Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-05, 19:59   #1
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard Vad är felet?

Förra året kraschade en av mina datorerna, bilden försvann helt plötsligt. Jag kunde sätta på datorn, men den lät så hög som att den skulle explodera snart.
Jag visste att det kunde inte vara grafik kortet som gott sönder, så jag öppnade datorn och kollade på CPU stället. Och då såg det ut som det ser ut på bilden. Ska det vara så eller inte. Varför jag tittade på CPU stället var pga att jag misstänkte att något kunde vara fel där.

Som jag förstår då ska den där plutten/kortet som sitter på "kylaren" inte vara där, utan ska vara på den tomma platsen som man kan se på bild nummer 1.


Eller har jag fel?
Romet12 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 21:11   #2
LordColtac
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 10
Standard

Nej, du har inte fel. Det du har där är processorn, och den ska sitta fast med piggarna i hålen, se till så att du får den på rätt håll bara, den ska även klickas fast med den lilla haken som jag tycktes kunde se på moderkortet.

Du måste självklart ta bort processorn ifrån kylflänsen först, du bör även applicera kylpasta innan du sätter tillbaka flänsen igen.

Jag tar inte på mig skulden för om någonting går fel, utan detta görs helt på egen risk, jag är bara datoramatör.
LordColtac besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 21:36   #3
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LordColtac Visa inlägg
Nej, du har inte fel. Det du har där är processorn, och den ska sitta fast med piggarna i hålen, se till så att du får den på rätt håll bara, den ska även klickas fast med den lilla haken som jag tycktes kunde se på moderkortet.

Du måste självklart ta bort processorn ifrån kylflänsen först, du bör även applicera kylpasta innan du sätter tillbaka flänsen igen.

Jag tar inte på mig skulden för om någonting går fel, utan detta görs helt på egen risk, jag är bara datoramatör.
Men tror du att CPU/processorn är trasigt nu? Och sedan är det också så att min HHD gick sönder.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 22:12   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hur fick du bort processorn från sockeln? Gick det lätt eller bruka du våld? Armen på sidan av sockeln ska låsa fast processorn och processorn borde släppa när man tar bort kylflänsen (och fläkten). Processorn ska alltså sitta kvar i sockeln på moderkortet!

Prova att ta bort processorn från flänsen och gör rent ordentligt. Sätt tillbaka processorn i sockeln och se om den blir fastlåst. Ha på lite kylarpasta och sätt tillbaka kylflänsen och fläkten. Testa om det fungerar!????

Kollar denna guide om att sätta ihop en dator: http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/ Installation av processorn: http://archive.64bits.se/guider/pcby...a/index5.php#1
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 22:23   #5
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Hur fick du bort processorn från sockeln? Gick det lätt eller bruka du våld? Armen på sidan av sockeln ska låsa fast processorn och processorn borde släppa när man tar bort kylflänsen (och fläkten). Processorn ska alltså sitta kvar i sockeln på moderkortet!

Prova att ta bort processorn från flänsen och gör rent ordentligt. Sätt tillbaka processorn i sockeln och se om den blir fastlåst. Ha på lite kylarpasta och sätt tillbaka kylflänsen och fläkten. Testa om det fungerar!????

Kollar denna guide om att sätta ihop en dator: http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/ Installation av processorn: http://archive.64bits.se/guider/pcby...a/index5.php#1
Jag drog upp fläckten/kylaren försiktigt. Jag tror att prossecorn har smällt fast på fläckten/kylaren, eftersom den sitter fast hårt och det går inte ta loss.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 22:41   #6
LordColtac
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 10
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Jag drog upp fläckten/kylaren försiktigt. Jag tror att prossecorn har smällt fast på fläckten/kylaren, eftersom den sitter fast hårt och det går inte ta loss.
Om den har smält fast är det nog bara att kassera och köpa en ny, kan du se om fläkten fungerar eller inte? Dessutom borde datorn knappt starta utan en CPU
LordColtac besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 22:46   #7
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LordColtac Visa inlägg
Om den har smält fast är det nog bara att kassera och köpa en ny, kan du se om fläkten fungerar eller inte? Dessutom borde datorn knappt starta utan en CPU
Allt vad jag kunde höra när jag startade datorn var fläkten, den gick jätte snabbt. Men jag hade ingen bild. Eller är det mer grafik kortets fel eller?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 22:52   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om processorn smällt gissar jag på att du har en äldre Intel dator!? Jag har sett några skräckbilder på sånna som blivit för varma. Nyare ska slå av sig själv och AMD klarar mycket mer värme...

Så jag tror att du borde fundera på att skaffa ett uppgraderingspaket. Kolla här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

EDIT: Får man ingen bild när man startar datorn, så antingen är det monitorn eller grafikkortet. Men även om det vore grafikkortet som gått sönder, så borde du se testerna under uppstarten och kunna gå in i bios. Kunde du det?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-05 klockan 23:04.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 23:01   #9
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Om processorn smällt gissar jag på att du har en äldre Intel dator!? Jag har sett några skräckbilder på sånna som blivit för varma. Nyare ska slå av sig själv och AMD klarar mycket mer värme...

Så jag tror att du borde fundera på att skaffa ett uppgraderingspaket. Kolla här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297
Ok, jag tror att ajg låter datorn vara. För jag redan köpte en ny dator efter den gick sönder. Fast jag tänkte om man kunde laga lite lätt utan att det ska kosta nåt stort. Men tror du/ni att grafik kortet funkar än? Liksom jag har så ny dator att jag vill inte heller öppna den och ändra osv.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 23:12   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Ok, jag tror att ajg låter datorn vara. För jag redan köpte en ny dator efter den gick sönder. Fast jag tänkte om man kunde laga lite lätt utan att det ska kosta nåt stort. Men tror du/ni att grafik kortet funkar än? Liksom jag har så ny dator att jag vill inte heller öppna den och ändra osv.
Ända sättet och få veta om grafikkortet är helt eller inte är att testa det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 23:39   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Kan det inte vara fläkten till nätagg som lät mycket?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 23:45   #12
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Kan det inte vara fläkten till nätagg som lät mycket?
vet inte det!

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ända sättet och få veta om grafikkortet är helt eller inte är att testa det!
Asså, jag vet inte. Liksom jag har ingen annan gammal dator som jag kan testa den på.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 22:54   #13
Viktor.O
Tidigare viktortheone
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Om processorn smällt gissar jag på att du har en äldre Intel dator!? Jag har sett några skräckbilder på sånna som blivit för varma. Nyare ska slå av sig själv och AMD klarar mycket mer värme...

Så jag tror att du borde fundera på att skaffa ett uppgraderingspaket. Kolla här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

EDIT: Får man ingen bild när man startar datorn, så antingen är det monitorn eller grafikkortet. Men även om det vore grafikkortet som gått sönder, så borde du se testerna under uppstarten och kunna gå in i bios. Kunde du det?
Tror tyvärr att det är tvärtom. AMD har haft problemet om kylaren går sönder att de smälter eller börjar "brinna" intel har inte haft det problemet.
__________________
Viktor
Viktor.O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 23:10   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.O Visa inlägg
Tror tyvärr att det är tvärtom. AMD har haft problemet om kylaren går sönder att de smälter eller börjar "brinna" intel har inte haft det problemet.
Vilken skitsnack! Det hänger på hur man sköter sin dator. Sköter man inte ordentligt så bildas damm i fläkten vilket gör att processorn blir varma.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 23:10   #15
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.O Visa inlägg
Tror tyvärr att det är tvärtom. AMD har haft problemet om kylaren går sönder att de smälter eller börjar "brinna" intel har inte haft det problemet.
Beror på hur långt bakåt i tiden man vill gå

Totte: Tror inte han syftade på det. Utan snarare hur mycket värme en processor alstrar. Sen är det upp till var och en att se efter så det inte går på det sättet att den ska börja brinna.

Finns en trevlig video som har några år på nacken nu där de spelar Quake 3 utan kylare på prollen, intressant resultat
Då kunde man faktiskt spela med en Intel P4 utan att det hände så mycket, vilket var ganska imponerande.

Ingen bild är som Pierre sa oftast moderkort eller grafik. Kan inte svara exakt på vad det är som gör att fläkt(arna) drar på så mycket. Kan vara såväl processorkylaren som nätagg(dock mer osannolikt) Jag skulle tippa på att om processorn har smält fast så slutade nog din kylning fungera för länge sedan.
Hur många år har datorn på nacken? Om det är lönt att rädda något från den till nyanvändning.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2010-02-07 klockan 23:12.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009