Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-30, 15:54   #1
plf66
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 28
Standard Grafikkort

Hur "avancerat" grafikkort behövs för att köra Traimsim vettigt?

Jag håller på att bygga ny dator för videoredigering, egentligen klarar jag mig med enkelt grafikkort till det, men jag funderar på att köpa ett "lite bättre" för att testa Trainsim? Några idéer, jag tittar någ främst på Asusfamiljen eftersom det blir Asus moderkort.

Övriga data blir
Asus moderkort, P4E-processor 3,0 eller 3,2 Ghz, 1 Gb RAM, systemdisk s-ata 160 GB, hårddiskkassetter där jag kan sätta in ATA133-diska som jag har för video (har några stycken på 80-120) och kan flytta mellan olika datorer.
Men grafikkortet är en utstående fråga. Skärmen är en 17" TFT 1280x1024 pxl
plf66 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-30, 16:03   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag kan rekommendera ASUS Radeon 9800XT. Med 9800XT flyter MSTS på bra mycket bättre än det gjorde med mitt förra kort, ASUS GeForce 4 Ti 4200.

Grafikmotorn i MSTS är ju iofs inte den bästa så även ett bra kort som 9800XT går på knäna ibland.

Apropå videoredigering:
Kommer du att köra enbart mjukvaruredigering eller kommer du att sätta ihop en hårdvarubaserad lösning?


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-30, 19:42   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard



Hej
Du klarar dej välldigt fint mä ett vanligt ATI 9800 pro för under 2000 spänn.


9800XT är lite overkill.

Bara min åsikt

Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-03, 08:28   #4
plf66
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 28
Standard

Rogge: Nja, det är ju både hårdvara och mjukvara, beror ju lite på vad man menar. Jag har dv-inspelat material (eller analog video överförd till dv). Det tar jag in i dator med fw.

Jag har en videoredigeringsdator redan idag, men jag vill ha en ytterligare för att parallellt kunna köra mpeg-komprimeringar till dvd, kopieringar till/från band etc.

Jag har P3 733 Mhz idag, med 768 MB minne, 80+120+120 HD. Win2000Pro, Premiere 6.5 som huvudsakligt program. Kommer att fortsätta köra Premiere 6.5 även på nya datorn med kommer att köra XP på nya datorn så jag kan använda Encore för dvd-produktion.

Fråga mer om du är nyfiken.

Tack för grafikkorttipsen!
plf66 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-03, 15:56   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev plf66

Rogge: Nja, det är ju både hårdvara och mjukvara, beror ju lite på vad man menar.
Jag var lite otydlig men undrade om du sätter i ett videoredigeringskort så att du kan redigera i realtid och slippa långa renderingstider.

Själv håller jag på att sätta ihop en sådan lösning för att redigera DV.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-03, 20:34   #6
plf66
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 28
Standard

Det beror på vad för typ av film man vill klippa. Jag har aldrig upplevt renderingstider som nått problem, och men med vissa sk realtidskort måste man ändå slutrendera innan man spelar ut materialet på ett dv-band, eller gör en dv-avi för mpeg-kodning.

Men det beror på vad man ska göra, till musikvideo med många overlay kanske det är vettigt med realtidskort.

Men visst, nån gång i framtiden kommer säkert programmen rendera även video i realtid, precis som det gör med ljud redan idag. Att få realtid på dataskärmen är ju inte mycket vits med utan man vill ju ha video i realtid till en monitor i så fall.

Tänk också på att det vanligaste klippet är ett rakt klipp, och det behöver aldrig renderas. :-)

Ja, det var lite mer off-topic som jag hoppas inte störde nån.
plf66 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem! [Bytt grafikkort - Trainz startar inte] gec44-9w Trainz - Allmänt om Trainz 15 2004-08-11 10:17
Prisvärt och väl fungerande grafikkort? Hengelo Trainz - Allmänt om Trainz 3 2004-02-20 13:11
Lämplig grafikkort Totte MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-12-18 17:11
Hur många kör ATI grafikkort? Pson Off-topic 1 2002-12-12 16:17
Nu du Pson! (grafikkort..) Mazz Off-topic 14 2002-08-23 02:21



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009