Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-14, 20:42   #16
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Läs tidigare inlägg.

Microsoft har absolut inget med detta att göra!

Det som hänt är att flertalet personer från det som kallades ACES Studio hos Microsoft (som fick sparken) har startat ett eget företag och avser att snart ha en demo klart. Vad det är för demo vet ingen ännu men varför gör man reklam på tågsimulator-forum?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 21:58   #17
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Som sagt, tycker detta ser ljust ut ändå. MSTS ligger iaf nästan först i listan! http://www.cascadegamefoundry.com/the-team/
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 23:45   #18
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det är kul att spekulera
En sak som jag då är väldigt förundrad över är att de här personerna som jobbade på ACES, hur kan det komma sig att de fortsätter jobba med 3d-modeller, visar bilder ifrån det på sina privata bloggar och liknande. Har man fått sparken från ett projekt som är helt nedlagt borde man ha absolut noll intresse för att fortsätta modellera. Man borde väl leta nytt jobb!

OM det nu vore så att Microsoft har all ägande rätt, varför bygger man då vidare på ett lok och visas på privata bloggar som inte har minsta koppling till Microsoft? Hur kan Microsoft tillåta att bilder visas från ett "nedlagt projekt" om de nu äger allt material?
Nej jag tror och intalar mig att CGF (Cascade Game Foundry) på något sätt avtalat till sig, antingen delar eller hela projektet med MSTS2 och Flightsim 11, ev hela ESP-paktet. I min värld låter det inte rimligt att börja totalt från scratch och redan nu slå på trumman att man har saker på gång. Tiden är för kort. Att lova en demo kräver att man kommit en bra bit i utvecklingen, normalt brukar en demo presenteras kort innan en produkt släpps.

Tittar man rent krasst på det så finns det inget direkt värde för MS att inte släppa materialet. Alla som jobbat med det har fått sparken och att låta några andra utvecklare sätta sig in i all kod, all utveckling är långt ifrån rimligt. Att däremot sälja det hela och få in pengar för och få royalty för ev. slutprodukter är ju bättre än att inte få ett öre alls.

Så i min önskevärld är det MSTS-2 som de just nu bygger vidare på fast då med ett nytt namn. Det finns en del saker som faktiskt pekar på att det är så som jag önskar. Tiden lär utvisa hur fel eller rätt man har i dessa spekulationer. Kul är det iaf att åter få spekulera. Och tredje gången gillt är ju gångbart så denna gången kanske det verkligen blir en MSTS-2

Sätter ni emot?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2009-10-15 klockan 23:48.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 23:56   #19
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Det är kul att spekulera
En sak som jag då är väldigt förundrad över är att de här personerna som jobbade på ACES, hur kan det komma sig att de fortsätter jobba med 3d-modeller, visar bilder ifrån det på sina privata bloggar och liknande. Har man fått sparken från ett projekt som är helt nedlagt borde man ha absolut noll intresse för att fortsätta modellera. Man borde väl leta nytt jobb!

OM det nu vore så att Microsoft har all ägande rätt, varför bygger man då vidare på ett lok och visas på privata bloggar som inte har minsta koppling till Microsoft? Hur kan Microsoft tillåta att bilder visas från ett "nedlagt projekt" om de nu äger allt material?
Nej jag tror och intalar mig att CGF (Cascade Game Foundry) på något sätt avtalat till sig, antingen delar eller hela projektet med MSTS2 och Flightsim 11, ev hela ESP-paktet. I min värld låter det inte rimligt att börja totalt från scratch och redan nu slå på trumman att man har saker på gång. Tiden är för kort. Att lova en demo kräver att man kommit en bra bit i utvecklingen, normalt brukar en demo presenteras kort innan en produkt släpps.

Tittar man rent krasst på det så finns det inget direkt värde för MS att inte släppa materialet. Alla som jobbat med det har fått sparken och att låta några andra utvecklare sätta sig in i all kod, all utveckling är långt ifrån rimligt. Att däremot sälja det hela och få in pengar för och få royalty för ev. slutprodukter är ju bättre än att inte få ett öre alls.

Så i min önskevärld är det MSTS-2 som de just nu bygger vidare på fast då med ett nytt namn. Det finns en del saker som faktiskt pekar på att det är så som jag önskar. Tiden lär utvisa hur fel eller rätt man har i dessa spekulationer. Kul är det iaf att åter få spekulera. Och tredje gången gillt är ju gångbart så denna gången kanske det verkligen blir en MSTS-2

Sätter ni emot?

Jag sätt inte emot, det där är precis exakt vad jag försökt säga, bara misslyckas gång på gång med att formulera det!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 00:00   #20
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag tror att MSTS2 dyker upp förr eller senare. Konstigt att MS la ner när MSTS2 var nästan färdig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 08:26   #21
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag tror att MSTS2 dyker upp förr eller senare. Konstigt att MS la ner när MSTS2 var nästan färdig.
Tror/tycker jag med!
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 16:30   #22
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Hoppas att det kommer att vara samma utseende och funktioner! Det blir riktigt spännande om det släpps.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:35   #23
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Ja, de videor som man har sett är ju fantastiska!
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 00:39   #24
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Det är kul att spekulera
...

Så i min önskevärld är det MSTS-2 som de just nu bygger vidare på fast då med ett nytt namn. Det finns en del saker som faktiskt pekar på att det är så som jag önskar. Tiden lär utvisa hur fel eller rätt man har i dessa spekulationer. Kul är det iaf att åter få spekulera. Och tredje gången gillt är ju gångbart så denna gången kanske det verkligen blir en MSTS-2

Sätter ni emot?
Visst är det kul att spekulera. Och drömmar har vi ju alla. En del förverkligar sina drömmar och andra fortsätter att drömma.

Om jag sätter emot? Ja, om du menar att dina önskningar slår in och det blir en användbar produkt inom ett år, då sätter jag emot.

Just nu finns det simulatorer som fungerar och utvecklas ständigt, men om deras nyheter talas det väldigt lågt om hos Svenska 3D-Tåg. Men så fort det finns en minsta lilla anknytning till MSTS blir det stora rubriker.

Nyheterna är dock goda och jag hoppas att "tredje gången gillt" slår in.

MVH
en gammal MSTS fan, som låtit MSTS gå i pension.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 18:55   #25
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

Lustigt att du tog upp det svenolov, jag satt och funderade i liknande termer. När någonting som har anknytning till MSTS, antingen direkt eller i avknoppad form, blir det rätt informationsrikt. Se här:
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Det va ett tag sedan vi roade oss med att spekulera om kommande tågsimulatorer... Men, kanske är det dags? Sånt är ju alltid skoj, ju...

Jag fastnade lite på ett uttalande som Rick Selby gjorde på uktrainsim:

http://forums.uktrainsim.com/viewtop...00325#p1200220

Citat; "Not happening from Microsoft. Guaranteed. End of discussion.....

-Rick"

Man skulle kunna undra då... garanterat inte från Microsoft... Men från vem då då?? Nyfiken som man är, så börjar man söka lite granna och hittar denna sida:

http://www.cascadegamefoundry.com/about/

Klicka på "The Team".

Sen är det väl bara att börja spekulera... Man ska tydligen inom kort göra ett uttalande, ser fram mot det...

Hittade för övrigt denna sida genom ett uttalande från en annan av det forna MSTS-2-teamet, "Portergraphic".
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Det här ÄR verkligen goda nyheter! Den 23e januari fick jag veta att Microsoft lagt ner ACES studio, på min födelsedag... Den present som togs ifrån mig då kan idag återbördas känns det lite som.

Det måste bara varit alldeles för mycket kompetens och arbete nedlagt i MSTS-2 för att bara kastas bort. Det här ser jag fram emot vad detta kan ge!
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
jo, som sagt, jag inbjöd ju till lite spekulerande... Några saker kan jag dock konstatera;

  • Grundarna av Cascade Game Foundation är de två personer som hade titlarna "Lead Program manager respektive Lead Game Manager" i MSTS-2-projektet.
  • MSTS-2-sidan hos Microsoft ligger fortfarande kvar. Varför då?
    http://tsinsider.com/default.aspx
  • I samband med att Cascade Game Foundation går ut med deras startskott, så görs PR på tågsimulatorforum.
  • I maj 2009, gör en av MSTS-2-medarbetarna fortfarande jobb på animeringsdetaljer på det tyska snabbtåget i MSTS-2, beskrivet här;
    http://www.portergraphic.com/?p=210
    Varför görs det fortfarande jobb på en simulator som är nedlagd?
Vad deras första projekt är har ju inte sagts något om ännu. Men man kan ju hoppas...
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
jo, som sagt, jag inbjöd ju till lite spekulerande... Några saker kan jag dock konstatera;

  • Grundarna av Cascade Game Foundation är de två personer som hade titlarna "Lead Program manager respektive Lead Game Manager" i MSTS-2-projektet.
  • MSTS-2-sidan hos Microsoft ligger fortfarande kvar. Varför då?
    http://tsinsider.com/default.aspx
  • I samband med att Cascade Game Foundation går ut med deras startskott, så görs PR på tågsimulatorforum.
  • I maj 2009, gör en av MSTS-2-medarbetarna fortfarande jobb på animeringsdetaljer på det tyska snabbtåget i MSTS-2, beskrivet här;
    http://www.portergraphic.com/?p=210
    Varför görs det fortfarande jobb på en simulator som är nedlagd?
Vad deras första projekt är har ju inte sagts något om ännu. Men man kan ju hoppas...
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Det är kul att spekulera
En sak som jag då är väldigt förundrad över är att de här personerna som jobbade på ACES, hur kan det komma sig att de fortsätter jobba med 3d-modeller, visar bilder ifrån det på sina privata bloggar och liknande. Har man fått sparken från ett projekt som är helt nedlagt borde man ha absolut noll intresse för att fortsätta modellera. Man borde väl leta nytt jobb!

OM det nu vore så att Microsoft har all ägande rätt, varför bygger man då vidare på ett lok och visas på privata bloggar som inte har minsta koppling till Microsoft? Hur kan Microsoft tillåta att bilder visas från ett "nedlagt projekt" om de nu äger allt material?
Nej jag tror och intalar mig att CGF (Cascade Game Foundry) på något sätt avtalat till sig, antingen delar eller hela projektet med MSTS2 och Flightsim 11, ev hela ESP-paktet. I min värld låter det inte rimligt att börja totalt från scratch och redan nu slå på trumman att man har saker på gång. Tiden är för kort. Att lova en demo kräver att man kommit en bra bit i utvecklingen, normalt brukar en demo presenteras kort innan en produkt släpps.

Tittar man rent krasst på det så finns det inget direkt värde för MS att inte släppa materialet. Alla som jobbat med det har fått sparken och att låta några andra utvecklare sätta sig in i all kod, all utveckling är långt ifrån rimligt. Att däremot sälja det hela och få in pengar för och få royalty för ev. slutprodukter är ju bättre än att inte få ett öre alls.

Så i min önskevärld är det MSTS-2 som de just nu bygger vidare på fast då med ett nytt namn. Det finns en del saker som faktiskt pekar på att det är så som jag önskar. Tiden lär utvisa hur fel eller rätt man har i dessa spekulationer. Kul är det iaf att åter få spekulera. Och tredje gången gillt är ju gångbart så denna gången kanske det verkligen blir en MSTS-2

Sätter ni emot?
Så här mycket är informationen värd att TS2010 precis har släppts:
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Så har det blivit dags för nästa version av Auran Trainz Simulator.
Det är så kallade Engineers Edition som nu släpps.

Mer information på http://www.ts2010.com/
Det finns en tråd på forumet om det där ni kan läsa vidare
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24643
Visst, man kan kalla sig Svenska 3D-Tåg - Forum men Svenska MSTS - Forum liger nog en smula närmare sanningen.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 19:34   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

kul att diskussionerna surrar på...

Angående att det upplevs som snålt med TS2010-information... Forumet är vad man gör det till och påpekar ödmjukast att det står var och en fritt att posta trådar om den kommande TS2010, fakta eller spekulationer. Den här tråden är skapad i MSTS-2-forumet, på ett initiativ av mig personligen, då jag tycker det är intressant det som händer runt CGF och finner det en smula märkligt att den här tråden då ska väcka irritation om eventuell utebliven diskussion om TS2010... det är väl bara för de som är mer insatta i TS2010 att posta då? Själv följer jag även nyheter om Trainz med stort intresse, men har inte själv tillräcklig kunskap om Trainz för att på ett bra sätt kunna starta nyhetstrådar om det.

Dessutom, passar jag på att nämna, jag tror själv att OM vi får se en MSTS-2, med nytt namn och nya ägare, så är det bra för hela simulator-hobbyn i stort, oavsett vilken simulator man för tillfället nyttjar mest.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 19:38   #27
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Sven-Olov eller Visent får mer än gärna bli nyhetsrappotörer för Auran. Mazz har forumrättigheter att posta i nyhetsforumet men det är öppet för vem som helst att anmäla sitt intresse att hålla en bevakning.

Så jag förmodar att ni är hugade spekulanter

Visent, hur kan du jämföra med vad som skrivs i denna tråd jämfört med en post i nyhetsforumet. Har du sett att det faktiskt finns en diskussion om TS2010 men att TS2010 av en del inte är vidare uppskattat. Diskussionen har lett till 9 inlägg efter Sven-Olovs startinlägg. Menar du att det är fel att den här tråden växer och att det finns intresse och att vi inte borde prata om CGF eller hålla på med spekulationer? Jag trodde att jag som person (inte som admin) fick posta precis som vilken medlem som helst och skriva vad jag tycker och känner men du kanske misstycker?

edit: Först fanns ingen nyhet om TS2010 och det klagades. Då skrev jag in en nyhet. Då klagades att nyheten var för "klen". Jag har nu utökat nyhetsinformationen och hoppas att det är okej att den textmässigt är lika många rader som nyheten om CGF, eller har ni något mer?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2009-10-17 klockan 19:58.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 22:52   #28
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Sven-Olov eller Visent får mer än gärna bli nyhetsrappotörer för Auran. Mazz har forumrättigheter att posta i nyhetsforumet men det är öppet för vem som helst att anmäla sitt intresse att hålla en bevakning.
Här är jag inte riktigt med är jag rädd. Måste man först anmäla sit intresse för att skriva i nyhetsforumet eller är det öppet för alla från början?
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Visent, hur kan du jämföra med vad som skrivs i denna tråd jämfört med en post i nyhetsforumet. Har du sett att det faktiskt finns en diskussion om TS2010 men att TS2010 av en del inte är vidare uppskattat. Diskussionen har lett till 9 inlägg efter Sven-Olovs startinlägg. Menar du att det är fel att den här tråden växer och att det finns intresse och att vi inte borde prata om CGF eller hålla på med spekulationer? Jag trodde att jag som person (inte som admin) fick posta precis som vilken medlem som helst och skriva vad jag tycker och känner men du kanske misstycker?
Okej, jag missade att du skrev som Fredrik och inte som admin. Fast jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag har svårt att veta när du är vem. Hur TS2010 kan vara mindre uppskattat innan det har släppts förstår jag inte riktigt. Någon som är smartare än jag kanske kan hjälpa till?
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
edit: Först fanns ingen nyhet om TS2010 och det klagades. Då skrev jag in en nyhet. Då klagades att nyheten var för "klen". Jag har nu utökat nyhetsinformationen och hoppas att det är okej att den textmässigt är lika många rader som nyheten om CGF, eller har ni något mer?
Jag sitter nöjd.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 23:15   #29
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

I nyhetsforumet kan inte vem som helst posta nya ämnen (vem som helst kan kommentera dock). Anledningen till det är att det som postas också hamnar per automatik på www.e-buzz.se och vi vill ha kontroll över vår huvudsida.

-----

Eftersom du har svårt att veta när jag skriver som Fredrik eller som Fredrik admin så glömmer vi det. Frågan jag ställer är då om det spelar någon roll att jag spekulerar mer om CGF än om vad Auran har för sig? Anser du att det är fel från min sida att jag spekulerar?

-----

Varför en del ställer sig tveksamma till TS2010 kanske du bör fråga i tråden som handlar just om TS2010.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24643 där jag syftar på inlägg #6 och #10
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 23:26   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Det är fritt att välja vilken simulator och därför tycker jag är intressant att läsa olika trådar. Dessutom är det jätteviktigt är att respektera varandras intresse!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009