Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-26, 16:57   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard [LÖST] Använda åäö i Display HTML Pages?

Är så jäkla typiskt mig, hittar en lösning direkt när jag postar här... Uppenbarligen funkade det om bokstäverna byttes ut mot konstiga tecken automatiskt i jEdit som jag använder...
å=Ã¥, ä=ä, ö=ö


Hej! Hittar inget i forumet tidigare om ämnet, så skapar ett nytt. Håller på med ett session (riktigt kul grej att hålla på med i Trainz, helt klart nya favoritgrejen ), men får inte till mina HTML-sidor. Har lyckats i en, men vet inte hur??? I de övriga två så har vissa ord försvunnit helt och alla åäö är ersatta av någon typ av asiatiskt språk. Nån som har tips på hur jag kan göra, eller bör jag ersätta alla åäö med bokstäver utan prickar, alternativt ersätta med engelska? :/ Tack på förhand!

(Min tanke är att rutten/sessionet ska gå att köra på Spårvägsmuseet's Simulatordagar för den som inte vill köra spårvagn på storskärmen, kanske blir lite för avancerat för små ungdomar dock )
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2015-12-26 klockan 17:17.
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 17:26   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det har något med hur man kodar att göra - kanske Korvtiger vet?

Tittade på Korvtigers stationsskript och där läses texten i stringtable och då funkar åäö eller vad man vill (ü).

"
string-table
{
left_station "Vänster station"
right_station "Höger station"
left_dist "Vänster distans"
right_dist "Höger distans"
height "Höjd över havet"
meters_above_sea_level "m.ö.h."
}

"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-12-26 klockan 17:35.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 17:31   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Såg att du gjort någon fullösning

Genom att det är html:
å = å
ä = ä
ö = ö
stora bokstäver med stort A/O i början

Du verkar använda något konstigt program för html?
spara filen som utf-8 (går att göra i notepad) så kanske det går att använda åäö direkt
Annars så är det bara köra som jag skrev ovan, det är bäst =)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2015-12-26 klockan 17:33.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 18:38   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

I HTML går det att lösa som du säger med HTML;s egna tecken för Å, Ä och Ö. Men det borde också gå att lösa genom att byta teckenkodning till UTF-8, ANSI, eller Latin-1 eller vilken det nu är som Trainz vill ha. Har haft samma problem själv i configar och då var det så jag löste det.
(Vill du ha en riktigt bra texteditor så rekommenderar jag Notepad++ förresten, vill minnas att jag kört jEdit någon gång och tyckte inte särskilt bra om den.)

Men sedan så har jag haft samma problem i script. Då fungerar det inte att skriva strängar med Å, Ä och Ö i, eftersom scriptspråket inte tolkar dem korrekt. Dock så tror jag att den gjorde det tidigare, därav så är Å, Ä och Ö konstiga i vissa STW-saker som gjordes för TRS2006. Men detta går att komma runt genom att göra som Lan nämnde, att läsa in dem ifrån StringTablen som har stöd för specialtecken. Men detta fungerar ju inte i detta fallet då det inte är ett script det handlar om!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 22:23   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Tack för hjälpen! Tyvärr funkade det dåligt, istället för massa konstiga tecken visas inget alls (åäö alltså) med UTF-8 textkodning.

EDIT: Tack för tipset om Notepad++! Funkade betydligt bättre och nu funkar det att skriva åäö utan massa speciallösningar.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2015-12-28 klockan 22:29.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009