariande-raketen som exploderade (pga "unhandled Ada-exception").

COBOL är ännu värre och förekommer mest bland programmerare som är äldre än 60 år. Används tyvärr fortfarande av t ex banker och är starkt förknippat med "år 2000-problemet".

FORTRAN härstammar från 50-talet och är därför lika bedrövligt som man kan tro. Lever fortfarande i vissa tekniska beräkningsprogram. Precis som i Basic har man ganska dålig koll på variabelnamn, vilket höll på att kosta NASA en mars-sond.

Slutligen ett citat av Edsger Dijkstra, en av datalogins stora:
"The teaching of BASIC in schools should be considered a criminal act."


/Jörn



xrvjorn besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-19, 18:30   #9
xrvjorn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 130
Standard

Citat:
quote:dessa är betydligt mer syntax känsliga (stavfel = timmar av letande i kodmassor)
Nja, kompilatorn visar ju exakt var felet är, så man behöver inte leta.

Värre är det med ett okänsligt språk som sväljer en felstavad variabel och tolkar den som noll under körningen, utan att berätta något.


/Jörn



xrvjorn besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konvertera *.MOV till något mer windows vänligt?? prymikom Off-topic 1 2004-05-24 18:10
Något litet bara... tufftuff 3D-design - Trainz 56 2003-03-07 18:49
Vet någon något om nya Gmax 1.2 ännu? LokKalle 3D-design - Trainz 11 2002-11-21 17:43
Raildriver. kan det vara något?? Rc1166 Off-topic 1 2002-10-11 14:27



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009