Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-02, 15:58   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Hur rädda obsolete objekt?

På kort tid har antalet obsolete objekt i min Content ökat starkt. På en månaders tid från 1 till 8. Puntanens fina träd har drabbats av fyra. Jag har även sett andra exempel kopplade till DLS som drabbats på samma vis.

Det är tydligt att N3v gått till aktion mot äldre objekt, vilket säkert framöver kommer att drabba våra svenska objekt.

Går det att rädda objekten? Ja, genom att klona, en lätt operation - och det bör man kunna göra utan tillstånd.

Om jag klonar ett av Putanens objekt så bytas hans namn (author ID) och kuidnummer mot mitt. Däremot ligger Putanen kvar i den klonade config-filen. Vad krävs då för att en domstol i princip skulle ga klartecken:

A/ Mitt namn får inte stå som Author ID, det är snudd på brottsligt.

B/ Mitt kuidnummer kan vara kvar. Då kan man spåra ”klonaren”. Det är bra.

C/ Syftet är att rädda objekt från kommersiella intressens dödskallestämpel. Sånt tycker domstolar om.

D/ Det klonade objektet får inte användas i kommersiella syften (läs N3v). Det bör dessutom användas inom en begränsad grupp (läs Forum).

B, C och D talar för kloning, A förhindrar.

Alltså måste man kunna byta namn i Content under Author ID. Det går att privat klona objekt under ”klonarens” namn, men inte om banan exempelvis skall läggas ut i Forum. Det ser dessutom väldigt fult ut.

Då är den avgörande frågan självklar: Vet någon hur man gör? Själv är jag otillräckerlig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 10:52   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här är ett större probklem än man kan tro. Chakz0r:s "Lutningstavla" och "Lutningstavla texture group" har gjorts obsolete. Detta innebär bara att Lutningstavlorna modern och äldre är borta. Inte en enda lutningsskylt finns kvar på mina banor - ett stort jobb som nu är förgäves.

På sikt kan detta betyda att Svenska Tåg 2004 och 2005 succesivt fördärvas.

Vad so0m är viktigt nu för alla banbyggare är att kontrollera om lutningsproblemen enbart drabbat mig eller om det är generellt.

Jag kan även informera om att Orienteringsskylt V 2 (Svenska Tåg 2005) har försvunnit från mina banor och går inte att installera igen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 11:07   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det här är ett större probklem än man kan tro. Chakz0r:s "Lutningstavla" och "Lutningstavla texture group" har gjorts obsolete. Detta innebär bara att Lutningstavlorna modern och äldre är borta. Inte en enda lutningsskylt finns kvar på mina banor - ett stort jobb som nu är förgäves.

På sikt kan detta betyda att Svenska Tåg 2004 och 2005 succesivt fördärvas.

Vad so0m är viktigt nu för alla banbyggare är att kontrollera om lutningsproblemen enbart drabbat mig eller om det är generellt.

Jag kan även informera om att Orienteringsskylt V 2 (Svenska Tåg 2005) har försvunnit från mina banor och går inte att installera igen.

Nisse
Jag hänger inte riktigt med här - är det i TS2012 detta sker?
För om objekten blir obsolete på DLS påverkar väl inte objekt som är installerade på datorn? Eller?
Och i TS2010 kan man väl installera objekt i vilken version som helst? Eller har det ändrats också med någon patch?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 11:38   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ja Nils, du bör upplysa oss om vilken version av Trainz du syftar på.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 11:54   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Helt rätt - huvudet ni vet. Jag kör 2010. Lutningstavlorna liksom Orienteringstavla V 2 har försvunnit ur mina banor. Lutningstavlorna är, som jag skrev förut, obsolete. Däremot är Orienteringstavlan inte obsolete. Båda objekten går inte att installera.

När det gäller orienteringstavlar efterfrågas i View Dependencies tre cdp-filer. Dessa tre är installerade och finns i Content.

Om någon har installerat lutningstavlor från Svenska Tåg 2005 - oavsett 2009, 2010 eller 2012 - bussig kolla om de finns.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 12:22   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har dessutom kollat lite på DLS:

Emges har 46 objekt där. Dock saknas - OBS - Lever Manual Left/Right.

Chakz0r: Har 24 objekt varav nio är svenska flaggor.

Putane: Bortsopad.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 12:37   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 369
Standard

Känner att jag inte hänger med, fullt ut i denna tråd.

Kan inte förstå, att sakerna försvinner för dig. Är det riktigt säkert, att du inte har gjort något annat. Du har inte automatisk uppdatering på, så att det har kommit en ny uppdatering. Som har installerats, så att dessa objekt inte längre fungerar. För dom kan väl inte, bara försvinna av sig själv.

Har sett, att gamla objekt från mig. Ibland dyker upp och är uppdaterade av N3V. Men då har inte mitt eget installerade objekt blivit Obsolete, innan jag har installerat dom nya. Tycker att det är både gott och ont, med dessa uppdateringar. Bra att gammalt material blir uppdaterat, men det har hänt. Att allt har blivit uppåt väggarna ibland också. Som med Puntanens träd, kommer inte ihåg vilka. Men som inte längre är samma som förrut. Vore ju bra, om N3V även kunde ge grejerna ett nytt kuidnr. När det sker, så stora förändringar vid uppdateringar. Bara att titta på gamla banor, som är gjorda, innan dom svajande träden. Där dessa förbannade träd, har tagit över.

Det kan inte vara så, att en del av Tomas grejer nu har blivit uppdaterade och att det har blivit samma fenomen här. Svajande lutningstavlor. Näe, skämt åt sido. Men att dom har blivit uppdaterade och att det då knasar, om du har laddat hem och installerat dom.

Annars ser jag bara lösningen. Att köra delete på dessa objekt och installera dom på nytt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 12:38   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Men hallå en sekund - att objekt blir "obsolete" påverkar väl dig enbart på DLS ifall du uppdaterar alla objekt?
Själv brukar jag aldrig uppdatera objekt från DLS, jag har alltså en lista över tusentals objekt som är "out of date" eller vad det heter men å andra sidan får jag heller inga objekt obsolete om jag fattat det rätt.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 17:10   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu har ni missuppfattat ordentligt. En ny obsolete har inget med uppdatertingar att göra. En obsolete dyker upp när man startar igång datorn på morgonen.

Kolla igenom lokalmappen, det är det som är det viktiga. Framför allt lutningstavlor och Putanes objekt. Bjornl har också drabbats men det har rättats till-

Jag har tidigare tagit upp problemet, men fick, som vanligt, inget som helst respons. Sedan dess har fler obsolete-fall dykt upp.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 18:07   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 369
Standard

Då har jag ingen aning om det hela och vad du har råkat ut för.

Enda gången som jag har fått objekt att bli obsolete, är när jag har installerat en nyare variant av objektet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 21:38   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Då har jag ingen aning om det hela och vad du har råkat ut för.

Enda gången som jag har fått objekt att bli obsolete, är när jag har installerat en nyare variant av objektet.
Jag måste nog hålla med Bengan - skulle du kanske kunna förklara vad som hänt när ett objekt blivit obsolete för dig Nils?
Den enda gången jag råkat ut för det är när jag som Bengan säger laddat ner en nyare version.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 21:46   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det har jag också råkat ut för men är inte inräknad i dom åtta överst i tråden.

Men den stora frågan för mig kvarstår: Finns det ingen bannyggare som använder Svenska Tågs lutningstavlor och Puntanes träd?

Och vem har funderat över möjligheterna av kloning (översta tråden)?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 22:00   #13
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det har jag också råkat ut för men är inte inräknad i dom åtta överst i tråden.

Men den stora frågan för mig kvarstår: Finns det ingen bannyggare som använder Svenska Tågs lutningstavlor och Puntanes träd?

Och vem har funderat över möjligheterna av kloning (översta tråden)?

Nisse
Nej, jag har inte provat lutningstavlorna ännu.
Vi undersökte möjligheterna att använda Svensk Skog på DONJ och därmed Puntanes träd men pga många av träden i Svensk Skog inte är kompatibla med nya genomskinligheten i TS2010 och högre så bestämd vi oss för att enbart köra äkta 3D träd (samt oftast speedtrees).

När det gäller kloning så är jag av åsikten att det inte spelar så stor roll på mina objekt om man anger att jag är den som skapade objektet - samtidigt ändrar jag gärna på det om man säger till mig.
Enligt upphovsrättslagen ser jag det som tveksamt att klona ett objekt och släppa det - däremot inte för personligt bruk. Att lägga upp det på DLS eller här är jag mera tveksam till om jag inte har upphovsmannens tillstånd.
Jag har ju t.ex. släppt några STW objekt som jag har tillstånd att släppa från upphovsmännen.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 22:13   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 073
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Men den stora frågan för mig kvarstår: Finns det ingen bannyggare som använder Svenska Tågs lutningstavlor och Puntanes träd?
Nisse
Jag använder rubbet, bl.a har jag 53st objekt på min hårdisk som Puntanen har gjort, och alla fungerar som dom alltid har gjort.
Du måste nog försöka förklara vad du menar med att dina objekt har blivit obsolete, för jag hajjar inte vad du menar riktigt.
Och att objekt försvinner för dej på dina banor (från din hårddisk???) lite då och då, verkar minst sagt underligt.
Och sen förstår jag inte riktigt, när du säger att du inte kan installera vissa saker, kanske du kan beskriva vad som händer, annars är det svårt att kunna hjälpa till.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 23:21   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nej, jag har inte provat lutningstavlorna ännu.
Vi undersökte möjligheterna att använda Svensk Skog på DONJ och därmed Puntanes träd men pga många av träden i Svensk Skog inte är kompatibla med nya genomskinligheten i TS2010 och högre så bestämd vi oss för att enbart köra äkta 3D träd (samt oftast speedtrees).

När det gäller kloning så är jag av åsikten att det inte spelar så stor roll på mina objekt om man anger att jag är den som skapade objektet - samtidigt ändrar jag gärna på det om man säger till mig.
Enligt upphovsrättslagen ser jag det som tveksamt att klona ett objekt och släppa det - däremot inte för personligt bruk. Att lägga upp det på DLS eller här är jag mera tveksam till om jag inte har upphovsmannens tillstånd.
Jag har ju t.ex. släppt några STW objekt som jag har tillstånd att släppa från upphovsmännen.
Jag använder mig av SvenskaSkogar fullt ut minus Puntanes lilla fina björk (obsolete, hehe).

Går du högst upp i tråden så får du skäl som håller i en domstol. Men frågan är den jag ställer sist i inlägget; kan man ändra namn under Author ID i Content - och hur gör man?

Ekan: Återkommer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009