Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-25, 21:53   #31
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Vimmerby stationshus samt perrong har blivit fräschare. (Modelltekniskt )
Jag har varit tvungen att lägga om allt p.g.a diverse olyckligheter med förra operativsystemet.
Jag jobbar raskt dock, och har lagt spår med dosering och ny kurvteknik fram t.o.m Storebro växel. Alltså från Vib (km 101+026) till Sro (km 110+415)

Som ni ser arbetar jag med satellitbilder/flygbilder och högsta precision vilket tar lite tid. Det får man dock räkna med om man är så petig som jag är.


Senast redigerad av granders den 2014-01-25 klockan 21:57.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 22:20   #32
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Doserat spår i MSTS? Jag undrar fortfarande hur du gör det! Kan du förklara? Eller använder du dig av ORTS's funktion för doserat spår?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2014-01-25 klockan 22:27.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 23:46   #33
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Doserat spår i MSTS? Jag undrar fortfarande hur du gör det! Kan du förklara? Eller använder du dig av ORTS's funktion för doserat spår?
Nej MSTS klarar inte av sånt! Däremot använder jag nu en ny kurvteknik som gör att man kan ha skarpare kurvor med högre hastighet. Precis som på riktigt bygger man ju inte en kurva som enbart består av säg 500m i radie. Man börjar först med 1500, går ner till 1200, 1000 och sedan 900. Tåget kommer in mjukt och fint i kurvan som på riktigt. Dvs inget slit och släng varje gång man vill hålla 120 eftersom banans STH är det men kurvan är för skarp i spelet. (om man följt satellitbilder/google maps dvs)

Senast redigerad av granders den 2014-01-26 klockan 00:11.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 01:01   #34
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Nej MSTS klarar inte av sånt! Däremot använder jag nu en ny kurvteknik som gör att man kan ha skarpare kurvor med högre hastighet. Precis som på riktigt bygger man ju inte en kurva som enbart består av säg 500m i radie. Man börjar först med 1500, går ner till 1200, 1000 och sedan 900. Tåget kommer in mjukt och fint i kurvan som på riktigt. Dvs inget slit och släng varje gång man vill hålla 120 eftersom banans STH är det men kurvan är för skarp i spelet. (om man följt satellitbilder/google maps dvs)
Ny o ny... Typ 13 år sedan jag började att konsekvent bygga så... JBJ2 är byggd helt o hållet på det sättet och de delar av KMJ som inte går på originalspår är så. Kul i alla fall att fler bygger på så vis, det gör mycket på intrycket tycker jag.

Sth bestäms av den minsta radien i en kurva.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2014-01-26 klockan 12:25.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 09:06   #35
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jaha, ja då är jag med. Det är nog inte en helt okänd teknik, jag har också gjort så av och till. Men jag håller med dig, det blir betydligt "mjukare" spår!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 17:13   #36
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Även jag gjorde med min Trollhättanrutten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 20:47   #37
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Kul att fler har använt tekniken innan! Den gör så mycket för realismen och känslan. Jag har byggt lite mindre detaljer i Vimmerby idag, och kommer fortsätta med det även imorgon. Tänkt är väl att i övermorgon ska jag börja med Hamra och eventuellt lite egen vegetation (igen..)

EDIT!

Småländskt nog? Gjorde en egen banvall och laddade ned lh_vegetation. Borde göra susen för skogen efter Hamra


Senast redigerad av granders den 2014-01-27 klockan 00:07.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 19:13   #38
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag gick emot min arbetsorder idag och började detaljera södra infarten till Vimmerby.
Det blev mycket tid i photoshop för att få till rätt nyans och detalj på gräset. (Terrtex)
Passade även på att göra en vägtextur för obevakade plankorsningar.

För att dra in på tid så hämtade jag hem ett till färdigt vegetationspack.
Det gjorde nog susen







granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 20:38   #39
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Amen det så fint så fint

Weiter so!
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 21:59   #40
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Marktexturer är svårt att få till bra, jag skulle inte klaga om du delade med dig av denna...

Mycket snyggt byggt!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 23:44   #41
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Marktexturer är svårt att få till bra, jag skulle inte klaga om du delade med dig av denna...

Mycket snyggt byggt!
Du kan få den om du vill! Dock är den i 4096x4096 (för detaljerna). Vill du kan jag minska den till önskad storlek.

Det är lätt att fastna i detaljarbetet.. men spåret lägger inte sig själv! Imorgon ska jag bearbeta en drös flygbilder och sedan försöka lägga spår fram till Hf

Kvällens sista bildserie från skogen mellan Hamra och Hästmosshult.







granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 07:37   #42
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ingen fara med storleken. Kan du skicka i PM?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 10:22   #43
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ingen fara med storleken. Kan du skicka i PM?
Jag ska rensa min inkorg eftersom den är full, sen slänger jag iväg ett PM till dig.
Säg till om du ser andra lösobjekt från rutten som du är intresserad utav.
Du kommer få tre texturer, en för öppen mark, en för skog och en för övergång däremellan
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 11:31   #44
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Låter bra! Jag tycker verkligen att du ska överväga att släppa ett paket med flera objekt när du känner för det, du har ju byggt mycket, både skyltar, vegetation och stationshus etc, och många skulle nog vara intresserade av dessa!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 19:41   #45
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Låter bra! Jag tycker verkligen att du ska överväga att släppa ett paket med flera objekt när du känner för det, du har ju byggt mycket, både skyltar, vegetation och stationshus etc, och många skulle nog vara intresserade av dessa!
Det kanske jag gör faktiskt! Jag har mycket strö-objekt som jag inte vet vad jag ska göra med.

Setra sågverk är strax klart. Utöver det har jag även gjort Hästmosshults banvaktarstuga idag. (Som synes på bilderna nedan) Slätten vid Hamra tog form igårkväll strax efter mitt sista inlägg. (Som synes på sista bilden längst ner)

Detaljer som Materialmännen, en del lägenheter och lite vegetation har blivit temporärt utsatt i Vimmerby.





granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009