Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-30, 22:47   #1
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard Att byta avdelning..

Som rubriken lyder..
Jag är intresserad av att byta avdelning från Railworks och undrar vad jag kan förvänta mig inom skapande-världen i Trainz?

Jag har flera års erfarenhet i 3D och har byggt tåg till både Open Rails och Train Simulator 2016.

Peka mig mot rätt verktyg så lär jag mig med trial and error hur jag använder dessa. Halva nöjet är ibland att lära sig nytt.

Trainz A New Era lockar mig oerhört.

Och sist men inte minst.. Jag hoppas för allt i världen att 3D Studio Max 2014 är kompatibelt då jag absolut inte kommer skaffa en nyare version (Och därtill nya avgifter) enbart för nöjet att rycka ytterligare hårstrån från mitt huvud.
granders besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 23:56   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kul att fler vill ombord på tåget!
Egentligen så går det väl att använda vilket 3D-program som helst, bara det går att exportera till Trainz genom ett annat program (Blender lämpligen, som är både gratis och har stöd för mängder med format).
De program som har exportrar som kan exportera direkt till Trainz är Gmax, 3DsMax och Blender.
Den exportern som finns till 3DsMax är angiven som att den funkar med högst version 2012, men det borde väl fungera lika bra med 2014? Lan kanske har koll?

Vill du lära dig hur man får in grejerna i Trainz så rekommenderar jag att läsa på denna sida:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ntent_Creation
Dessutom kan man lära sig mycket av att plocka isär saker. Det mesta brukar vara rätt straight-forward, så det ska nog inte vara några problem. Om du skulle stöta på något så finns det flera som kan hjälpa till här på forumet!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 20:47   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Tråkigt att du lämnar oss RW-gänget. Du är ju duktig 3D-byggare och även landskap. Lycka till med TANE!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 21:42   #4
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Railworks är tile-baserat vilket innebär stora krav (orealistiska, på grund av dålig optimering) på hårdvaran. ( HDD/SSD )

Hur laddar TANE in världen på avstånd?
Tillåter TANE aktiviteter eller är det enbart fri värld som gäller?

Tack för hänvisningen, korvtiger!
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 00:25   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

I Trainz bygger man ju på en grid av baseboards som är 720x720m om jag inte missminner mig, sedan lägger man till flera baseboards där det behövs. Vwt inte riktigt hur Trainz/TANE hanterar stora världar, men jag tror att den är hyfsat bra på det. Vet inte om den måste hålla hela världen i minnet, men det följer med en engelsk rutt som är helt gigantisk som folk kör på. Annars har väl Ekankal säkert bra koll, han bygger både stora och detaljerade banor.

Trainz har ett system där man delar upp det i Routes och Sessions. I rutten sparar man själva kartan med terräng, spår, byggnader osv och i sessionen sparar man lok, vagnar och inställningar. En rutt kan ha flera sessions. Så en session är med andra ord ett "uppdrag" som man kan köra som har ett väldigt bestämt mål, men det kan även vara en fri session med bara massor av lok och vagnar utplacerade som man kan köra med. Självklart kan man skapa egna sessions. I TANE har de även introducerat en stadard-session där man bara startar Routen utan någon session. Där kan man sätta ut lok och vagnar när man vill, var man vill, samtidigt som man kör.

Det lite förvirrande är att man även kan spara fordon i Routen och byggnader och spår i sessionen vilket kan ställa till det ibland om man inte vet vad man gör.

Hoppas det gav lite klarhet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009