Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-12, 12:41   #1
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Smile TRS2006 igen

Jag vill först tacka "Rc1166" för all hjälp med diesellok SD70 som numera är utplacerad på andra banor än Tidewater South och med alla finesser med bl a start/stopp motor, sand o oljepåfyllning, slirfunktion, mm.
TRS 2006 är mycket spännande!!
Jag har ytterligare en fråga:
Är det lika lätt att byta bl a "enginesound" och "engine"
i TRS 2006 som i TRS 2004. om det går att byta - hurgör man?

goran
goran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 16:10   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Först vill jag bara säga att du är ett fördöme att ge feedback. Det gör det roligare att svara på frågor att få ett tack.
Din nya fråga kan jag inte svara på utan att testa och just nu har jag lite kort om tid. Hoppas någon annan tar sig tid att testa.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 17:13   #3
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Det här undrar jag också över. TrainzProRoutes har ju släppt filer för nya motorljud och motorspecifikationer för flera USA och BR dislar. Men hur man får in dem i äldre lok har jag inte kommit på. Likaså har jag sett att det, exempelvis, kommer nya boggies som jag då tycker borde gå att kombinera med ett äldre lok.
Finns det någon sida på nätet som beskriver hur man gör?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 20:17   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Att byta enginesound osv funkar på samma vis som i TRS2004, skillnaden är att du öppnar loket för editering i CMP.

Se till att välja Edit - Edit in Explorer så får man upp ett utforskarfönster med filerna. Ändra sen i config.txt som tidigare. Efter ändring så gör en commit.

Intressant är även att man i TRS2006 kan editera en del inbyggda objekt med, förutom de som är "låsta" av skaparen, tex protrains.

EDIT: Du letar alltså upp KUID nummret för det ljud du vill använda och byter till i config-filen. Samma sak med bogeys men där kan det bli problem om dess "infästning" är gjord för annan höjd. Man får prova sig fram.
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2006-01-12 klockan 20:19.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-13, 22:18   #5
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Okej tackar för vägledning. Skall pröva och se om jag kan fixa det.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:03   #6
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard TRS 2006 igen

Tack Deskgrunt för hjälpen!!
Första lok som fått bättre "sound" är CN Trainmaster - låter som en "distad symaskin" i körläge 6-8 i TRS 2004 och 2006.
Det är lite synd att den Svenska manualen till TRS 2006 inte är noggrannare skriven - det är svårt att punkt för punkt läsa sig till hur de olika sakerna fungerar.
Tur att ni som har kunskaperna finns på Forumet och har ork/tid att svara på ibalnd kanske "banala" frågor!!
Det har i flera inlägg riktats kritik mot 2006:an på Forumet - jag tror mycket beror på nyss nämnda manual, att det kän s "övermäktigt" när man inte klurar ut hur saker och ting fungerar.
För min del tycker jag 2006:an är bättre än 2004:an!

goran
goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:43   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

De nordiska manualerna är översättningar från den mindre (100 sidiga) manual som Auran skrev innan 2006 var färdigt. Den större Auran manualen innehåller några bitar som inte är med i den mindre men är även den skriven innan 2006 var färdigt.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009