Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-17, 04:07   #1
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard Tomas spårbygge tutorial 1 - 40-Växel till sidospår

Tutorial 1: Växel till ett enkelt sidospår
Jobba hela tiden med samma spår valt, detta för att undvika problem. Byt spårutseende i efterhand. En viktig sak att komma ihåg, det fungerar inte att skapa växlar till/från ett spår skapat med offset verktyget (bug?), så använd det inte där du tänker skapa växlar (därimot går det bra att skapa en liten bit med offset och sedan förlänga spåret manuellt och där skapa växlar som i denna guide).

0101: Lägg ut ett rakspår (observera att man inte ska ha "Snap to track" valt om man vill få ett helt rakt spår, då markeringen blir gul). Markera "Select", dra en kort markering längs spåret.

0101_select.jpg




0102: Markera "Offset", skriv in 4,5m nere till vänster (för det spåravståndet på sidospåret), välj samma spår som rakspåret, klicka på gula bollen med pilen så skapas ett parallellt spår.

0102_offset.jpg



0103: Förläng spåret ifrån den lilla biten vi nyss skapade (detta för att det inte går att göra växlar ifrån den spårbiten vi skapade med offset).

0103_more_tracks.jpg



0104: Markera spåret vi arbetar med i listan, förläng spåret ytterligare, men denna gång låt det gå i en kurva över det andra spåret (håll koll så du får radien så nära 190m som möjligt då det är en 40-växel vi skapar nu).

0104_first_curve.jpg


0105: Klicka i "snap to track", nu blir det lite trial and error, men placera början av spåret ungefär som på bilden och för muspekaren (och förlängningen av spåret) in över rakspåret, titta på vad det är för kurvradie du fick, blev den nära 190m, vänsterklicka och växeln skapas. Om det inte blev nära 190m eller du inte får upp den rosa rektangeln över rakspåret, högerklicka, flytta på gula pilbollen lite och försök igen, och igen och igen tills man hamnar nära 190m.

0105_creating_the_junction.jpg


0106: Markera spåret som på bilden, och tryck delete för att ta bort det.

0106_deleting_overflow_track.jpg


0107: Som synes så dök det upp två stoppbockar där spåret togs bort. För att fixa detta markera "Weld", och det dyker upp en grå låda ovanför stoppbockarna. Klicka på lådan med vänster musknapp och spåret sammanfogas (skarven syns mha den röda triangeln).

0107_welding.jpg



0108: Den färdiga 40 växeln med radien 190m!

0108_finished_junction.jpg
__________________

Senast redigerad av Fredrik den 2007-10-17 klockan 09:19.
Tomas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:29   #2
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 21:46   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?
Har du markerat vilket spår du vill använda?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 22:15   #4
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Har du markerat vilket spår du vill använda?
Ja, en markering utdrag och ser då två gula pilar pekande in mot det först utplacerade spåret.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 22:26   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Ja, en markering utdrag och ser då två gula pilar pekande in mot det först utplacerade spåret.
Jag tänkte på "spårtypen" i rullisten, har du inte valt spårtyp fungerar det inte, men det kanske var det du menade med markering?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 22:58   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Jag tänkte på "spårtypen" i rullisten, har du inte valt spårtyp fungerar det inte, men det kanske var det du menade med markering?
Där hade vi felet, stort tack Rojje!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 19:54   #7
Bifen
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Sverige
Inlägg: 5
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?
hej jag heter albin. Och jag vill veta vart du hitar dina pogram så du kan gora ruter (snäla kan du gälpa mej )
__________________
Mvh Albin
Bifen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 19:55   #8
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bifen
hej jag heter albin. Och jag vill veta vart du hitar dina pogram så du kan gora ruter (snäla kan du gälpa mej )
Hur menar du? Spelet/Simulatorn heter Kuju Rail Simulator och finns att köpa bland annat via forumet här!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009