Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-13, 14:45   #1
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard [Hjälp] Flight Simulator 2004/X

Citat:
Här kan alla skriva om sina problem i flight simulator spelen.
Mitt första problem är att när jag flyger med 747-400 på 17 000 meters/fot höjden på autopilot. Efter en timme så börjar den "lagga" hastigheten höjs och gör små plötsliga rörelser, som om det var vind ute hård. Men använder FSpassengers, och de påverkas inte det. Vad kan det vara för fel?
Romet12 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 15:19   #2
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Mitt första problem är att när jag flyger med 747-400 på 17 000 meters/fot höjden på autopilot. Efter en timme så börjar den "lagga" hastigheten höjs och gör små plötsliga rörelser, som om det var vind ute hård. Men använder FSpassengers, och de påverkas inte det. Vad kan det vara för fel?
Det första jag funderar på är om det är 17,000 meter eller fot du menar?
Är det meter så ligger du alldeles för högt, och kan tänkas vara problemet.
Är det fot så är du på en höjd där det mycket väl kan vara väldigt turbulent, och är det turbulent kan farten hoppa lite och framförallt kan även en 747-400 kastas runt som en vante.

Det du kan göra är att antingen sjunka eller stiga till en annan höjd, där det är lugnare
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 15:22   #3
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Det första jag funderar på är om det är 17,000 meter eller fot du menar?
Är det meter så ligger du alldeles för högt, och kan tänkas vara problemet.
Är det fot så är du på en höjd där det mycket väl kan vara väldigt turbulent, och är det turbulent kan farten hoppa lite och framförallt kan även en 747-400 kastas runt som en vante.

Det du kan göra är att antingen sjunka eller stiga till en annan höjd, där det är lugnare
Kollade efter, jag menade 17 000 feet/fot. Och men på vilken höjd borde man vara föra att undvika sådna turbulenser?
Och så använder jag fspassenger, och passagerarna blir inte alls påverkta.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 17:21   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hej! 17000 feet är väldigt lågt för B747. Gå upp på 35-40000 istället.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 18:01   #5
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Den här gången, misslyckades jag att landa planet... Vilket ska hastigheten vara när man ska landa?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 21:27   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Den här gången, misslyckades jag att landa planet... Vilket ska hastigheten vara när man ska landa?
Hastigheten är lika hög, som ett snöre är långt!

Det här beror helt på väder, vind, hur mycket klaff du tagit ut, hur mycket planet väger osv

Men jag hade väl lagt mig runt... 150 (Gäller Boeing 747) knop någonstans, man får experimentera lite. har du tagit de flyglektioner som finns i Flight Sim?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 21:32   #7
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Hastigheten är lika hög, som ett snöre är långt!

Det här beror helt på väder, vind, hur mycket klaff du tagit ut, hur mycket planet väger osv

Men jag hade väl lagt mig runt... 150 (Gäller Boeing 747) knop någonstans, man får experimentera lite. har du tagit de flyglektioner som finns i Flight Sim?
Asså, kan du tänka dig att jag flög ca 3 timmar till Barcelona från ESSA. Och sedan krach landade jag på något sätt, det var dimma så det var svårt att se banan också, men 1000 fot över marken så såg man allt. hade flaps ute, geras var utfälld, och flög in i ca 220 knop. any problems over here?
Så mycket av min resa då.
Men nästa gång ska jag ta kortare sträcka till i början med.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 02:00   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Asså, kan du tänka dig att jag flög ca 3 timmar till Barcelona från ESSA. Och sedan krach landade jag på något sätt, det var dimma så det var svårt att se banan också, men 1000 fot över marken så såg man allt. hade flaps ute, geras var utfälld, och flög in i ca 220 knop. any problems over here?
Så mycket av min resa då.
Men nästa gång ska jag ta kortare sträcka till i början med.
Jag har gjort några atlantflygningar under min tid online, i realtid, har tagit ca 8-10 timmar. Vid en av de lyckades jag låsa motor 3 och 4 på 100% N1, varpå jag totalt gled ut i terrängen vid landning på Arlanda, efter en flygning från New York. Jag känner till den känslan, den är rätt kass.

220 knop med klaff och ställ ute, är väldigt för mycket. Ta ner farten till ca 150 knop med samma config så borde det gå bättre!

Ligger du rätt på glidbanan och localizern? Har du rätt vikt? Det är mycket som spelar in om en landning går rätt eller inte... Om du vill finns jag på MSN så kan jag nog försöka ge dig mer ingående hjälp där om du behöver.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 08:20   #9
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Jag har gjort några atlantflygningar under min tid online, i realtid, har tagit ca 8-10 timmar. Vid en av de lyckades jag låsa motor 3 och 4 på 100% N1, varpå jag totalt gled ut i terrängen vid landning på Arlanda, efter en flygning från New York. Jag känner till den känslan, den är rätt kass.

220 knop med klaff och ställ ute, är väldigt för mycket. Ta ner farten till ca 150 knop med samma config så borde det gå bättre!

Ligger du rätt på glidbanan och localizern? Har du rätt vikt? Det är mycket som spelar in om en landning går rätt eller inte... Om du vill finns jag på MSN så kan jag nog försöka ge dig mer ingående hjälp där om du behöver.
OK! Det där med vikten? Hur ska den vara när man ska landa? Hur mycket osv?
När jag landar så använder jag den där APP grejen så den kommer rakt framför banan och de sista feets landar jag manuelt.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 12:41   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
OK! Det där med vikten? Hur ska den vara när man ska landa? Hur mycket osv?
När jag landar så använder jag den där APP grejen så den kommer rakt framför banan och de sista feets landar jag manuelt.
Vikten behöver inte vara nån speciell, sålänge den inte överskrider MLW (Maximum Landing Weight), och gör den det är det bara att dumpa bränsle.

Du gör en ren ILS-inflygning?

Ska jag vara ärlig verkar du inte ha så vidare stor koll på det här med flygningen, speciellt inte med ett stort jetplan. Mitt tips - och det här rekomenderar jag verkligen starkt till alla - är att du tar ett flertal lektioner ur den flygskola som ingår i Flight Simulator. Lär dig flyga en Cessna 172 från grunden, och när du med en Cessna kan göra en VOR/DME-inflygning, ILS-inflygning, Visuell inflygning kan det vara dags att ta sig uppåt i flygskolan.

På så sätt får du en djävulsk koll på flygningen, jämfört med om man bara går direkt på en stor 747...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 16:09   #11
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Är det någon som spelar Flight Simulator X? Där finns det ju en möjlighet att två stycken flyger ett plan. Tänkte att då skulle någon visa mig hur man landar ett flygplan och lite tips.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 21:39   #12
kpf93
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 71
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Är det någon som spelar Flight Simulator X? Där finns det ju en möjlighet att två stycken flyger ett plan. Tänkte att då skulle någon visa mig hur man landar ett flygplan och lite tips.
Lite svårt att bara visa då man måste förklara allt man gör, men kolla igenom guiderna som finns, de är jätte bra guider! Övning ger färdighet, mina första flygningar gick nog lika bra som dina
kpf93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 13:30   #13
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Jag har märkt att det är lättare att landa ILS än Visuellt... Visuellt landning händer bara då, jag flyger till ESSA (Arlanda) spelar ingen roll varifrån, så får jag alltid landa manuelt. Det är riktigt jobbig, och där brkar jag missa landningsbanan. Men när det gäller ILS, så går det ganska bra, det får jag använda när jag sa landa t.ex i Estland, Tallinn (EETN)
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 14:37   #14
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Unhappy

Tjenare igen,
Nu efer ett tag har jag börjat spela FS9 igen. Varje gång jag spelar och sätter spelet på paus för att gå till datorns menu för att göra någoting, så kan jag inte öppna spelet igen från menyn där alla öppna flinkarna är.

Använder VISTA. Jag måste alltid börja om från början mina resor.

Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 15:31   #15
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Vet inte hur det är med Flight Simulator men nog ska det väl gå att köra i administratörsläge och med kompatibilitetsläge? Prova det!
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009