Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-20, 14:47   #1
TURKÖP
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 10
Standard Nyregad 70+ många frågor

Hej mitt första inlägg modellrallare sedan 1955 kanske byter körstil till simulatorkörning om jag klara detta vet inte mycket om detta vad behöver man utöver Pcn duger en laptop vad behövs+ startsats när man börjar? kostnad ca vilka prylar för att komma i gång om körning kan man växla som i verkligheten och spräcka ett tågset ?kan man köpa färdiga rutter eller måste man lära sig bygga egna oj vad mycket att fråga om jag håller där få se om någon hjälper mig på traven TURKÖP
TURKÖP besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 15:53   #2
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Det finns ju några olika spel, så vad det kostar, vad man behöver och vad som finns skiftar mellan dessa. Generellt gäller väl följande om du ska köra de senaste releaserna av spelen:
- Du behöver en modern PC eller laptop med 2-3 GHz processor, gärna multicore, ett modernt grafikkort med minst 1-2 GB RAM. Särskilt för en laptop är det viktigt att titta på grafikkortet, eftersom dessa i allmänhet har mindre kraftfulla grafikkort än stationära PC. Specifikationer för vad man minst behöver i prestandaväg finns på websidorna för de olika spelens leverantörer.
- En bredbandsförbindelse är bra att ha, det finns mycket extramaterial att ladda ner. Ett krav om du tänkt ge dig på multiplayer över nätet.
- Själva spelet kostar några hundralappar, men det är kampanjer då och då när de är billigare. Ser just nu att Trainz har en kampanj med 75 % sänkning av priset till 12.48 australiska $.
- Det finns färdiga banor som följer med spelen och det går att ladda ner fler banor, både gratis och sådana som kostar. Det går också att bygga egna banor, om man vill.
- Växla som i verkligheten? Hm, "spräcka ett tågset" vet jag inte vad det betyder... Tror aldrig jag gjort det...

Det finns som sagt några spel att välja på, de vanligaste är väl:
- Trainz Simulator (just nu på rea, då). Finns mycket extra att ladda ner gratis, realismen kan man ha synpunkter på. Senaste release är 2012. http://www.simulatorcentral.com/inde...ulator-12.html
- Railsimulator/Railworks Train Simulator. Inte lika mycket gratisgrejer, mycket bra grafik. Nya releasen 2013 släpps idag. http://www.railsimulator.com/
- Microsoft Train Simulator (MSTS). Används fortfarande en hel del trots att den är från 2002 (?). Realistisk körning, grafiken är väl inte lika finkornig som i de nyare spelen. Kan köpas från t.ex. Amazon.

Det finns ett par spel till, men om dem får någon annan fylla i som använt dem...

Hoppas det var användbar information.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 18:16   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Välkommen till forumet!

Som föregående har skrivit, så finns det en hel del olika tågsimulatorer. Vilken du bör välja är upp till dig. Alla är bra på sitt sätt.

Tycker du ska läsa på lite om dom olika tågsimmen här på forumet (sök även på google) och se vilka systemkrav dom har och vad som finns att ladda hem till dom...

Är det körning eller bygga rutter du vill? Eller både bygga och köra? Vill du köra svenskt eller utländskt?


Ett tips: Train Simulator 2013 (hette Railworks förut!) släpps om ungefär 2tim och 40min och fram tills dess, kan du köpa det för ungefär 190kr här: http://store.steampowered.com/app/24010/
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 19:18   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Välkommen till forumet som sagt!

Angående dator och prestanda osv, så kan man väl i generella ordalg säga att en tågsimulator är prestandahungrig och det blir mer vad du själv känner är rimligt att lägga ner på datorn som sätter gränsen. Bättre burk, bättre upplevelse.

Tänk på att vilken klockfrekvens som processorn går i är en lite gammal måttstock, det är mer arkitektur som har betydelse. En Intel i5 är väl en god grundindikation.

Vad gäller grafikkort så upplever jag att vad gäller RailWorks, som jag använder mest, gillar grafikkort med bra kraft, men inte nödvändigtvis det senaste. Jag ramlade över ett begagnat GTX480 som höjde min spelupplevelse högst avsevärt i en annars tämligen blygsam burk.

Instämmer med Pierre, kolla runt i forumet här vad för simulator som verkar falla mest i smaken. Det finns ju faktiskt flertalet valmöjligheter idag...

Trainz, MSTS och RailWorks är redan nämnda, men adderar även:

Run8: Alldeles nysläppt och är fokuserad på intressant multiplayer, med separat tågklarerare. Referaten från dom som kört MP verkar spännande. Låst till en bana och inga editorer i dagsläget dock.

ORTS: En open-source-simulator, där nästa uppdatering är i faggorna, där även Multiplayer introduceras på valfri bana. ORTS utnyttjar material från MSTS och har inga egna editorer än, men kommer att ha det så småningom.

Angående växling och sätta ihop tåg, så har väl alla simulatorerna dessa möjligheter. Ett exempel här:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33216

Välkomen till simulatorvärlden, som inte på något sätt ersätter mj-rallande, men är ett utsökt komplement tycker jag. En bana på 30 mil gör sig betydligt bättre än i modell, då en sån sträcka lätt blir lite otymplig i fysisk modell...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 13:49   #5
TURKÖP
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 10
Standard Pc-Fråga

Behöver jag något mer än pc-n spelbox eller vad för att lägga om växlar eller dyligt mycket jag inte förstår hel annat än köra mj men jag får kämpa på Tack TURKÖP
TURKÖP besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 14:05   #6
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TURKÖP Visa inlägg
Behöver jag något mer än pc-n spelbox eller vad för att lägga om växlar eller dyligt mycket jag inte förstår hel annat än köra mj men jag får kämpa på Tack TURKÖP
Växlarna lägger du om genom att klicka på dem med musen eller med tangentbordskommandon, ser lite olika ut mellan de olika spelen. Någon extra utrustning behöver du inte. Samma med att köra tågen, du styr det med tangentbord/mus.

Spelet köper du i box eller laddar ner över nätet (MSTS finns bara i box).

Det enda extra tillbehör jag känner till som finns för tågsimulatorer är en speciell konsol som heter Raildriver. Det är en tämligen stor låda med spakar och vred för att styra ett lok, ska efterlikna vad som finns i förarhytten på ett diesel- eller ellok. Ganska kul extrapryl, men absolut inget måste för att kunna använda spelen.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 16:33   #7
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Välkommen till forumet
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 23:31   #8
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Välkommen
Själv är jag 63 år

Ett tips om att du köper Trainz.
Jag köpte ett boxat spel för länge sedan, men har aldrig fått det.

Nu hittade jag en boxad version på Discshopkids.se för 119 kr inklusive frakt.
Hade jag köpt en gång till på Auran, så hade dom bara Trainz som nedladdningsbart.
Alltid roligt att ha spelet i ett eget snyggt fodral

http://www.discshopkids.se/spel/pc/t...or_2012/P93283
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 02:03   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Välkommen, och hoppas att du kommer att trivas här på forumet .

Vi är ganska många "gubbar" här (är 53 år själv), så du är inte ensam om att ha kommit ur målbrottet, hehe :.

Ett litet tips om du är helt obekant med tågspel på dator:
Kika gärna på bilder i screenshots-trådarna till respektive simulatorer.
Och börja bakifrån (för ovanlighetens skull), då alla senaste postade bilder ligger sist i resp. tråd.
Börjar du från sida 1, så kan det bli lite missvissande, eftersom dom första bilder har några år på nacken, och är tagna i dom tidiga versionerna av spelen.
Det har hänt mycket under senare år, som gör att dom tidigaste bilderna inte håller samma klass som sådant som visas nu, och inte ger en rättvis uppfattning om hur det kan se ut när man tutar å kör i spelen i dag .
Här hittar du bilder från RW http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17336.
Här finns bilder från MSTS http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15526 + en egen tråd med bilder från Tottes magnifika svenska bana "Trollhättan" http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=3417.
Och bilder från Trainz finns här http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 07:26   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Välkommen till tågforum.
Från 67årig landskapsbyggare.

Senast redigerad av Totte den 2012-09-23 klockan 07:28.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009