Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-16, 23:45   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Ett par problem efter senaste "hotfixen"!

Hej!
Jag har upptäckt ett par problem och tänkte höra mig för, innan jag rapporterar dessa buggar till N3V, om de ens ska rapporteras! Jag trodde först att dessa problem berodde på mina script men det kan jag med bestämdhet säga att det gör det inte!

Problem 1:
Jag kan inte ändra "Message Overlay", den är alltid framme.
Message overlay.jpg
Det spelar ingen roll om jag försöker skriva i scriptet att stänga av funktionen eller om jag testar menyn som syns på bilden, ingen händer.
Eftersom jag använder mig av möjligheten att skriva till skärmen när jag provkör (som syns i mina filmer) så trodde jag att det låg något fel i vad jag hade gjort. Men jag har provat att gömma funktionen i banor som jag inte har något med att göra, bl.a Niddeltalbahn och Kickstart County och ingen skillnad.

Problem 2:
Detta problem kan vara svårare att upptäcka eftersom det inte alltid syns/sker!
Även i detta fall trode jag att det berodde på mitt script, men bilden som syns här nedan är på STL:s signalsystem, men mitt beter sig likadant.
Inga namn på signaler.jpg
Som ni kan se så finns det inga namn på signalerna och det som gör det extra intressant är att det inte finns på mastrarna heller. Vilket tyder på att det inte beror på master/slave ideologin i alla fall, vilket skulle kunna vara en teori annars. Givetvis har jag spenderat flera timmar på felsökning (i onödan!), och kommit fram till att det verkar ha något att göra med uppritningen av texten på skyltarna. Dock så finns det inget som talar för att det sker vid ett specifikt tillfälle, plats, typ av signal osv. Det är nästan som om slumpen bestämmer och det spelar ingen roll om det är Surveyor eller Driver.
Eftersom mitt system inte är färdigt än så finns det bara STL:s system att kolla på. Och detta gäller även STL:s tavelsystem, som jag precis kollade! Jag har spanat lite på de andra banor jag har installerade men det är svårt att komma på något när inte deras signaler har namnskyltar. Om problemet har att göra med uppritningen av texten så borde problemet uppstå även vid andra fall på andra banor, det är ju inga konstigheter vi håller på med!

Så frågorna blir:
Är det fler än jag som har dessa problem?
Om så, år det både Pc och Mac?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 23:58   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

1. Detta är en nyintroducerad bugg i senaste HF:en. De är medvetna om den. Det verkar som att togglingen inte fungerar. Har man haft den aktiverad före hotfixen så är den fast i att visa meddelanden, har man haft den avstängd så går den inte att slå på. Själv hade man tur som hade den påslagen..

2. Problem med att text på objekt försvinner upptäckte jag för ett par dagar sedan själv. Det gällde STLs lutningsvisare och även STWs original, så det verkar ligga i TANE. Vet ej om detta är en känd bugg, du får söka på stora forumet. Försök att återskapa problemet med en icke-scriptad asset, eller en så enkel asset som möjligt så är det lätt att göra buggrapport (även om man som programmerare avskyr rapporter av typen "ibland händer det att..."). Föreslår att du testar med stationshus som har namntavlor, eller lösa stationsskyltar.

Sedan vill jag passa på att fråga om ett tredje relaterat problem:
3. På STLs mastrar, om du använder äldre signalnamn som "abc A" till exempel för tpl-signatur abc, signal A. Om du då sparar banan och laddar den igen, ersätts namnet "abc A" mot "abc a" ibland? Alltså att upper-case byts mot lower-case? Nisse rapporterade detta för ett tag sedan, men jag kunde inte reproducera när jag bara testade att sätta ut lite mastrar och semaforer på en liten bana. Har dock byggt en testbana med en station för Lan och haft det problemet. Vet dock ej om det är TANE, STL eller STL pga TANE (Att vi anropar metoder med strängen som modifierar underliggande minne eller liknande) som är problemet. Är det andra som stött på detta? Särskilt nyfiken på om det gäller även icke-STL saker? Har själv bara sett det på mastrarna, klarerarna verkar vara fria från problem med det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 08:27   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är nog som korvtiger säger detta är nog en följd-BUG i HF4. Jag har inte problemen med STL-signalobjekt. Alla visar snällt sina namn när man "hoovrar" över dom med musen utom STL signal Marker och själva signalerna (med det är väl normalt).

Ett annat problem är namn man skriver in i propertyrutan hos stationshus och skyltar. De försvinner slumpmässigt nästa gång man startar sessionen, inte alla men de flesta utom en. Om alla grejor är på samma board verkar det funka men om de är på olika bord återstår bara ett namn, i mtt fall på den senast namnsatta skylten.

Dessutom kan man inte variera font och texten får en mindre "spök"-kopia av texten.(se bild 3).

Gjorde lite experiment på två board och ni ser den senast namnsatta skylten (bild 3) har denna dubbeltext) men de övriga på det andra Boardet har ingen text längre,

Ajabaja N3V !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-17 071518.jpg (236.0 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg 2016-11-17 073422.jpg (174.5 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2016-11-17 073508.jpg (189.6 KB, 113 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 08:37   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Jag har själv märkt den där buggen på två motorvagnar.
Det gäller Y1 och X31K Öresundståget. Det är destinationsskylten som knasar.
Jag kan börja med Y1. När man placerar ut Y1 i Surveyor så syns destinationsskylten och det står "name_1" på den.
Sen när man går till Driver, så syns den inte längre. Går inte att bytta destinations. Det är bara blankt. Öresundståget tror jag har samma problem,
det var länge sen jag körde med det tåget.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 11:33   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har tagit över en 2010-bana till TANE. Bilderna visar samma skylt. I TANES:s fall Build 84532. Bilden är dock lika dålig i Build 84204 (har TANE i två datorer). 2010-texten mycket välgjord av LAn.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Me win 7 kopiera.jpg (148.1 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg Me win 10 kopiera.jpg (233.4 KB, 101 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 23:54   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Problemet med namnen som försvinner är redan rapporterat till utvecklarna, men de har inte kunnat återskapa problemet själva och kan därför inte fixa det. Om någon här lyckas hitta vad som gör att de försvinner och kan hitta en steg-för-steg instruktion för hur felet garanterat ska uppstå så kanske det kan vara till hjälp för dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 00:08   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

1: Skönt att höra att det inte är något fel i mitt Trainzande i alla fall, bara att vänta på nästa "fix"!

2: "Hoovringen" över mastrarna ger ju namnet på objektet med en ljus text, och det finns hela tiden. Det som försvinner och sedan kan komma fram igen är inskriven text i propertyrutan, både i namnfältet eller via själva rutan. Detta verkar ske slumpmässigt, men ett litet test visade på att det kan vara så att inom en viss radie från där kameran startar när man öppnar banan visar skyltarnas text korrekt men längre ifrån så försvinner texten. När jag sparade banan och öppnade igen så visades de skyltar där jag var senast korrekt men inte de som va korrekta nyss. Jag tror inte att det har med att de är på samma baseboard, däremot kan avståndet motsvara en baseboard på något vis?
Jag gjorde en koll på stor-forumet inatt och kunde inte hitta några kommentarer om något liknande, men är ju lite svårt att söka på denna typ av problem.

3: Jag kommer ihåg att Nisse har nämt detta.
Jag har bara använt mig av den nuvarande namnkonventionen i hur man använder stor eller liten bokstav: Cst 566, Vr N41, Abc 1/1, Xyx L2 osv.
Jag har aldrig lagt märke till detta beteendet själv, varken på STL:s signaler eller på mina.
Är det bara på mastrarna som förändringen sker, inte på slavarnas namnskyltar?
Förändras även den information som visas vid hoovring över signalen?
Byts ABC A mot abc a eller är det bara vissa bokstäver som byts ut?
Jag har gjort två tester, en med STL:s signaler och en med mina. Jag har döpt de till "abc A" och kommer att kolla läget på de varje gång jag startar banan och efter att jag har sparat och öppnat igen. Så får jag se om det händer något.
En gissning skulle kunna vara att det har med hur man sparar, men varför det skulle förändra typen av bokstav övergår mitt förstånd! Om det inte är så att en variabel inte sparas på ett korrekt vis varje gång, eller att funktionerna toUpper/toLower anropas även fast det inte borde!?
Det går ju att spara på lite olika vis:
Genom att avsluta surveyor/driver/game via menyn, så kommer det en ruta om man vill spara förändringar och där kan man välja om man vill spara rutt och/eller session (detta använder jag alltid och sparar endast rutten).
Man kan också använda sig av save/save as i menyn och där får man samma val som i det föregående förfaringssättet (detta använder jag inte längre, fick för mig att sparandet ibland skedde i sessionen även fast jag inte ville det).
Det finns också en autosave-funktion som gudarna vet hur den sparar, är nu mera avstängd eftersom den verkade spara data ifrån propertyrutorna i sessionen på eget bevåg!
Hur man sparar kanske inte har någon roll, men jag fick skriva av mig lite om en av mina käpphästar i Trainz...

mvh
Håkan

ps.
Skrev inlägget medan korvtiger skickade sitt, testa med kamera positionen och se om ni kan återskapa det som jag har gjort!
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2016-11-18 klockan 00:10. Anledning: Korvtigers inlägg
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 01:29   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Testning utförd...

Vi börjar väl i centrum på problemet...
Inga namn C.jpg
och sedan uppåt...
Inga namn 1.jpg
och nedåt...
Inga namn 2.jpg
varför inte till höger...
Inga namn 3.jpg
och sist och kanske minst till vänster!
Inga namn 4.jpg
Undrar vid vilket avstånd texten försvinner...

Kan också lägga till att texten som är försvunnen (även fast den finns i propertyrutan) inte går att redigera på något vis.
Om man sparar, så syns dock den redigerade texten.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2016-11-18 klockan 01:43. Anledning: Mera information
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 13:53   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har lagt in en 2010-bana i Tane; i dels en icke uppdaterad version, dels i en version som patchats fyra gånger. Har inte märkt något av problemen med namngivning Blomsson beskriver. Dock får jag inte upp rätt beteckning i hsi 2:s gula skylt i några enstaka exempel, får nöja mig med Tanes nummer.

Signalerna namnges "Abc xx", växlarna "ab vx1". Samtliga växlar har flyttats. Detta är nödvändigt för att få dom att fungera.

Kan lösningen ligga i hur man sparar? Jag gör ALLT i sessionsläget, sparar och mergar sedan över till routen. Så har jag arbetet allt sedan de första stapplande stegen in i 2010.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 18:03   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Testning utförd...

Vi börjar väl i centrum på problemet...
och sedan uppåt...
och nedåt...
varför inte till höger...
och sist och kanske minst till vänster!
Undrar vid vilket avstånd texten försvinner...

Kan också lägga till att texten som är försvunnen (även fast den finns i propertyrutan) inte går att redigera på något vis.
Om man sparar, så syns dock den redigerade texten.

mvh
Håkan
Utmärkt buggrapport!

Skicka in rapport på det till N3V,(länk längst ned i: https://support.trainzportal.com/ind...leshooter/List) och/eller lägg upp en ny tråd i TANE-delen av internationella forumet där du beskriver problemet.

Skicka gärna med session och route, samt asset(arna) du använt så de kan återskapa problemet i buggrapporten. (Eller återskapa det med någon built-in asset)

Jag tycker detta låter som ett problem med drawing-distance. Så att objekt som är för långt bort vid sessionens start för att namnet ska faktiskt rendreras får ingen namn effekt när man flyttar kameran närmare dem och kommer aldrig att rendreras. Därav trycker jag att du även ska skicka med dina grafikinställningar. Du kan gärna laborera med dessa också och se om det förändras och se om det går att koppla till någon av dessa inställningarna. (ex. drawing-distance)

(Jag hittade detta i tråden om just HF4: http://forums.auran.com/trainz/showt...ight=disappear och framåt.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 20:54   #11
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tack, korvtiger, ganska nöjd själv

Jag har lämnat in en buggrapport så får vi se vad som händer!

Jag har också gjort lite mera tester, och man blir lite kollrig.
Jag testade lite olika värden på draw distance("dd") eftersom det kändes som det troligaste felsöknings området. Jag har "dd" på 10000m, om jag ökade så blev det ingen synlig skillnad men om jag minskade så blev det skillnader, men fortfarande så försvann texten på sina ställen, dock med lite konstiga effekter ibland, som bilden nedan visar...
Beteendet gäller också vid zoomning, vilket det borde, om det har med rendering och "dd" att göra, eftersom det borde påverka även på z-axeln.
Till synes bäst resultat blev det med 1500m "dd".
Så här kul kan det dock bli...
Trainz 3 of 4.jpg
Jag har inte testat med att ändra några värden på de andra inställningarna och jag har haft samma inställningar länge...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009