Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-22, 11:22   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Förslag på rutter att bygga

Kommer med nåra förslag här, ni får gärna fylla på denna tråd. Nån kanske ger sig på att bygga nån av rutterna!?

Först ut är Nockebybanan och Tvärlinjen. Skulle vilja se båda eller nån av dom, då Sigma gjort en sån fin A32. Finns hyttvideos till båda i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=sp%E5rv%E4g

Nästa förslag från mig är Gamla Eskilstuna banan. Antingen från Stockholm eller Södertälje S till Eskilstuna. Intressant bana och något som inte finns idag. På linjen kan man köra D-, F- och Ra-loks dragna tåg (vi skulle haft ett Bt också).

Jag tycker man ska ta med sträckan Åkerstyckebruk - Strängnäs också. Där kan X20 och X16 rulla. Mellan Läggesta och Mariefred kan man använda det smalaste smalspåret i Xtracks för ÖSIJ eller bara strunta i denna del.

Lite info: http://www.jarnvag.net/banguide/Sodertalje-Nybybruk.asp

MJ-bana (kolla spårplanen!): http://www.rapidho.se/

Hoppas detta kan ge nån inspiration...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-11-22 klockan 12:58.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 18:32   #2
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

För ovanlighetens skull kommer jag med ett förlag också. Stockholm - Gävle med både "gamla" huvudbanan och Arlanda-sträckan i. Jag tror det vore en trevlig rutt.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 18:57   #3
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Mellan Läggesta och Mariefred kan man använda det smalaste smalspåret i Xtracks för ÖSIJ eller bara strunta i denna del.
Skulle du inte kunna bygga den normalspårig, som den ska vara? Jag gillar verkligen tanken på Eskilstunabanan.

Senast redigerad av Kristian den 2008-11-22 klockan 18:58.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 21:28   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian
Skulle du inte kunna bygga den normalspårig, som den ska vara? Jag gillar verkligen tanken på Eskilstunabanan.
Var inte meningen att jag skulle bygga nått (har fullt upp med en rutt nu), utan att tråden kommer med förslag bara. Sen om nån blir intresserad och vill bygga nån av rutterna, så är det upp till honom. Visst kan man göra Läggesta - Mariefred normalspårig om man vill det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 21:46   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kommer med ett par förslag till...

Varför inte en museijärnväg?

NBVJ http://sv.wikipedia.org/wiki/Nora_Be...n-Jernv%C3%A4g vore väldigt trevligt till MSTS!

Och Lennakatten http://sv.wikipedia.org/wiki/ULJ skulle inte heller vara fel! Tp-loket finns ju och passvagnar kan tas ur RB-paketet hos Banbyggarna. Micke har YP på G och några tyska ånglok kan man "hyra in"...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 23:14   #6
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Kommer med ett par förslag till...

Varför inte en museijärnväg?

NBVJ http://sv.wikipedia.org/wiki/Nora_Be...n-Jernv%C3%A4g vore väldigt trevligt till MSTS!
Hejsan!
Är inte säker men jag tror det ska finnas en rutt från NBVJ till MSTS. När jag jobbade där i början på 2000-talet så var det några som arbetade med detta. Om rutten blev klar eller inte, och vad som hände med den vet jag inte i dag. Men den hade säkert varit kul att prova.

/Martin, f.d. NBVJ konduktör.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 00:56   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mjtag
Hejsan!
Är inte säker men jag tror det ska finnas en rutt från NBVJ till MSTS. När jag jobbade där i början på 2000-talet så var det några som arbetade med detta. Om rutten blev klar eller inte, och vad som hände med den vet jag inte i dag. Men den hade säkert varit kul att prova.

/Martin, f.d. NBVJ konduktör.
I början på 2000-talet va kanske att ta i... 2004 var det mer exakt.. ur det hela kom ett stationshus till MSTS som Tjalle gjorde, Järle, samt några "runt-omkring-byggnader", alla dessa är släppta, Järle finns bl.a i JBJ2. Men, nån släppt rutt blev det inte.

vNBVJ-projektet var tänkt (eller är tänkt...) som en PR-kanal för museijärnvägen och var avsett för den då nya simulatorn, om det var MSTS2 eller TMTS minns jag inte riktigt. För ett sånt här projekt var det viktigare att adressera den för en simulator med eget nyhetsvärde i sig, så projektet skulle åka snålskjuts på det. Det spelade ut MSTS och Trainz som simulator-plattformar som jag såg det då och ser det nu. Vad som sen hände med MSTS2 och TMTS är historia, dock är inte projektet vNVBJ skrinlagt. Mängder av underlag finns framtaget, men kommer isåfall precis som då att adresseras för en simulator med tillräckligt marknadsvärde. Rail Simulator klarade inte det, jag hoppas att MSTS-X ska fylla det kravet.

Mer säger jag inte om detta projekt, då det inte är tänkt att vara publikt under arbetets gång.

Inget hindrar naturligtvis att vem som helst tar fram en sådan här rutt till den simulator man känner för, detta var dock bakgrunden till "ryktet".
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-11-24 klockan 11:55.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 01:16   #8
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Falun C - Gävle, Borlänge och Grycksbo, fan man vill ju rulla på sina hemtrakter... plus att det är på Grycksbobanan som B 1379 hör hemma.

/Jonatan
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2008-11-24 klockan 01:19.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 13:25   #9
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
I början på 2000-talet va kanske att ta i... 2004 var det mer exakt.. ur det hela kom ett stationshus till MSTS som Tjalle gjorde, Järle, samt några "runt-omkring-byggnader", alla dessa är släppta, Järle finns bl.a i JBJ2. Men, nån släppt rutt blev det inte.
Ok, men 2004 är väl början på 2000-talet. Det kommer många år efteråt. Jag jobbade på NBVJ 2002-2004 och då såg jag folk som arbetade med detta. Skulle gärna vilja köra en rutt därifrån. Kan du bekräfta eller dementera om det pågår arbete med en rutt hos NBVJ nu och om ja, i fall den kommer släppas nån gång snart? Skulle passa bra till MSTS eller MSTS 2 möjligtvis när den kommer.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 14:32   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mjtag
Ok, men 2004 är väl början på 2000-talet. Det kommer många år efteråt. Jag jobbade på NBVJ 2002-2004 och då såg jag folk som arbetade med detta. Skulle gärna vilja köra en rutt därifrån. Kan du bekräfta eller dementera om det pågår arbete med en rutt hos NBVJ nu och om ja, i fall den kommer släppas nån gång snart? Skulle passa bra till MSTS eller MSTS 2 möjligtvis när den kommer.
Tycker man kan utläsa att det tyvärr inte är nån rutt på gång. Låter som det skulle kunna bli aktuellt när MSTS-2 kommer från deras sida. Men som Mazz skriver, så är det ju bara att bygga rutten för den som så vill och till den tågsim som önskas...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 17:58   #11
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tycker man kan utläsa att det tyvärr inte är nån rutt på gång. Låter som det skulle kunna bli aktuellt när MSTS-2 kommer från deras sida. Men som Mazz skriver, så är det ju bara att bygga rutten för den som så vill och till den tågsim som önskas...
Ok, jag tror jag förstår. Det är inte, så bara, att börja bygga sådär för en som aldrig hållit på med ruttbygge tidigare. Men jag vill gärna bygga en egen rutt till MSTS vilket jag försöker komma igång med men det är inte lätt att arbeta med Windows Vista skräpet heller.
Nåja, jag är glad att ha jobbat på förebilden i alla fall.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 09:27   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mjtag
Ok, jag tror jag förstår. Det är inte, så bara, att börja bygga sådär för en som aldrig hållit på med ruttbygge tidigare. Men jag vill gärna bygga en egen rutt till MSTS vilket jag försöker komma igång med men det är inte lätt att arbeta med Windows Vista skräpet heller.
Nåja, jag är glad att ha jobbat på förebilden i alla fall.
Jo, det är sant. Inte bara att bygga en rutt om man aldrig gjort det tidigare. Men med guiderna på Banbyggarna kommer du igång (börja med Skapa mark) och sen finns många, många tips i detta forum.

Har sagt det förut, men kanske tål att upprepas!? Gör gärna en 1 tile (2 x 2 km) rutt först. Prova allt i Route Editorn. Sätt ut spår, vägar, objekt, gör berg, gör dalar, gör en sjö, gör en å. När du blivit "varm i kläderna", så startar du med den riktiga rutten du egentligen ville bygga...

OBS! Att bygga en rutt i MSTS är inte lätt, men ju mer man håller på med Route Editorn, desto lättare går det!

VIKTIGT! Läs guiden på Banbyggarna om att ta Backup. Det besparar er många svordommar!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-11-27 klockan 09:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 16:51   #13
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jo, det är sant. Inte bara att bygga en rutt om man aldrig gjort det tidigare. Men med guiderna på Banbyggarna kommer du igång (börja med Skapa mark) och sen finns många, många tips i detta forum.

Har sagt det förut, men kanske tål att upprepas!? Gör gärna en 1 tile (2 x 2 km) rutt först. Prova allt i Route Editorn. Sätt ut spår, vägar, objekt, gör berg, gör dalar, gör en sjö, gör en å. När du blivit "varm i kläderna", så startar du med den riktiga rutten du egentligen ville bygga...

OBS! Att bygga en rutt i MSTS är inte lätt, men ju mer man håller på med Route Editorn, desto lättare går det!

VIKTIGT! Läs guiden på Banbyggarna om att ta Backup. Det besparar er många svordommar!
Det längsta jag kommit är att skapa mark, men hur mycket är 1 tile? Man får ju upp ett antal rutor när man väljer var man vill ha rutten på kartan i Route Geometry Extractor. Hur många rutor är 1 tile? Route Editor har jag svårt att komma nånstans med.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 18:53   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mjtag
Det längsta jag kommit är att skapa mark, men hur mycket är 1 tile? Man får ju upp ett antal rutor när man väljer var man vill ha rutten på kartan i Route Geometry Extractor. Hur många rutor är 1 tile? Route Editor har jag svårt att komma nånstans med.
Detta blev ju OT som bara den, men ska svara ändå...

1 tile = 1 ruta = 2 x 2 km

Även om du får upp en massa rutor i Route Geometry Extractor, så är det bara dom du kryssar i och genererar som blir din rutt. Varje sån ruta är 1 tile!

Route Editor har alla problem med i början. Men ger man inte upp, så lär man sig den efter ett tag och det blir lättare och lättare att bygga...

Nu om det är nått annat än förslag på rutter att bygga, ber jag er skapa eller använda en annan tråd!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-11-27 klockan 18:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 21:55   #15
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Detta blev ju OT som bara den, men ska svara ändå...

1 tile = 1 ruta = 2 x 2 km

Även om du får upp en massa rutor i Route Geometry Extractor, så är det bara dom du kryssar i och genererar som blir din rutt. Varje sån ruta är 1 tile!

Route Editor har alla problem med i början. Men ger man inte upp, så lär man sig den efter ett tag och det blir lättare och lättare att bygga...

Nu om det är nått annat än förslag på rutter att bygga, ber jag er skapa eller använda en annan tråd!
Ok, tack för infon i alla fall. Beklagar att jag förstörde tråden lite grann.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009