Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-22, 11:51   #46
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Riktigt snyggt! Har dock sett på bilder från GDJ och NBVJ att dom har skärmar som är gul/röd/gul. Har två bilder på dom som jag hittat på nätet. (bilderna är dock borttagna och jag vill inte lägga upp dom här av uppehovsrättliga skäl, så om du pm:ar din mail så kan jag skicka dom till dig.)
Har fortfarande inte fått koppelscriptet att fungera. Är det något som du ska få att funka med 06 eller är det TS2009 som gäller? Är det något som du behöver testa i trs06 eftersom du inte hade det installerat själv?

Förövrigt så funkar ditt dörr/textur-script utmärkt! Saknar dock fortfarande att kunna öppna och stänga dörrarna i drivern, annars så är det precis som den vision när jag för över ett halvår sedan startade projektet (då med större visioner än vad jag skulle kunnat uppnå utan din hjälp).

Just nu håller jag på att göra flera texturer. Har en NBJ 106:a som jag bara har lite småputs på. Puts och puts, snarare tvärtom då jag ska slita ned den och smutsa ned den.
Är det någon som har önskemål om ägare eller märkning så får ni gärna säga till. Har ni bilder på en Gs:s märkning så får ni gärna bidra med den också. Hade tänkt att göra kanske 5-7 till texturer och jag har lite dåligt om bilder med "riktiga" nummer och märkningar på. Har en liten bildfil där jag har alla märken, vikt, yta, RIV-märke mm så det tar under 10 minuter att sätta på alla man ska ha på vagnen, sedan är det nedskitning som gäller.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 19:53   #47
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Är det möjligtvist, dom här skärmarna du tänker på.
Hittade även bilder på ett par andra, men dom har Mats på G (tror jag).
Sen även ett par sämre bilder på en lykta. Vitt sken åt ena hållet och rött åt andra hållet. Kanske det går, att få fram storleken på ett ungefär. Då man ser lyktan tillsammans med en vagn.

Bilderna hittade, då jag letar efter fler bilder av Gs-vagnen åt dig.

Kommer nog ett par mail, om ett tag Korvtiger.

Ska bara gå igenom några skivor till, för att se om jag hittar mer + käka lite grann.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_0960.jpg (153.6 KB, 295 visningar)
Filtyp: jpg IMG_0961.jpg (155.9 KB, 297 visningar)
Filtyp: jpg Kbps-x 342 2 079-4. 2003-09-20 Jordbro. 4.JPG (229.2 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Qbr 945 1 313-1. 2003-09-20 Jordbro. 02.JPG (208.2 KB, 293 visningar)
Filtyp: jpg Q 1276. 2003-04-20. Stockholm C. 1.JPG (240.3 KB, 288 visningar)
Filtyp: jpg Q 1276. 2003-04-20. Stockholm C. 4.JPG (245.2 KB, 288 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 20:42   #48
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Dom där bilderna var bättre än mina, det är exakt dom skärmarna jag menar. lampan var också intressant då jag aldrig sett den. Man tackar för alla djupdykningar i ditt stora arkiv man får vara med om! Du har en otrolig samling bilder, det må jag då säga!

EDIT: Skillnaden mellan Gs och Gsh är att Gsh är till för hästtransport. De enda ytliga skillnaderna ska vara en bjälke på korgens sida. Gissningsvis till för att förstärka träet mot hästsparkar. kan inte så mycket om hästar men det är min gissning. Dina bilder har dock inte dessa bjälkar. Antagligen är den ombyggd tillbaka till den Gs den var från början men att litterat hängt kvar.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-22 klockan 20:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 20:52   #49
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tack för bilderna Bengan. Jag använde dem som texturer så det blev lite bättre skärmar. Den 3-färgade hade jag glömt bort, den är på gång. Det var en ny lampa du hittade, den skall tom gå att modellera lättare än den första då vinkeln är bättre. Vitt ljus framåt och rött bakåt är inga problem.

Det är först och främst TS9 som gäller. Det är oerhört frustrerande att hela tiden blicka bakåt och låta det äldsta styra. Då man köpt en ny version av spelmotorn vill jag och jag antar de flesta se nya features. Om det sen lätt går att få till i TRS så är det bra. Problemet nu är att om man sänker versionsnumret under 2.9 så tror TS9 att det är ett gammalt objekt och då importerar den utan vissa features. Gäller framförallt transparanserna som använder ny och snabbare teknik i TS9. Vi får helt enkelt prova oss fram för att se hur det fungerar. Om någon vill konvertera bakåt och ge ut så är det ok för mig, men betänk riskerna då någon börjar få fel version till sitt spel.

Jag vet fortfarande inte hur man i skript kommer åt en vagns properties i Driver. Jag vet hur man gör sitt eget fönster där men inte att bygga ut den befintliga. Jag antar det finns i Paul Hobbs skript så det får bli en djupdykning in i dem vad det lider.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 22:19   #50
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Vad sägs om en Gs som elfinka.

http://images.google.se/imgres?imgur...SE241%26sa%3DG
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 17:29   #51
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tyckte mig känna igen kombinationen Gs+strömavtagare så jag letade igenom mitt privata arkiv och jag hittade faktiskt en ritning på skönheten! Den ligger i en pdf med SJ-ändringstryck från 1947 tillsammans med en 40 andra ritningar och jag har bläddrat förbi den någon gång så jag kände igen den. Dock visste jag inte att det fanns någon bevarad. Om jag får riktigt tråkigt någon dag så kanske jag bygger den. Men jag tror inte att någon skulle vara intresserad av en enkel godsfinka "förstörd" med en strömavtagare.
Men tack för länken i alla fall Bengan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:09   #52
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Men jag tror inte att någon skulle vara intresserad av en enkel godsfinka "förstörd" med en strömavtagare.
Men tack för länken i alla fall Bengan!
Åja, sej inte det . Skulle vara bra att ha om man bygger en äldre station i vintermiljö och vill ha lite värme till parkerade personvagnar exempelvis. Och som sagt, allt svenskt av sådana "årsmodeller" är välkommet. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:54   #53
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Joomenvisst

Norrbottningarna har en helt underbar samling och ett mycket trevligt museum. Väl värt ett besök.

Även de av oss som bor i södra delarna av landet kan stödja denna förening och få deras trevliga tidning
"Medlemskap står öppen för envar som är intresserad av järnvägar och vinnes genom inbetalning av medlemsavgiftern 170 SEK på plusgirokonto 428726-4. Personer i samma hushåll kan gå med som familjemedlemmar mot en avgift på 20 SEK, men erhåller då inget eget ex av Karven."

Ursäkta att jag gör lite reklam för dom i detta forum

Sonen och jag var där 2008 vid en tidpunkt då det inte skulle vara öppet men efter ett par telefonsamtal så var vi välkommna att digga runt så mycket vi orkade

__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 20:42   #54
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tyckte mig känna igen kombinationen Gs+strömavtagare så jag letade igenom mitt privata arkiv och jag hittade faktiskt en ritning på skönheten! Den ligger i en pdf med SJ-ändringstryck från 1947 tillsammans med en 40 andra ritningar och jag har bläddrat förbi den någon gång så jag kände igen den. Dock visste jag inte att det fanns någon bevarad. Om jag får riktigt tråkigt någon dag så kanske jag bygger den. Men jag tror inte att någon skulle vara intresserad av en enkel godsfinka "förstörd" med en strömavtagare.
Men tack för länken i alla fall Bengan!
Bara att hoppas, att du får en riktigt tråkig dag framöver

Sökte egentligen bara, efter lite Gs-vagnar. För att se, om jag kunde hitta några med bra märkning åt dig. Då jag såg bilden och blev lite förvånad över strömavtagaren.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 21:04   #55
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det blev ett förfärligt tjat om den där vagnen!
Ja, vi får väll se om jag orkar göra den någon gång. 3D-modellerings biten är enligt mig den roligaste biten av att göra egna content.
Efter att fått måtten på buffertar från Bengan så blev jag tvungen att uppdatera mina gamla buffertar. Huvudet är detsamma men kroppen är ny. (Jfr gamla bilder) Nu ska dom på 3D-modellerna och texturen på dom ska fixas.

Ni får ursäkta att dom är något kantiga, low-poly, ni vet.
För dom som undrar så la sig polytalet på 281st (tidigare version hade 184p)


Var faktiskt uppe på semester i norra Sverige och då tror jag att jag såg om museet i någon broschyr. Besökte det dock aldrig. På tal om museer, när jag var på väg tillbaka från Norrland på samma resa på motorvägen så åkte jag igenom Sundsvall och då söder om staden så såg man från E4:an något form av museum. Man hade spåret på höger sida och sedan delade det sig och det gick in ett övervuxet spår under vägen och bort bakom en udde till vänster. Antagligen så var det Östersjön man såg. Kollade man sig sedan över ryggen borta vid udden så såg man några gamla personvagnar och en stor vagnhall. Du kanske vet något om detta, Ekan?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 22:41   #56
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Det du såg var OKB's (Ostkustbanans vänners) spår och lokaler i Svartvik. Finns lite se och läsbart här http://web.telia.com/~u26608499/index.htm. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:54   #57
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har gjort en ny textur samt experimenterat lite med smuts samt mögel. Vagnen är NBJ 106 som finnes att beskåda i Nora. Flera NBJ individer lär komma. Tack till Bengan för bilder!


Notera de uppdaterade buffertarna samt ny textur till steg samt bromsplattform (synes dåligt på bilden)

Angående våran lilla kära elfinka så har jag för lite underlag för att kunna göra en 3D-modell av strömavtagaren. Har +-0 koll på elloksepoken. Är det någon som har bilder på vagnen i fråga, eller som ha bilder på en strömavtagare av samma typ. (vet ej om det är någon skillnad på strömmavtagare på olika lok) Själv har jag inga ritningar eller bilder på ellok då dom inte intresserar mig särskillt mycket. (även om Jannes nya D-texturer är grymt snygga, eller vad säger du Ekan?)

PS: Visst var det OKB! känner igen mig på kartan. Mycket fin samling lok dom har. Stod dock ej om dom hade några Gs-finkor...
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-27 klockan 20:56.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 12:24   #58
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Hej!

Har hållit mig borta från det här forumet rätt länge känns det som... Nåja, hursomhelst har jag en ritning på en PKB-bygel med dubbla kolskenor. Antar att elfinkan har enkel kolskena, men det går ju att mecka till. Skicka mig ett PM med en mailadress så ska jag skicka över den.

När det gäller Gs/Gsh så ligger det till på följande sätt: Från början hade alla vagnar av denna typ (G1/G3) 7m´s korg (obromsad) eller 8,5m (bromsad, med bromskupé). Ett specialfall var de "norrlandsfinkor" som hade 7m´s korg men hög bromshytt. Bromshytterna/kupéerna togs bort när tryckluftsbroms infördes på 20/30-talet och bromsutrustning sattes upp på en del vagnar med 7m korg. Dessa blev de som överlevde längst, eftersom man på 60-talet började förstärka korgarna med extra, diagonala u-balkar. De är de som syns på senare bilder, tex här: http://nitton.fotopic.net/p37170990.html

De varianter du byggt så här långt är alltså en 7m´s GDJ-märkt G3, dock med broms, vilket kräver att du sätter dit bromsslangar, annars blir det helfel.

Den andra varianten är en 8,5m´s Gs med borttagen bromskupé, dock sitter ventilerna fel mot hur dom satt på det stora antalet ombyggda vagnar. Ventilerna ut mot bromsplattformen ska flyttas en u-balk utåt.

Det betyder att du har fem varianter kvar: en 7m med hög bromshytt, en 8,5m med bromskupé, samt BJ´s 9m´svariant, med hög bromshytt, med bromskupé eller utan. Om man är riktigt full i fasen gör man även HHJ´s/HNJ´s superlånga tidnings- och cykel-finka: http://www.hnjverkstad.eu/etsat/547f3.htm

Insidan på G-finkor är såvitt jag vet alltid gråmålad, möjligt att någon museiförening gjort någon specialare. Färgen ska vara av typen tjänstevagnsgrå. Sedan kan man fundera på hur vanligt det egentligen var med Gs-finkor med skivhjul, stjärneker är betydligt vanligare. Sedan är det ju värt att tillägga att fönstren som sitter under ventilerna inte går att titta igenom på fullskalevagnar. Den vanligaste anledningen är att att dom helt enkelt är för skitiga, antingen på insidan eller utsidan. Det andra skälet är att det inne i en G-finka med stängda dörrar är helmörkt, det är inte som med TRS ljussättning, vilket retar mig lite, inte minst på mina egna projekt. Brukar göra "skuggboxar" (mörktransparanta lådor) inne i vagnarna, brukar se rätt mycket bättre ut. Går ju att koppla till dörröppningsanimeringen om man är på det humöret.

Senast redigerad av Json den 2009-02-28 klockan 12:28.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:45   #59
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar för ritningar på eltrasslet! Kolla pm.
Kul att någon här vet vad han pratar om och är bra på att ge kritik!

U-balkarna är något som jag trodde var ifrån de vagnar som var till för hästtransport (litt Gsh).
Bromsslangar ska dit med STW-koppel, men som ännu inte fungerar med trs 2006, vilket jag använder.
Vad det är för ventiler du pratar om förstår jag inte riktigt. Jag modellerar det jag ser på bilder och ritningar sedan är jag nöjd. låna gärna en av mina bilder och peka ut den på så ska jag ordna det!

Är 8,5m "Gs" med bormskupé samma sak som en F1? Har inte riktigt koll, men annars kanske det blir en till modell att bygga. (detta projekt blir bara större och större)
Börjar på att tycka att det här, från början, lilla projektet börjar dra ut på tiden och jag har massor av andra projekt som jag vill göra. Men så länge ni vill ha mer och jag får göra det jag tycker är roligt så är alla nöjda.

Har inte en enda bild av hur en Gs ser ut innuti. Hade dock en bild på en sida på nätet som jag naturligtvis inte sparade på hårddisken och som idag är borttagen. Så mycket som jag kommer ihåg så var det gråsliten insida, kanske som du säger gråmålad, men jag kom ihåg det som sliten och antog att det var träfärgat. Saken är dock lätt åtgärdad, då jag bara har att dra ned färgerna i en textur.

Ang. hjulen. På dom bilder på Gs som jag har på min hårddisk så är 13/17 vagnar med skivhjul. 3 av ideviderna med stjärnekrar fick jag bild på härom veckan. Och när jag gjorde vagnen så var jag mycket oerfarnare än jag är nu. (jag hade knappt byggt ett hus engång) Då var det lättare att göra en line och sedan lägga på en lathe-extruder precis som Paul Hobbs tutorialer beskriver. Idag så skulle jag utan problem kunna göra den med stjärnekrar. Enda problemet är att vagnar med stjärn resp. skiv-hjul måste bli en egen indevid vilket jag försökt att komma undan genom att använda texturerreplacement. Har redan ett liknande problem då GDJ-vagnen har svarta hjul och de övriga som jag planerat att göra har sj-röd. Tycker själv faktiskt att stjärneker är snyggare, men jag sitter fortfarande och överväger om jag ska trassla till det ännu mera för mig.

Har inte insett förens nu att det är glas som det sitter på vagnarna i fönsterna. Trodde förut att det var en planka eller nått bara för att täcka. (vilket det är på vissa vagnar) Tycker också att det är lite för ljust där, så ska jag sätta dit en svart platta eller en något transparent. Vilket är snyggast?

MatsS:
Jag tycker att man skulle kunna göra en lite kompromiss:
Vad jag kommer ihåg så är mesherna i STW-koppel av trs-standard(utan konstiga mappningar osv). Jag tycker att det inte kan vara så mycket skillnad i scripting mellan trs och Ts09. Och du kollar ju på bl.a. Paul Hobbs och han kör trs. Hur många grejjer kollar du på script på som är "pure Ts2009"? Wolf9 som gjorde scriptet till bluestar-kopplen lyckades i trs så varför inte STW-koppel också? Jag tycker att man skulle kunna göra så att STW-skript fungerar med, åtminstone, trs 2006 vilket många fortfarande använder och sedan låta Hbis:en och kommande vagnar/lok gå efter 09 standard då dom har annorlunda texturering och så. På så sätt kan man använda STW-koppel både i ts och trs utan att förstöra för framtiden och jag sparar x antal kronor. Det enda problemet i trs är att CMP inte kan hitta mesherna, men det måste gå att fungera på något annat sätt i trs som även fungerar i -09. Sedan var det regeln som inte ville visas av okänd anledning. Ska se vad jag kan göra åt det när jag har tid.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 21:38   #60
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard


Någon som ser några uppdateringar?


Har fortfarande inte fått de mörka rutorna att fungera. Har försökt att använda en opacity-map av filtypen bmp. Den fungerar i gMax men sedan när den kommer in i cmp så blir det vilda protester. Har försökt med 16, 24 och 32 bitar men cmp fortsätter att säga att den inte går att ladda. Fick tyst på eländet tillslut genom att byta till tga-filsorten. Resultatet syns på bilden... Eller, ja, det hela fungerar i alla fall inte.
Sedan så hoppas jag att innetörfärgen passar herr Json och övriga forum-medlemmar.
Det kanske fortfarande inte syns, men alla steg har fått träfärg.

Funderar på att göra två contents för varje vagn (7m G3 resp. 8,5m Gs utan bromskupé), en med stjärneker och en med skivhjul och sedan får man välja efter eget behag och mixa så får man fram ännu flera unika vagnar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009