Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-14, 21:31   #1
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard Önsketänkande

Nu har det hunnit bli vår, året är 2006 och min dator på 2,8 GHz är inte längre mycket att hänga i granen. Så varför inte beställa en ny dator? De stora operatörerna inom hem-pc-marknaden i dag är Dell och CGN (IBM, hp och Compaq i samarbete, nu i form av ett företag). Resten har gått i konkurs eller blivit uppköpta. F.d. Microsoft fick 2005 för sig att börja tillverka hem-pc på licens, men övergav snabbt projektet och lade istället ut ett serverprojekt på ett av sina många, många nystartade dotterbolag.

Min dator som jag har beställt är en CGN X-Power 7660, med följande specifikationer:
AMTel Quadro 4 8,33 GHz. AMTel är Intel och AMD i samarbete (!), annars skulle de båda förmodligen hamnmat i skuggan av det nya stora kinesiska företaget Miracle som började med att tillverka ATI-grafikkortskretsar, men som nu är marknadsledare inom processormarknaden.

nVidia Nirvana Pro-GE heter grafikkortet i min nya dator. Det har 1 Gb minne och 64 x AGP. nVidia är inom det här segmentet överlägsen ledare, sedan ATI efter kanonfloppen med sin 10 000-serie tvingats mer eller mindre lägga ner.

1,888 TerraByte är hårddisken på, och tillhandahålls av The Digitals (före detta Western Digital, men som bytte namn efter att man ingick i samarbete med andra företag inom samma bransch). Hårddisken finns i New York, kopplingen dit går med fiberkabel och uppkopplingen är garanterat minst 1,2 Gb/sekund. Vill man ha tillgång till mer disk kan man uppgradera, och man betalar bara månadsavgift för kalaset.

MMS Trilobite heter operativsystemet, MMS är det nya Microsoft som går under parollen "Advanced Software". Microsoft var tvugna att byta namn till MMS (Multi-MicroSoft) ochj omorganisera hela företaget efter diverse skandaler och stämningar, som även fick Bill Gates att lämna företaget. Aktien förlorade 50 % värde på en vecka, under den andra stora IT-bubblan hösten 2005.

Tangentbordet lyser - med sin frånvaro. Istället finns en multi-joystick som ersätter både musen och tangentbordet. Istället för musen kan man även använda en ny uppfinning. Den ser ut ungefär som de gamla webbkamerorna från 1900-talet (som numera enbart återfinns på museum), men har en optisk sökare som känner av var ögat tittar någonstans på skärmen.

CRT-skärmar är ett minne blott, en utvecklad LCD-skärm kallad X-LCD är det som gäller. Vanligtvis på 19-21 tum. Alltsammans är totalt trådlöst - äntligen! - och kopplat till en enda centraldosa som sitter i eluttaget.

> Knappast troligt, men visst är det kul att fantisera...

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-08-14, 22:27   #2
MagnusH
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem
1,888 TerraByte är hårddisken på, Knappast troligt, men visst är det kul att fantisera...

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Äh,jag å min polare har ju en terrabyte tillsammans..
Å på jobbets server.. 20-dubbladet.. suck...

Men va kul det skulle va om Intel och AMD gick ihop, hehe

Kul läsning!
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-15, 13:51   #3
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Lukas, spara texten någonstans och så när tiden för det du skrev kommer i verkligheten, jämför då med texten vad som har inträffat och vad som aldrig blev av.

Det finns personer som "fantiserat" om framtiden och det som skrevs av dom har sedan blivit verklighet.

MVH
Bengt L.
Bengt74 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-15, 20:48   #4
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Helt klart läsvärt..... det är kul och leka med tanken!!

/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 11:49   #5
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jodå, jag ska spara texten. Tanken var att göra en text som var underhållande, men samtidigt inte helt orealistisk. Personligen tror jag dock att inte så mycket som jag skrev kommer att förändras till 2006. Men tänk om...

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-08-17, 19:28   #6
MagnusH
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Det är ju rätt kul och läsa vad folk trodde om 2000-talet.. flygande bilar och sånt..
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 22:54   #7
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Jaa.. det är en helt klart intresant läsning...

En arkitekt i danmark (1950) ritade ett runt hus som skulle följa med solen.... så som det skulle bli på 2000-talet... nhu ska dom bygga det i danmark!

/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-18, 18:55   #8
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev MagnusH

Det är ju rätt kul och läsa vad folk trodde om 2000-talet.. flygande bilar och sånt..
Citat:
quote:Tidigare skrev nextuz

Jaa.. det är en helt klart intresant läsning...

En arkitekt i danmark (1950) ritade ett runt hus som skulle följa med solen.... så som det skulle bli på 2000-talet... nhu ska dom bygga det i danmark!

/Mats Tinnerholm Borlänge
Ja, och några andra trodde att folk skulle leva i flyttbara betongblock. Runt om i världen skulle det, i stället för hus, finnas ställningar där man kunde sätta in dessa. På så sätt skulle man kunna flytta runt sin bostad runt om i världen.
Skulle de se dagens samhälle, skulle de förmodligen få en hjärtattack. För även om tekniken har tagit raska kliv framåt är det mesta sig väldigt, väldigt likt.
Åtminstone i relation till dessa optimistiska (?!) framtidsvisioner.

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-08-18, 20:12   #9
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev nextuz

Jaa.. det är en helt klart intresant läsning...

En arkitekt i danmark (1950) ritade ett runt hus som skulle följa med solen.... så som det skulle bli på 2000-talet... nhu ska dom bygga det i danmark!

/Mats Tinnerholm Borlänge
Faktum är at det byggdes också ett sådant hus på 50-talet i Danmark, ritat av just den arkitekten. Jag minns en artikel om det i någon tekniktidning för länge, länge sedan.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-20, 23:33   #10
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Janne: Ahhh.. oki... hade ingen aning om det =)

Men nu är det nog enklare... finns ju lite mer teknik som jag antar han hade tänkt till =)

Niofem: Jaa nog är de sej likt!!... Men vart är vi på väg egentligen?

/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009