Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-13, 15:28   #16
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Jag får upp några fel i content manager.

Det är:

MSL Trafikplatser:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.
Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs.

Osynlig Klarerare:
Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30.

Signal Library:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.

Några av felen visar sig även i felmeddelanderutan i Driver och Surveyor.

Jag har plockat bort allt som skulle bort, så det borde inte vara något som ligger och stör.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 16:44   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steffe80 Visa inlägg
Jag får upp några fel i content manager.

Det är:

MSL Trafikplatser:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.
Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs.

Osynlig Klarerare:
Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30.

Signal Library:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.

Några av felen visar sig även i felmeddelanderutan i Driver och Surveyor.

Jag har plockat bort allt som skulle bort, så det borde inte vara något som ligger och stör.
1. När du tittar på objekten i CM (Content Manager), finns där några röda utropstecken?, och i så fall vad säger felmeddelandet där (högerklicka - View Errors & Warnings)?

2. Vilken Trainz version (build) har du?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 16:54   #18
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Dom fel som visas i content manager är:

MSL Trafikplatser:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.
Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs.

Osynlig Klarerare:
Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30.

Signal Library:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.


Jag har TS 2010
Build 44088
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 18:21   #19
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steffe80 Visa inlägg
Dom fel som visas i content manager är:

MSL Trafikplatser:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.
Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs.

Osynlig Klarerare:
Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30.

Signal Library:
Error: Could not read file scripts msautoutil.gs.


Jag har TS 2010
Build 44088
Du saknar något, det är uppenbart. En screenshot på din installation i CM kan vara till hjälp för mig.

Symbolernas betydelse i CM har följande betydelse.
  • Ett gult utropstecken. Objektet har ett fel som inte är så allvarligt för den version av trainz som du använder. Det indikerar bara på att det finns ny teknik som man bör använda istället. Fungerar alltid i Surveyor/Driver.
  • Ett rött utropstecken. Detta objekt är felaktigt. Det kommer inte att fungera för den version du har. Kommer alltid att ge skriptfel. Det kommer dessutom att att generera följdfel för hela banan och alla sessioner. Att försöka använda ett sådant objekt göre sig ej besvär.
  • Gul pusselbit. Du saknar något/några objekt som detta objekt är beroende av.
  • Röd pusselbit. Det finns ett eller flera objekt som objektet är beroende av och som är felaktiga (ett eller flera objekt som har rött utropstecken).

EDIT: Ett förtydligande. Att sakna något betyder inte alltid att objektet inte är installerat. Ett saknat objekt kan bero på att objektet är öppet för redigering (kom alltid ihåg "commit").
Det kan också bero på att inte allt är inläst i databasen (installationerna har inte skett i rätt ordning). Åtgärd: gör en quick database repair.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-14 klockan 01:14.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 19:37   #20
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Du saknar något, det är uppenbart. En screenshot på din intallation i CM kan vara till hjälp för mig.

Symbolernas betydelse i CM har följande betydelse.
  • Ett gult utropstecken. Objektet har ett fel som inte är så allvarligt för den version av trainz som du använder. Det indikerar bara på att det finns ny teknik som man bör använda istället. Fungerar alltid i Surveyor/Driver.
  • Ett rött utropstecken. Detta objekt är felaktigt. Det kommer inte att fungera för den version du har. Kommer alltid att ge skriptfel. Det kommer dessutom att att generera följdfel för hela banan och alla sessioner. Att försöka använda ett sådant objekt göre sig ej besvär.
  • Gul pusselbit. Du saknar något/några objekt som detta objekt är beroende av.
  • Röd pusselbit. Det finns ett eller flera objekt som objektet är beroende av och som är felaktiga (ett eller flera objekt som har rött utropstecken).

EDIT: Ett förtydligande. Att sakna något betyder inte alltid att objektet inte är installerat. Ett saknat objekt kan bero på att objektet är öppet för redigering (kom alltid ihåg "commit").
Det kan också bero på att inte allt är inläst i databasen (installationerna har inte skett i rätt ordning). Åtgärd: gör en quick database repair.

Det verkar inte som att något ligger öppet för redigering.
Jag har testat att göra en quick database repair, men det verkar inte ha löst problemet.
Jag har tagit några screenshots på felen i conten manager.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg osynlig klarerare.JPG (51.5 KB, 413 visningar)
Filtyp: jpg signal library.JPG (52.6 KB, 414 visningar)
Filtyp: jpg trafikplatser.JPG (52.0 KB, 415 visningar)
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 01:24   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steffe80 Visa inlägg
Det verkar inte som att något ligger öppet för redigering.
Jag har testat att göra en quick database repair, men det verkar inte ha löst problemet.
Jag har tagit några screenshots på felen i conten manager.
Märkligt, du har en trainz version som kan hantera gemensamma kodbibliotek. Men ändå så hittar inte din version skripten.

Jag har inget bra svar längre, kan bara ställa frågan igen som jag gjort så många gånger i andra sammanhang. Är du säker på att du har installerat Svenskt Signalsystem?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 02:22   #22
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Märkligt, du har en trainz version som kan hantera gemensamma kodbibliotek. Men ändå så hittar inte din version skripten.

Jag har inget bra svar längre, kan bara ställa frågan igen som jag gjort så många gånger i andra sammanhang. Är du säker på att du har installerat Svenskt Signalsystem?

Då ser det ut som om jag har gjort bort mig igen.

Jag hade missuppfattat det du hade skrivit tidigare i tråden, jag raderade inte allt som skulle bort. Nu verkar allt vara som det ska igen. Något pinsamt.

Men tack för hjälpen Svenolov.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 11:35   #23
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Nu har jag ställt till det, för mig själv och raderat fel kuid bland Svenolovs grejer.
Det är kuid:177292:2004010 och som får Tomas envingade semaforer att skrika högt.
Har installerat allt på nytt, både Tomas och Svenolovs grejer. Men kan ändå inte hitta den. Har även letat och installerat gammalt material från Svenolov, men utan framgång.

Var kan jag tänkas hitta den på nytt???

EDIT: Hittade till slut, den saknade kuiden i ett paket från Svenolov som heter/hetat Swedish_Signal_Stub_V2_91 och som jag har laddat ner härifrån och sparat den 10-10-2009.

Men jag hittar den inte i Korvtigers eller Svenolovs senaste släpp.

EDIT IGEN:
Fråga. Är MSL Signal Library och Signal Library 3.11 samma, bara att Signal Library 3.11 är den senaste versionen och att Korvtigers envingade Semafor fortfarande har den gamla varianten i sig???


.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nu har jag ställt till det, för mig själv och raderat fel kuid bland Svenolovs grejer.
Det är kuid:177292:2004010 och som får Tomas envingade semaforer att skrika högt.
Har installerat allt på nytt, både Tomas och Svenolovs grejer. Men kan ändå inte hitta den. Har även letat och installerat gammalt material från Svenolov, men utan framgång.

Var kan jag tänkas hitta den på nytt???

EDIT: Hittade till slut, den saknade kuiden i ett paket från Svenolov som heter/hetat Swedish_Signal_Stub_V2_91 och som jag har laddat ner härifrån och sparat den 10-10-2009.

Men jag hittar den inte i Korvtigers eller Svenolovs senaste släpp.

EDIT IGEN:
Fråga. Är MSL Signal Library och Signal Library 3.11 samma, bara att Signal Library 3.11 är den senaste versionen och att Korvtigers envingade Semafor fortfarande har den gamla varianten i sig???


.
Bengan, radera allt (ja jag menar allt) som jag är upphovsman till utom dom objekt (kuids) enligt bilden nedan. Installera sen om signalskripten.

EDIT: Om du har korvtiger's "gamla" envingade semafor som är gjord för TRS2006 så ska du också radera den.
-

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Bengan, radera allt (ja jag menar allt) som jag är upphovsman till utom dom objekt (kuids) enligt bilden nedan. Installera sen om signalskripten.

EDIT: Om du har korvtiger's "gamla" envingade semafor som är gjord för TRS2006 så ska du också radera den.
-
Tog ett tag. Innan jag kopplade ihop den saknade kuiden, med Korvens gamla semafor.

En sista check, nu bara.
Har nu bantat ner, alla dina objekt till 21 st.
Finner du något mer, som kan tas bort på bilden.
Är bara intresserad av grejer till TS2009/10, så allt för äldre versioner, vill jag ha bort.

EDIT: Nu läste jag helt uppåt väggarna. Tog bort dom, som du skrev att jag inte skulle ta bort. Som tur var, så sparade jag dom som enskilda cdp-filer, innan jag tog bort dom. Bara det, att dom som jag sparade var STL Common Source 3.12.3 och STL Trainz Monitor 3.12.3. Men dina på bild, heter 4c och 4 på slutet. Blir till att leta igen, efter uppdateringen från 3 till 4 som jag har missat.
.

De versioner som Svenolov visar på 3.12.4/4c är betaversioner som inte är släppta. Version 3.11 är den som är aktuell just nu, vilken du verkar ha installerad.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De versioner som Svenolov visar på 3.12.4/4c är betaversioner som inte är släppta. Version 3.11 är den som är aktuell just nu, vilken du verkar ha installerad.
Tack.
Då spar jag tid och slipper att sitta och leta i onödan.

Har precis suttit och studerat Semaforerna och dom nya moderna signalerna.

Dom ser helt underbara ut, så ni ska ha ett stort TACK.

Svenolov, Korvtiger, JohanV och ni som har hjälp till med andra saker.

Nu återstår bara, att få allt att fungera och det bör nog gå bra, om man läser på i guiderna ordentligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nere i 21.jpg (178.0 KB, 439 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-14 klockan 16:19.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 16:33   #24
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bengan, och alla andra också, som har gamla saker gjorda av mig installerade.

Första bilden visar allt nytt för TS2009/10 som ni ska behålla.

Andra bilden visar gamla objekt för TRS2004 men som är anpassade till TS2009. Dessa kan ni också behålla.

Allt annat SKA NI AVINSTALLERA. M.a.o. Dom objekt som jag har gjort och som ni inte hittar i listorna, ska ni radera.

OBS! Ni kan ha andra namn på objekten, det är kuid-numren som gäller.

EDIT: En del kommandon som ni kan tänkas ha och tycker att dom är användbara är förmodligen bara beta/demo versioner eller tidigare versioner som var anpassade till den äldre biblioteksstrukturen. Var inte oroliga, det kommer nya versioner av dessa som är anpassade till det nya systemet.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg New Content.jpg (59.0 KB, 425 visningar)
Filtyp: jpg Old Content.jpg (61.1 KB, 420 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-14 klockan 17:09.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 18:45   #25
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Tack Sven.

Nu ska jag nog inte ha någonting kvar, som eventuellt skulle kunna krocka med det nya.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 21:33   #26
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Den finns om du följer länken och laddar ned allt från den posten med grundscriptet i. Den saknade kuiden är SoundLibrary 3.11.1 och den finns i grundscriptsposten. Dock så har den en kuid2:a men det skall inte vara några problem.
Hej! tror du har missuppfattat mej, kuidet som jag nämnde ligger i Soundlibrary 3.11.1 och är inte en kuid2:a.

Kolla på bilden!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screen.JPG (25.6 KB, 416 visningar)
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 04:20   #27
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Hej! tror du har missuppfattat mej, kuidet som jag nämnde ligger i Soundlibrary 3.11.1 och är inte en kuid2:a.

Kolla på bilden!
Vi får ta det här steg för steg.

1. Välj fliken Installed i CM.
2. Gör en sökning på mina objekt. I sökrutan, välj Author. I fältet till höger, skriv svenolle. Se bild.
3. Ta en screenshot och bifoga den i ditt svar.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Search.jpg (16.1 KB, 390 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 10:14   #28
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Ok, här kommer bilderna.
OBS! Att övre bilden är längst ner i CM.
Nedre bilden börjar vid Osynlig Master.
Fick inte med allt i en skärmdump.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screen02.JPG (157.4 KB, 393 visningar)
Filtyp: jpg screen01.JPG (162.4 KB, 391 visningar)
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 10:39   #29
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Ser att du inte följde mitt råd från tidigare länk, att rensa ut en massa gammalt material från Svenolov.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=14
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=34

Har ställt flertal frågor till Sven här om detta, från inlägg 9 och fått ett flertal svar från honom, på dom övriga sidorna.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29888
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-08-15 klockan 10:41.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 11:19   #30
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Hej!

Bengan, såg inte ditt inlägg.
Har nu raderat lite saker.
Ändå så får jag samma felmeddelande.
Ser detta bättre/bra ut?

Om det hjälper så har jag tagit en screenshot i (?).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screen03.JPG (143.6 KB, 428 visningar)
Filtyp: jpg marre_20110815_0001.jpg (115.0 KB, 422 visningar)
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009