Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 19:01   #151
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av owesafstrom Visa inlägg
Jag har fortfarande problem med TrainzMonitor och STL-koppel. Felmeddelandet enligt bild dyker upp ibland och då fungerar inte STL-koppel. Jag har dessutom funnit att STL-koppel inte fungerar tillsammans med Couple-rule i Driver Command. För min del har jag raderat STL-koppel så att jag kan köra AI-driver.

Hälsningar
Owe
Detta fel kan ha med en funktion att göra, som numera är borttagen ur Trainz Monitor. Couple-rule?, jag förmodar att du menar körkommandot Couple. Det kommandot har aldrig varit riktigt bra. Det använder en inbyggd skriptfunktion som styrs av själva föraren (liknande andra AI-kommandon), inte av autopilotfunktioner som tillhör själva tåget (loket).

Parallellt med mina signaler, klarerare och koppel, har jag utvecklat en autopilot som slår dom flesta andra på fingrarna. Den kan bl.a. koppla och rangera både framåt och bakåt, utan tveksamheter. Det är mycket tack vare de nya dvärgarna som kommer i det svenska signalsystemet, men den är inte beroende av dessa signaler. Man t.o.m. stänga av/på autopiloten i Driver när man har fokus på det tåget. Det betyder att man kan hoppa till vilket tåg som helst som har denna pilot och ta över loket manuellt.

Grundfunktionerna i piloten är klar, så jag har haft funderingar på att anlita ett antal betatestare, som använder mycket AI-trafik och som väl känner till deras funktion.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ultimate Pilot_1.jpg (166.7 KB, 496 visningar)
Filtyp: jpg Ultimate Pilot_2.jpg (164.9 KB, 496 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 00:02   #152
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

STL trenger å gi ut noen svenske spor, full 3D, LOD, refleksjon av himmelen. Slik som TSM har gjort, men TSM spor er for 1520/1524 mm.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-10, 02:51   #153
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard

Försökte få igång STL kopplet. Lyckades......nästan.

Först så laddade jag ned de 6 filerna, se bild1.

Därefter följde jag Korvtigers dokumentation.

Lade in
a_koppel, a_luft_0 och a_luft_1 i config filen.

Körde "import Content" på TS2009.
Sedan "Commit" på TS009.
Resultat. Se bild2.
Alltså 2 kuid:s saknades.
Se sedan bild3 avseende kuid för STL Common Source 3.12.3.cdp

Jag förstår ingenting.
Har jag glömt ladda ned någonting om STL Common Source 3.12.3?

Eller hur laddar jag ned STL Library???

Är förvirrad......som ni kan se av ovan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (117.7 KB, 451 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (74.1 KB, 451 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (68.7 KB, 451 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 10:51   #154
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Trainz Monitor fungerar absolut inte tillsammans med Portaler. Eftersom jag bara använder AI-driver, är portaler ett måste för att få till en fungerande tågtrafik enligt mina intentioner. STL-produkterna är ett fantastiskt tillskott till spelet och jag beundrar dom verkligen, men det är synd att jag inte kan använda dom fullt ut.

Hälsningar och GOD JUL till er allesammans.
Owe
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 11:42   #155
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av owesafstrom Visa inlägg
Trainz Monitor fungerar absolut inte tillsammans med Portaler. Eftersom jag bara använder AI-driver, är portaler ett måste för att få till en fungerande tågtrafik enligt mina intentioner. STL-produkterna är ett fantastiskt tillskott till spelet och jag beundrar dom verkligen, men det är synd att jag inte kan använda dom fullt ut.

Hälsningar och GOD JUL till er allesammans.
Owe
För de flesta fungerar Trainz Monitor tillsammans med portaler. Du kan hjälpa oss genom att tala om vad som är problemet i ditt fall. Att bara säga "fungerar absolut inte" utan att motivera varför, ger ingen feedback. Snarare skrämmer du andra.

Screenshots är alltid bra vid skriptfel.
Har du testat olika portaler?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 12:39   #156
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
För de flesta fungerar Trainz Monitor tillsammans med portaler. Du kan hjälpa oss genom att tala om vad som är problemet i ditt fall. Att bara säga "fungerar absolut inte" utan att motivera varför, ger ingen feedback. Snarare skrämmer du andra.

Screenshots är alltid bra vid skriptfel.
Har du testat olika portaler?
Jag har testat flera olika portaler, med olika funktioner, men så fort ett tågsätt, med vilken sammansättning som helst, går in i en portal, så kommer felmeddelandet, som jag vid ett flertal tillfällen har presenterat. Se bild:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fel3.jpg (37.2 KB, 400 visningar)

Senast redigerad av owesafstrom den 2010-12-13 klockan 12:52.
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 13:14   #157
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av owesafstrom Visa inlägg
Jag har testat flera olika portaler, med olika funktioner, men så fort ett tågsätt, med vilken sammansättning som helst, går in i en portal, så kommer felmeddelandet, som jag vid ett flertal tillfällen har presenterat. Se bild:
Ok, jag har gått tillbaka bland mina revisioner av Trainz Monitor, men har inte exakt hittat dom radnummer som är relevanta till dina fel. Jag kan bara konstatera att du har en gammal version av TM. Den senaste versionen är 3.12.3.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 13:37   #158
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ok, jag har gått tillbaka bland mina revisioner av Trainz Monitor, men har inte exakt hittat dom radnummer som är relevanta till dina fel. Jag kan bara konstatera att du har en gammal version av TM. Den senaste versionen är 3.12.3.
Tyvärr. Jag har dom allra senaste versionerna av alla STL-tillbehör installerade.
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 14:10   #159
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av owesafstrom Visa inlägg
Tyvärr. Jag har dom allra senaste versionerna av alla STL-tillbehör installerade.
Då får vi försöka med nåt' annat. De radnummer kontra de funktioner som ditt felmeddelande hänvisar till existerar inte i version 3.12.3. Jag förmodar att du nyss laddade hem alla filer och installerade de på nytt.

1. Har du någon kuid2:nnn.nnn.1 av samma komponent installerad? I så fall testa med att ta bort den. Men Trainz ska alltid ta den senaste versionen, så det är kanske lite långsökt.

2. Avinstallera STL Common Source och STL Trainz Monitor. Gör sen en "quick database repair". Efter det insallerar du de senaste verionerna av STL CS och STL TM, igen.

3. Till sist. Vilken Trainz Version (3.n) och vilken build har du?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 20:14   #160
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Vad jag skulle kunna tro är att du inte har installerat den senaste, I.o.m att svenolov inte postar högre kuidnummer, vilket hjälper mig, och säkert flera.
(<kuid:100:100>, <kuid2:100:100:1>, <kuid2:100:100:3> o.s.v.<)
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 21:37   #161
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Då får vi försöka med nåt' annat. De radnummer kontra de funktioner som ditt felmeddelande hänvisar till existerar inte i version 3.12.3. Jag förmodar att du nyss laddade hem alla filer och installerade de på nytt.

1. Har du någon kuid2:nnn.nnn.1 av samma komponent installerad? I så fall testa med att ta bort den. Men Trainz ska alltid ta den senaste versionen, så det är kanske lite långsökt.

2. Avinstallera STL Common Source och STL Trainz Monitor. Gör sen en "quick database repair". Efter det insallerar du de senaste verionerna av STL CS och STL TM, igen.

3. Till sist. Vilken Trainz Version (3.n) och vilken build har du?
Hej!
Jag har utfört de olika punkterna ovan och provkört. Jag har inte fått några felmeddelanden och det är bra. STL-koppel och Couple-command har jag däremot inte fått att fungera tillsammans. Jag är tacksam för din hjälp och ber om ursäkt för att jag tog i lite för mycket i förra inlägget.
Till sist: Min Trainz Version är TS2009 3.1 och build 41844.

Hälsningar
Owe

Senast redigerad av owesafstrom den 2010-12-13 klockan 21:38.
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 22:52   #162
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Vad jag skulle kunna tro är att du inte har installerat den senaste, I.o.m att svenolov inte postar högre kuidnummer, vilket hjälper mig, och säkert flera.
(<kuid:100:100>, <kuid2:100:100:1>, <kuid2:100:100:3> o.s.v.<)
Det syns tydligt vilken version man använder om man tittar i CM3. Kuid-versionsnumret ändras endast om versionerna skiljer sig så mycket åt att de inte längre är kompatibla funktionsmässigt med varandra.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 00:07   #163
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av owesafstrom Visa inlägg
Hej!
Jag har utfört de olika punkterna ovan och provkört. Jag har inte fått några felmeddelanden och det är bra. STL-koppel och Couple-command har jag däremot inte fått att fungera tillsammans. Jag är tacksam för din hjälp och ber om ursäkt för att jag tog i lite för mycket i förra inlägget.
Till sist: Min Trainz Version är TS2009 3.1 och build 41844.

Hälsningar
Owe
Bra att du fick det att fungera! Ibland kan det hända att "gammalt" skräp ligger kvar i databasen och dessutom används av Trainz. Det är sällan, men det händer. Problem kan uppstå när det finns flera versioner av kuidnumret installerade. Versionsnumret för kuidnumret används mest av CM för att tala om att det finns en nyare version att hämta från DLS. Sen om Trainz använder rätt version är en annan sak. Det är med orsak av detta faktum som jag inte dribblar så mycket med detta nummer. Läs föregående post.

När det gäller couple kommandot så är det ett känt problem. Jag har också nämnt det någon annanstans på forumet. Men en lösning kommer. Här kan vi bara skylla på föraren som har fått ta på sig ansvaret att vara både klarerare och "kopplare" också. Jag menar inte dig, utan den inbyggda förararen med s.k. Artificiell Intelligens.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-14 klockan 00:09.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 04:36   #164
killlkalle
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: sverige tyresö
Inlägg: 26
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
STL Common Source 3.12.3 Endast för Trainz Version 3.1 och senare (TS2009/10).

I denna tråd kommer många tillbehör, som STLEB-teamet utvecklar, att finnas. Innan du använer fordon som kräver dessa tillbehör, se alltid till att du har den senaste versionen installerad. Se datum och versionsnummer i respektive tabell. Tillbehören som du hittar här är alltid bakåtkompatibla med äldre versioner, så det är aldrig någon risk att skriva över en äldre version.

101017: Guider till STL-koppel och STL-texture replacement. Läsvärda för alla, inte bara för konstruktörer.

101203: Ny version av STL Common Source och Trainz Monitor

101203: NYTT! STL Sound Library

För frågor/svar och övriga kommentarer använder vi den här tråden: Nya STL, efterföljare till STW

NOTERA: STL-koppel har en inbyggd funktion som är bakåtkompatibel med STW-koppel. Vagnar som har STW-koppel fungerar utan regeln (rule) för STW-Koppel. Den regeln ska inte användas om man har installerat STL-koppel.
-
kan inte du fixa så att STL-Kopplen och allt anats funkar med Ts2009, för när jag försöker uppdatera så går det inte det är nåt fel på min dator (som kommer från 2004)
killlkalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 09:46   #165
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av killlkalle Visa inlägg
kan inte du fixa så att STL-Kopplen och allt anats funkar med Ts2009, för när jag försöker uppdatera så går det inte det är nåt fel på min dator (som kommer från 2004)
STL-koppel fungerar fr.o.m. Trainz version 3.1, d.v.s. TS2009 SP2 (build 40040).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009