Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-13, 19:29   #1
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard Problem i gmax

Hej!

Jag sitter och bygger lite i gmax, och har stött på ett problem. Jag vill kunna markera alla objekt och sedan flytta dom så att ett specifikt objekt hamnar exakt i mitten vågrätt sett. Visst kan man flytta på fri hand, men då blir det i princip omöjligt att få objektet exakt i mitten. En lösning vore ju att på något sätt utgå från objektets mittpunkt, och få det att snäppa till mitten när allting flyttas, om nu det går. Någon som vet hur man löser ett sånt här problem?

Senast redigerad av Joel den 2007-03-13 klockan 19:31.
Joel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 21:55   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Du kan ju alltid placera ett "arbetsobjekt" exakt där du vill ha din objekt grupp och sedan flytta hela kalaset med "snap-to-keypoint" (eller annan snap-kategori om du vill) sedan. Se bara till att arbetsobjektet har en snapp-möjlig punkt på samma ställe som objekt-klumpen har en motsvarande snappbar punkt.

Avsluta med att ta bort arbetsobjektet.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 22:07   #3
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Du kan ju alltid placera ett "arbetsobjekt" exakt där du vill ha din objekt grupp och sedan flytta hela kalaset med "snap-to-keypoint" (eller annan snap-kategori om du vill) sedan. Se bara till att arbetsobjektet har en snapp-möjlig punkt på samma ställe som objekt-klumpen har en motsvarande snappbar punkt.

Avsluta med att ta bort arbetsobjektet.
När jag markerat alla objekt så kommer det ju fram en gizmo som är gemensam för alla objekten, och det är ju den som kan snäppa till olika saker sen. Problemet är att den gizmon inte ligger i mitten i förhållande till det objekt jag vill ha i mitten.

Senast redigerad av Joel den 2007-03-13 klockan 22:09.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 22:23   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel
När jag markerat alla objekt så kommer det ju fram en gizmo som är gemensam för alla objekten, och det är ju den som kan snäppa till olika saker sen. Problemet är att den gizmon inte ligger i mitten i förhållande till det objekt jag vill ha i mitten.
Ok, nu pratar jag ur 3ds-synpunkt, men om du för markören över en snap-bar punkt, ändrar sig markören när den är exakt över den punkten. Väljer du den då, så är det den punkten som då snäpper till den nya orienteringen. Gizmon har i det fallet mest betydelse om man inte har snap-lås på... men som sagt, inte säker på om Gmax uppför sig lika, men det mesta verkar ju vara likt...

En annan (knöligare) variat kan ju även vara att mäta upp var vertexens koordinat för aktuell axel på det objekt du vill flytta ligger (max - min) sen räkna fram hur mycke du ska flytta den för att hamna i mitten.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 17:00   #5
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Ok, nu pratar jag ur 3ds-synpunkt, men om du för markören över en snap-bar punkt, ändrar sig markören när den är exakt över den punkten. Väljer du den då, så är det den punkten som då snäpper till den nya orienteringen. Gizmon har i det fallet mest betydelse om man inte har snap-lås på... men som sagt, inte säker på om Gmax uppför sig lika, men det mesta verkar ju vara likt...

En annan (knöligare) variat kan ju även vara att mäta upp var vertexens koordinat för aktuell axel på det objekt du vill flytta ligger (max - min) sen räkna fram hur mycke du ska flytta den för att hamna i mitten.
Hm, då är frågan bara hur jag ska göra för att få markören att snäppa till objektets mitt? Sedan, när jag har gjort det, går det då att låsa den lodräta förflyttningen så att jag kan flytta alltihop åt sidan utan att den lodräta positionen ändras?
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 17:05   #6
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

är det inte mycket enklare att flytta pivot-punkten till mitten av det objektet du skulle ha som mitt?

Du kan ju alltid bryta ur det elementet du vill ska vara mittpunkt och sedan attachta resten...
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009