Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-22, 19:06   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Exclamation Donner Pass

Ytterligare en spännande amerikansk rutt kommer nästa månad!
Southern Pacifics rutt Donner Pass som går från Nevada genom Sierra Nevada bergen ner mot San Francisco.
Donner Pass är en av de klassiska amerikanska järnvägsrutterna med ett högt och ofta insnöat pass över bergen.
Rutten kommer vara 225km lång och avbildar banan på nittiotalet strax innan SP togs över av UP.
Så det är mycket diesellok i Black Widow färgschema och de bör vara ordentligt vädrade eftersom SP hade mycket dålig ekonomi och körde sina lok hårt.

http://www.railsimulator.com/newsdetail.php?Ref=326

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 20:23   #2
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

kul i och för sig med en riktigt lång bana. men hade varit roligare om de inte varit en us eller uk bana för en gång skull.
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 20:33   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Underbart! Ser jag fram mot! Amerikanska rutter är det tyvärr ont om, som inte bara är rena lokala rutter, fokuserade på växling. Men detta verkar kanon
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 20:37   #4
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Ta en titt på denna sida

http://railworksamerica.com/


gubben50

John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 21:03   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Underbart! Ser jag fram mot! Amerikanska rutter är det tyvärr ont om, som inte bara är rena lokala rutter, fokuserade på växling. Men detta verkar kanon
Vet jag inte om jag håller med om, både Horseshoe Curve och NEC är ordentligt stora rutter.
Amerikanskt material finns också på http://www.trainsim.com/

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 21:27   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Vet jag inte om jag håller med om, både Horseshoe Curve och NEC är ordentligt stora rutter.
Amerikanskt material finns också på http://www.trainsim.com/

Ok, jo, absolut! Finns såklart en del amerikanska, stora rutter.
NEC är kanon, så även Cajon Pass.
Dessutom byggs det flera rutter, däribland hittar vi bl.a. "Willamette Pass" (Union Pacifics linje mellan Eugene och Klamath Falls), Tennesee pass och Allgehany Division.

Men som sagt - Donners Pass lär bli kanon och stämmer det att de inkluderar en SP-målning av C44'an så låter det bara ännu bättre!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 09:17   #7
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

Låter intresant... för jag gillar köra gods transport mer änn passagerare

å vad tror ni om Lok 50 de snart med ska släppa ut?


gripen
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 16:44   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Lite uppdateringar som jag lyckats få reda på;

Det kommer medfölja ett antal Southern Pacific-målade lok, däribland C44-9W och GP9 (ser det ut som).
Men största nyheten, enligt mig, är nog en tvättäkta "Tunnel Motor" (SD40T-2), en variant av SD40-2 anpassad för de många och långa tunnlarna. Ett exempel är att luftintaget till kylarna är placerade längre ner, istället för högst upp på loket, för att få bättre kylning.

WIP-bilder finns på följande länk, observera att det är ett fotoalbum på Facebook och att man därför kan behöva ha ett Facebook-konto.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 17:12   #9
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

har väldigt svårt för amerikanska lok, alla ser likadana ut, och samma cab. nån skiljer väl sig i cab, men utseendemässigt ser de samma ut för mig. bara ommålat för att tjäna en hacka.
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 17:31   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971 Visa inlägg
har väldigt svårt för amerikanska lok, alla ser likadana ut, och samma cab. nån skiljer väl sig i cab, men utseendemässigt ser de samma ut för mig. bara ommålat för att tjäna en hacka.
Du har nog inte satt dig in i det då, helt enkelt

Det är stora skillnader mellan en EMD SD70Ace och en GE ES44AC, t.ex, både utseendemässigt, ljudmässigt och körmässigt.
Hytterna är i grunden lika uppbyggda, men det är ändå stora skillnader. GE och EMD har t.ex. helt olika display-layouter.

Det är ungefär som att säga att en T43 och T44 är samma lok, och hävda att man lika gärna kan måla om en T43 så ser den ut som en T44. Det tror jag inte någon här skulle acceptera.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 21:23   #11
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Du har nog inte satt dig in i det då, helt enkelt

Det är stora skillnader mellan en EMD SD70Ace och en GE ES44AC, t.ex, både utseendemässigt, ljudmässigt och körmässigt.
Hytterna är i grunden lika uppbyggda, men det är ändå stora skillnader. GE och EMD har t.ex. helt olika display-layouter.

Det är ungefär som att säga att en T43 och T44 är samma lok, och hävda att man lika gärna kan måla om en T43 så ser den ut som en T44. Det tror jag inte någon här skulle acceptera.
vet inte vad de är, men loket lockar mig inte alls, tilltalar mig inte. vore förstås kul om de kunde släppa lite amerikanska ånglok som man kunde köra på banan, då menar jag lite äldre modeller än vad som finns på steam.

men klart... en svensk bana under ångloks tiden med svenska ånglok...vore nästan som rapport aktuellt för mig haha
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 21:44   #12
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971 Visa inlägg
vet inte vad de är, men loket lockar mig inte alls, tilltalar mig inte. vore förstås kul om de kunde släppa lite amerikanska ånglok som man kunde köra på banan, då menar jag lite äldre modeller än vad som finns på steam.

men klart... en svensk bana under ångloks tiden med svenska ånglok...vore nästan som rapport aktuellt för mig haha
Som sagt - en förbannad skillnad mellan att pinna runt på en bangård och växla med en SW1500 (eller med en/två SD40-2 om man så vill) eller att köra ett långväga godståg på en längre linje.

Tycker man inte om amerikanska tåg behöver man inte - men för oss som gör det är Donner Pass kanon. Den har bangårdar, linjekörning och branta backar att ta sig an - med tunga tåg.

Förhoppningsvis får man lite bättre fysik också - de skulle åtminstone kolla på det när jag frågade om det.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:00   #13
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

mm som om man har tåg bromsarna ligganda ann för länge borde dom me tiden brinna up mer eller mindre... märkte det på hästsko banan
bara låsa bromsen på 25% så var det lungt..... sen å använda den dynamiska bromsen är dödligt i RW3.. För första gången jag tog mig runt banan i neråt sluttning la jag på 25% dynamsik broms för å spara tåg bromsarna BAM fail tåget påkört bakifrån tänkte vad fasen?..
nästa för sök nu tittar jag från sista vagnen lägger på 25% dynamsk broms allt funkar fint tills 100m senare Bam påkörd bakifrån å urspårad..
å vad jag såg är att dom sista vagnarna börjarde mer mindre studsa fram å tillbaka på ett oralistik sett mot varndra tills dom spårade ur..
Så dynamisk broms ajabaja :-) tåg broms funkis ....
har sett mycket sådana här fel sen vi updaterade till RW3.. hoppas dom kan patcha up det fram på...
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 13:36   #14
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gripen00 Visa inlägg
mm som om man har tåg bromsarna ligganda ann för länge borde dom me tiden brinna up mer eller mindre... märkte det på hästsko banan
bara låsa bromsen på 25% så var det lungt..... sen å använda den dynamiska bromsen är dödligt i RW3.. För första gången jag tog mig runt banan i neråt sluttning la jag på 25% dynamsik broms för å spara tåg bromsarna BAM fail tåget påkört bakifrån tänkte vad fasen?..
nästa för sök nu tittar jag från sista vagnen lägger på 25% dynamsk broms allt funkar fint tills 100m senare Bam påkörd bakifrån å urspårad..
å vad jag såg är att dom sista vagnarna börjarde mer mindre studsa fram å tillbaka på ett oralistik sett mot varndra tills dom spårade ur..
Så dynamisk broms ajabaja :-) tåg broms funkis ....
har sett mycket sådana här fel sen vi updaterade till RW3.. hoppas dom kan patcha up det fram på...
Hur ser tåget ut? Är du snabb på med dynamiska bromsen?
Amerikanska tåg har väldigt mycket slack i kopplen vilket gör att det kan skilja flera meter i tåglängd om tåget är sträckt eller ihoptryckt.

Amerikanska lokförare brukar ofta säga något i stil med "Dynamos is dynamite", dynamisk broms är dynamit. Fel använd är den livsfarlig.
Men sen är det som du säger, i RW är den dynamiska bromsen i princip värdelös. Så bättre fysik vad gäller bromsar hoppas jag på (En s.k. bail off-funktion vore ju drömmen, men det lär väl knappast komma i RW..), eftersom det i princip är nödvändigt för att över huvud taget kunna köra ett långt tåg och lättare vagnar då lätt kan tryckas av spåret av tyngre vagnar om man är oförsiktig.

Nyckeln till att ta ett långt och tungt tåg ner för en brant lutning, är att hantera bromsarna mjukt och fint och låta tåget tryckas ihop mjukt.
Jag brukar sänka bromsledningstrycket med ca 6-7 PSi till en början och eventuellt sänka trycket mer med 2 PSi åt gången, till dess att jag känner att dynamisk broms runt 40-60% och tågbroms håller hastigheten. Kommer jag till ett flackare parti, drar jag helt enkelt tåget bromsat över partiet.
Det är ungefär som det går till "in real life", när de bromsar tåg ner för långa backar och jag tror inte de oroar sig särskilt mycket för att bromsarna ska brinna upp...

Problemet med att köra på det sättet i RailWorks, är att fysiken är katastrofal. Dynamiska bromsen har inget set up-läge, lokets bromsar går inte att lossa oberoende av tågbromsen, tågbromsen är för snabb att ansättas och lossas, osv.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 17:22   #15
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Nu har det kommit datum för rutten Donner Pass.
Nästa vecka närmare bestämt på torsdag släpps rutten som är den största hittills, 140 miles = 225 kilometer.

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009