Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-14, 18:35   #16
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Du har aldrig flugit longhaul online på IVAO eller VATSIM, va? Har gjort ett antal flygningar Europa-USA i realtid, med NATs, positionsrapporter osv...

Ont: Bönan! Riktigt bra tråd, jag gillar det här. Bra med lite berättelse till bilderna, historia och information om var och vad du kör för något, det gillar jag!
Nej, men jag har gjort några riktiga långflygningar "offline". Det längsta är Arlanda - JFK om jag inte minns fel. Tog väl en 7 timmar... Nej, jag pausar inte, utan kör 2 timmar i streck. Däremot går jag ofta på små promenader (till köket...) när jag står still på stationer. Dock fanns inga förbindelser mellan Florens och Rom som hade stopp på några stationer (utom regionaltåg som tog över 4 timmar...) så det här var en ganska "seg" strecka... Men sen blir det roligare, till Neapel blir det InterCity, med tre stopp på vägen, och därifrån InterCity Notte (nattåg) till Reggio di Calabria, med många stopp på vägen (lång strecka, tar 5 timmar, ungefär tror jag).
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 18:45   #17
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Nej, men jag har gjort några riktiga långflygningar "offline". Det längsta är Arlanda - JFK om jag inte minns fel. Tog väl en 7 timmar... Nej, jag pausar inte, utan kör 2 timmar i streck. Däremot går jag ofta på små promenader (till köket...) när jag står still på stationer. Dock fanns inga förbindelser mellan Florens och Rom som hade stopp på några stationer (utom regionaltåg som tog över 4 timmar...) så det här var en ganska "seg" strecka... Men sen blir det roligare, till Neapel blir det InterCity, med tre stopp på vägen, och därifrån InterCity Notte (nattåg) till Reggio di Calabria, med många stopp på vägen (lång strecka, tar 5 timmar, ungefär tror jag).
Det som är synd med KRS att stoppen där är knappt 1 minut =/ Tycker det är dåligt att man inte öppnar / stänger dörrarna manuellt... Jag kan verkligen inte sitta still ens 60min Kanske om det är London - Oxford men inte på tyska t.ex
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 18:54   #18
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Det som är synd med KRS att stoppen där är knappt 1 minut =/ Tycker det är dåligt att man inte öppnar / stänger dörrarna manuellt... Jag kan verkligen inte sitta still ens 60min Kanske om det är London - Oxford men inte på tyska t.ex
Ja, och att tidtabellen förändras beroende på hur man kör! Det förstör utmaningen helt! I MSTS skriver man in alla tider själv och det blir ju mycket bättre. Men nu ska vi inte vara OT mer!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 18:59   #19
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ja, och att tidtabellen förändras beroende på hur man kör! Det förstör utmaningen helt! I MSTS skriver man in alla tider själv och det blir ju mycket bättre. Men nu ska vi inte vara OT mer!
Nej, i vissa scenarion försvinner inte tidtabellen beroende på hur man kör Det är bara att på F3 så ser man vilken tid man beräknas komma fram till stationen, men trycker man på F1 så ser man de tider man ska hålla. I vissa scenarion kommer det upp att man varit sen till en station. Jag kommer t.ex göra scenarion till Bergslagsbanan där man måste vara på tidtabell annars så kommer man inte få lyckat scenario Så man har fortfarande pressen på sig

Så, nu är jag klar med OT
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 13:07   #20
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hej! Ja, jag skriver ju efter varje del vilken tågtyp jag har kört. Nu kom jag på att ni antagligen inte är insatta i vilka typer som finns i Italien. I Sverige finns ju IC, X2000 osv. Här är de olika Italienska typerna, ordnade efter "rangordning".

Eurostar Italia AV: De moderna höghastighetstågen som förbinder de största städerna med få eller inga stopp. STH är 300 km/h och endast ett enklare matutbud finns ombord, eftersom ingen strecka dessa tåg kör tar mer än 2 timmar. På morgonturer ingår frukost i förstaklass.
Eurostar City: Dessa tåg har också STH 300 km/h, men de stannar på betydligt fler stationer. Snabbare än InterCity, men lägre komfortnivå. Endast ambulerande servering.
InterCity Plus: Samma hastighet som InterCity, men erbjuder också internetuppkoppling och eluttag vid samtliga sittplatser. Samtliga InterCity-vagnar håller på att uppgraderas till InterCity Plus.
InterCity: Bekväma, snabba tåg mellan stora städer, med fler stopp än EuroStar City. Restaurang med stort sortiment, inklusive riktig mat, finns alltid. STH 200 eller 160 beroende på lok och vagnar.
InterCity Notte: Nattåg, med samma standard som InterCity men med sov och liggvagnar. Nattågen har alltid första och andra klass sittvagnar samt tre sovvagnsklasser, liggvagn, sovvagn och comfortvagn. STH 160 km/h. Restaurang finns alltid ombord.
InterRegionale: Tåg som kör långa streckor, men med stopp på samtliga stationer. Lok eller motorvagnståg. Ej alltid luftkonditionerade och ofta överfulla. Bistro saknas.
Regionale: Alltid motorvagnståg, kör kortare streckor med stopp på samtliga stationer. Ej luftkonditionerade, och endast andraklass.

Hoppas att detta gav klarhet, om någon har undrat.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 16:13   #21
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Del 4 Rom - Neapel

Från Rom till Neapel går tre gånger varje dag ett expressintercity som erbjuder betydligt högre komfort och lägre pris, och en restid som bara är 25 minuter längre än höghastighetståget. Södergående tåg kallas Vesuvio och norrgående tåg Roma.. Dessa tåg har färre stopp än vanliga InterCity-tåg och kräver förbokade biljetter, och är därför aldrig överbokade. Det innebär att alla passagerare är garanterade en sittplats. Dessa tåg är i allmänhet ganska långa och idag var inget undantag, tåget hade 10 vagnar.

Lok: E402A.
Kort om loket: E402-serien är det snabbaste loket i den Italienska lokflottan med sin toppfart på 220 km/h, och också det nyaste. Loken är speciellt framtagna för att dra tunga tåg i hög hastighet. Det finns två versioner av loket, A-versionen som används på det gammla nätverket med 3 kv spänning, och B-versionen som kan köras både på 3 kv och 25 kv på höghastighetsbanorna. Denna version används i ersättningståg när inget ordinarie höghastighetståg är tillgängligt. Självklart används även B-versionen i vanliga tåg. Dessutom kan B-versionen också gå på 1,5 kv fransk spänning och används därför i nattågen till Frankrike. Loket byggdes i 100 exemplar 1994-96.
Tågtyp: InterCity Plus.
Tågnummer 517 Vesuvio.
Vagnantal: 10 st.
Vagnar: 2 st A61 förstaklassvagnar, 7 st A41 andraklassvagnar och en A63 restaurangvagn.
Restid: 2 timmar och 11 minuter.
Avgångstid: 13.39.
Ankomsttid: 15.50.
Sträckans högsta hastighet: 180 km/h.

Och så bilderna, kommentera gärna!

Bild 1: Vesuvio väntar på Roma Termini.
Bild 2: Utsikt från förarhytten.
Bild 3: Vi accelererar ut från Rom.
Bild 4: Vesuvio dundrar fram över slättlandet söder om Rom.
Bild 5: Vi har stannat i Latina.
Bild 6: Vi har stannat i Formia, som har en fantastisk vy ut över Medelhavet.
Bild 7: Vi har stannat i Aversa.
Bild 8: Vi är framme i Neapel.

Nästa del blir Neapel - Reggio di Calabria, kommentera gärna!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg italien_del4_1.jpg (119.9 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_2.jpg (139.7 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Italien_del4_3.jpg (144.0 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_4.jpg (144.1 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_5.jpg (94.8 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_6.jpg (152.1 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_7.jpg (104.9 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg italien_del4_8.jpg (74.6 KB, 73 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 18:18   #22
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Snygga bilder! Alstom verkar vara stora i Italien!
Nja, så är det nog faktiskt inte. ALSTOM är stora i Frankrike, VÄLDIGT stora. Just det här tåget är vad jag vet det enda i Italien som de har konstruerat. Däremot har det moderna ETR500-tåget vissa likheter med vissa modeller av TGV, som ALSTOM har konstruerat. Men nästan allt i Italien är inhemska konstruktioner, utom vissa av de nyaste motorvagnstågen, som är byggda av Bombardier (nära släkting till Regina för övrigt).
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 09:36   #23
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag får se hur det blir med Del 5, om jag delar upp den i två delar. Det är en lång strecka! Vi får se...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 14:58   #24
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Nja, så är det nog faktiskt inte. ALSTOM är stora i Frankrike, VÄLDIGT stora. Just det här tåget är vad jag vet det enda i Italien som de har konstruerat. Däremot har det moderna ETR500-tåget vissa likheter med vissa modeller av TGV, som ALSTOM har konstruerat. Men nästan allt i Italien är inhemska konstruktioner, utom vissa av de nyaste motorvagnstågen, som är byggda av Bombardier (nära släkting till Regina för övrigt).
Ursäkta, jag skrev lite fel... ETR450 är visserligen det enda italienska tåg som är byggt av ALSTOM, däremot är vissa instrumentkomponenter tillverkade av fransmännen.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 16:57   #25
Remy
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Oslo
Inlägg: 302
Skicka ett meddelande via MSN till Remy
Standard

veldig finne ruter men jeg har et spørsmål jeg finner ikke rutene som du kjører på jeg har gått inn på http://www.trenomania.it/ men klarer ikke finne rutene hva hetter den ruta du kjører på
__________________
MVH
Remy
Scania V8 og snute er likke sexy som Nohaben med snute
Remy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 17:55   #26
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är flera olika rutter jag kör på. För det första, heter delen på sidan för rutter scenari eller likande. Sedan heter rutterna, iaf de jag kör på, vilka streckor de täcker, alltså heter rutterna typ Firenze - Roma - Milano (Florens - Rom - Milano). Namnen på städerna är lite annorluna på italienska men det brukar gå att lista ut.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 22:44   #27
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Del 5 Neapel - Reggio di Calabria

Ja, efter ca två timmar i Neapel bar det av med nattåget mot Reggio di Calabria på Italiens sydspets. Banan följer kusten nästan hela vägen och är mycket naturskön! Mellan Lamezia Terme och Rosarno går järnvägen upp till Vibo Pizzo som ligger på 700 meters höjd över havet. Det är över 10 km med 21 promilles stigning! Det var en svår stigning med ett så tungt tåg som jag körde, men om man åker uppför något, så åker man också nerför på andra sidan... Det var skönt att komma fram efter en lång resa, det här var i värsta laget...

Lok: E652.
Kort om loket: E652-loken är baserade på den framgångsrika E632/E633 - serien från 60-talet. E632 är en passagerarversion och E633 är motsvarande godsversion. E652 var det första loket i Italien som fick fordonsdator. Loket kombinerar styrkan hos E633 med farten i E632. Loket är också grunden för det nyare E402. Loket är tungt, det väger 105 ton och lämpar sig därför utmärkt för tunga nattåg.
Tågtyp: InterCity Notte.
Någnummer ICN 697.
Vagnantal: 19 st.
Vagnar: 5 st BcR liggvagnar, 6 st WL61 sovvagnar, 1 st WR61 restaurangvagn, 5 st A41 andraklass sittvagnar och 2 st A61 förstaklass sittvagnar.
Restid: 5 timmar och 15 minuter.
Avgångstid: 18.42.
Ankomsttid: 23.55.
Sträckans STH: 200 km/h, lok och vagnar begränsade hastigheten till 160 km/h.

Och så bilderna, det här var en lång strecka så det blir massor med bilder...

Bild 1: Klart för avgång från Neapel, det är inte mycket plats kvar vid platforemn...
Bild 2: Vi har tagit plats i hytten.
Bild 3: Vi passerar en förortsstation. Vesuvius ruvar hotfullt i bakgrunden...
Bild 4: En djup bergsskärning.
Bild 5: Vi passerar Nya Pompei. Gammla Pompei blev som bekant begravt i aska vi ett vulkanutbrott för flera tusen år sedan.
Bild 6: Vi har stannat i Salerno.
Bild 7: Vi har stannat i Battipaglia.
Bild 8: Vi åker över en viadukt över en dal. Vacker utsikt! Fler bilder innom kort i nästa inlägg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (90.2 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (130.7 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (133.5 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (138.0 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (139.8 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 6.jpg (92.2 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 7.jpg (100.0 KB, 34 visningar)
Filtyp: jpg 8.jpg (134.8 KB, 33 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 22:49   #28
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Bild 9: Vi har stannat i Vallo Lucania.
Bild 10: Vi åker längs med kusten.
Bild 11: Vi åker över ytterligare en viadukt. En liten by med kyrka på bergstoppen.
Bild 12: Vi har stannat i Sapri.
Bild 13: Vi har stannat i Maratea, som är en lite underlig station eftersom delar av plattformen ligger i en tunnel, och sticker ut i båda ändarna.
Bild 14: En till bild från Maratea. Maratea är en mycket gammal stad som har ett underbart läge nära havet!
Bild 15: Vi har stannat i Scalea.
Bild 16: Vi åker genom det vackra italienska landskapet.

Fler bilder kommer inom kort i nästa inlägg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 9.jpg (81.7 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 10.jpg (125.9 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 11.jpg (127.7 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 12.jpg (97.2 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 13.jpg (83.6 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 14.jpg (113.0 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 15.jpg (100.7 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 16.jpg (134.7 KB, 33 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 22:57   #29
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Bild 17: Vi har stannat i den något större orten Paola.
Bild 18: En till bild från Paola.
Bild 19: Vi har stannat i Amantea.
Bild 20: Vi åker över en bro.
Bild 21: Vi åker in mot den större staden Lamezia Terme.
Bild 22: Vi har stannat i Lamezia Terme. Det börjar bli mörkt!
Bild 23: Vi är över stigningarna och har stannat i Vibo.
Bild 24: Det bär utför i högsta fart! Vi åker in i en av många tunnlar på streckan.

Fler bilder kommer strax i nästa inlägg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 17.jpg (63.2 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 18.jpg (73.0 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 19.jpg (45.8 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 20.jpg (116.0 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 21.jpg (115.0 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 22.jpg (46.2 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 23.jpg (37.7 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 24.jpg (125.0 KB, 32 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 23:00   #30
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hmm, blir ju inte riktigt ett nattåg om det kör klockan 6 och kommer fram vid 11 ju Det ska ju typ köra 11 och komma fram vid sex.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009