Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-24, 16:23   #1
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard saab eller volvo bilar efter lysses

som sagt undrar mom nån har nån bra sida att ladda hemm saab bilar eller volvo? inte hittat något lämpligt objekt på dls...tack på förhand /rachammer
rac_hammer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 18:26   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Finns två stycken V70 på DLS.

Den ena med oranga ljus på taket, som skulle kunna målas om till en polisbil.

Sök på Titel. Car Volvo V70 02
eller username Dinorius Redundicus
eller kuid 68213.

Glöm inte att bocka för TRS2004 när du söker.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:40   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

de har jag laddat hemm och de är inte omöjligt att de blir polis bilar av dem men skulle även villja ha lite äldre modeller men v70 e absolut inte dåligt tack för tippset
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 21:52   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det verkar som om det finns dåligt med svenska bilar. Det finns nog en 240 och en 740 också som är ganska gammal och mera av foto på låda om jag får säga så.

Men fundera på följande, om du gör det tunga jobbet så kan jag modelera ett par personbilar. Men då vill jag ha hjälp av dig eller någon annan som fixar följande.

1. Du skaffar fram underlag. Ritningar eller foton + mått rakt uppifrån och rakt från sidan. Foton på bilar med den utrustning, blåljus och så vidare som ni vill ha.

2. Jag modelerar och du får .im filer + en TGA eller gimp fil med kantlinjerna från texturmappningen. Om du vill ha blender filerna går det naturligtvis också bra.

3. Du gör texturerna, paketerar och lägger upp på forumet.

Detta alltså under förutsättning att du inte vill bygga modellerna själv.

Jag är lite sugen på att göra framförallt lite äldre bilar kanske fram till 240 eller så, och kanske hade gjort det ändå, men det hade dröjt ett tag.

Som jag ser det så är det en möjlighet att få mera utväxling på tiden vi lägger på att bygga modeller då många tydligen tycker att själva modelleringen är det som är jobbigt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 15:52   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det verkar som om det finns dåligt med svenska bilar. Det finns nog en 240 och en 740 också som är ganska gammal och mera av foto på låda om jag får säga så.

Men fundera på följande, om du gör det tunga jobbet så kan jag modelera ett par personbilar. Men då vill jag ha hjälp av dig eller någon annan som fixar följande.

1. Du skaffar fram underlag. Ritningar eller foton + mått rakt uppifrån och rakt från sidan. Foton på bilar med den utrustning, blåljus och så vidare som ni vill ha.

2. Jag modelerar och du får .im filer + en TGA eller gimp fil med kantlinjerna från texturmappningen. Om du vill ha blender filerna går det naturligtvis också bra.

3. Du gör texturerna, paketerar och lägger upp på forumet.

Detta alltså under förutsättning att du inte vill bygga modellerna själv.

Jag är lite sugen på att göra framförallt lite äldre bilar kanske fram till 240 eller så, och kanske hade gjort det ändå, men det hade dröjt ett tag.

Som jag ser det så är det en möjlighet att få mera utväxling på tiden vi lägger på att bygga modeller då många tydligen tycker att själva modelleringen är det som är jobbigt.
Volvo Amazon 122

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...Volvo_122S.jpg

Volvo PV 544

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...V544_Sport.jpg

SAAB 95 1960

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_95_1960/

SAAB 96 1960

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_96_1960/

SAAB 96 1962

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_96_1962/

EDIT: Om man reggar sig, hos dom tre nedre. Så kan man få, lite större bilder.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-11-26 klockan 17:06.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 22:03   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Amazon

Bifogat finner ni en amazon så att ni kan börja måla. Jag är väll inte helt nöjd med den, men det blir man aldrig. Återkom om det är något som behöver fixas.

Det medföljer två TGA filer, dels UV mappen exporterad från blender, dels en slarvigt uppmålad bil så det skall bli lättare att se vad som är vad när ni inte kan använda blender till det.

Nu räknar jag med att det dyker upp lite färdiga bilar på download närmaste tiden Skall försöka göra undan de andra jag har fått ritningar till också.

OBS! Detta är alltså bara .im filen inte något färdigt för er som bara vill importera i trainz direkt.
Bifogade filer
Filtyp: zip amazon.zip (30.7 KB, 53 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 00:00   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Volvo PV

Bifogar Volvo PV enligt tidigare mönster.

Bifogar även en bild på Volvo Amazon och PV inklädda testtexturer för att kontrolera att de ser vettiga ut i trainz.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (36.1 KB, 214 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip pv.zip (22.0 KB, 48 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 05:27   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hallå, hallå, hallå.

Vad är nu detta.
Sitter ju och kladdar på Z43:an, men den tycks nu få vänta (finns ju redan en bra orginalare där). Samma sak blir det nog med X16.

Vill väldigt gärna snabbt få ihop dessa bilar till Trainz, då dom har varit efterlängtade av mig.

Får se, vad man kan hitta på.
Återkommer eventuellt med önskemål om saftblandare på taket och sökare, så att det kanske kan bli en polis också.

Någon tanke på combi och duett??? Bear.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 09:27   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Hallå, hallå, hallå.

Vad är nu detta.
Sitter ju och kladdar på Z43:an, men den tycks nu få vänta (finns ju redan en bra orginalare där). Samma sak blir det nog med X16.

Vill väldigt gärna snabbt få ihop dessa bilar till Trainz, då dom har varit efterlängtade av mig.

Får se, vad man kan hitta på.
Återkommer eventuellt med önskemål om saftblandare på taket och sökare, så att det kanske kan bli en polis också.

Någon tanke på combi och duett??? Bear.
Låter jättebra, det är bara att du talar om vad du vill ha, gärna med bilder vad gäller takutrustning. Jag tror att jag skall kunna få till amazonen ändå.

Kombin och duetten saknar jag också, men som jag skrev ovan så bygger jag i första hand det får beställning(ritningar) på just nu. Sedan återgår jag till T21:an. Detta sagt så skall jag se om jag kan peta i hop en duett ändå även om det inte dyker upp något underlag, jag har spanat in några vettiga bilder.

Ps. Saabarna ligger på ritbordet just nu för leverans förhoppningsvis under helgen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 11:10   #10
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag tror att jag har snubblat på tillräckligt mycket matereal för att få ihop amazon kombin. Kanske duetten också men vettiga ritningar vore välkomna, jag hittar bara foton som det ser ut nu. Och ritningar på andra karosseribyggares konstruktioner på samma chassi, så det är inte omöjligt att det dyker upp en flakbil eller så också.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 12:54   #11
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag tror att jag har snubblat på tillräckligt mycket matereal för att få ihop amazon kombin. Kanske duetten också men vettiga ritningar vore välkomna, jag hittar bara foton som det ser ut nu. Och ritningar på andra karosseribyggares konstruktioner på samma chassi, så det är inte omöjligt att det dyker upp en flakbil eller så också.
Har Googlat å sökt lite, men inte hittat något matnyttigt än, bl.a på Duetten, för just den modellen kunde man ju se i så otroligt många skepnader, allt från SJ's orange/svarta till fiskförsäljarens, som åkte runt i sin lite grådassiga, illaluktande, + oräknerliga varianter till, så den vore verkligen ett trevligt innslag i Trainzvärlden, bl.a pga av sin mångfald.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 12:57   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har Googlat å sökt lite, men inte hittat något matnyttigt än, bl.a på Duetten, för just den modellen kunde man ju se i så otroligt många skepnader, allt från SJ's orange/svarta till fiskförsäljarens, som åkte runt i sin lite grådassiga, illaluktande, + oräknerliga varianter till, så den vore verkligen ett trevligt innslag i Trainzvärlden, bl.a pga av sin mångfald.
Jag tror faktiskt att jag har hittat tillräckligt för att kunna modelera duetten också nu.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 14:22   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Sidan 8 här, kanske hjälper till lite grann för Amazon Combi.

http://www.volvoamazonpictures.se/do...120_serien.pdf

Sidan 4 här. Kan kanske vara till hjälp, om du även har P1800 i tankarna.

http://volvo1800pictures.com/documen...1800_1800S.pdf

Så drar vi till med sidan 4 här också, om P1800 som combi skulle vara aktuell.

http://volvo1800pictures.com/documen...fikationer.pdf
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 14:35   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

[quote=bear;198082]Låter jättebra, det är bara att du talar om vad du vill ha, gärna med bilder vad gäller takutrustning.]

En liten sida, om gamla polisbilar.
Kanske du får ut något här, angående takutrustning.

http://hem.bredband.net/jt600118/index.html

Näe, nu ska jag över och börja titta närmare på Amazonen och PV:n.
Nyss hemkommen från jobbet och var bara in som hastigast på forumet imorse.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 17:58   #15
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Inte för att det går fort för mig, men jag är där och kladdar och jag hoppas, att det syns vad det är för något.

Bör gå snabbare, när mallen är färdiggjord.

EDIT: Har nu även provat och tittat på henne i Trainz. Men snabbt går det inte. Blir bara en liten bit i taget, då det är full rulle här hemma i helgen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Amazon.jpg (40.6 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20091128_0000.jpg (67.4 KB, 169 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-11-28 klockan 21:38.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009