Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-24, 22:31   #1
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Post Hur får man det att fungera?!

Har hittat en snygg järnvägsövergång till Trainz men fattar inte hur jag får den att fungera.

Namn
STL-X Fällbom
STL-X Krysstavla
STL-X Vfsi S

Hjälp!
germundal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 08:15   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det finns en manual som bifogas:
Bifogade filer
Filtyp: pdf Manual_STW_Vagskydd_1.2.pdf (187.5 KB, 37 visningar)
Filtyp: pdf STL Väggskydd 14-05-03.pdf (3.87 MB, 39 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 13:56   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Angående Germundals fråga:

Ärligt talat: det förstår inte heller jag. Däremot förstår jag att en bana behöver ha vägskydd. Utan vägskydd ingen bana.

Först och främst; dom två pdf-manualerna LAn lagt ut har inneboende grava fel. Dom kan repareras med hjälp av pdf-manualen ”Rätt svenskt vägskydd”. Ska man bygga vägskydd enligt STW:s gamla modell är pdf-filen ”Starthjälp” ett måste. Sen tror jag inte att STW:s vägskydd fungerar särskilt bra med tanke på nya SignalSource. I TANE fungerar inte STW-varianten.

Återstår STL-manualen ”Vägskydd”, som jag gjort 2014. Den tar inte upp den viktiga frågan hur man installerar med de nya STL Scenery-signalerna.. Den kräver också manualen ”Rätt svenskt vägskydd”.

Jag har hållit på med seneray-modellen med hjälp av manualen ”Quick Start Guide” i fyra frusterande dagar. Jag har gett upp. Det bör nämnas att jag i ett brev erbjudit mig att göra en steg-för-steg-manual - förutsatt att jag begriper hur man gör.

Jag tror att Germundal har snubblat över de gamla JVS-X-objekten. Mitt förslag är att han tar bort samtliga JVS-X-filer, installerar vägskyddet enligt STK-sidan plus nya SignalSource. Använd sedan manualerna ”Quick Start Guiude”, STL-vägskydd (fungerar bra frånsett installationen) och ”Rätt sven skt vägskydd”. Som hjälp får du Germundal här ett Lycka till.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 14:52   #4
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Angående Germundals fråga:

Ärligt talat: det förstår inte heller jag. Däremot förstår jag att en bana behöver ha vägskydd. Utan vägskydd ingen bana.

Först och främst; dom två pdf-manualerna LAn lagt ut har inneboende grava fel. Dom kan repareras med hjälp av pdf-manualen ”Rätt svenskt vägskydd”. Ska man bygga vägskydd enligt STW:s gamla modell är pdf-filen ”Starthjälp” ett måste. Sen tror jag inte att STW:s vägskydd fungerar särskilt bra med tanke på nya SignalSource. I TANE fungerar inte STW-varianten.

Återstår STL-manualen ”Vägskydd”, som jag gjort 2014. Den tar inte upp den viktiga frågan hur man installerar med de nya STL Scenery-signalerna.. Den kräver också manualen ”Rätt svenskt vägskydd”.

Jag har hållit på med seneray-modellen med hjälp av manualen ”Quick Start Guide” i fyra frusterande dagar. Jag har gett upp. Det bör nämnas att jag i ett brev erbjudit mig att göra en steg-för-steg-manual - förutsatt att jag begriper hur man gör.

Jag tror att Germundal har snubblat över de gamla JVS-X-objekten. Mitt förslag är att han tar bort samtliga JVS-X-filer, installerar vägskyddet enligt STK-sidan plus nya SignalSource. Använd sedan manualerna ”Quick Start Guiude”, STL-vägskydd (fungerar bra frånsett installationen) och ”Rätt sven skt vägskydd”. Som hjälp får du Germundal här ett Lycka till.

Nisse
Tack, får be pappa kolla på det här då jag knappt förstår nånting.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 15:15   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av germundal Visa inlägg
Tack, får be pappa kolla på det här då jag knappt förstår nånting.
Det gör ju inte jag heller, men lycka till med pappa.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 20:17   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Guiden är kanske i behov av en uppdatering, den nuvarande är en gammal version som jag hittade på hårddisken och som jag fick klippa och klistra lite i för att den skulle bli någorlunda korrekt.

För att vägskyddet ska fungera måste man ha två stycken vägsignaler (VSI) placerade rygg mot rygg på var sin sida om själva vägkorsningen.
Dessa VSI:s kan vara av två typer, antingen som en synlig signal (egentligen en mastersignal kopplad till en scenery-slave) eller en helt osynlig signal.

I ditt fall så har du en synlig vägsignal (även om den visar signalsken åt båda hållen) så du kommer att behöva en master som kopplar denna till spåret och dessutom en osynlig vägsignal som står på andra sidan.

1. Placera ut en "STL Osynlig master" på spåret bredvid signalen du redan satt ut, vänd dess ljus bort från vägövergången. Namnge nu mastern till "abc V1" (utan citattecken) där abc är trafikplatssignaturen som du väljer själv, V betyder att det är en vägsignal och 1 är signalens nummer. Namne sedan den synliga vägsignalen till samma sak men med parentes runt, alltså "(abc V1)". Dessa kommer nu att kopplas ihop och om allt är rätt kommer ljusen i signalen att tändas.
2. På andra sidan behöver vi en osynlig signal som agerar VSI. Placera därför ut en "STL Osynlig klarerare" med ljuset vänt bort från övergången. Namnge denna "abc V2". I propertyrutan (samma ruta som du namnger saker i), tryck på den blåa pluppen och välj "Vägskyddssignal" i listan.
3. Öppna propertyrutan för den osynliga mastern, vilken nu kommer att visa massor av nya saker. Här trycker du på noname och hittar på ett namn på ditt vägskydd (till exempel "Drottninggatan") Detta namn är bara för din egen skull och spelar därför inte så stor roll. I rutan kan du också ställa in ringsträckan (dvs hur långt bort ett tåg ska vara för att bommarna ska gå ned)
4. Öppna återigen propertyrutan för den Osynliga klareraren. Denna kommer nu att vara väldigt lik den för mastern. Ställ in den önskade ringsträckan för denna sidan av vägskyddet.
5. Till sist ska vi koppla alla andra grejer, (bommar, kryssmärken...) till vägskyddet. Öppna propertyrutorna för dessa och tryck på noname för att välja vägskydd. Leta sedan bara upp vägskyddsnamnet i listan.
6. Testkör och se att allt verkar fungera!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 18:39   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ett fungerande vägskydd måste ha en fungerande försignal (vfsi). Hur konfigurerar man den - det saknas i Korvtigers utmärkta beskrivning ovan. Jag har testat olika vägar men ingen accepteras. Det troliga är väl, tycker jag, att Fvsi kopplas till mastern/klareraren genom beteckningen (AAA FV1/2). Fungerar tyvärr inte.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 21:05   #8
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Talking Tack!

TACK!
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 23:41   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Försignaler är ingen konstigt. Står i Quick Start Guiden.

I detta exemplet skulle mastern till försignalen heta "abc FV1" för den som försignalerar för VSI:n abc V1. Sceneryslaven skulle heta "(abc FV1)" Precis som vanligt, inga konstigheter.

Inget mer behöver göras, försignalen hittar VSI:n av sig själv. Om du går in i VSI:ns propertyruta ska det även stå där avståndet till försignalen och försignalens namn, så man kan dubbelkolla detta.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 21:57   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har upptäckt att vsi:n på klareraren-sidan inte lyser - varken rött eller vitt. Däremot fungerar vsi:n på mastersidan OK. Tyvärr kan jag inte visa detta på bild eftersom Tane har haft godheten att sopa bort hela vägskyddet. Dock är jag van vid sånt; har tvingats bygga två broar på nytt fyra (4) gånger plus ett antal vägskydd..

Älskar jag som byggare TANE? Svaret kort och gott NEJ. Den enda fördelen TANE har är LAns PT-räls, den tycker jag om. Jag kan dessutom nämna att mitt öga har svårt med Tane. Den usla grafiken gör att jag tvingas byta glasögon gång på gång. Det är ingen höjdare.

Jag lassade in ett antal hundralappar till Tanes utveckling. Dom slantarna kunde jag ha haft bättre nytta av.

När det gäller den mörklagda vsi:n har jag tagit bort klararen ur Content och ersatt den på nytt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Klarwrare.jpg (175.4 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg VS.jpg (106.9 KB, 212 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 23:43   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du kan inte ha en Osynlig klararare om du ska ha visuell VSI!

Om du ska ha en VSI åt varje håll så måste du ha två osynliga mastrar, inga klarerare! Osynliga klarerare är till för att ersätta signaler som inte har någon visuell signal, till exempel om du bara vill ha en VSI åt ena hållet så ska du använda en osynlig klarerare åt det andra hållet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 23:55   #12
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard

Men ingår inte VSI i signalsystemet om du använder en osynlig master?
För vägskydden ska inte vara kopplade med signalsystemet, det blir fel då.

Det var väl det som var den stora fördelen med STL-X skyddet att de inte påverkade signalsystemet och tvärtom. Eller har jag missat något i Tane-versionen?
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 00:49   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nja. De övriga signalerna i Svenolovs signalsystem ser inte VSIs (Precis som i verkligheten) om du inte specifikt förreglar en VSI mot en signal. I gamla signalsystem (semaforer) så var ofta vägskydd som korsade infarts/utfartstågvägar förreglade i tågvägen, så att signalen inte kunde sättas till kör utan att vägskyddet var stängt och förreglat. Men detta är alltså inte standardbeteendet. Jag hade en del önskningar till Svenolov om manuell stängning av vägskydd, för det var vanligt på obevakade stationer med en närliggande övergång att man var tvungen att aktivera vägskyddet för att bommarna skulle fällas så att dessa inte fälldes när tåget stod inne vid plattformen, utan när det skulle avgå. En sådan anordning finns att beskåda på ULJ för både Tycho Hedéns väg och Fyrislundsgatan som har en liten hållplats liggande mitt emellan dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 21:21   #14
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard Hej!

Hur får jag signalerna under att fungera?

-----------------------
ArvidG03SWE
Projeckt: (Trainz12)
Repaint y31
Linköping - Norrköping
Skogsbanan (påhittad)
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 00:43   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

På samma sätt som alla andra masterstyrda signaler i Svenolovs signalscript.
  • Sätt ut en STL osynlig master
  • Namnge mastern tpl-sign + signalnamn, ex brd A
  • Sätt ut en av de scenerysignaler du visar på bilden
  • Ge den exakt samma namn som mastern, men inom parentes (brd A)
  • Öppna masterns propertyruta igen och ställ in signalen som önskat.
Sedan ser det ut att vara moderna signaler och då ska de inte ha ett signalnamn som A i mitt exempel, utan ett med siffror. Har ingen koll på hur det systemet fungerar, men det finns beskrivet i korthet i manualen som medföljer signalerna. Sedan kan nog någon annan här på forumet förklara närmare hur de ska ställas in om det är något specifikt fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009