Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 14:23   #31
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg

Jag tycker det är lite underligt och tycker själv att det borde läggas mer på fysiken, samt att det är något som ska vara naturligt för utvecklare om man gör en simulator. Så jag håller med dem som klagar på fysiken, för det ska man kunna förvänta sig när det ska vara en simulator och inte ett spel.
Det enda som är naturligt för utvecklarna är nog i förstahand att snickra ihop något som man kan tjäna pengar på (inga kunder=inga pengar=ingen lön till utvecklarna, etc, etc.).
Sen är det nog en svår balansgång att försöka tillfredsställa BÅDE "spelare" och "simmare" med en och samma produkt, det är det inte många som har lyckats FULLT ut med, det blir ofta (alltid) klagomål från endera sidan att man har åsidosatt det "jag" gillar mest med produkten.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 07:03   #32
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag räknar dock alla dessa "simulatorer" som spel.

Men om det nu ser ut att komma en ny fysikmotot (har ingen aning om det faktiskt heter så) så har vi ju ingenting att tjafsa om längre. Men jag personligen ser detta inte fysiken ett särskilt stort problem. Så jag är väl en av dem som spelat då, fast jag hade ju inte haft något emot bättre fysik när jag tänker ett slag men det finns inte med på min "vad jag vill ha i nästa uppdaterings"-lista
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:17   #33
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 11:26   #34
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Det tror jag Purche har rätt när det gäller tågets fysik.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 12:13   #35
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.

Det du säger är till stor del väldigt sant.
Men som RW fungerar idag så har du tre olika "svårighetsgrader"men alla är lika svåra.
Blueprint systemet i sig är något som behöver ändras, för det är onödigt krångligt och jävligt att göra saker för simulatorn..
Och om man ska få något att bete sig någorlunda verkligt (dvs, att det inte accar och bromsar som en bil) så får du se till att loket inte har några hästkrafter samt att vagnarna inte har några bromsar.

Du har rätt i det du säger, att det kanske inte är så roligt för dom som bara vill se tåget passera, om man måste vara nogran med hur allt fungerar.
Men eftersom att dom tänker använda sig av "svårighetsgrader" så hade "expert mode" kunnat vara svårare än vad det är (och om man inte vill ha en realistiskt körupplevelse så behöver man ju knappast använda expertmode eller?)
För ett 600meter långt containertåg stannar inte från 120km/h på mindre än 500 meter, för att sedan vara uppe i 120k/h på ytterligare 500 meter, och det måste nästan vara tråkigt för dom som bara vill se tåget passera.

Personligen önskar jag att det som påstår skulle vara "svåraste svårighetsgraden" skulle vara något verkligare än vad det är nu, och att det skulle finnas möjlighet för dom som inte vill ha den upplevelsen att slippa den, det är inte ens svårt att genomföra om man nu är en kompetent spelutvecklare.

Sedan hade det varit fantastiskt för oss få som faktiskt producerar material för den här simulatorn, om dom kunde förbättra sitt idiotiska import och export system samt göra om alla blueprints så att det är lättare att producera saker.
Även ett scripting library hade varit bra så att man kan producera välgjorda prylar.
För det är inte värt det att producera material när det är så förbannat krångligt att få in det i simulatorn..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 20:02   #36
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Skulle det inte gå att ha både bra grafik och bra fysik? Och man väljer själv i options, man vill ha Railworks som ett spel eller en simulator. Så skulle jag vilja ha det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 23:48   #37
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag kan förstå besvikelsen och delar delvis önskan om både bättre grafik och bättre fysik.
Men mest besviken blir jag över forummedlemmar som beter sig som barn i en sandlåda!

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 00:10   #38
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Man ska vara glad att det finns tågsimulator över huvud taget!
Vill man ha bra fysik, försök då bygga tåg som har bra fysik som möjligt.
Grafik är jag mycket nöjd. Sluta gnäll och gör något bra istället!
Tack!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 00:37   #39
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

När det gäller att göra lok och vagnar för RW så är det extremt otympligt.
Importsystemet är inte det minsta plannerat och det kräver rätt mycket tid att importera ett lok, om du sedan ska ha ett avancerat lok måste du vara väldigt script kunnig, särskillt eftersom att RSC inte tillhandahåller NÅGON information kring scripting för simulatorn.
Att göra ett lok som beter sig naturliga är fullständigt möjligt via blueprint, men kräver omfattande resurser för att genomföra, och då tycker jag i ärlighetens namn att skaparen också har rätt till ersättning för de han skapar.
Hade förutsättningarna för att ett tåg skulle bete sig naturligt, funnits i simulatorn redan från början så hade allt varit mycket lättare, framför allt så behöver RW ett nytt sätt att få in modeller.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 00:58   #40
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ersättning? Du kanske vill ha någon form av donation? Precis som newS.
Jag får nog ingen donation för min rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 01:27   #41
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ersättning? Du kanske vill ha någon form av donation? Precis som newS.
Jag får nog ingen donation för min rutt.
Jag har aldrig tagit ut en avgift för mina lok och kan inte se att jag kommer göra det heller.
Men jag förstår dom som gör det, för kostnaderna för dom flesta programvarorna som RW kräver för att göra modeller (Om man inte använder Blender) är väldigt höga, nu har jag tur för att jag har haft tillgång till student licenser, men har man inte det så sitter man och betala rätt omfattande pengar för att andra ska få gratis saker utöver att man lägger omfattande tid på att lära sig programmen och bygga modellerna.

Men detta har inget med ämnet i sig att göra, kan bara säga att jag hoppas på fler plug-ins och nytt sätt att få in modellerna så att det gör det lättare för oss som producerar material.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 22:48   #42
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jag har aldrig tagit ut en avgift för mina lok och kan inte se att jag kommer göra det heller.
Men jag förstår dom som gör det, för kostnaderna för dom flesta programvarorna som RW kräver för att göra modeller (Om man inte använder Blender) är väldigt höga, nu har jag tur för att jag har haft tillgång till student licenser, men har man inte det så sitter man och betala rätt omfattande pengar för att andra ska få gratis saker utöver att man lägger omfattande tid på att lära sig programmen och bygga modellerna.

Men detta har inget med ämnet i sig att göra, kan bara säga att jag hoppas på fler plug-ins och nytt sätt att få in modellerna så att det gör det lättare för oss som producerar material.
Hej
Jag vet att du Marcus har byggt en hel del lok till Trainz, men nu handlar det ju om RW.

Kollade igenom RW-downloads, men kunde inte hitta något lok som du lagt upp till RW ! ,eller har har fel, jag följer bara detta forum sporadiskt.

Bygger du eller någon annan ett fint lok, så tycker jag det är värt en donation.
Det har ju liksom varit policy här på forumet att allt skall vara gratis.
Kanske på tiden att släppa den regeln.

Detta kan ju bara gälla tåg, vagnar objekt mm, som är helt egenbyggt, är några andra inblandade, så skall ju pengarna delas, rättvist.
Skriv bara Hur man överför donationen,

Jag tycker att duktiga byggare skall kunna få in "några hundringar", för sitt slit.

newS gör helt rätt som ber om en donation för sina lok (mästerligt byggda) Sätt en minsta summa, det tror jag man tjänar på. Många fler donerar, än att betala en relativt hög summa.

Det är bättre än att begära typ 250 kr, som man fick betala för ett RC-lok utan hytt !! (men det loket var ju lite speciellt, inhyrt proffs)

Men räkna med kritik och olika önskemål, om du eller andra tar betalt.
Då kommer folk att begära mer precision, bättre texturer mm (fysik)

Ett freeware-lok, kan man inte begära något av, utan bara vara glad för det man får, och ge byggaren kredit

Personligen betalar jag hellre en viss summa för ett "välbyggt lok", än att inte få något alls.

Det finns ju "massor" av ofullbordade projekt på otroliga byggen här på forumet inom RW.

Varför inte börja med att ta betalt, på det ena eller andra sättet, så kommer det kanske att hända saker...

Bygger man en rutt, så kan det bli lite marigt, om man använt material som många andra har byggt, som freeware.
För att inte tala om alla objekt som kanske "råkar" komma med från köp-rutter.

Men det är ju inget som hindrar att man uppskattar en rutbyggare och donerar en slant för alla "tusen" timmar som lagts på bygget.

Ta en funderare på detta, alla ni duktiga byggare.

Beträffande kompletta rutter, så är ju "Koeblitzer Mountain Route"
ett rent undantag där "SAD" byggt alla objekt själv.
Han släppte ju en rutt innan SAD's Altenburg to Wildau helt gratis, så att folk såg vad han klarade av, förmodligen en av våra duktigaste total-byggare.

Tack

EDIT
http://bahnjan2.blogspot.nl/

__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-08-03 klockan 23:01.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 23:40   #43
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jag vet att du Marcus har byggt en hel del lok till Trainz, men nu handlar det ju om RW.

Kollade igenom RW-downloads, men kunde inte hitta något lok som du lagt upp till RW ! ,eller har har fel, jag följer bara detta forum sporadiskt.

Bygger du eller någon annan ett fint lok, så tycker jag det är värt en donation.
Det har ju liksom varit policy här på forumet att allt skall vara gratis.
Kanske på tiden att släppa den regeln.

Detta kan ju bara gälla tåg, vagnar objekt mm, som är helt egenbyggt, är några andra inblandade, så skall ju pengarna delas, rättvist.
Skriv bara Hur man överför donationen,

Jag tycker att duktiga byggare skall kunna få in "några hundringar", för sitt slit.

newS gör helt rätt som ber om en donation för sina lok (mästerligt byggda) Sätt en minsta summa, det tror jag man tjänar på. Många fler donerar, än att betala en relativt hög summa.

Det är bättre än att begära typ 250 kr, som man fick betala för ett RC-lok utan hytt !! (men det loket var ju lite speciellt, inhyrt proffs)

Men räkna med kritik och olika önskemål, om du eller andra tar betalt.
Då kommer folk att begära mer precision, bättre texturer mm (fysik)

Ett freeware-lok, kan man inte begära något av, utan bara vara glad för det man får, och ge byggaren kredit

Personligen betalar jag hellre en viss summa för ett "välbyggt lok", än att inte få något alls.

Det finns ju "massor" av ofullbordade projekt på otroliga byggen här på forumet inom RW.

Varför inte börja med att ta betalt, på det ena eller andra sättet, så kommer det kanske att hända saker...

Bygger man en rutt, så kan det bli lite marigt, om man använt material som många andra har byggt, som freeware.
För att inte tala om alla objekt som kanske "råkar" komma med från köp-rutter.

Men det är ju inget som hindrar att man uppskattar en rutbyggare och donerar en slant för alla "tusen" timmar som lagts på bygget.

Ta en funderare på detta, alla ni duktiga byggare.

Beträffande kompletta rutter, så är ju "Koeblitzer Mountain Route"
ett rent undantag där "SAD" byggt alla objekt själv.
Han släppte ju en rutt innan SAD's Altenburg to Wildau helt gratis, så att folk såg vad han klarade av, förmodligen en av våra duktigaste total-byggare.

Tack

EDIT
http://bahnjan2.blogspot.nl/

Både T44:an och T43:an ligger under mitt Alias i RW och är uppladdade av Mawkish då han har varit så snäll att hjälpa till med importen av loken då han har bättre förståelse när det kommer till blueprintsen, men 3D modllerna är mina till att börja med, med reservation för att Mawkish byggt stora delar av T44 hytten.

Jag har ett flertal projekt på gång för RW, och håller på att lära mig hur man importerar saker själv, men min styrka ligger inte i blueprintsen utan byggandet.
Därför önskar jag att dom ser över import systemet, för nu är det ett oplanerat och rätt dåligt system.
Så jag sätter två saker på önskelsitan inför TS14 och det är att dom har sett över importsystemet samt att dom har något slags script bibliotek så att det är lättare att hitta funktioner när man ska skapa lok.
På grund av detta så tvingas man nästan lägga lika mycket tid på importen som själva byggnationen och textureringen.

Personligen anser jag att det är upp till vadera skapare att bestämma själv vad dom vill ha för kompensation för det dom gör, om flera är invovlerade i projektet så ska det då även delas jämt där imellan så att alla inblandade får en likvärdig kompensation.

Donations systemet vill jag påstå fungera även för rutter (trots att man använder andras material) så länge man inte sätter krav på att det ska donneras för det utan att det är frivilligt att donnera, även då kan man räkna med att det ramlar in lite pengar ändå.

Problemet i många fall, på många forum, är att många tar förgivet att folk ska fortsätta skapa material för RW, och allt som oftast så visas det rätt lite uppskattning för arbetet som läggs ner på det oavsett om det rör sig om rutter, lok eller vagnar.
Därför förstår jag dom som väljer att ta ut någon slags avgift för sitt arbete.

Så länge mina modeller tas in i simmulatorn utav andra så kommer dom vara gratis.
Men jag vågar ändå påstå att mina modeller och texturer håller en viss standard nu för tiden, men jag fortsätter alltid att jobba mot ett visst mål, att förbättra standarden på mina modeller, med det sagt, så i framtiden när jag känner att mina modeller och texturer är bra nog så kan det eventuellt röra sig om att jag kommer producera payware, dock kommer jag nog köra på systemet att jag kommer släppa gratis version med, men som inte håller samma kvalité.

Sedan får jag ju krypa till korset och erkänna en ful ovana, har har en tendens att ta avbrott från pågående projekt och påbörja annat för omväxling, vilket har lett till att jag har en hel hög med projekt (många av dom nära att vara avslutade) som bara ligger och väntar på mitt Ma oc El16
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 23:33   #44
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

När vi ändå diskuterar dåligt fysik kan man ju ta och nämna farming simulator 2013. Fysiken där är helt horribel, då är railworks mycket bättre. Lite OT men ändå.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 22:13   #45
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Kan informera om att på RSC's instagram sida så har det underdagen dykt upp två bilder som visar upp en Oculus Rift enhet.
Huruvida detta bara är någont marknasundersökning för att se om det lämpar sig att bruka produkten eller ifall dom rent utav arbetar för att få stöd för Oculus Rift i simulatorn låter jag vara osagt.

Personligen skulle jag tycka att det vore extremt roligt med stöd för Oculus Rift i simulatorn, skulle ge en helt ny dimension till simulatorn som skulle förbättre upplevelsen enormt.

Personligen håller jag tummarna för att det kommer att stödjas i TS14.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009