Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-16, 00:11   #1
adalun
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard Hjälp!

Hej!

Jag har kollat igenom både banbyggarna och ebuzz, men har misslyckats att ladda ned SJ X55 - hur gör jag?

Sen tänkte jag kolla, hur gör man när man redigerar tåg? MSTS Editors & Tools? Hur isf?

Ser fram emot att Stockholmsrutten blir klar!
adalun besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 00:16   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Vanliga reginan finns på banbyggarna, tror att någon gjorde en repaint av den till X55 (dock blir ju dörrarna mm felplacerade) som finns i downloads-forumet på denna sida. Det har talats om en helt ny X55-modell till MSTS också, vi får hoppas!

Redigera tåg? Vad vill du göra? Bygga nya tåg gör man i ett 3D-program och något sådant följer inte med MSTS. Jag kan ingenting om sådant, så jag kan inte ge ett bra svar på hur det går till.

Ja, jag hoppas verkligen på att få klar Stockholmsrutten snart. Byggandet har kommit in i ett skede som ärligt talat är dötrist...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 14:59   #3
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag har fått förfrågan och dessutom ritningar till X55 och tänkt är att jag ska påbörja den efter Itino och Y2, som du kan se hur långt gånget det är i min signatur.

3D kräver att du har Gmax och god kunskap i att bygga med mesh, polygoner och verktyg som finns med där. Påminner mycket om 3DS Max som är tungviktarnas tungviktare. Om du inte har någon tidigare erfarenhet av 3D rekommenderar jag inte att du börjar med tåg, utan snarare enkla objekt som hus som bara kräver lite kunskap om UV-mapping o.s.v.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 15:09   #4
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Snälla inte glömma en ny X2

(Hoppas du påbörjar X2'an innan X55'an)
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 17:10   #5
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag har såklart möjlighet att köra två projekt parallelt, som jag gör nu med Y2 och Y31
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 17:59   #6
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Jag ser X2'an köra iväg från Österport och Köpenhamn Central varje dag.
Får medge jag är spänd på att se vad du kan snicka ihop
Ljudet från det loket när det sätter igång..
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 18:37   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikban Visa inlägg
Snälla inte glömma en ny X2

(Hoppas du påbörjar X2'an innan X55'an)
Ny X2? Varför då? De finns ju hos Banbyggarna: http://www.banbyggarna.se/msts/Electric_trains.html
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 18:43   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Den modellen börjar ju bli gammal, en ny, snyggare är alltid kul!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:11   #9
adalun
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Vanliga reginan finns på banbyggarna, tror att någon gjorde en repaint av den till X55 (dock blir ju dörrarna mm felplacerade) som finns i downloads-forumet på denna sida. Det har talats om en helt ny X55-modell till MSTS också, vi får hoppas!

Redigera tåg? Vad vill du göra? Bygga nya tåg gör man i ett 3D-program och något sådant följer inte med MSTS. Jag kan ingenting om sådant, så jag kan inte ge ett bra svar på hur det går till.

Ja, jag hoppas verkligen på att få klar Stockholmsrutten snart. Byggandet har kommit in i ett skede som ärligt talat är dötrist...
Menar consists.

Jag tänkte till exempel X31an som just nu bara finns enkelkopplad, SL X10 som bara finns dubbelkopplad (när SL alltid kör fyra tågset av den typen).

Kan du länka X55an?
adalun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:12   #10
adalun
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Vanliga reginan finns på banbyggarna, tror att någon gjorde en repaint av den till X55 (dock blir ju dörrarna mm felplacerade) som finns i downloads-forumet på denna sida. Det har talats om en helt ny X55-modell till MSTS också, vi får hoppas!

Redigera tåg? Vad vill du göra? Bygga nya tåg gör man i ett 3D-program och något sådant följer inte med MSTS. Jag kan ingenting om sådant, så jag kan inte ge ett bra svar på hur det går till.

Ja, jag hoppas verkligen på att få klar Stockholmsrutten snart. Byggandet har kommit in i ett skede som ärligt talat är dötrist...
Och dessutom få ihop vagnar och lok jag har laddat ned separat.
adalun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:15   #11
adalun
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Jag har fått förfrågan och dessutom ritningar till X55 och tänkt är att jag ska påbörja den efter Itino och Y2, som du kan se hur långt gånget det är i min signatur.

3D kräver att du har Gmax och god kunskap i att bygga med mesh, polygoner och verktyg som finns med där. Påminner mycket om 3DS Max som är tungviktarnas tungviktare. Om du inte har någon tidigare erfarenhet av 3D rekommenderar jag inte att du börjar med tåg, utan snarare enkla objekt som hus som bara kräver lite kunskap om UV-mapping o.s.v.
Kommer Y31an med mellanvagn också? Västtågen kör sådana på Kinnekullebanan. Var gärna lite mångsidig när du gör consits med många olika varianter. Till exempel enkel- och dubbelkopplad, tre vagnståg, kanske en trevagnars kopplad med en tvåvagnars-Y31?
adalun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:37   #12
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Japp. Om du kikar in i den separata tråden för det ser du att Y32 kommer att finnas med. Såklart funkar framkoppel också så du kan multa fler enheter.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:57   #13
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja, consister görs i Activity Editor. Guider finns här på forumet, du får använda sökfunktionen för att hitta!

X55: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29313
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 23:02   #14
adalun
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ja, consister görs i Activity Editor. Guider finns här på forumet, du får använda sökfunktionen för att hitta!

X55: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29313
Den länken funkar inte :/
adalun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 23:31   #15
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Då vet jag tyvärr inte...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009