Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-19, 14:59   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej AlleDalle!
Tack för du tänker på mig! Bra med länkar! Det blir svårt för mig (snart 70 år) att lära mig.
jag hoppas verkligen på gott samarbete. Ge och ta emot i forumet!

Senast redigerad av Totte den 2015-02-19 klockan 15:02.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 15:57   #17
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Bra att man kan vara till hjälp!

Om man bara ger det tid så går allting. Ge blender lite tid. Börja smått och jobba dig uppåt så ska du se att du kan göra riktigt snygga modeller. Åldern är inget man ska använda som ursäkt.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator

Senast redigerad av AlleDahlle den 2015-02-19 klockan 15:59.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 21:25   #18
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Vet faktiskt inte vad som är bäst om man nu ska göra modeller till RW. 3DS Max har ju pluginerna för att exportera modellen. Vet inte hur det är med blender.
Här är några tankar. Hoppas det är till hjälp.

Plug-in för att exportera från Blender till TS20xx finns här:
http://www.trainsimdev.com/forum/dow...etail&df_id=63

eller här:
http://www.uktrainsim.com/filelib-di...ty=10,cls=2838

Hittills har "exportern" uppdaterats regelbundet med nya versioner av Blender och TS20xx. Så det är hoppfullt. Men det bygger på en mans arbete.

Det är värt att läsa manualen noga. Inte minst för att förstå vad man ska lägga in i de olika "slotsen" i Blender för olika "shaders" (Förutom exemplen i manualen har jag inte lyckats hitta någon ordentlig sammanställning av detta. Man får leta i olika forum och prova sig fram).
Som ny i 3-D modellering tycker jag att en av de tuffaste utmaningarna, och som har tagit mycket tid, har varit att lära sig "språket" (bump maps, normal maps, amibient occlusion, diffuse, specular etc, etc) för att över huvud taget förstå det man läser. Min erfarenhet av Blender (jfrt med 3-D Canvas som jag har övergett) är att det är en kraftig uppförsbacke i början innan man har lärt sig användargränssnittet och alla kortkommandon. Men sedan är det ett fantastiskt och kraftfullt program tycker jag.

Just nu har jag gjort ett uppehåll med Blender på några månader, och det ångrar jag. Det känns som jag nästan börjar från början innan jag "får det i fingrarna" igen. Så träning, träning, träning, nöta, nöta, nöta är min erfarenhet.
Jag är hobbymusiker så jag skulle vilja likna det vid att lära sig spela ett nytt instrument. Uppförsbacke i början sedan kommer man till en platå där man tycker att man kan innan man tar sig an ett svårare stycke. Då börjar nästa uppförsbacke osv., osv.

Som flera sagt här så är det bra att börja träna med enkla modeller och de mest basala av "shaders". Man ska inte underskatta utmaningen och försöker man lära sig allt på en gång är det lätt att förtvivla och drunkna.

Här är den tutorial jag började med:
http://www.pacificcoastairlinerr.com/simplebox.pdf

Den går igenom alla steg. Den är från 2010 så de sista stegen hur man gör en Blue Print i TS kan vara annorlunda i de ny TS-versionerna. Blender har ju också utvecklats mycket sedan 2010 men den här tutorialen tycker jag är en bra start.

Det finns ju också för Blender hur mycket guider och "tutorials" som helst på nätet som man kan lära sig mycket av. Man ska dock inte glömma att de flesta bygger på att man "renderar" objekten i Blender medan man för TS gör ett "halvfärdigt" objekt som exporteras till TS och "renderas" där. Så det gäller att hitta "tutorials" som man verkligen har nytta av när man ska jobba mot TS. Min erfarenhet är att man får gå igenom många "tutorials" och hitta det man har nytta av. Tyvärr är det så att det finns väldigt lite på nätet om vilka inställningar man måste göra i Blender (fr.f.a. "shader"-parametrarna") för att det ska se ut på ett visst sätt i TS.
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 23:39   #19
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Föreslår att man först lär sig modellera någorlunda innan man börjar exportera. Det är ju ingen skillnad på att göra en modell som man endast ska rendera i blender eller i TS. Är ju fortfarande en modell liksom. Kanske man inte behöver vara lika polygonsnål när man endast ska rendera modeller i Blender men annars borde det ju inte vara någon skillnad. Tänker nu mest på vad du skrev sist i ditt inlägg. Tutorials som rör modelleringen fungerar ju både om du ska exportera vidare eller ej.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 23:52   #20
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Föreslår att man först lär sig modellera någorlunda innan man börjar exportera. Det är ju ingen skillnad på att göra en modell som man endast ska rendera i blender eller i TS. Är ju fortfarande en modell liksom. Kanske man inte behöver vara lika polygonsnål när man endast ska rendera modeller i Blender men annars borde det ju inte vara någon skillnad. Tänker nu mest på vad du skrev sist i ditt inlägg. Tutorials som rör modelleringen fungerar ju både om du ska exportera vidare eller ej.
Instämmer helt med att det är viktigt att man i ett första steg lär sig och tränar på att modellera. Själva modelleringen är ju samma oavsett om renderingen sker i Blender eller TS. Jag tänkte främst på senare steg när man ska få texturerna att se ut som man vill och hur modellen ter sig i olika ljusförhållanden i TS.
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 09:27   #21
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Ok då fattar jag helt vad du menar
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 11:37   #22
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack Stenne!
Jag hämtade plug-in nu från UKTrainsim och undrar vart ska jag installera den.

Senast redigerad av Totte den 2015-02-25 klockan 11:38.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 13:01   #23
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Stenne!
Jag hämtade plug-in nu från UKTrainsim och undrar vart ska jag installera den.
Hej

Installationen av plug-in'en i Blender är beskrivet i kap 6 i manualen.
Men enkelt uttryckt så kopierar du filerna [io_export_igs.py] och [io_export_ia.py] till Blenders script-folder, olika beroende på var du har installerat Blender men t.ex. [D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.71\scripts\addons\].
(igs står för fasta objekt och ia står för animerade objekt)
Sedan behöver du göra några inställningar i Blender men det är bra beskrivet i manualen. (Glöm inte att spara användarinställningarna)

Jag skulle också föreslå att du läser avsnitt 2 där det beskrivs var de två textfilerna med exportparametrar skall ligga. Där står:
"Both files, *IGSExpModFile2.txt och *IGS_ExpModFile.txt must be in the same folder where the igs file is created".

Om jag minns rätt (kanske någon annan kan bekräfta), så vill TS att igs-filen (dvs. modellfilen från Blender) skall ligga i en mapp som heter Source och är en spegling av din Asset-mapp. T.ex:
Om du har en mapp där du tänker lägga dina Assets som heter:
...\SteamApps\common\Railworks\Assets\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\ så behöver du skapa en mapp som heter
...\SteamApps\common\Railworks\Source\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\
där du lägger din igs-fil (och också exporterns txt-filer)
Detta för att TS ska hitta dina filer när du skapar ett Blue Print i Utilities.

Hoppas detta är en hjälp.
Men som sagt. Läs manualen till exportern noga. Den är inte särskilt pedagogiskt upplagd men jag hittar nya tips och kunskaper varje gång jag läser igenom den. Ju mer jag jobbar med Blender desto mer förstår jag manualen.

På UKTrainsims forum för TS20xx och 3-D Modelling brukar det finnas hjälpsamma personen.
http://forums.uktrainsim.com/viewforum.php?f=373
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-26, 19:58   #24
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Här kommer en länk till en bra Blender-guide på svenska. Den är för export till Trainz men där finns mycket matnyttigt att hämta.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28392
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 13:25   #25
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Här kommer länkar till ytterligare två bra tutorials för Blender och TS. Den första beskriver grunderna och den andra hur man modellerar lite mer komplexa objekt.

Creating a forward facing tree using Blender
http://www.trainsimdev.com/forum/vie...php?f=12&t=109

Creating OHLE using the New TS2014 Method
http://www.trainsimdev.com/forum/vie...php?f=12&t=135
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 21:51   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack Stenne och de andra som skrev mycket!
Jag ska ta itu med Blender en dag, när vet jag inte.
Trevlig Påsk!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 23:47   #27
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Stenne och de andra som skrev mycket!
Jag ska ta itu med Blender en dag, när vet jag inte.
Trevlig Påsk!
Lika bra att ta tag i det så fort som möjligt. Lär dig grunderna och hitta sedan något hyfsat enkelt som du är motiverad att göra. Sedan jobbar du dig uppåt bara.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009