Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-15, 16:00   #1
Dg2_136
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
Standard Karta till baseboard?

Hej...

Jag har ett antal detaljerade kartor jag sedan årtal scannat in (jag startade redan med gamla Trainz UTC), och som skulle vara utmärkta för att bygga lite test-rutter, etc.

Jag har funnit att en baseboard är 720 x 720 m, och det är inga problem för mig att 'skära upp' mina kart-bilder i exakt denna storlek.

Men: Hur kan jag få in en 'bild' i t.ex. jpg eller tga format i korrekt skala till att lasta på en baseboard?
När jag snokar omkring kommer jag bara fram till diverse gamla betalprogram, men inga förklaringar.

/Per
Dg2_136 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 16:02   #2
Dg2_136
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
Standard Edit....

Edit...
Numera använder jag uteslutande TRS19.
Dg2_136 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 18:27   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag tror att du är ute efter något liknande som Bengan lade upp härom veckan i post 2 i denna tråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...265#post319265

Alltså ett mesh-objekt med en kartbild (eller ritning i detta fallet) som man kan ha som underlag i spelet. Jag vet inte vilken storlek denna har som Bengan visar, men om man klurar ut det är det bara att kopiera hans assetet, ge den din egen kuid och byta ut texturen till en med den karta man vill ha. Om du pysslat lite med att greja i configar på saker i Trainz så är det nog inga problem.
Annars är dessa väldigt enkelt att göra en med en egen mesh om man bara kan lite Blender.
Om det är detta du söker och du vill ha någon specifik storlek, annat än den Bengan skapat så kan jag göra en sådan asset till dig, så kan du bara kopiera den asseten och byta ut mot de kartbilder du vill ha.

Det du kollat på låter som DEM, alltså då man får höjd-datat och en väldigt lågupplöst kartbild som marktextur på griden i Trainz. Detta ger dock ganska otydliga bilder, då man har en pixel per 10 meter, vilket är default-skalan på griden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 22:30   #4
Dg2_136
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
Standard

Tack... provar att se närmare på det. Vänder tillbaka med hur det gick.
Dg2_136 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 23:50   #5
Dg2_136
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
Standard

Hej igen Korvtiger.... ja, det är precis så. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att lägga ut ett objekt som fyller precis en baseboard. Skulle vara glad om du kunde hjälpa med detta, då gag inte har arbetat med mesh'es.

Med tack och bästa hälsningar,
Per
Dg2_136 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 23:52   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Absolut! Ska fixa det när jag får tid någon dag.

Texterna måste vara tvåpotenser, så alltså ...512, 1024, 2048 pixlar ifall du vill börja förbereda dina kartor. Så om du väljer 2048 pixlar för 720 meter får du en upplösning på nästan 3 pixlar per meter vilket nog ska räcka till det mesta. Jag själv har gjort sådana för någon månad sedan, men då hade jag 1x1 km eller till och med 2x2 km stora mesher. Dock har jag gjort mindre, specialanpassade mesher när jag gjort bangårdsritningar vilka oftast är lite avlånga, för att få en lite högre upplösning per meter.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-21, 18:17   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Sådär, ursäkta dröjsmålet!

Jag har gjort grundassets till kartor, passade på att göra både 720x720 meter som är en default baseboard-storlek, men även 1000x1000 meter och 2000x2000 meter. Dessa mesher fungerar enbart i TRS2019.

Såhär gör man:
Förbered genom att skapa en kartbild över utsnittet du vill ha på kartmeshen. Den skall alltså motsvara antingen 720x720, 1000x1000 eller 2000x2000 meter. Notera att bilden måste ha en storlek som är en så kallad tvåpotsens, jag rekommenderar 1024x1024 pixlar eller 2048x2048 pixlar (som också är maxstorleken i Trainz för närvarande).

1. Installera de generiska kartmesherna jag bifogar
2. I Content manager: markera de generiska asset med den storlek du vill ha
3. I menyn Content högst upp i Content Manager, välj Clone (Eller tryck Ctrl-D)
4. Nu ska en New Asset ha skapats som är "Open for edit" och har automatiskt givits en ny kuid med din author-id. Högerklicka på den och välj Open>Show in explorer.
5. Öppna config.txt och byt namn på asseten genom att ändra username-taggen till något som du lätt kan hitta i spelet sedan. I övrigt behöver inget ändras där. Spara och stäng text-editorn.
6. Byt ut mapimage.png mot en png-fil med samma namn och den kartbild som du förberett. (Alternativt kan du ta bort mapimage.png, lägga till din egna kartbild med antingen .png eller .tga-filtyp och sedan ändra till rätt filnamn i filen mapimage.texture.txt, så att din nya fil pekas ut istället)
7. Stäng Explorer-fönstret och kör commit på asseten i Content manager.

Sedan är det förhoppningsvis bara att gå in i spelet och sätta ut kartan!
Den hittas i listan under det namnet du skrev in som username i punkt 5 ovan.
Om du har random rotation på så kommer kartan att ha en konstig rotation, men det är bara att rotera tills den har rotation 0.0 degrees så ska nord på kartan hamna mot nord i Trainz. Har du random rotation avstängt ska den hamna rätt direkt.
Jag rekommenderar att du har kartorna i egna map-layers som du låser för annars får man lätt tag på kartan istället för hus och träd när man ska flytta dem. Dessutom kan man dölja kartan enkelt när man inte vill se den genom att dölja lagret.

Lycka till med bygget, hoppas vi får se lite bilder sedan!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2021-02-23 klockan 23:45.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 20:09   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Laddade ner 1000x1000 för en titt.

Den vill skriva över denna enginefile för F-loket.

Nu har jag i och för sig, installerat allt svenskt material från TRS2006 och framåt i mitt TRS2019. Håller på och gallrar ut väldigt gammalt material, som har ersatts utav nytt. Så denna enginefilen för F-loket är kanske en gammal föråldrad version som jag har installerad.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (31.0 KB, 35 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 20:16   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Varning, varning för 1000x1000.

Var inne och kollade i kuidlistan hos banbyggarna.

Det är enginefilen för F-loket (El), som blir överskriven.

Har inte laddat ner 720x720 och 2000x2000. Så där vet jag inte, om det är någon kuidkrock med annat material.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image2.jpg (48.0 KB, 35 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 23:45   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ajdå! Jag har inte installerat alla grejer från STLs hemsida. Borde ha kollat innan jag bara tog någon kuid... Tack för att du håller koll Bengan!

Bifogar nya med kuider som förhoppningsvis inte ska krocka med något!
Bifogade filer
Filtyp: cdp Generisk kartmesh 720x720 meter.cdp (2.21 MB, 26 visningar)
Filtyp: cdp Generisk kartmesh 1000x1000 meter.cdp (2.21 MB, 23 visningar)
Filtyp: cdp Generisk kartmesh 2000x2000 meter.cdp (2.21 MB, 23 visningar)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:55   #11
Dg2_136
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
Standard

Tack för hjälpen... skall prova en del de kommande dagarna!
Dg2_136 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009