Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-02, 11:47   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Svenska signaler, en fråga.

God middag. Först av allt. Ert scriptande i "Signaler gamla" är ett litet mästerverk. Det är riktigt roligt att jobba med dessa men jag har en liten fråga enligt följande exempel och det gäller de gamla semaforerna:

Det gäller exempeljärnvägslinjen och när man åker ut ur stationerna. Påarp (bemannad), som inte har en utfartssemafor..... hur vet jag som lokförare att jag får åka vidare? I verkligheten skulle en tågklarerare komma ut ge mig avgång.

I Hingaryd (obemannad) ser jag att T-Semaforen visar fri genomfart, inga problem.

Ekeberga in är inga problem men ut? Är det den lilla gröna lampan på baksidan av infartssemaforen som skall visa grönt för mig?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 21:58   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul att någon använder semaforerna!

Utfartssemaforer var ganska ovanliga, de förekom enbart på större stationer, särskilt på stambanorna. I mitt exempel så är Ekeberga egentligen lite för liten för att ha utfartssemaforer.

För att få avgå så måste ett tåg alltid ha fått avgångssignal från tågklareraren (tkl) på stationen, eller på obemannade stationer av tågbefälhavaren. Detta gällde även på stationer där utfartssemafor fanns. En utfartssemafor i kör talade bara om att tågvägen ut från stationen var lagd och klar, men inte att tåget skulle få avgå. Detta finns ju inte med i signalsäkerhetssystemet i Trainz. Så du får väl ha någon liten vimpel att sitta och vifta med bakom datorskärmen så det blir rätt!
Före tkl fick ge avgångssignal så var denne tvungen att förvisas med nästa station om att linjen var fri.

Utfartssemaforerna stod oftast en bit ifrån perrongerna så att det kunde inträffa att ett tåg först fick avgångssignal från tkl och sedan fick stanna för en utfartssemafor i stopp. Men i sådana fall fick man köra vidare efter det utan annan signal från tkl än signalens omställande till kör.

Det gröna som du ser på baksidan av semaforen är bara glaset, så det lyser inget ljus bakåt.

Lite mer intressant är det på stationer där tåget inte skulle göra uppehåll. Där fanns det tre varianter som jag tror att man kunde använda sig av:
1. Tåget kör med sänkt hastighet in på stationen och tkl signalerar "avgång" och tåget kan köra vidare utan uppehåll.
2. Lokföraren får på formulär på en station med normalt uppehåll att stationen får genomfaras om körsignal visas.
3. Stationen hade en speciell extra vinge som visade genomfart. (http://www.ekeving.se/si/mek/tv-vinge_gmfsi.html)

Hoppas det rätade ut några frågetecken!

Om du inte har sett den tidigare så rekommenderar jag journalfilmen "Klart. Tåg ut!" från 1941: http://www.filmarkivet.se/movies/klart-tag-ut/
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 22:12   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

ok, så då vet jag inte att jag får åka vidare, i alla fall ser jag inte det visuellt. Jag får fundera ut ett sätt att ordna detta.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 23:19   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Om det är en session du vill ordna detta till så kan du göra som de flesta andra banors session som jag kört. Där löser de ofta detta med ett vissel-ljud + en ruta som dyker upp med grön flagga, avgångssignal. Det används till exempel på Healesvilles-banan i TANE, så kolla sessions där om du är intresserad.

Annars har jag ju haft idéer om att lägga till en visuell "stins" (tkl) som kan visa avgångssignal som skulle kunna styras med rules, men jag har inte fått någon tid att faktiskt göra en sådan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009