Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-21, 18:17   #16
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

senast var nog inte 2014. En portuges har försökt simulera ATCn (Portugal har samma ATC som sverige och norge), tror det var runt 2016. Men har inte hört något därifrån heller.

Men det skulle bli ascoolt om vi hade en helt fungerande ATC med R-ATC på Tjustbanan och Delvis ATC som är vanligt i Norge.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 14:01   #17
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

ATC är ju ganska mycket mer komplicerat än till exempel PZB så jag förstår att många projekt läggs på is, antagligen pga komplexiteten.

Jag glömde att fråga en grej förresten. Dina uppdaterade spår: Är det bara på min sida som flera betong-slipers istället är av trä?

Jag tycker DBtracks är väldigt snygga eftersom man får den där bruna nedsmutsade färgen som är ganska vanlig. Vet någon var man kan ladda ner dessa? Har endast fått dom som uppgradering till vissa rutter men då verkar dom läggas in direkt i ruttens mappar i stället för att installeras så jag saknar provider-mapp osv.

En annan grej är angående Trackrules. Är det någon vits att ha flera olika trackrules för olika hastigheter eller räcker det med en som har Main-line, passenger, freight osv? Jag förstår inte riktigt poängen med trackrules förutom att de olika minsta-radie, men jag misstänker att det är något viktigt som jag har missat.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 15:51   #18
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
En annan grej är angående Trackrules. Är det någon vits att ha flera olika trackrules för olika hastigheter eller räcker det med en som har Main-line, passenger, freight osv? Jag förstår inte riktigt poängen med trackrules förutom att de olika minsta-radie, men jag misstänker att det är något viktigt som jag har missat.
Undvik att ha olika track rules inom samma spårsystem. Om du exempelvis behöver byta egenskaper för en spårsträcka och markerar sträckan så fungerar det bara om hela sträckan använder samma track rule.

Förutom minsta kurvradie, som bestäms i trackrulen av vilken typ av spår det är (typiskt sett tillåts mindre radier på bangårdsspår) så regleras i track rule bl.a:

- vilka egenskaper spåret ska ha som default (STH, elektrifiering m.m.)
- spårvidd
- avstånd mellan parallella spår
- hur övergångskurvor och rälsförhöjning beräknas (här finns några värden som man kan laborera med för att få mer realistiska övergångskurvor och dosering)
- vilka objekt som automatiskt sätts ut vid växlar (växelklot/driv)

Är du bekväm med att redigera filer själv så kan det vara en god idé att köra på en egen track rule för att undvika konflikter om andra ska installera din rutt. Då har du själv full kontroll på vilka spår som ska ingå och vilka egenskaper de ska ha.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 16:44   #19
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
ATC är ju ganska mycket mer komplicerat än till exempel PZB så jag förstår att många projekt läggs på is, antagligen pga komplexiteten.
Om man lyckats få ATC simulerad utan baliser så undrar jag om man kanske ska koda så baliserna endast ber tåget aktivera en viss script och tar reda på info då men inte annars... Men jag kan inte språket TS använder så jag vet inte...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 21:09   #20
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

X2000:s ATC reagerar på Speed Sign. Man placerar den och trycker ner till under marken och placera ATC-ballister på spåret.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 22:53   #21
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Skulle du lyckas med att göra atc på loket och bara få 30% av funktionerna i den riktiga ATC skulle jag bli grymt imponerad.
Inte ens Blossom verkar fundera på det (tror jag) fastän han verkar vara väldigt bevandrad i kunskaper och programmerings kunskaper
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 05:31   #22
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Undvik att ha olika track rules inom samma spårsystem. Om du exempelvis behöver byta egenskaper för en spårsträcka och markerar sträckan så fungerar det bara om hela sträckan använder samma track rule.

Förutom minsta kurvradie, som bestäms i trackrulen av vilken typ av spår det är (typiskt sett tillåts mindre radier på bangårdsspår) så regleras i track rule bl.a:

- vilka egenskaper spåret ska ha som default (STH, elektrifiering m.m.)
- spårvidd
- avstånd mellan parallella spår
- hur övergångskurvor och rälsförhöjning beräknas (här finns några värden som man kan laborera med för att få mer realistiska övergångskurvor och dosering)
- vilka objekt som automatiskt sätts ut vid växlar (växelklot/driv)

Är du bekväm med att redigera filer själv så kan det vara en god idé att köra på en egen track rule för att undvika konflikter om andra ska installera din rutt. Då har du själv full kontroll på vilka spår som ska ingå och vilka egenskaper de ska ha.
Jag tänkte försöka mig på att skapa en egen trackrule för de orsaker du beskrev. Hur kommer det sig att många av DTGs rutter har flera trackrules (och de endast simulerar ett och samma spårområde) om detta ger problem?

Jag kollade också tex Konstanz-Villingen och Münster-Bremen och dessa verkar ha en mängd olika trackrules.

Angående dosering osv, Sverige verkar ha lite egna regler där jämfört med resten av Europa så det kanske kan vara värt att kolla på.

Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 13:39   #23
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Om man vänder på frågan: Vad är poängen med att ha olika track rules? Det skulle kunna vara att man vill ha olika dosering på olika delar av nätet, att man har olika sorters växeldriv/klot/spakar på olika spår, eller att man vill att "default"-egenskaperna för ett spår ska passa spåren man lägger så man inte behöver ändra i efterhand.

Faktum kvarstår dock att det inte går att ändra egenskaper på spår över en skarv mellan olika trackrules. Det kan förstås lösas genom att man river upp spåret och bygger en ny bit med rätt egenskaper, men det kan bli ganska krångligt beroende på hur det ser ut på platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår.
Jag tror inte det går att definiera i en track rule, utan där är det samma avstånd mellan alla spår. Ett knep som man kan använda är offset-verktyget. (Oftast används väl detta verktyg för att sätta ut stängsel, plattformar m.m. som man vill ha längs spåret.) Markera sträckan där du vill ha parallellt spår, ange vilket offset-lavstånd du vill ha och välj sedan vilket spår som ska läggas där.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009